משרד התחבורה החל בתכנון רשת מטרו ורכבת קלה בחיפה ובקריות.

האם יש צורך ברשת מטרו במטרופולין חיפה-קריות ?

  • כן

  • לא

  • אני ירושלמי סקרן


Results are only viewable after voting.

toto9

Active member
מצורפות תמונות עם התוואים של רשתות המטרו והרק"ל
1779722820404.png
1779722837995.png
1779722871967.png
לדעתי החלטה מעולה, חיפה אכן צריכה מטרו,
התוואים גם די טובים אם כי יש יותר מדי כפילות של המטרו והרק"ל.

אני מניח שהמטרו יהיה סוג של "מיני מטרו", זאת אומרת רכבות יחסית קצרות, בערך 40 מטר
וגם המרחקים בין התחנות יכולים להיות קצרים יותר.
 

toto9

Active member
הצעה שלי לאיך רשת מטרו ורק"ל בחיפה והקריות צריכה להיראות.

אני אחלק את המטרופולין לשלושה חלקים ובכל חלק אציין את השינויים,
החלקים הם קריות, המפרץ (בין קריות לחיפה) וחיפה,
נתחיל מהקריות שם עיקר השינויים.

שינויים באזור הקריות
1779724607803.png
קווי הרכבת הקלה בדרך עכו (כביש 4) ושדרות ירושלים/ורבורג
צריכים להתבטל, בהמשך אני אציין באילו צירים כדאי לתכנן רק"ל.

מטרו
הקווים הקיימים בדרך עכו וקריית אתא ללא שינוי,
בנוסף אליהם כדאי לתכנן קווים גם בשדרות ירושלים/ורבורג (בירוק)
וקו מטרו בשכונות המזרחיות של קריית ביאליק (בסגול).

המטרו בשדרות ירושלים/ורבורג בתוואי לפי התמונה עד אזור התעשייה של קריית ביאליק, האזור הזה של אזור התעשייה עתיד לעבור פיתוח שהוא יותר עסקי/מסחרי,
בתמונה ניתן לראות (בשחור) אפשרות של מעבר הקו במרכז קריית ביאליק, כנראה יותר מסובכת.

המטרו בשכונות המזרחיות (קו סגול) יעבור דרך שכונות קיימות כמו נאות אפק וגבעת הרקפות ודרך שכונות עתידיות כגון קדמת ביאליק,
ביאליק על הפארק וביאליק דרום, סך הכל בערך עשרים אלף דירות.
יתרון גדול של הקו הוא פשטות הבנייה, רוב התוואי עובר באזורים אשר עדיין אינם בנויים,
בנאות אפק הקו אינו עובר בתוך השכונה אלא צמוד אליה ממזרח, החלק המזרחי של השכונה הוא בנייה של רבי-קומות בעוד החלק המערבי צמודי קרקע,
גם מהחלק המערבי מרחק ההליכה אינו גדול.

רכבת קלה
במקום התוואים הקיימים בדרך עכו ושדרות ירושלים
אני מציע שני תוואים אחרים
  1. ציר הרכבת (קו צהוב)
  2. נחל גדורה (קו כחול)

ציר הרכבת: הכוונה היא לציר בו עוברת רכבת ישראל,
הורדה של מסילת רכבת ישראל אל מתחת לפני הקרקע
וסלילה מסילת הרק"ל בתוואי הקרקע, לדעתי תוואי עם פוטנציאל מאוד גבוה.
פירוט נוסף: הצעה למינהור מסילות הרכבת לאורך הקריות.


נחל גדורה: ניתן לומר שזה קו אשר מחליף את קו המטרונית אשר אמור לקום שם, ההבדל הוא שקו הרק"ל יכול להמשיך דרומה לכיוון חיפה כך שהוא מהווה שירות יותר מטרופוליני בעוד שקו המטרונית לא ממשיך לכיוון חיפה אבל נותן שירות יותר טוב בהיבט הקישור בין השכונות.

יכול להיות שקו הרק"ל יהיה קצת חלש מכיוון שהוא קרוב למטרו ורוב הנוסעים יעדיפו את המטרו, אפשר לשפר את זה על ידי שינויים בציר נחל גדורה.
לפי התכנון, רוחב הרצועה בנחל גדורה, אשר יפריד בין קרית ביאליק לשכונת קדמת ביאליק, יהיה 100 מטר (60 מטר רוחב רצועת פארק, 40 מטר כביש),
אם הרק"ל תאפשר את ביטול הכביש אז יהיה ניתן לצמצם את רוחב הרצועה,
נניח משהו כמו 50-60 מטר שיכלול את הרק"ל ורצועת הפארק.


