משהו יודע.....

רפי לין

New member
קאמשאפט

בעברית הוא נקרא גל זיזים והוא מפעיל את השסתומים (יניקה ופליטה) לפי תזמון מתאים. בברכה - רפי לין
 

פרטנר

New member
DOHC

הסימון הנ"ל פירושו :גל זיזים עליון כפול. יתרונותיו הן הפרדת הפיקוד על שסתומי היניקה והפליטה( דרישה במנועים מרובי שסתומים) והקטנת משקל גל הזיזים (מהירות סיבוב גבוהה יותר).
 

enigo

New member
תיקון לכל אחד מגלי הזיזים ../images/Emo8.gif

שני גלי זיזים זו ממש לא דרישה הכרחית במנועים עם ארבעה שסתומים לצילינדר. לא חסרות דוגמאות למנועים כאלו עם גל זיזים יחיד (ויש גם דוגמאות של מנועי שני שסתומים לצילינדר עם שני גלי זיזים). גל זיזים כפול לא מקטין את משקל גל הזיזים - מטבע הדברים שני גלי זיזים שוקלים יותר מאחד (וגם מתקבל מנוע גבוה יותר עם ראש גדול בהרבה - קריטי יותר באופנועים). העניין הוא שכאשר יש גל זיזים אחד, יש גם נדנדים - וזה עוד משקל שהקפיץ של השסתום צריך להזיז, וזה יוצר בעיה בסל"ד גבוה. רק שיהיה ברור, יש מנועים עם גל זיזים יחיד שעולים לסל"ד אסטרונומי במונחי מכוניות בלי בעיה. הסל"ד בו עובדות מכוניות מן השורה ממש לא מדגדג את המעטפת האפשרית עם גל זיזים בודד.
 

פרטנר

New member
שני גלי זיזים שוקלים יותר

מאחד אבל כל אחד בנפרד שוקל פחות מהבודד...
 

enigo

New member
ולמי אכפת כמה שוקל אחד בלבד?

אתה מכיר איזה שהוא מצב שבו המנוע לא צריך להאיץ את שני גלי הזיזים כשהוא עולה בסל"ד?
 

פרטנר

New member
הפחתת משקל החלקים הנעים.

חלקים קלים ניתן להאיץ ביתר קלות.
 

שי ז.

New member
אבל 2 חלקים שזקוקים להאצה

לא תמיד ידרשו חות אנרגיה מאחד גדול. היתרון של שני גלי זיזים זה אפשרות למקם רת השסתומים בצורה יותר נוחה בזמן תכנון המנוע.
 

enigo

New member
אפשר הסבר מקיף יותר?

עד היום באמת לא הבנתי את הלהיטות של יצרנים שונים לשים שני גלי זיזים במנועים שיכולים להסתדר יופי עם אחד. קיבלתי הסברים שזה נובע משיקולים שיווקיים (גל זיזים כפול נשמע מה-זה-מתקדם במפרט), שזה נובע מרצון לפשט את ראש המנוע (יש שני גלי זיזים, אבל אין נדנדים) ועוד. דווקא הסבר של מיקום גמיש יותר של השסתומים אני לא זוכר ששמעתי, גם קשה לי לדמיין סידור שסתומים שלא יעבוד עם נדנדים. אפשר הסבר מקיף יותר, עדיף עם דוגמאות? (ולא, בניגוד למנהגי - אני לא ציני). כך או כך, בטח תסכים איתי שגל זיזים כפול הוא ממש לא ערובה למנוע מוצלח - מבחינת כח, גמישות או כל אספקט אחר. תראה את מנוע האלנטרה למשל...
 

שי ז.

New member
ברור שזו לא ערובה אבל אם תקח למשל

את המנוע של רנו (1700 סמק) אז גל הזיזים נמצא בדיוק מעל לשסתומים ומפעיל אותם בלי נדנדים או זרועות. עכשיו אם תיקח מנוע עם 4 שסתומים לצילינדר אז אפשר למקם גל זיזים אחד מעל כל שורת שסתומים ואתה חוסך את הנדנדים. מעבר לזה הנדנדים תופסים מקום, מוסיפים משקל ומסבכים את המנוע (יותר חלקים נעים). ניתן תמיד למצוא פתרונות יצירתיים לכל בעיה תכנונית. השאלה היא כמה היצרן מוכן להשקיע בזה ומה מספק אותו.
 

enigo

New member
לא הבנתי את הדוגמא

במנוע הרנו המוזכר יש גל זיזים אחד או שניים? מעבר לזה - אתה נוגע לצורת הפעת השסתום, שזה דבר מוכר וידוע, וגם התייחסתי אליו. אבל לפני כן טענת שזה מאפשר סידור שונה של השסתומים, ואני הבנתי את זה כמיקום שונה של השסתומים בראש - הבנתי לא נכון?
 

שי ז.

New member
הבנת נכון מאוד

כשיש לך 4 שסתומים לצילינדר אתה לא יכול להפעיל אותם ישירות עם גל זיזים אחד או אם אתה רוצה למקם חלק מהשסתומים בזוית שונה לא תוכל לעשות את זה עם גל זיזים אחד בלי להשתמש במנופים. במנוע שנתתי כדוגמא יש גל זיזים אחד אבל גם 2 שסתמים לצילינדר. אם היו 4 שסתומים לא היתה דרך להפעיל אותם ישירום עם גל זיזים יחיד.
 

enigo

New member
גם שני שסתומים אי אפשר

להפעיל ישירות עם גל זיזים אחד, כי הם לא על אותו מימד אורך. לפחות אני מעולם לא נתקלתי במנוע עם סידור כזה. ועדיין לא מצליח לדמיין מבנה שאותו אי אפשר להפעיל עם גל זיזים אחד (כמובן עם מנופים) אבל אפשר עם שניים.
 

שי ז.

New member
עם מנופים אפשר לעשות כמעט הכל אבל

הם מכניסים לך עוד דרגת חופש ואי דיוק ועוד חלק נע שמנסים חסוך. מימד האורך הוא לא בעיה כי אף אחד לא אמר שהזיזים צריכים להיות באותו הגובה (את השסתום עצמו אין בעיה להאריך כדי שבמצב סגור יהיו באותו הגובה).
 

enigo

New member
../images/Emo45.gif הנושא הזה מוכר

הדיוק הוא בהחלט סיבה משמעותית (בסל"ד גבוה מספיק, אפילו מידת הפיתול של גל הזיזים הופכת להיות משמעותית). לגבי נושא המימד - הכוונה היתה שאין אפשרות למתוח קו ישר בין כל השסתומים, ולכן אי אפשר להפעיל אותם ישירות.
 

חן 1111

Active member
מאיפה לקחת את זה?

בדיוק ההיפך. במנוע מודרני עם 2 שסתומים לצילינדר בדרך כלל בכוונה הם בקו אחד כדי לאפשר הנעה ישירה על ידי גל הזיזים. לא מבין מה הבעיה בזה. כמובן שארבעה לא יכולים להיות על קו אחד ואז אתה חייב או שני גלי זיזים, או גל זיזים אחד ונדנדים, או לפעמים יש גל זיזים אחד שבו כל פיקה לוחצת על מין גשר שלוחץ על שני שסתומים ביחד.
 
למעלה