מתוך האתר של מרצ:

הגינגי

New member
מתוך האתר של מרצ:

"מרצ הובילה מהלך לביטול הבחינות הפסיכומטריות ...." ואני שואל : זה צעד חיובי?? מה זה עוזר שאין פסיכומטרי? נהפוכו הפסיכומטרי הוא כלי הרבה יותר אובייקטיבי מכל מדד אחר שיכולה להשתמש בו האוניברסיטה (לדוגמא בחינות הבגרות הידועות לשמצה). בכלל אנשי מקצוע מהאוניברסיטה ומתחומי החינוך מצדדים בבחינה הפסיכומטרית ככלי היעיל היותר אז למה לבטל אותו? אולי פשוט כי ילדים חרשנים פוחדים באמת לגלות מה הם שווים יום אחד.
 

DRYICE

New member
אני לחלוטין מסכים עמך

לא יתכן כי כל שר חינוך יעשה את בחינות הבגרות יותר ויותר קלות מקודמו בשביל שיוכל להתהדר באחוזי הצלחה גבוהים, ובאותו הזמן יבטלו את הבחינה הפסיכומטרית שהיא הכלי האחד שנשאר לאוניברסיטאות להעריך מועמדים. הדרך לדאוג להשכלה היא ממש לא בביטול הפסיכומטרי, היא בראש ובראשונה בהקמת עוד אוניברסיטה או שניים בישראל, (מכללות זה ממש לא זה). ובנוסף לדאוג להעלאת הרמה בתיכונים, שתתבצע בראש ובראשונה ע"י שיפור איכות המורים(שדורש כסף), ושיפור היחס המספרים מורים לתלמידים(שדורש המון כסף). אנשים מנסים לחתוך פינות כי כל הפתרונות הרציניים דורשים השקעה כלכלית. אנשים צריכים להחליט עם הם רציניים ואם כן אז ימצאו את סכומי העתק להזרים למערכת החינוך, ואם לא שישבו בשקט ולא יטענו שהם תומכים בחינוך. נציין אבל שיש מקומות לייעול במערכת החינוך ולחלוקת תקציבים הוגנת יותר בתוך המערכת ואת זה שריד דווקא עשה בצורה נפלאה, יותר טוב מכל אחד אחר. DRYICE
 

Carl Freeborne

New member
דעה מעורבת

הפסיכומטרי שלכאורה על פניו ניתן לגשת אליו ללא כל קורס (כמו שאני עשיתי), ולמרות שמחירו הכולל יקר (474 ש"ח) זה לא עניין גדול כל כך, אבל אדם שגדל במקום שאין בו הרבה ספרים למשל, יתקשה בעברית, ואני בספק עם קורס אחד יוכל לעזור לו להדביק את הרמה.. וזו הבעייה. אז אמרתם, ונכון, להעלות את רמת החינוך, אבל אם אנחנו מדברים על עכשיו... אי אפשר תוך שנה להעלות את רמת החינוך -- זה תהליך של שנים.. מצד אחד צריך לבטל את הפסיכומטרי כי הוא מפלה, ומצד שני ביטולו גורם לדרישה לציוני בגרות גבוהים יותר.. אפשרות שניתן להציע - לשלב את לימוד הפסיכומטרי בלימודי החינם בתיכונים.
 

Deathatred

New member
אם לא יהיה פסיכומטרי

כל אוניברסיטה תצטרך להנהיג בחינות מיון עצמאיות וכל מכוני הפסיכומטרי יעשו המרה להכנה לבחינות המיון הללו. לאוניברסיטה אין תשתית לקלוט את כל בוגרי התיכון, ואני יודע מניסיון. בקושי יש אולמות וכיתת תרגול יכולה להגיע ליותר מ 50 סטודנטים (והרצאות אפילו ל 200 ומעלה).
 

הגינגי

New member
למה הפסיכומטרי מפלה?

הבחינה הפסיכומטרית זהה לכל הניגשים אליה, נשים גברים כלבים חתולים ערבים והומואים. בנוסף היא לא דורשת הכנה מוקדמת בניגוד לבחינות הבגרות. ואם ישנו נוער שלא קרא ספרים מסיבה זו או אחרת, והיום בכל חור בארץ יש ספריה שניתן להוציא ממנה ספרים כמעט בחינם, והוא לא בקיא מספיק בחומר הנדש לכניסה לפקולטה הרצויה, אז הוא לא צריך להתקבל. זאת כי הוא פשוט לא ברמה בשביל להיכנס לפקולטה הרצויה. אני לא מבין את הסיסמא הזאת של הפולטיקאים : הבחינה הפסיכומטרית מפלה. הם אומרים את זה בשביל לזכות בקולות של הבוחרים שקיבלו ציון חרא בפסיכומטרי ושמחים לשמוע שזה לא הם הבעיה זה המבחן.
 
לפי דעתי ביטול הפסיכומטרי הוא צעד

נבון, מכיוון שבשנים האחרונות מבחני הפסיכומטרי הפכו לעניין שתומך באפליה. לא לכולם יש את האמצעים הכלכליים לקורסים חוזרים ונשנים לשיפור הציון\מבחני פסיכומטרי נוספים\התכוננות למבחן עצמו. נוצר מצב של -מי שלמד יותר באופן ספציפי,זוכה לציון גבוה יותר,וחבל. כמובן שקורסים כאלה לא מזיקים ואף תורמים,אבל זה לא הוגן שעליהם תסתמך הכניסה לאוניברסיטה. יש קריטריונים נוספים שבעזרתם ניתן לבדוק יכולות של בני אדם,אני קצרה בזמן ולכן ארחיב על הנושא בפעם אחרת. בחינות הבגרות אמנם לא אובייקטיביות במאה אחוז,בהתחשב בעובדה שגם הרבה אנשים כלל לא זכאים לבגרות,אך אם תשתנה שיטת החינוך,דבר שאני באופן אישי תומכת בו ומצפה לו,ישתנה גם אחוז הזכאים,איכות המורים בבתי הספר תוכל להשתפר (למשל בעזרת מתן שכר פרוגרסיבי למורים במקצועות בהם יש חסכים,או למורים בכלל). שיטת החינוך של היום,בעיני,לא מביאה למימוש הפוטנציאל המלא הטמון באדם,וחבל. בכל אופן,אני לא תומכת בבחינת פסיכומטרי *לקבלה לאוניברסיטה*. באופן כללי,בחינות כאלו יכולות לעזור למדידת היכולות האישית שלי,ביני ובין עצמי,ויכולה לעזור לתלמידים אוטיסטים,למשל. טלטול שדות התותים לנצח...וכו´
 

Deathatred

New member
תראי

כל מבחן מפלה בין אלה שיש להם כסף לקורסי הכנה לבין אלה שאין להם. גם מבחני הבגרות הם מפלים מהבחינה הזאת, כאשר הציונים באזור המרכז ובשכונות המבוססות גבוהים יותר מאשר בפריפריה. ביתרון בפסיכומטרי היא שאפשר לעבור אותו בצורה טובה מאוד גם בלי קורס הכנה, ולכן הוא ישפר את ציון הקבלה לגאון עני ויאפשר לו להתקבל למה שהוא רוצה. >> באופן כללי,בחינות כאלו יכולות לעזור למדידת היכולות האישית שלי << בחינת הפסיכומטרי לא באה להעריך את היכולת האישית שלך, היא באה לסנן. יש יותר מידי מועמדים ופחות מידי מקומות וצריך לסנן איכשהו. סינון על סמך ציון עדיף על סינון על סמך כסף, מעמד או הגרלה.
 
