"משחק מקדים" - שמות אלות אלים

תמוז

אל הפריון במיתולוגיה הכנענית.אחראי על צמיחה,פריחה ולבלוב. בימי הקיץ הוא יורד לשאול וחוזר לקראת החורף.בתקופה זאת נהוג לקונן על מותו. לפי מה שזכור לי הוא מוזכר רק פעם אחת בתנ"ך בספר יחזקאל(אאל"ט)שאמר שהוא ראה נשים שמבכות את תמוז.
 

Bartal j

New member
תור

הוא אל הרעם במיתולוגיה הנורדית, בנו של אודין אבי האלים.ואלת האדמה יורד (Jord). אשתו הייתה סיף (Sif), אלה בעלת שיער עשוי מזהב. תור מתואר כבחור גדול מימדים בעל שיער וזקן אדום ונושא את מקבת הרעם האגדית מיולניר (Mjollnir). הוא מאופיין בתאבון עצום למזון ושתייה. תור הוא מגן האנושות והאלים כנגד הענקים, הטרולים ושאר מפלצות. נאמר כי בזמן הראגנארוק, תור והנחש יורמנגנד (Jormungand) יהרגו אחד את השני בקרב אלים במיוחד.
 

Bartal j

New member
תאורת

אלת ההיפופוטם, חיה בנילוס מופיעה כהיפופוטם אישה בהריון עם בטן ענקית עם שדיים שופעים וענקיים המייצגים את פריונה. נחשבת גם כאלה חשובה בלידה וכאלה בעלת אהבה לילדים. היא גם אלה של התחדשות מסופר כי האלה עצמה נכחה בלידתה של המלכה חתשפסות. אישיותה מתוארת לעתים כדמונית והיא מתוארת כאשתו של סובח אל התנין. האסטרולוגים קישרו אותה לעיתים עם כוכב הצפון מאחר והיא למרות אישיותה הדמונית הייתה אמורה להגן מפני רוע.
 

Bartal j

New member
תפנוט

תפנוט (Tefnut) היא אלת המים והפוריות במיתולוגיה המצרית. פירוש שמה הוא "מים לחים". ישנן כמה גרסאות באשר לכיצד נוצרה: האחת גורסת שתפנוט נוצרה על ידי רה שהתעטש ויצר את שו, אחיה ובעלה של תפנוט. כאשר הוא השתעל כדי לנקות את גרונו תפנוט נוצרה. במיתולוגיה מתואר אסון מזג האוויר הנורא שגרם להחרבת הממלכה הישנה. מסופר שתפנוט התווכחה עם אחיה שו ועזבה את מצרים. המיתולוגיה מציינת ששו מיד התגעגע אליה אבל היא כבר עברה אל נוביה, השתנתה ללביאה (סמל למלחמה) והשמידה כל אדם או אל שהתקרב אליה. (גרסה מעודנת יותר של סיפור הכחדת האנושות של חתחור) תות, מחופש, הצליח לבסוף לשכנעה לחזור. תפנוט לפעמים מוצגת כלביאה בהקשר לסיפור הזה. כאשר תפנוט מתה, היא נקברה בפירמידה. תפנוט מייצגת גם את הערפל והחשיכה במקומות מסוימים.
 

