נושא לדיון: מדריכים נוספים בשמבאלה

נושא לדיון: מדריכים נוספים בשמבאלה

אנחנו כבר רגילים לבן, אבל מי מאיתנו ששוחח עם בן ברצינות, לא שמע אותו אומר שמדובר בעניין זמני בלבד? הנה מגוון משפטי מפתח שנשמעו מפיו בציטוט חופשי:
"בבית ספר שמבאלה אמורים להיות בהדרגה לפחות כמה מדריכים בכירים שכל אחד מלמד בצורה אחרת ועם דגשים אחרים."
"מדריך אחד זה לא מספיק."
"מדריך אחד זה מקבע." מי חושב כמו בן? איזה מדריכים אתם רוצים לראות חוץ מבן? כאלה שמדגישים יותר את ענין המשמעת? כאלה שנוטים לעבוד "חזק" מההתחלה? כאלה ש... מה? האם אתם באמת מרגישים כמו בן שמדריך אחד זה לא מספיק ושזה אפילו "מקבע"? מה ישתנה בשמבאלה עם כניסת מדריכים נוספים לסגל שעובדים בצורה אחרת לגמרי מבן? האם אתם מפחדים מזה או מחכים לזה? למה אנחנו שואלים היום כה הרבה שאלות?
 

kung fu

New member
תשובות

מי חושב כמו בן? אני, אבל......(תשובות בהמשך) איזה מדריכים אתם רוצים לראות חוץ מבן? כאלה שמדגישים יותר את ענין המשמעת? כאלה שנוטים לעבוד "חזק" מההתחלה? כאלה ש... מה? לאאאאאא!!! הסיבות שאני המשכתי ללמוד אצל בן הן מגוונות, אבל רובן קשורות לאופי הנעים שלו, לזה שהוא לא נותן הרגשה של משמעת מפחידה, לזה שהוא לא מנחה עבודה "חזקה" מההתחלה, לזה שאנחנו לא באים לכסח אחד את השני ולהוציא אגרסיות, לזה ששומרים על הגוף ועוד. לפני שלמדתי אצל בן לא חשבתי שאי פעם אלמד קונג-פו כי דמיינתי את זה כמקום אלים, בו אני יוצאת עם סימנים כחולים כל שיעור, מקבלת מכות וכו´, ושהשיעורים מתנהלים במשטר קדפני של משמעת ושקט. האם אתם באמת מרגישים כמו בן שמדריך אחד זה לא מספיק ושזה אפילו "מקבע"? אני בטוחה שזה מקבע. אין ספק. אני אשמח ללמוד ממדריכים אחרים, אבל זה מפחיד אותי שהם יהיו קשוחים יותר וישרו אווירה של משמעת לא נעימה. מה ישתנה בשמבאלה עם כניסת מדריכים נוספים לסגל שעובדים בצורה אחרת לגמרי מבן? נלמד עוד דברים שלא קיבלנו אצל בן, ואני לא יודעת איך לנסח את זה, אבל בגלל שבן לא יהיה המדריך היחיד אז נהייה פחות תלויים בו, אבל לא זאת המילה שהתכוונתי. לא יודעת איך לכתוב את זה. האם אתם מפחדים מזה או מחכים לזה? אני מפחדת שמדריכים אחרים ידריכו יותר בקשיחות, בחוזק, והמקום יהפך כמו מה שאני קוראת שדניס מעביר בשיעורים שלו.
 

kung fu

New member
לא לא לא...שנייה!!!!!!!

הרגע חזרתי הביתה, ורציתי להגיד שאני מוכנה למורים נוספים אך ורק אם בן נשאר!!!! ואני גם לא מוכנה לכל מורה, ועוד כל מיני התניות אחרות. בכל אופן, כרגע טוב לי ללמוד רק אצל בן, ואני לא מרגישה צורך למורים נוספים. אולי בעתיד ארגיש צורך כזה. אהההה, רגע, בעצם כן הייתי שמחה למורים נוספים שהיו ממוקצעים בתחום מסויים - למשל מורה רק לצ´י קונג, או מורה רק לטאי צ´י, וזה היה במסגרת בלימודים בבית ספר שמבאלה.
 