לבטל../images/Emo35.gif חס וחלילה../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif

קצת רקע: לפני עידן הפסיכומטרי אדם שהיה רוצה להתקבל לאוניברסטאות בישראל היה צריך לקחת שנה חופש, להתרוצץ ברחבי הארץ ולעשות את בחינות הכניסה לאוניברסיטא במקצוע שאותו ביקש ללמוד בכל אוניברסיטא בנפרד (כל אחת מהן הייתה בתאריכים שונים). בחינת הפסיכומטרי באה מתוך צורך לפשט את המערכת וליצור מבחן אחיד המשקף (או לפחות אמור לשקף) את יכולתו של הנבחן להצליח בלימודיו האקדמיים. כיום המדד לכניסה לאוניברסיטא הוא שיקול של ממוצע הבגרויות (אחרי בונוסים) וציון הפסיכומטרי, לשניהם משקל של 50%. בהקשר לדברים שנאמרו כאן: א.למרות שהמרכז הארצי(שבונה את המבחנים הפסיכומטריים) טוען שאי אפשר לעשות הכנה מראש לבחינה זה לא סוד שקיימים קורסים רבים שמכינים את הנבחנים לקראת הפסיכומטרי. הקורסים הללו הוכחו כמוצלחים מאוד וסטטיסטית מעלים את אחוזי ההצלחה בצורה ניכרת (אך רק למי שיש את האמצעיים לקחת את הקורס) ב. הבחינה היא מפלה! וכל מי שאומר אחרת לא יודע על מה הוא מדבר. נכון שאותה בחינה נערכת בכל רחבי הארץ, אך, כפי שציינתי, קורסי ההכנה נותנים יתרון ניכר לכל מי שלוקח חלק בהם, ואלה הם רק אנשים היכולים להרשות זאת לעצמם. מעבר לכך ישנם נושאים בבחינה שמפלים סקטורים מסויימים בחברה, למשל; ניתוח גרפים יקשה על אדם שמוצאו בפריפריה כיוון שמעולם לא נדרש לנתח גרף ובדיקת ראייתו המרחבית של הנבחן תקשה על נשים להצליח בבחינה (מחקרים מראים כי לנשים יש ראייה מרחבית פחות טובה מלגברים, אני לא שוויניסט אל תהרגו אותי!) ג.כתגובה למה שפטרוזיליה אמר/ה; הפסיכומטרי לא משקף בשום אופן את רמת האינטיליגנציה של הנבחן ולא מראה על שום יכולת כלשהי! כנראה יש פה בלבול אם מבחן הפסיכוטכני, מילים דומות אבל שני דברים שונים מאוד. הפסיכומטרי בא לשקף את הסיכויי של הנבחן להצליח באוניברסיטא בלבד, וגם את זה ספק אם הוא מצליח לעשות. ד. כשמדברים על לבטל את הפסיכומטרי לא מתכוונים להחזיר את השיטה של בחינות הכניסה לאוניברסיטאות אלא להסתמך על ציוני הבגרות בלבד. ממוצע הבגרויות יהווה עדיין משקל של 50% כמדד לקבלה לאוניברסיטא אך במקום הפסיכומטרי מתכוונים לעשות ממוצע נוסף של שלושה מקצועות, כנראה מתמטיקה לשון ואנגלית, כ-50% נוספים. אין ספק שביטול הפסיכומטרי הוא רעיון פופוליסטי מעקרו, הלא אפשר לחשוב שעם ביטול הבחינה כל המוסדות להשכלה גבוהה יהיו גדושים ביוצאי עיירות הפיתוח. לימור לבנת וסילבן שלום מתחרים ביניהם, כידוע, על התואר "מבטל הבחינה הפסיכומטרית" ועושים הכל לבטל את הבחינה. הסתמכות על בחינות הבגרות בלבד כמדד כניסה, שרמתם יורדת כל שנה בעקבות רמתו הירודה של החינוך, תנחית מהלומה על האקדמיה בישראל שספק אם תתאושש ממנה. אינני מבין מדוע מרצ החליטה לתמוך ביוזמה המעוותת הזאת, אם באמת נרצה לתקן את האפלייה בכניסה לאוניברסיטאות נשקיע באיזורי הפריפריה (נסבסד בעיירות הפיתוח את קורסי ההכנה לבחינה הפסיכומטרית למשל) ולא נעסוק בפעולות קוסמטיות מזיקות כמו ביטול הבחינה כליל. סליחה על הבלבול מוח אבל כל העניין הזה באמת מעלה לי את הסעיף ותודה למי שהעלה אותו.
 
