מקומות עבודה בתוך פנימיות

מקומות עבודה בתוך פנימיות

אהלן! חג שמח!
(-האייקון שהכי מזכיר סוכה...) מקווה שאני מוצאת אתכם בטוב... שהשנה התחילה ברגל ימין ושאתם בחופש... יש איזו סוגיה שמעסיקה אותי בימים אלו ותהיתי מה דעתכם בעניין... לא מזמן שמעתי על יוזמה בשם "קוקיות"- מאפייה באזור ת"א שמתנהלת ע"י נוער במצוקה באזור ת"א. (המניע הוא כמובן ערכי-חינוכי: טיפול והעצמת הנוער, חינוך להתמדה והכנה לחיים, וכו' וכו'...) כמובן שזו יוזמה יפה וירבו כמותה... אך תהיתי לעצמי עד כמה יוזמות מהנ"ל מתרחשות בתוך המוסדות הפורמלים, כחלק בלתי נפרד מהמוסד עצמו? עד היום שמעתי על מאפיית "ילדודס" (שאם אני לא טועה, ממוקמת בתוך כפר הילדים באזור כרמיאל), שהתנהלה ע"י החניכים עצמם וייצרה דברי מאפה, וע"י השקה לחברה מסחרית (בסדר גודל של עלית), הם מכרו והרוויחו... מישהו פה מכיר את היוזמות הנ"ל או כל דבר דומה אחר? מצטערת שאני ככה דידקטית, אבל באופן כללי- מעניין אותי לדעת מה דעתכם על העסקה של נערים בתוך פנימיות: 1. האם לדעתכם יש לאפשר לתלמידים לעבוד במקומות עבודה מחוץ לפנימייה? (בקייטרינג/פיצריות/מקום עבודה באיזור הכפר...)? 2. האם בפנימיות בהם עבדתם היתה אפשרות לעבודה בשכר בתוך הפנימיה? איזה סוג עבודה? האם לדעתכם זה מוצלח? התלמידים משתפים פעולה? זה מקנה לתלמידים ערך מוסף? וכו'... 3. האם אתם מכירים/עובדים במקומות שבהם התלמידים נדרשים לעבוד (לא בשכר) במהלך היום-יום? אני מתכוונת לתורניות מחייבות, בסגנון: לול, חקלאות, חד"א, אחזקה וכיו"ב...? 4. האם במהלך החופשים/החגים נעשה ניסיון לסייע לתלמידים למצוא מקומות עבודה? 5. מן הסתם ההתייחסות היא לפנימיות לבני נוער ולא לבתי ילדים, אבל מצד שני זו גם שאלה... מאיזה גיל אפשר להתחיל עם יוזמות מהסוג של "ילדודס"...? זהו. מקווה שלא חפרתי יותר מידי... אם תספיקו להגיב- אני כמובן מאד אשמח.. שבוע טוב. :)
 
תשובות חלקיות

אני עובד עם קטנים כך שהרוב בתיאוריה. 1. צריך לחנך לערכיי עבודה ולתת לילדים להעריך את הכסף כמו שצריך. עבודה היא הדרך. זה צריך להתחיל בתורנויות תמורת זכויות וצ'ופרים ולגדול עם הגדילה של הילד, כך שכשיראה שיש לו אחריות יוכל לעבוד ולהרוויח כסף. חלק מהאחריות צריך להתבטא גם במה עושים עם הכסף. לדעתי, ילד בן 16-17 חייב לעבוד באופן חלקי לפחות (נניח כמה שעות בשבוע). מעבר לכך שיש בזה מקום להעצמה אישית, זה יכול להקטין את הסיכוי שיהיו מובטלים בעתיד. 2. כשהייתי ש"ש היו מעט י"בניקים שעבדו בפנימייה, חלקם כעוזרי מדריך אצל הקטנים. זה היה מאוד מוצלח גם לגדולים שהחזירו קצת ממה שקיבלו ויכלו לראות איך הם הגיעו ולמה התפתחו (וגם הרוויחו כמה ג'ובות). הקטנים נהנו מאנשים טובים עם המון אמפתיה. לגבי השאר אין לי תשובות... אגב, לעלם יש כמה פרוייקטים www.elem.org.il תבדקי שם. חג שמח!
 

שירה765

New member
2 פנימיות נוספות

בקרית גת- בית חנה פתחה מאפייה. פנימיית אשבל- של הנוער העובד והלומד אני חושבת שזה דבר טוב אבל אם זה לא יוצא מבחינה בירוקרטית או מכל בחינה אחרת אפשר לעבוד כל השכבה ולהרויח כסף בשביל עוד טיול או איזשהי חוויה שהילדים יבחרו.
 
וואלה, מעניין! תודה!

באופן כללי, פנימיית אשבל נשמעת לי מקום מרתק. אני מקווה לקפוץ לשם ולראות בעיניים איך הדברים מתנהלים. לגבי עבודות שכבתיות- זו גם שיטה... בכל אופן תודה.
 

Yael Floyd

New member
ודאי, זה יכול לתרום להם להערכה עצמית

הרבה יותר מחוגים שהפנימייה מציעה, ולא הרבה ילדים רוצים ללכת לחוגים בהכרח אלא מעדיפים ללכת לעשן או להסתובב בפנימייה או השד יודע מה עוד לעשות. עבודה, ובמיוחד עבודה עם תגמול, תורמת להם להרגיש שהם מוצלחים, כי לא תמיד הולך להם בביה"ס, הן מבחינות אישיות והן מבחינות של לקויות למידה, עבודה (במיוחד כזו כמו במאפייה, גינון, קייטרינג וכו') תורמת לפיתוח האחריות והבטחון שלהם בעצמם.
 
למעלה