מפרץ
תוספת של קו מטרו אחד,
הקו יעבור היכן שיושב כיום מתחם בזן ובדרך בר יהודה בנשר
(בתמונות התוואי באדום).
מסילה פשוטה לבנייה, בבזן (מפרץ החדשנות) הקו למעשה עובר באזור שעדיין לא בנוי,
רחוב בר יהודה מאוד רחב כך שניתן לבנות את הקו בגישור מעל מפלס הרחוב,
ניתן לבנות את המסילה בצד הצפוני של הרחוב וכך להגיע למרחק של בערך 50 מטר בין המסילה למבני המגורים בצד הדרומי של הרחוב.
יתרון חשוב של קו זה הוא האפשרות לחיבור בין קו המטרו
לתחנת נשר (העתידית) של רכבת ישראל.

1779724607843.png
1779724607941.png


חיפה
מטרו הדר- בת גלים
הוספה של קו מטרו אשר יכלול את הדר-בת גלים.
קו אשר יכול להיות מורכב הנדסית אך אם הוא אפשרי הוא בהחלט שווה,
בהתחלה חשבתי גם לכלול את נווה-שאנן אבל זה כנראה לא אפשרי
עקב בעיות הנדסיות.
1779724608023.png



נושאים אחרים

תחנות לרכבות מהירות

במסגרת בניית המסילות המהירות בין תל אביב לחיפה,
לרכבות המהירות תהיה עצירה במספר מצומצם של תחנות לעומת הפרבריות,
בגוש דן כבר הוחלט אילו באילו תחנות הן יעצרו,
בחיפה-קריות אני מניח שאלו יהיו התחנות בחוף הכרמל,
חיפה מרכז/קרית הממשלה ועוד תחנה בקריות.

לגבי התחנה בקריות, רציתי להציע שזאת תהיה תחנה חדשה
במחלף מוטה גור/צומת אתא,
לתחנה במיקום הזה יהיה חיבור מעולה לקווי מטרו, רק"ל, מטרוניות ואוטובוסים
בנוסף לתכנון הפיכת האזור למרכז עירוני ובכללי מיקום טוב בקריות.


כרגע אין מסילה במיקום הנוכחי אז יהיה צורך לבנות אחת,
תיאורטית גם רכבות פרבריות תכלנה להשתמש בתחנה זאת
אבל לדעתי לא כדאי מכיוון שזה יכול לגרום לפגיעה בשירות במסילה הקיימת בקריות וגם במסילה העתידית במזרח הקריות (מסילת גליל מערבי),
שתי מסילות אלו והתחנות שבהן יתנו לרכבות פרבריות פריסת תחנות טובה וחיבורים לאמצעי התחבורה הקיימים והעתידיים.
1779724608086.png



מרכזית חוף הכרמל
במרכזית חוף הכרמל אני רוצה להציע כמה דברים
  1. העתקת מרכזית חוף הכרמל לצומת מת"ם.
  2. מינהור כביש החוף באזור של מת"ם.

העתקת מרכזית חוף הכרמל למת"ם: זה נושא שעלה בכמה מקומות,
אני לא רוצה לפרט יותר מדי לגבי היתרונות העירוניים והתחבורתיים,
אני כן רוצה לציין שזה לא חייב להיות יקר במיוחד,
למעשה מדובר בהעתקה של שלושה מרכיבים
מרכזית האוטובוסים אשר ניתן לבנות חדשה וקטנה יותר בצומת מת"ם,
מסילות מהירות אשר עדיין לא נסללו כל שלבנות אותם בצומת מתם
לא אמור לעלות יותר מדי בהשוואה לתכנית הנוכחית,
העתקת המסילות הפרבריות אשר היא העלות העיקרית.
העתקת מרכזית חוף הכרמל לצומת מת"מ.

מינהור כביש החוף, זה יכול להישמע די בזבזני אבל ייתכן וניתן לבצע זאת בזול וללא הפרעה לתנועה,
בהינתן ומסילת החוף תוסט לתוך מתם אז תתפנה רצועה פנויה בין כביש החוף
לבין מתחם מתם, ייתכן וברצועה הזאת ניתן לבנות את כביש 2 במנהרה,
אני גם מבין שרצועת החוף באזור זה אמורה לעבור פיתוח משמעותי
כך שמינהור הכביש יחד עם הסטת המסילה יכול לתרום בהיבט זה.




