משרד התחבורה מציג - איך הורסים ביקוש לקו חדש ופוגעים בנוסעים

מצב
הנושא נעול.

נתנאל531

Well-known member
משרד התחבורה מציג - איך הורסים ביקוש לקו חדש ופוגעים בנוסעים

משרד התחבורה מציג - איך הורסים ביקוש לקו חדש ופוגעים בנוסעים
במסגרת הכניסה של סופרבוס לאזור חיפה - עפולה לפני כמה חודשים, הוארך קו 55 (דליה / עוספיה - אוניברסיטה) עד למרכזית המפרץ דרך ציר אינטרנציונאל - מרכז זיו - כביש דורי (מסלול מיטבי ויעיל מאוד מבחינת מרחק ועומסים). הארכת הקו אפשרה קישור טוב בין אזורים שלא היו מקושרים, ובתדירות נחמדה מאוד (30 דקות מ־8 ועד 21, ולא שעות עגולות אלא 10:x ו־40:x לאורך כל היום), וגם במסגרת הכרטוס המשותף החיפאי.

כעת ניתן היה לסוע במסלול יעיל ותדיר בין מרכזית המפרץ לשכונת זיו ולטכניון לאורך כל היום (141 ו־142 דרך כביש דורי פעילים רק עד 11 בבוקר, ובכיוון ההפוך רק אחרי הצהרים, לאחר מכן ישנו רק קו 16 עם תדירות של פעם ב־20 דקות, או 123 בטיול ארוך דרך יד לבנים - נווה שאנן), בין מרכזית המפרץ לשכונת רמת אלון ולצומת דניה באופן ישיר ומהיר (יש את 141 עד 11 בוקר ובכיוון ההפוך רק אחרי הצהרים, או סיבוב ארוך בנסיעת מעבר דרך מרכז חורב או אוניברסיטת חיפה), והכי חשוב - קישור מהיר בין מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה לאורך כל היום (במקביל ל־146 עם מסלול מעייף וארוך במיוחד דרך פסי ההאטה בשכונות נשר השונות). אפילו הגדילו לעשות והסבו את 55 בסמוך לטכניון (ולא דרך הצומת מעל מנהרת חנקין), על מנת להקל על הסטונדטים מהטכניון שרוצים להגיע לרמות אלון / אוניברסיטה (קו 36 נוסע פעם בשעה, או מגוון קווים בין-עירוניים שמגיעים מעיירות הגליל, ולא ניתן לסמוך על הלו"ז שלהם בגלל מרחק הנסיעה).

הכל טוב ויפה, אבל למשרד התחבורה משהו לא הסתדר, והוחלט לבטל את האפשרות להורדה בין מרכזית המפרץ לצומת דמון, ולאיסוף בין צומת דמון למרכזית המפרץ. כעת פועל קו יעיל ותדיר בחיפה, שעובר ליד התחנות בסיבוב דאווין (כולל כניסה מיותרת לאוניברסיטה), ולא עוצר לאף אחד. למה? ככה! היחידים שנהנים ממנו הם תושבי עוספיה / דליה שיעדם בחיפה, אבל לא תושבי חיפה. אולי זה בגלל שלאגד יש מונופול על נסיעות בעיר חיפה? אם כך איך קורה שקו 50 מהטכניון לעוספיה / דליה / יוקנעם כן אוסף ומוריד נוסעים בתוך חיפה? גם קו 127 לבית אורן חוטא באותו דבר (ושניהם קוים של סופרבוס), רק 55 הצדיק לא. אומנם אלו קווים עם נסיעות בודדות במיוחד במהלך היום, אבל גם קווים אחרים שאינם של אגד חוטאים בכך - מגוון קווים ממרחבי הגליל (בעיקר בגליל הערבי) של מגוון מפעילים (נתיב, החברות הנצרתיות) עולים ויורדים ממרכז זיו אל האוניברסיטה, ובאופן רשמי יש להם תחנות עלייה והורדה לאורך כל חיפה (אך הם אינם שותפים בהסדר הכרטוס המשותף, מי שרוצה לקצר את דרכו באמצעותם, צריך לשלם קנס בדמות תשלום נוסף. בנוסף, לא ניתן לסמוך על זמן הגעתם בגלל מסלול ארוך).

התוצאה היא שבחיפה ישנו קו יעיל ומהיר, אך בגלל שיקולים שטובת הנוסעים מהם והלאה (כנראה תחרות עם קווי אגד שלהם יעד משותף, אך נוסעים במסלול ארוך יותר, או לא נוסעים בכל שעות היום), הפכו אותו לקו רפאים, וזה מרגיז מאוד. כך הורסים פוטנציאל גדול של קו חדש. די ברור שאם הקווים היו של אגד, לאף אחד לא היה אכפת שהם משמשים לנסיעות בתוך חיפה, באופן דומה לקו א37 שלא יעלה על הדעת להופכו לקו שמשרת רק את עיירות הכרמל... אנקדוטה משונה מצטרפת היא שמחיר הנסיעה לעיירות הכרמל זהה למחיר בתוך חיפה, כך שלא ניתן לסנן נוסעים לפי תעריף! אם אגד סירבה להפעיל את הקו בגלל הסדר התעריפים החדש (הסכמים ישנים שמעבירים חלק מההכנסות ישירות אל החברה המפעילה, במקום שכל ההכנסות עוברות למשרד התחבורה, מה שמעודד הימנעות מהפעלת קווים מעוטי נוסעים), באיזו זכות היא (בהסכמה משרד התחבורה) פוגעת בציבור הנוסעים כאשר הקו מופעל על ידי מפעילה אחרת? תחבורה ציבורית נועדה לשרת בראש את הנוסעים, ולא את המפעילים!
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה