מקצוע ונזקים עקיפים

אריק11112

New member
מקצוע ונזקים עקיפים

אני כיום בשלב בחיי של למידת מקצוע.

בגדול יש לי כרגע 2 כיוונים- האחד ה"טבעי" לי יותר, הנח והמכניס שבו התחלתי כבר בלימודים הוא תכנות

השני הוא הליכה לתחום הרוח בעיקר פילוסופיה או תנ"ך ובהקשר של עבודה זה אומר כנראה הוראה (במקרה הטוב באקדמיה כולל מחקר, במקרה הסביר בבית ספר). גם לתחום זה יש לי סיבות ויכולות שונות ללכת מעבר לנושא שאעלה בהמשך(אם כי בלעדיו כנראה שהייתי הולך לתכנות בלב שלם ועוסק בענייני הרוח רק בזמני החופשי).

איך כל זה קשור לכאן?

שחשבתי על הנקודה הבאה: כמתכנת אני אהווה חלק מהאוכלוסייה הקטנה שמניעה קדימה את הטכנולוגיה ובהתאם מגדילה את הייצור. (לשלילת הבנה שגויה- למרות שמתכנת עוסק באופן ישיר בתוכנות- משהו ערטילאי שאין לו כמעט השלכות פיזיות. בפועל התוכנות משמשות את כל ענפי התעשייה, המדע והכלכלה והפיתוח של תחום זה מאפשר לקדם את כולם)

הבעיה בכך היא שהגדלת הייצור כוללת גם הגדלת ייצור של דברים מזיקים, בפרט כאלו שאין בהם צורך ממשי (מוצרים פיזיים שיש בהם צורך כבר מסופקים ברובם בחברה שלנו)
ממילא אני מגדיל גם את הנזקים, בפרט עבור דברים שאין בהם צורך של ממש
כלומר אם הייצור גדל אז היחס בין המשכורת למחירים עולה(כלומר ניתן לקנות יותר באותה משכורת) וממילא אנשים לא צריכים לחסוך וככה לא נמנעים מלקנות יותר אוכל ממה שהם אוכלים (כדי שלא יחסר) וב90% מהמקרים לזרוק אותו. או מלאכול יותר מהנצרך. או שקונים רק את היפה/טרי ביותר וככה נהיה משתלם למשווקים וליצרנים לזרוק את הפחות יפים וכו'. ככה אנשים יכולים לנסוע יותר ברכב ולגרום ליותר זיהום וכו'
בין השאר ככה אנשים יכולים גם לקנות יותר בשר (אם כי זאת לא הנקודה המרכזית בעיני כי הנזקים הם הרבה יותר רחבים מזה בלבד).
(אגב, גם בני אדם ניזוקים מהיבטים שונים של הפיתוח אבל נראה לי שזה מקוזז ע"י ההיבטים החיוביים לאדם כגון התקדמות הרפואה או זה שיש פחות עניים שלא מקבלים את מה שבאמת נצרך).
לכאורה ניתן לפתור את הבעיה ע"י שאעסוק בתכנות של משהו שאין לו הרבה נזק כגון משחקי מחשב או שיפור הגרפיקה. אמנם יש בזה גם בעיה פרקטית (למצוא עבודה זה ממילא לא קל ולמצוא בתחום ספציפי זה יותר קשה) וגם בעיה בהשלכות- אם אני הולך לתחום מסוים אני לא דוחף רק אותו אלא בעקיפין את כלל השוק כי אני תופס את המשרה בתחום המשחקים נניח אז מישהו שהיה הולך לשם ילך לעסוק נגיד ברובוטיקה ויפתח מכונות שיאפשרו מפעלים אוטומטיים יותר ומחירי מוצרים זולים יותר שיגרמו בעיקר לכך שאנשים יחליפו מוצרים לעיתים קרובות יותר במקום להשתמש בהם לכל אורך חייהם(כמו שראוי לעשות לדעתי).

אמנם ניתן לטעון את הטענה האחרונה(שמי שהולך לתחום מסוים גורם לאחרים ללכת לתחום אחר) כלפי כל מקצוע אבל נראה לי שבמקצוע מדעי זה יותר משמעותי מכיוון שיש פה מחסור מסוים באנשים בשוק ומצד שני התחום מאוד קריטי מבחינת כמות הייצור של הכלכלה.
אם אבחר לדוגמה להיות מורה לתנ"ך אין סיבה שאדחוף מישהו לעסוק דווקא במקצוע יצרני במובן החומרי של המושג(בין אם יצרני בעצמו בעבודה פיזית או יצרני בעקיפין ע"י עבודה מדעית/הנדסית וכו'...).

מצד שני בתור מתכנת אוכל להרוויח הרבה יותר כסף ממורה(נתעלם מהאפשרות של מרצה באקדמיה כי אין לזה הרבה תקנים) שסביר(לאור הכיוון שלי בשנים האחרונות) שחלק גדול ממנו ישמש לפעילויות לשכנוע אנשים לצמחונות או למכשור שמצמצם נזקים אקולוגיים וכו'...

לסיכום:
האם נראה לכם שמי שעובד בתחום מדעי-טכנולוגי גורם בעקיפין לנזק לבע"ח משמעותית יותר מסתם בן אדם ממוצע ובפרט מאשר מי שהולך לתחום רוחני יותר שהתועלת בו איננה גשמית?
האם הנזק בזה הוא נרחב ביחס לכלל הנזק שגורם סתם אדם?
האם נכון להתחשב בשיקול כזה?
האם הנזק משמעותי יותר ממה שניתן להועיל ע"י ההפרש בהכנסה?
 
נסה לחשוב היכן תקבל סיפוק

אף על פי שאני לא כלכך מכיר לעומק את ההשפעה השלילית של תמיכה בטכנולוגיה ע"י עיסוק בה, אני מאמין שבכל תחום בו אנחנו עוסקים אפשר להשפיע לטובה בעזרת הידע שאנחנו רוכשים.

אומנם מצד אחד עומדת בפניך אפשרות ההוראה, משמע לחנך.
לחנך לכל הדברים שרצית והאמנת ולא היתה לך הדרך, כולל חינוך לאהבה לבע"ח וכו'.

מבחינה כלכלית, הנדסת תוכנה זה ידע מבוקש ומתוגמל טוב יותר מתחום החינוך, גם יותר ממרצה ממוצע באוניברסיטה לפחות ככל הידוע לי.
השאלה מה יספק אותך יותר, נאמר בעוד חמש שנים מהזמן בו תעסוק במקצוע שלך. האם תשים לעצמך מטרה להשפיע בעזרת הידע שלך למשל במניעת צער בעלי חיים? או שההתמקדות תהיה בשכר בלי איזושהו ערך אידיולוגי שיניע אותך למנוע נזק לבע"ח וכו'.

זה תלוי בעיקר במצפונך וסיפוקך.
 

אריק11112

New member
הוראה וחינוך אינם אותו דבר

דיברתי על הוראה של מקצוע ספציפי ולא על מורה מחנך (כמובן שזה מקצוע עם יותר הזדמנויות לומר את דעתך לאנשים נוחים להשפעה אבל זה לא העיקר ואני בספק עד כמה אני מתאים לעניין זה(של חינוך, בפרט שזה לא התפקיד אלא משהו שנכנס מהצד))
 

l coyote l

New member
כמתכנת אתה יכול בהחלט לבחור

באיזה תחום לעסוק, תלוי כמובן ברמת הידע והמומחיות שלך.
יש לא מעט מתכנתים טבעונים שמשקיעים מהידע שלהם לטובת הפצת טבעונות בכל מיני דרכים (אמנם לאו דווקא כפרנסה, אבל בכל זאת).

כפרנסה, יש היום לא מעט תחומים שנוגעים לאקולוגיה ולאיכות הסביבה, בעיקר בניצול אנרגיה טבעית.

מנק' המבט שלי, אני לא רואה איך מי שעובד בתחום המדעי-טכנולוגי גורם ליותר פגיעה בבע"ח מאחרים.
אישית אני בתחום של QA תוכנה, ספציפית בשנים האחרונות בענף התיירות, ולפני כן בתחום התוכנות לתחנות שידור טלוויזיוניות.
שוב, מתקשה לראות את הקשר בין כל אחד מהתחומים האלה לפגיעה ספציפית בבע"ח.

כמובן שאם מנטלית מושך אותך יותר תחום של עיסוק עם אנשים/רוח, מוטב לפנות לשם, אבל זה חסר כל קשר לטיעונים שהעלית, אלא פשוט כי אולי זה מה שאתה באמת רוצה.
והערה קטנה: אפשר להחליף תחומים בכל עת במהלך החיים, לפי רצון/נסיבות/מה שבא וזורם. עשיתי זאת מספר פעמים.
אין צורך להתקבע, או לחשוב שחייבים להתקבע, על דבר אחד.
 

אריק11112

New member
אנסה להסביר את הבעיה

ניקח את התחומים שהבאת: תירות ותחנות שידור טלויזיוניות. השני שייך באמת לאותו כיוון כמו גרפיקה, משחקים וכו'.
התוכנות לתיירות לעומת זאת הן דוגמא לתוכנה עסקית.
תקן אותי אם אני טועה אבל נראה לי שעיקר התועלת בתוכנות כאלו הוא להחליף עבודה פקידותית אנושית מה שגורם לכך שעובדים וכספים שעסקו בx באופן לא מזיק משתחררים לעיסוק אחר. כאשר בסה"כ סביר שזה יגיע גם לידי התעשיות שגורמות נזקים גדולים (כגון הגברת צריכת המזון והבשר בפרט מעבר לנצרך וכו')
האם הובנתי? אם זה לא נראה לך תנסה להסביר למה, אולי אני סתם מוטרד משטויות ואולי לא הסברתי את עצמי טוב.

כמובן שיש גם שיקולים רבים נוספים כגון עניין, יכולות ועוד אבל לא עליהם רציתי לנהל דיון (כי הם לא קשורים לכאן וגם אין טעם בדיון עליהם עם אנשים שלא מכירים טוב).
 

l coyote l

New member
לעניין התוכנות כמחליפות כ"א - ממש לא.

מתוך חברה של כ-500 עובדים, יש כ-50 שעוסקים בתחום של תכנות, DB ו-QA.
התוכנות לא באות להחליף אנשים, וזו לא מטרתן.
מדובר בכתיבת פלטפורמות לתקשורת XML עם גופים עסקיים כמו בתי מלון, חברות טיסה וכיו"ב, לצרכי עדכונים שוטפים על המחירים והמוצרים שלהן; ובהקמה ותחזוקה של אתרי אינטרנט (כל זה בגדול, מבלי לרדת לפרטים).
כל אלה דווקא מייצרים תפקידים נדרשים מכל צד (של הלקוחות, של הספקים, וגם שלנו, אם אנחנו מספיק מוצלחים כדי להעלות את המכירות דרכנו).

רוב האנשים המועסקים בחברה שלנו, שאינם אנשים טכניים, הם אנשי backoffice למיניהם שעוסקים ישירות במה שנוגע לענף התיירות עצמו, או כאלה שנמצאים בתקשורת עסקית עם ספקים.
חלק מהתוכנות שלנו נכתבות עבורם.
 
למעלה