תגובה

לפי דעתי, סיבסוד קורסי הכנה לבחינת הפסיכומטרי בעיירות הפיתוח,למרות שהוא בא כביכול לצמצום האפליה,אינו צעד נבון. אם רצון הממשלה להשאיר את הבחינה הפסיכומטרית כאחד התנאים,או אף התנאי המרכזי,לקבלה לאוניברסיטה,השיטה הנכונה בעיני תהיה לצרף אותה כקורס חובה לכל התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות,בין אם רצונם להמשיך ללימודים אקדמאים,ובין אם לא. אני חושבת שזהו צעד חכם,מכיוון שבסך הכל,כל התלמידים אשר מוציאים תעודת בגרות "תקינה" (אם אפשר לקרוא לזה ככה),באים מאותה נקודת פתיחה, ולכן הסיכויים שלהם,לפחות על הנייר,לקבלה לאוניברסיטאות ומוסדות אקדמאים-פחות או יותר שווים. וכך,כאשר קורס הכנה לבחינת הפסיכומטרי הוא חובה כחלק מתעודת הבגרות,יוצא שכל מי שמוציא תעודת בגרות,יצא מורווח גם עם קורס (שהרי,לאלו שלא מוציאים תעודת בגרות,אין סיכוי בין כה וכה להתקבל למוסדות אקדמאים). דבר שני ופחות נעים לשמוע,אבל,לפחות בעיני,נכון לגבי הפוליטיקה הניהולית של המון דברים בארץ היום,הוא שצירוף הקורס כקורס חובה הוא אקט כיסוי תחת (סליחה על הביטוי), כלומר לצאת ידי חובה. כך,מרוויחים גם הפוליטיקאים,וגם התלמידים,לא משנה הרקע הסוציו אקונומי שממנו הם באו-שכן בהיותו של קורס זה חלק מתכנית הלימודים לבגרות,הוא נכלל במסגרת החינוך-חובה-חינם. ופה אנחנו מגיעים לבעיה הקשה באמת,שהיא האפליה בבחינות הבגרות,בכללה הזכאים להיבחן והזכאים לתעודה. לדעתי אפליה זו היא אף חמורה יותר מאשר בבחינת הפסיכומטרי. (שלא לדבר על תכני הבגרות או על צורת הבחינות). הרי באותה נשימה של קורסים לבחינות פסיכומטרי,אפשר להגיד,שבמצב של היום,לאחוז ניכר של התלמידים יש מורים פרטיים,רובם באופן קבוע,שעוזרים להם להדביק את הפער,שלוא דוקא נובע מחוסר יכולת התלמיד,אלא מהתמקצעות של מורים,דבר לא תקין,אך קורה כמעט בכל בית ספר תיכון בארץ (בעיקר במקצועות מתמטיקה ואנגלית. שאנגלית,לפחות בעיני,הוא אחד הדברים החשובים ביותר כתנאי קבלה למוסד אקדמאי). כך נוצרים פערים בלימוד,שנובעים ברובם מאי-שוויון ברקע הסוציו אקונומי של התלמידים (דבר לגיטימי ברוב החברות הדמוקרטיות והוא לא המקור לבעיה),מה שלא מאפשר להם לקיחת מורים פרטיים,רכישת ספרי לימוד\ספרי עזר מתאימים וכו´. הפתרון לבעיה הוא,כאמור,שינוי שיטת החינוך החל מיסודי וכלה בתיכון (דבר שלמיטב הבנתי מרצ תומכת בו). דברים אלו הם דעתי האישית בלבד,ומתומצתים,אשמח להרחיב אם תרצה. בקשר לסוג הבחינה-אתה צודק,הבחינה הפסיכוטכנית,ולא הפסיכומטרית, היא אשר בודקת יכולות ופוטנציאל אישי,התבלבלתי. ישנם תנאים החשובים בעיני לקבלה למוסדות אקדמאים,אשר יהיו יותר אפקטיביים לגבי הסטודנטים בחברה מערבית מודרנית וגלובלית מאשר חלק מהתנאים אשר קיימים היום,למשל: ידע בסיסי במחשב ואינטרנט (גם פה קיימת בעיה במערכת החינוך), ידע ברמה גבוהה-סבירה באנגלית, יכולת ארגון זמן( דבר זה,אגב,נבדק בבחינה הפסיכוטכנית),יכולת תימצות,מיומנויות קריאה לפחות בשתי שפות (עברית,אנגלית),ועוד... הה,ונדב-העובדה ששיניתי ניק,לא אומרת שאני לא טלטול :) טלטול שדות התותים לנצח...וכו´
 

DRYICE

New member
המבחן פחות מפלה ממה שאתה חושב.