היי אני תומך בדיעה של מיכל ../images/Emo13.gif

בן מורה מעולה והוא פשוט נהדר, הוא מקשיב לכל דבר ולכל אחד והשטויות שיש לו לומר לו. ובן תמיד כנה בתשובות שלו ואף פעם לא מנסה להטעות אותנו הוא דווקא מדבר איתנו כפי שהוא מדבר עם כל אחד ויש לו אופי מיוחד במינו שלא הייתי מתנגד להשיגו
 
אבל יש המון אנשים שיכולים להיות

מדריכים נהדרים, חוץ מבן... מה, אתם באמת חושבים שהוא המדריך האולטימטיבי ואין בלתו? אם כך, כנראה שאתם באמת זקוקים למורים אחרים... שלא תמצאו את עצמכם, חלילה, שואפים להיות בדיוק כמוהו, במקום להגיע לקונג פו שלכם... מדריכים אחרים לאו דווקא חייבים להיות קשים יותר וחוץ מזה, ממה יש לפחד?? אני מעריכה שכשאני אדריך, אני לא אתן תחושה קשה ואכזרית למודרכים (אם כי הכל יכול להשתנות...)
 

אריארי

New member
נכון

זה באמת יכול לקבע. וזה גם מאט את קצב ההתקדמות. למרות שבאופן שבן מלמד הקצב מהיר יותר משום שהוא בחר לא להניח כמה מחסומים בדרך לעומק השיטה שרוב המורים שהכרתי כן שמים. קצת קשה לי להסביר למה, אולי בגלל שיש כמה דברים שאפשר להשיג במהירות רבה יותר ביחוד בתחילת הלימודים דווקה בדרך של הליכה עם הראש בקיר ולא בעדינות ותוך שמירה על עצמנו כל הזמן... לדעת לשמור על עצמנו בסביבת אימונים קצת פחות בריאה, לקבל הנחיות שאינן מתאימות לנו ולדעת לעבוד גם איתן, לחטוף קצת מכות אף פעם לא הזיק לאף אחד... גם העובדה שרק אדם אחד (חוץ מאיתנו שמסתכלים על המסלול מבפנים) מסתכל על המסלול שיש לכל אחד מאיתנו לעבור מקבעת משום שראייה של אדם אחד, טובה ככל שתהיה, עדיין עוברת דרך כמה מסננים של תפיסת העולם של אותו אדם ועלולים להיות דברים שהוא בעקביות לא יראה. בן אמנם מטפל בכל תלמיד בנפרד, דבר שלא ראיתי בשום מקום אחר, אבל עדיין לא יזיק אם עוד מישהו ינתב את התקדמות של התלמידים על מנת לאזן אותו... אני לא מכיר שום בית ספר שכן מציע יותר ממורה אחד, ואצלנו לפעמים מעביר את השיעור אחד התלמידים, דבר שכן תורם לאיזון המדובר, אבל גם כשמישהו אחר מעביר את השיעור הוא מעביר אותו באיזשהו מקום תחת בן דבר בלתי נמנע היות ואף אחד מאיתנו לא מסוגל עדיין לקחת על עצמו הדרכת קבוצה באופן שלם... אבל איפה נמצא עוד מדריך? ומצד שני, האופן התומך מאד והנזהר לא לפגוע שבו בן מעביר את השיעורים והשילוב המיידי של עבודה פנימית/ אומנות היכולת/ איך שלא תקראו לזה בשיעורים הופכים את משימת ההתמדה לקלה הרבה יותר ואת הקונג פו נגיש ליותר אנשים. רוב המורים שראיתי יקחו ברצינות רק מספר תלמידים מוכשרים ויעבירו לכל השאר מסגרת די שבלונית שאפשר להתקדם באמצעותה, אולם בדרך פחות ישרה אבל יותר רחבה. אין לי מושג מאיפה בן מוצא את המשאבים להתייחס לכל תלמיד באופן השלם הזה, אני אישית מתכנן לעבור בעוד כמה חודשים לבאר שבע ושם להתחיל ללמוד גם תחת מורה אחר, אם אצליח לשלב את האוניברסיטה עם אומנות לחימה בצורה מוצלחת וגם להגיע לתל אביב לפחות פעם בשבוע נראה לי שהדבר יתרום מאד להתקדמות שלי, ביחוד בגלל השילוב בין החופש הרב שיש ללוחמים מתחילים אצל בן לבין השיעורים המובנים אבל הלא מאד נוקשים שאקבל אצל המורה השני...
 

רמי ד.

