וגם בכבישים רגילים נפצעים קשה או
נהרגים הולכי רגל מפגיעת אוטובוסים. ראה מקרה פרופ' אביעזר רביצקי. הוא כמעט נהרג (נדמה לי שעדיין במצב של צמח) ברח' יפו, רחוב רגיל ולא מת"ץ. במת"ץ נהגי האוטובוס עוד יותר מרשים לעצמם לזלזל וליסוע מהר כי, לכאורה, אין להם הפרעה מצד כלי רכב אחרים. בנוסף לכל, הם בדיוק בנקודה שבה יש להם הכי הרבה נוסעים שעלו לאוטובוס, ככה שיש יותר טיפול בכרטיסים ובכסף. הבעיות עם המת"ץ בקריה נבעו מכמה וכמה סיבות. ראשית, זה היה המת"ץ הראשון בארץ והציבור עוד לא היה רגיל אליו. שנית, זה אחד מהמקומות הכי הומי אדם. גם הקריה (הבסיס עם הכי הרבה אנשים) וגם מרכז ת"א וכן מערכת ידיעות ובית אגד ותנובה ומלא משרדים שבאזור. בהמשך אפילו קניון עזריאלי (שחוגג 9 שנים) נפתח בתקופה שהמת"ץ עדיין תפקד. כלומר מקום עם ימבה של אנשים. כשיש הרבה אנשים סטטיסטית יהיו יותר נפגעים. שלישית, הכביש מאוד רחב שם. כ-8 נתיבים בסה"כ. כביש יותר רחב יותר מפתה אנשים לחצות אותו בריצה מהירה ואז פחות שמים לב למה שמתרחש סביבך. רביעית, ת"א, די בדומה לי-ם, נהגיה (גם באוטובוסים) הם יותר פרועים מבערים קטנות בגלל ריבוי הפקקים, בגלל ריבוי הפסיכים על הכביש, בגלל הלחץ הפסיכולוגי וכו'. ככה שהם פחות רגועים ובכל הזדמנות שיש להם הם "מרביצים" מהירות גבוהה ולא אחראית. חמישית, כמות הקווים שנסעה בו היא סופר מדהימה. משהו כמו 20 או 25 קווים של דן ועוד כמה עשרות של אגד. שימו לב, רוב ההרוגים במת"ץ הקריה היו בשנים היותר ראשונות שלו. בשנתיים שלוש האחרונות שלו, למרות שכבר יותר משרדים ודברים אחרים היו סביב האזור (ככה שיש יותר אנשים באזור) היו פחות הרוגים, בממוצע שנתי. כלומר, הציבור כבר החל להתרגל אליו. הראיה היא שמת"ץ פ"ת קיים כבר בין 3 ל-4.5 שנים (במהלך 2001 החלו העבודות עליו, ב-2003 אני כבר זוכר שהוא היה מוכן רק לא זכור לי האם נסעו בו כבר האוטובוסים) ואין שם, כמעט (או אפילו בלי כמעט) הרוגים. גם כי יש בו גדרות, גם כי הציבור יותר רגיל למת"צים, גם כי אין שם כמות מדהימה של בני אדם כמו בזה של הקריה, גם כי יש שם פחות קווים מזה של הקריה. להערכתי בסה"כ 20 עד 25 קווים שונים לעומת מעל 50 קווים שונים בזה של הקריה. לכן, נראה לי שנשארנו עם הסיבות שאני הבאתי בהתחלה וגם אתה, אך הסיבה העיקרית היא האוכלוסיה החרדית שמסביבו. וכנראה שהקב"ה חמד עימם לצון ומנסה להוכיח את מה שטענו חז"ל, שאין השגחה על האדם אם הוא עצמו משים עצמו במקום של סכנה. שכן, אחרת לא היה צורך בפסוק "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". לא סתם אנשים נצטוו להשמר ולהזהר, אלא אפילו מאוד.