Bartal j

New member
תות או תחות/תהוטי

תחות הוא אל החוכמה, הכתיבה, הריפוי, המדע, השירה והקסם במיתולגיה המצרית. שמו של תחות, נכתב בהירוגליפים המצריים כ"ג'חוטי" (ḏḥwty), שנשאב מהמילה ג'חו (ḏḥw)- הכינוי העתיק לציפור האיביס, שנכתב בדרך כלל כ-הבי (hbj). צורת הכתיבה הזו מרמזת על סוג של הוקרה לציפור האיביס, ושמו מתורגם כ"זה הדומה לאיביס" (בנפשו ובגופו). לתחות יש שמות חלופיים וכינויים רבים בהם: ג'הוטי, תהוטי, טאהוטי, זהוטי, טצ'ו ו-טטו. השם "תחות" הוא למעשה, הגרסה היוונית לשם המצרי המקורי "ג'חוטי". חלק מכינויו של תחות הוא "הוא הנאדר שלוש פעמים", "הוא הדומה לאיביס" ו-"האל הסנדק". הוא מתואר לעתים כגבר בעל ראש של ציפור איביס (ציפור המגלן), ולעתים בעל ראש של בבון. תחות הוא אחד משני האלים (השני הוא האל הורוס) שעומדים משני צידי הסירה של רע, כאשר היא עוברת בשאול במהלך הלילה. תחות, כמו האלות חתחור וסח'מת, נוצר למעשה מאיבר מסוים בגופו של האל רע- אל השמש וראש פנתאון האלים המצרי, במקרה של תחות, הוא נחשב לנציג ליבו ולשונו של רע, ובשל כך גם לסוג של דובר לרע. המקבילה הנשית של תחות היא האלה סשהת. תות נזכר בקרב הראשון בין האל רע לבין הנחש אפפ, ובקרב הגדול שהתרחש בין האל הורוס ובין סת. בדרך כלל, אם אל נפצע בצורה קשה בקרב, תחות היה זה שמרפא אותו. תחות לקח חלק משמעותי בלידתם של האלים המלכותיים- אוזיריס, איזיס, סת ונפתיס. לפי האגדה, אחרי שרע גילה על נשואיהם של גב ונוט- אל האדמה ואלת השמיים, שהתקיימו בלי אישורו, הוא זעם וקילל את הזוג, שלא יוולד להם ילד בשום יום מימות השנה, שכללה אז רק 360 ימים. נוט, נחושה בדעתה ללדת ילדים, איתגרה את תחות למשחק סנת (משחק מצרי המזכיר קצת שחמט), ניצחה בעזרת תכסיס מתוחכם, ותחות נתן לה, כפרס, זכות להביע משאלה. נוט ביקשה להוסיף עוד כמה ימים לשנה, ותחות מילא את בקשתה, והוסיף לשנה עוד חמישה ימים. כיוון שהם לא היו כלולים בלוח השנה המקורי, רע לא ידע עליהם, ובחמשת הימים הנוספים ילדה נוט את האלים המלכותיים. ובגרסאות מאוחרות יותר תחות בעצמו נזכר כילדה של נוט וגב ואחיהם של האלים המלכותיים ביחד עם חתחור. בסיפור מותו של אוזיריס, תחות, יחד עם נפתיס, עזר לאיזיס להקים את אוזיריס המת לתחייה. אחרי שאיזיס אספה את חלקי גופתו של בעלה, נתן לה תחות את לחש הקסם שיגרום לאוזיריס לקום לתחייה.
 

FaeryQuiene3

New member
שילה נא גיג

מייצגת אספקט הCrone - בפסלונים שלה שנמצאו ברחבי האימפריה הקלטית רואים אישה מבוגרת ישובה ומחזיקה את איבר המין שלה פתוח לרווחה חפשו אותה באנגלית Sheela Na Gig
 

Bartal j

New member
שו

שו הוא אל האוויר במיתולוגיה המצרית, והוא נחשב למראשוני האלים שנוצרו. הוא בעלה ואחיה של תפנוט אלת הערפל והלחות ואביהם של גב ונוט. הוא ואחותו תפנוט, נוצרו בידי רע , האל הבורא הראשון, במגילת הפפירוס "Book of Overthrowing Apophis" נמצא שיר המתאר כיצד אל השמש רע יצר את האלים שו ותפנוט לאחר שביצע בעצמו מין אוראלי וירק את נוזל הזרע אל האדמה. אחרי שנולדו גב(אדמה) ונוט (שמיים), היה עליו להשליט סדר בעולם הצעיר והחדש, ולכן הוא נעמד ביניהם ומנע מהם מלהיפגש. מאותו ריק נוצרה מע'ת, אלת הצדק הקוסמי, שהגעה בתחילה בצורת נוצה.
 

אום נטע

New member
שיווה

'ההורס'. אחד משלושת האלים ההינדים הראשיים. בעל ארבע זרועות ואיבר מין גדול. בת זוגו היא קאלי, אלת המוות. אגב, אני קוראת סמויה פה כבר די הרבה זמן, ודי מפתיע אותי שלהינדואיזם, שהיא הדת הפאגאנית הגדולה ביותר בעולם כיום, אין נציגות בישראל (או לפחות לא בפורום הזה.)
 
רוזמרטה

אלת הפיריון והשפע במיתולוגיה הקלטית. באנגליה היא נחשבה לאלת המים .
 