New member
לא לא לא

אני לא חושב כמו בן, וזו רק אחת מההוכחות לכך שאין סכנה להקבע בעקבות העובדה שיש לנו מדריך על אחד. אני מאמין שחלק חשוב מהאימונים שלנו מורכב משני ניגודים. התמסרות מול אומץ לקחת אחריות על עצמנו. ההתמסרות חיונית להתקדמות מהירה ולמידת הקבלה, יכולת שבלעדיה אין יכולת לאהוב ולתת אמון. המדריך שאנו סומכים עליו, אנו מרגישים שהוא ממשיך של שרשרת מורים, ושהידע שהוא מעביר מלבד התרגום שלו, כולל ידע רב עוצמה שעבר ונוסה במשך אלפי שנים. ללא ההתמסרות ועל ידי שנשאר בשליטה ונמהר להחליף מורה כל אימת שנרגיש שאנו סומכים ומוכנים לקפיצה לעבר הבלתי ידוע, לא נעבור תהליכים כאלה, ובעצם לא נערער על השתלטות האגו וההגיון על התנהלות חיינו. ונחסום את האפשרות להתחבר לבעל ברית או לכל עוצמה אחרת. ההתמסרות הזאת איננה אומרת בשום פנים הליכה בעיניים סגורות לתוך התהום. דווקא מחפשי ידע ולוחמים, לא יכולים להתנער מהאחריות לחייהם ואינם יכולים להעביר את האחריות לידי המורה שלהם, ויהיה מי שיהיה. אין ספק שעלינו להרגיש מה קורה לנו. ואין ספק שעשוי להגיע הזמן שבו אתה מרגיש שהגעת לתחנה, ועליך לרדת ולעלות על אוטובוס אחר. לגבי המצב הזה עוד רחוק. טוב לי באוטובוס הזה ואינני צריך לנסוע בשני אוטובוסים ביחד בתקווה שלא יתרחקו ויגרמו לגופי להקרע. ואני לא מספיק רופא בשביל לקבל עשר חוות דעת מעשרה רופאים, וללכת על הטיפול הממוצע. לדעתי זו דרך נפלאה להשאר חולה. לפיכך אני מאמין שאין לי צורך במדריכים נוספים בשלב זה, מלבד בן ואני כסופרוויזר. רמי
 

alon_o

New member
כן.

כן מה? כן, אני חושב כמו בן, אבל אנסה למקד עם מינימום חזרה על דברים של אחרים: בהתחלה (כמה שנים!) אין צורך בעוד מורה באופן מובנה, אבל שיעור ממורה אחר מידי פעם (פעם בחודש למי שלומד פעמיים בשבוע נשמע לי טוב) יכול לתרום כבר מההתחלה. למשל, בן מאפשר המון חופש, ומורה שמדגיש עבודה "חזקה" ומשמעת יכול לקדם בצורה משמעותית תלמיד שהצורה הזו משפיעה עליו לטובה, וכן זה יכול להיות גם תלמיד ש"נגד" מורה כזה מסיבות אלו או אחרות..חוצמזה, התלמיד יכול לבחור עם מי הוא רוצה ללמוד, ולא לכולם מתאים ללמוד ממספר מורים במקביל, ולא לכולם מתאים אפילו לנסות את זה בנקודת זמן מסויימת. מה ישתנה? תשאלו את בן (עדיף אחרי שירכוש את אומנות חיזוי העתיד )
 

alon_o

New member
הבהרה

לגבי הדוגמה שנתתי, התלמיד המדובר יכול אפילו להירתע מצורת האימון הזו ואפילו לא להנות בכלל בהתחלה, ופתאום לגלות שצורת ההדרכה הזו מתאימה לו יותר..
 