1779724608179.png

חיבור הרכבת הקלה "נופית" לקריות
התוואי הנוכחי עובר בצורה טובה בקריית אתא, וחיפה אך פחות בקריות.
לדעתי כדאי לבנות שלוחה של המסילה לתוך הקריות לפי התוואי בתמונה,
תוואי זה יחבר את החלק הצפוני של הקריות לרק"ל "נופית" בצורה טובה.
1779724608234.png

1779724608271.png
 

Ccyclist

Well-known member
מצורפות תמונות עם התוואים של רשתות המטרו והרק"ל
צפה בקובץ המצורף 146615
צפה בקובץ המצורף 146616
צפה בקובץ המצורף 146617
לדעתי החלטה מעולה, חיפה אכן צריכה מטרו,
התוואים גם די טובים אם כי יש יותר מדי כפילות של המטרו והרק"ל.

אני מניח שהמטרו יהיה סוג של "מיני מטרו", זאת אומרת רכבות יחסית קצרות, בערך 40 מטר
וגם המרחקים בין התחנות יכולים להיות קצרים יותר.

הרעיון למטרו במפלס החוף בחיפה לא ישרת את החיפאים. העיר צריכה לחשוב על פתרונות שוויצריים כדי לשרת את ציר חורב כולל קישורו למוקדים נמוכים יותר כמו מרכזית המפרץ, חוף הכרמל וכמובן חיבור מודרני רב קיבולת במקום או במקביל לכרמלית.

בשווייץ, שבה נסעתי בתיירות אלפים שכיסיתי בפורום בשנת 2013, יש מספר טכנולוגיות לרכבות במסלולים תלולים, מפניקולרים כמו הכרמלית לרכבות עם גלגל שיניים למסילה אמצעית ומסילות עם עיקולים סיבוביים המאפשרים טיפוס גובה רב בתא שטח מוגבל.

יש ערים בעולם כמו גרונבל בצרפת שבה חלק מקו מטרו מסויים היה בעבר מסלול פניקולר.

מטרו במסלול המטרונית יסבול מאותה הביקורת - פרוייקט בחיפה שאינו לרווחת החיפאים.
 

toto9

Active member
הרעיון למטרו במפלס החוף בחיפה לא ישרת את החיפאים.
הוא מאוד ישרת את החיפאים, פשוט לא את כולם.
העיר צריכה לחשוב על פתרונות שוויצריים כדי לשרת את ציר חורב כולל קישורו למוקדים נמוכים יותר כמו מרכזית המפרץ, חוף הכרמל וכמובן חיבור מודרני רב קיבולת במקום או במקביל לכרמלית.
יש תכניות לרכבלים בין חוף הכרמל לחורב ולמרכז הכרמל
אבל אלו, במידה מסוימת, יתנו שירות בנסיעות החוצה מחיפה ולא נסיעות פנימיות בתוך חיפה.

הכרמלית הייתה יחסית פשוטה לבנייה מכיוון שהיא נעה בקו ישר,
זה התאפשר בחיבור בין כיכר פריז למרכז הכרמל
אבל לא יתאפשר בתוואים אחרים, לכן יידרשו פתרונות מורכבים יותר מהכרמלית.

תוואים שיכולים להתאים לחיבור העיר התחתית לכרמל דרך הדר הם תוואי דרך רחוב בלפור או תוואי מזרחי יותר.
בלפור מאוד קרוב לכרמלית, אבל לדעתי לאחר שתיבנה תחנת רכבת בקריית הממשלה
היא תשפיע משמעותית לטובה על השימוש בכרמלית ואולי אף תהפוך אותה לעמוסה מדי.

חשבתי על חיבורי מטרו מנווה שאנן לרחוב ארלוזורוב בהדר ומשם לשדרות הנשיא על הכרמל,
ובצד השני לכיוון הטכניון ונשר עליון,
מבחינת שיפועים זה נראה אפשרי אבל ידרוש הרבה השקעה.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
הוא מאוד ישרת את החיפאים, פשוט לא את כולם.

יש תכניות לרכבלים בין חוף הכרמל לחורב ולמרכז הכרמל
אבל אלו, במידה מסוימת, יתנו שירות בנסיעות החוצה מחיפה ולא נסיעות פנימיות בתוך חיפה.

הכרמלית הייתה יחסית פשוטה לבנייה מכיוון שהיא נעה בקו ישר,
זה התאפשר בחיבור בין כיכר פריז למרכז הכרמל
אבל לא יתאפשר בתוואים אחרים, לכן יידרשו פתרונות מורכבים יותר מהכרמלית.

תוואים שיכולים להתאים לחיבור העיר התחתית לכרמל דרך הדר הם תוואי דרך רחוב בלפור או תוואי מזרחי יותר.
בלפור מאוד קרוב לכרמלית, אבל לדעתי לאחר שתיבנה תחנת רכבת בקריית הממשלה
היא תשפיע משמעותית לטובה על השימוש בכרמלית ואולי אף תהפוך אותה לעמוסה מדי.

חשבתי על חיבורי מטרו מנווה שאנן לרחוב ארלוזורוב בהדר ומשם לשדרות הנשיא על הכרמל,
ובצד השני לכיוון הטכניון ונשר עליון,
מבחינת שיפועים זה נראה אפשרי אבל ידרוש הרבה השקעה.

בשוויץ יש מספר פתרונות שמתאימים לרכבות עתירות נוסעים על פני הפרשי גבהים. כשנסעתי שם ב 2013 הרכבות היו של כ 6-8 קרונות לפחות אם לא יותר. הן השתמשו באמצעים שפירטתי כדי לטפס שיפועים שאינם אפשריים ברכבת רגילה. בעיר כמו חיפה שבה יש הפרשי גבהים של עד 400 מטר יש כמה פתרונות אפשריים של המפלס בו ימוקמו התוואים הראשיים והשיפועים שלהם כדי ליצור פתרון רכבתי שיוכל לחבר את ציר חורב לבת גלים או מרכז השמונה וכן לפרויד.

פתרון כמו רכבת שמרכז הגובה שלה ב 200 מטר בערך, בעמקי העיר ותוך חיבור ממונהר מהעמקים לציר חורב יכול להניב מערכת שמגיעים אליה בדרגנועים או פניקולרים קצרים. מעין "רכבת תחתית על הגובה"
 

הנוסע הצפוני

Well-known member
הרעיון למטרו במפלס החוף בחיפה לא ישרת את החיפאים. העיר צריכה לחשוב על פתרונות שוויצריים כדי לשרת את ציר חורב כולל קישורו למוקדים נמוכים יותר כמו מרכזית המפרץ, חוף הכרמל וכמובן חיבור מודרני רב קיבולת במקום או במקביל לכרמלית.

בשווייץ, שבה נסעתי בתיירות אלפים שכיסיתי בפורום בשנת 2013, יש מספר טכנולוגיות לרכבות במסלולים תלולים, מפניקולרים כמו הכרמלית לרכבות עם גלגל שיניים למסילה אמצעית ומסילות עם עיקולים סיבוביים המאפשרים טיפוס גובה רב בתא שטח מוגבל.

יש ערים בעולם כמו גרונבל בצרפת שבה חלק מקו מטרו מסויים היה בעבר מסלול פניקולר.

מטרו במסלול המטרונית יסבול מאותה הביקורת - פרוייקט בחיפה שאינו לרווחת החיפאים.
אני לא מסכים שהמטרונית לא משרתת את תושבי חיפה. במפרץ חיפה קורה מבחינה תחבורתית בדיוק מה שאתה מציע כל הזמן בערי השרון. להסתכל על כל המרחב כעיר אחת ולא קו נפרד לכל קרייה. למטרונית יש נוסעים גם בתוך חיפה וגם לתוך חיפה, הכל תלויי שעה.
הבעיה עם חיפה שאין לה מרכז עיסקי אחד מגובש, העיר התחתית כבר מזמן לא מוקד עיסקי מרכזי ולכן יותר קשה לזהות אזורי ביקוש למערכת הסעת המונים כמו מטרו.

לגבי התוכנית שהוצגה פה, אל תשכחו את "הפקטור הישראלי", כלומר כל תוכנית מתעקבת ומתארכת הרבה מעל המתוכנן ולכן למרות שעל הנייר היא נראית טובה מאוד אני בספק גדול שניתן יהיה לממש אותה באופן מלא.
 
למעלה