Bartal j

New member
רה או רע

הוא האל הראשון מבית החיים, האל של האור שברא את עצמו מכלום ביום הראשון כשעמד כשתמר מבצבץ בפיו על גבעה שבצבצה מתוך "נון" שהם המים הקמאים שמקיפים את העולם כמים ברחם. רה הוא "האבא" "היוצר" אבי האלים בבית החיים, זה שברא את הכל, בראשית ההתחלה. וסמלו הוא דיסקית השמש ועין הרה הנחשבת כמשגיחה מאחר ורה הוא אל מתבונן הרואה הכל. לעיתים מתואר כאל ללא גוף אם כי עם השנים הוטמע באלים אחרים כגון: אמון-רה\ הורוס- רה והפך להיות אש שמש בעל גוף ומתואר כציפור והפיניקס מקודשת לו.
 

Bartal j

New member
איזיס

שם מצרי : אאוסת שם יווני: איזיס. בפנתאון המצרי איזיס היא אימם האלוהית של בית המלוכה הפרעוני, היא אלה שמימית, המלכה של בית החיים המקושרת לחיי נצח כשהיא אוחזת בשרביט האנק שלה ועוטה את כס המדרגות על ראשה שמסמל את העלייה של האדם במדרגות החיים הרוחניות והזלת הדמעה על מה שנגמר ולא ישוב תוך כדי קבלה והשלמה ויכולת להמשיך הלאה ולעלות במדרגות. תפקידיה הבולטים של איזיס הוא כאלת פריון ופטרונית האמהות, והיא מוצגת כאישה ישובה על כס מלכות כשהיא מניקה משדייה את הורוס בנה התינוק. ועוטה לעתים על ראשה את כתר קרני השפע ודיסקית השמש של רה. בניגוד לאלים אחרים, איזיס לרוב מיוצגת כאישה ולא כאישה בעלת ראש חיה, אם כי בתקופה מאוחרת יותר לאחר שדמותה מוזגה עם חתחור האלה הפרה התייחסו אל שתי האלות כישות אחת אם כי במקור הן שתי אלות נפרדות לחלוטין. איזיס ידועה בזכות כשפייה כאלה מגוננת רבת עוצמה המקושרת למאגיה, ריפוי ושינוי צורה ואף החייאת מתים (היא זו אשר יצרה את המומיה הראשונה כשחנטה את חלקי גופתו המבותרת של האל אוזיריס בעלה המת וסוככה עליו בכנפיה ואף הצליחה לעבר את עצמה ממנו בדרך מאגית מאחר והוא איבד את איבר מינו כשהיא עדיין בגוף הציפור שלה) מסופר כי כוהנותיה (והמפורסמת בהן היא המלכה קלאופטרה) היו מיומנות בריפוי , והתמחו בעיקר בלחשים נגד רעלים, עקיצות קטלניות של עקרבים והכשות נחשים. הלוטוס המצרי נחשב כצמח המקודש לה ביותר והוא משמש לעתים כשרביטה. האבנים המקודשות לה הן: הלאפיס לזולי אבן האמת אשר הייתה ענודה על צווארם של כהנים רבים במצרים העתיקה, ו"דמה של איזיס" אבן הקרלניאן אשר עשו בה שימוש במצרים העתיקה גם בתור חותמי מלוכה. החיה המקודשת לה הוא: נחש הקוברה הנחשב כמגנה ונענד על כתר הפרעונים צאצאיה.. איזיס היא צאצאית של רה, היא הבת של נוט אלת השמיים וגב אל האדמה שנולדה ביום השישי כתוצאה מזיווגם. היא רעייתו היפה והנאמנה של האל היפה אוזיריס ומסופר כי היא זאת אשר החזירה אותו לחיים לאחר שסת אחיו רצח אותו. כאן היא מוצגת כס'ותיס/סופדת האלה המקוננת על לכתו של אהובה וגורמת לנילוס לעלות על גדותיו. איזיס אימו ומגנת האל הבז המוזהב הורוס ואוזיריס הוא אביו. היא אחותם של האלים המלכותיים סת ונפטיס (ובגרסאות אחרות גם של חתחור ותות) איזיס היא אלה מצריה שהייתה אהודה על רבים בעולם העתיק ולכן פולחנה זכה לפופולריות רבה ואף יצא מגבולות מצרים ואומץ בתקופה ההלניסטית ע"י היוונים ולאחר מכן ע"י הרומאים במקדשים. כמה מקיסרי רומא, בהם וספסיאנוס וקומודוס, נמנו על חסידיה. דמותה של איזיס כאם הנושאת את בנה שימשה מאוחר יותר כבסיס לאיקונוגרפיה הנוצרית של מרים, אם ישו.
 
למעלה