pinibs

New member
מורים נוספים

בן הוא אחד האנשים היותר גמישים שאני מכיר, ולכן הסיכוי "להתקבע" כתוצאה מלימודים רק איתו קטן יחסית. עם זאת, אני חושב שבכל מקרה, תמיד יהיה קיבוע כלשהו. אולי קיבוע אינה המילה הנכונה, אבל כך או אחרת, ללימודים בשמבאלה יש כיוון מסוים, גמיש ככל שיהיה. נכון, צורת הלימוד המעבירה אחריות כה רבה לתלמיד (בעיקר לאחר המעבר ללוחם מתחיל) מקטינה עוד יותר את הנוקשות של אותו כיוון, אבל לדעתי, כיוון כזה קיים גם קיים. מורים אחרים יכולים פשוט לפתוח לנו כיוונים חדשים. מה שכן, אם היו לנו מורים כאלה, בהחלט הייתי רוצה שמה שהם ילמדו יהיה עדיין - אפילו אם באופן מאד כללי - במסגרת הכללים של שמבאלה, למשל, בנושא של שמירה מפני פציעות (מנסיוני בלימודי אומנויות לחימה אחרות, זהו נושא שלא תמיד מטופל עד הסוף אצל הרבה מורים). אז איזה מורים הייתי רוצה לראות? לא חסרות דוגמאות, אבל לפני זה כדאי, אולי, להבין באיזה פורמט תתאפשר הדרכה ממורים נוספים (חוץ מהאפשרות הקיימת לכולנו, ללמוד בנפרד גם אצל מורים נוספים). למשל, האם מורים נוספים יבואו כמורים אורחים (כלומר, משהו חד-פעמי) או שאולי זה יהיה משהו קבוע יותר, וכו´. רעיונות: בעבר קיימנו שיעור נסיון בצ´י-קונג עם דיתה, שהיה נהדר! לחימה עם כלי נשק שונים (אותי, למשל, הלהיב הרעיון ללמוד אצל אייל אופיר שמלמד "איאדו" - אומנות לחימה עם חרב, שיש בה מרכיב מדיטטיבי מאד חזק, עבודה על דיוק תנועה ועוד ועוד) צ´י-קונג בזווית מעט שונה, הכולל מרכיב מרכזי של עבודה על עמידות, כפי שמלמד מורה בשם אמיר ניסן. נינג´יטסו - אומנות לחימה עם דגשים רבים של התחמקות, הסוואה, קלות תנועה, שימוש בכלי נשק ועוד. תחומים שאינם אומנות לחימה, אך עוסקים בתנועה, כגון: ריקוד ואקרובטיקה. זהו בינתיים. פיני
 

pinibs

New member
הערה קטנה

על אייל אופיר ואמיר ניסן קראתי, בעיקר, באתר של זאב פוקס wushu.co.il
 

Kiru

New member
מסכים חלקית... אולי.

מדריך אחד זה לא מספיק? תלוי מאיזו בחינה. אם ביה"ס יגדל אז כמובן שיש גבול לכמות השיעורים שמדריך אחד יכול להעביר, אבל זה עניין טכני ולא עקרוני. מדריך אחד זה מקבע? על מה בדיוק? הרי הרוב המוחלט של אמני הלחימה למדו ממדריך אחד בלבד. אני לא חושב שזה הופך אותם ל"מקובעים". המדריך פותח את הדלת לאמנות, נותן בסיס. ככל שהרמה עולה, אני באמת חושב שהמשמעות של אופי המדריך הולכת וקטנה (בהנחה שהוא מוצלח ומתאים לתלמיד). מדריך שעובד "חזק" או קשוח הייתי עוזב אחרי שיעור אחד (או פחות). אני בא לשיעורי הקונג-פו בראש ובראשונה כדי להנות, וברגע שהאפקט הזה לא קיים בעצם אין לי מה לחפש. הדרכה קשוחה היא טכניקה שמתאימה למספר מוגבל ומצומצם (מאוד) של מקרים. בשאר המקרים השימוש בטכניקה הזו הוא פשוט הדרכה גרועה.
 

Kiru

New member
עכשיו כשקראתי את ההודעה של פיני

יש לי הערה להוסיף - כמובן שיהיה מגניב לעבור שיעורים ממורים אחרים בתחומים שאינם נכללים אחרת במסלול הלימודים - אבל חיוני שלכל תלמיד יהיה מדריך ראשי אחד שמכוון את מסלול הלימודים שלו.
 
מדריכים נוספים בשמבאלה

תשובתי בנקודות: -אני לא מרגיש שבן מקבע אותנו אבל יהיה יעיל אם יהיו עוד מורים -שבצוות אחד מהמורים ידגיש משמעת והשאר יהיו כיפיים יותר -שהצוות יהיה מגובש, ושבן יפקח על כולם! (תנאי הכרחי מבחינתי) -מה שנראה לי שישתנה בשמבאלה זה שיהיו בהרבה יותר תלמידים ושמיקום השיעורים ישתנה (יותר שיעורים בתוך מבנה) חשוב מאד!!!! אם בן עוזב אני לא מעוניין בשינוי הזה (מפחד מזה) ואם בן נשאר אני אשמח לשינוי הזה (מחכה לזה)
 
למעלה