מכיני קורסי ההכנה מתגאים בכל מיני סטטיקסטיקות, וטוענים שמי שעושה קורס אצלם מקבל בממוצע כ50 נקודות יותר מאלו שלא עושים שום קורס, למעשה זה יותר קרוב ל30, תאמרו עדיין 30 נקודות זה הרבה. ואני אסכים אבל אם נחשוב איזה הבדל יש בין אלו שעושים את הקורס לאלו שלא עושים? אלו שעושים הם בעלי האמצעים, הם ממשפחה בעלת אמצעים סביר להניח משפחה משכילה, הם למדו כל חייהם כאשר הכסף של המשפחה סייע להם, לא פלא שאלו מוציאים ציונים גבוהים יותר במבחן כלשהוא. יש כם התאמה גבוהה בין הכנסה של ההורים לתוצאות בבגרות או בכל מבחן אחר. לאחרונה נפתחים דווקא הרבה מאוד קורסים מסובסדים לפסיכומטרי, בעלות של כ1000 ש"ח(במקום 4000), הסבסוד הוא למעשה לספק כיתה(מקום) ולארגן 15 אנשים לפחות שיעשו את הקורס יחד. אם נתייחס לכך שלימוד באוניברסיטה הוא בעצמו עסק יקר מאוד אז מגבלה של 1400 ש"ח עבור קורס+בחינה, נראית לי ממש לא רצינית. מי שטוען שאין לו תקציב לזה סביר שיש לו סדרי עדיפויות מעוותים מעט. או שבכלל גם לא יוכל לממן את שכר הלימוד באוניברסיטה (שאכן צריך להתאפס). נציין שהמרכז הארצי לבחינות והערכה נמצא כל הזמן בתחרות עם מכוני הפסיכומטרי, כאשר המרכז הארצי כל הזמן מנסה לשפר את הבחינה כך שהיא תהיה יותר ויותר טובה. מי שחושב שניתן לבנות בקלות בחינה טובה יותר, סביר שלא יודע על מה הוא מדבר. DRYICE
 

הגינגי

New member
לא נכון

אלו שעושים קורס זה בעיקר כאלה שיש להם את הכח לשבת על התחת וללמוד לבד ברמה הרבה יותר גבוהה מבית ספר. תנו את הקורס לכל דיחפין, והוא לא יעזור בכלום לאף אחד, כי ההמון יאט את האלה שרוצים להצליח.
 

DRYICE

New member
אני עשיתי קורס משום שאני עצלן

אני ידעתי מראש שאני לא אשב בכוחות עצמי ולו שניה אחת בלהתכונן לפסיכומטרי. אבל לקורס כן הגעת, לא עשיתי אף אחד מתרגילי הבית, אבל כן הגעתי לשעות של ההדרכה ובאותם שעות גם פתרתי מבחני דמה שהם ההכנה הטובה ביותר. אני למדתי במהלך הקורס, אבל איתי עשה את הבחינה גם חבר שלי, שלא התכוון לשלם עבור הקורס השיג את הספרים בלבד(כ 200 ש"ח) והשקיע פחות שעות ממה שאני עשיתי בקורס בלימוד מהספרים והוציא ציון ממש גבוה. DRYICE
 

Black dog

New member
סתם בגלל שממש הציק לי

ולמרות שאין לי זמן לכתוב הודעה עם דעתי (כמו תמיד, יותר נכון ברוב הזמן אני פשוט לא אוהב את דעתי בפורום, ככה אם יש אי הבנות לתקן אותן קשה). אני רק רוצה לתקן טעות קטנה אך חשובה ביותר. מרצ לא מדברת ולא דברה על ביטול הפסיכו´, אלא על ביטול החובה שבליקחתו. מעבר לכך, היא לא סתם מדברת על פטירת החובה ושיטה אחרת לתנאי קבלה (למבחנים). אלא גם מדברת על כך שבאותו זמן צריך לשנות את כל שיטת בחינות הבגרות שבגללה (ובגלל איכות הלימוד והמערכת בכלל) יש ירידה של רמת הבחינות. ולפני כל הקיטורים, עד כמה שמורידים את רמת הבחינות בארץ, עדיין הבחינות בגרות הארציות שוות יותר מבחינות גמר בארצות אחרות. לכן הביטול והרפורמה בחינוך שמרצ מציעה היא לא כאקט פופוליסטי כי היא מנמקת בצורה עקיפה ועמוקה למה הביטול ומה צריך לבוא יחד איתו ולא סתם צועקת אפליה. עמרי שצריך ללמוד למבחן, בספק אם לא ירדם על החומר.
 

guruyaya

New member
מחקרים הצביעו על כך

שרמת הניבוי של הפסיכומטרי הוא אם אני זוכר טוב, פחות מ - 25 אחוזים, ללא קורס (שוודאי מקטין עוד את רמת הניבוי) להצלחה בלימודים אקדמאים. באותה המידה יכלו לעשות מבחן איי קיו למשל, ולקבל אחוזים דומים. מאבקה של מרץ לביטול הפסיכומטרי הוא מהיותר צודקים של המפלגה, משום שהוא פותח את האוניברסיטאות בפני יותר תלמידים, ומאפשר את המדד הטוב ביותר - מידת ההצלחה בשנה הראשונה. יאיא
 
אז זהו שלא....

הלוואי וכל מה שהיה מונע מהשכבות החלשות להגיע ללימודים האקדמיים היה הפסיכומטרי. במציאות זה לא ככה... יוצאי הפריפריה ימשיכו לעבוד בעבודות השחורות במדינה עקב חוסר יכולתם להשיג חינוך אקדמי עם או בלי פסיכומטרי, דבר שמנציח את הפערים בחברה. ביטול הפסיכומטרי הוא פעולה קוסמטית בלבד שיכולה רק להמשיך ולהוריד את רמת החינוך בישראל. מה שקורה בפועל הוא שבמקום להשקיע בשכבות החלשות ולהגדיל את סיכוייהם להגיע לאוניברסיטא החליטו במשרד החינוך לבטל את הפסיכומטרי, זה מצטייר יותר יפה ומועיל יותר לתדמיתה של שרת החינוך כעוזרת לנזקקים אבל האם זה יעזור למישהו מאופקים להרשם ללימודים בטכניון? אני בספק...
 

דדי שי

New member
לא רלבנטי

העובדה שיש גורמים פרט לפסיכומטרי המקשים על בני השכבות החלשות להתקבל ללימודים אקדמים אינה גורעת מאום מהטענה שהפסיכומטרי גם הוא מהווה גורם לכך. גם ביטולו של גורם שולי לבעיה מהווה צעד לטובה, אפילו אם רק קטן.
 
צודק, אבל...

למרבה האירוניה, מחקרים מוכיחים שהרבה יותר קל להיכנס לאוניברסיטא עם פסיכומטרי מאשר רק עם בגריות לכן אני לא יודע עד כמה הפסיכומטרי באמת מקשה על בני השכבות החלשות.
 

דדי שי

New member
יותר קל- השאלה למי

הקלה בתנאי הכניסה לאונברסיטה כלפי מישהו אחד מקשה על הכניסה לאוניברסיטה כלפי אחר. השאלה על מי בדיוק זה מהווה הקלה. בניגוד לבגרויות, הצלחה בפסיכומטרי לא דורשת השכלה או הבנה מעמיקה של נושא כלשהו, אלא רק זריזות מחשבה, ובעיקר- הכרה טובה של הטריקים הקטנים של השיטה. ההצלחה בפסיכומטרי תלויה בעיקר באיכות הקורס שעשית (בתשלום, מחוץ למערכת החינוך-חובה-חינם). נכון- גם הצלחה בבגרויות מושפעת מגורמים סוציו-אקונומים- אבל לא באותה מידה.
 
למעלה