מקום 83 - גברים בתחפושת

ניר4819

New member
מקום 83 - גברים בתחפושת

חמים וטעים (1959, בילי ווילדר) שיקגו, 1929. באותה התקופה חל איסור חוקי על מכירת משקאות אלכוהוליים בארה"ב, דבר שהוביל לפריחתם של מועדוני לילה ובארים שמכרו אלכוהול בסתר ובאופן בלתי חוקי, ולעלייתם של ארגוני פשע, שנשלטו בידי מאפיונרים וגאנגסטרים כמו אל קאפונה. ארגוני פשע אלו הם שעמדו מאחורי הסחר הבלתי חוקי באלכוהול - הם דאגו להבריח את המשקאות למדינה, והם ששלטו במועדוני הלילה שמכרו אותם, והכל תוך מאבק בלתי פוסק זה בזה - מאבק שהסתיים, פעמים רבות, בשפיכות דמים. ג'ו וג'רי הם שני נגני ג'ז עניים ולא מצליחים, שעובדים באחד מאותם המועדונים הבלתי חוקיים. בתחילת הסרט, המשטרה פושטת על מקום העבודה שלהם, סוגרת אותו, ועוצרת את בעל המקום, מאפיונר בשם קולומבו ספאטס. מי שהלשין על ספאטס היה צ'ארלי "הקיסם"; וספאטס, שיודע את העובדה הזו, דואג לחסל את צ'ארלי ו-6 מחבריו. לרוע מזלו של ספאטס, ג'ו וג'רי, לגמרי במקרה, עדים לחיסול של צ'ארלי. לרוע מזלם של ג'ו וג'רי, ספאטס מגלה אותם בזירת הרצח, ועומד לחסל אותם. ברגע האחרון שני הנגנים מצליחים לברוח; אבל, כפי שג'רי מציין -כל מאפיונר וכל גנגסטר בשיקגו מחפש אחריהם עכשיו ומבקש לחסל אותם. ברור, ששני הנגנים אינם יכולים להשאר בעיר. אבל גם מחוץ לעיר הם אינם בטוחים - מאפיונרים שיזהו אותם, יבקשו לחסל אותם, או שיסגירו אותם לידיו של ספאטס. לכן, הם חייבים גם להסתיר את זהותם, ולא לתת לאיש לדעת שהם שני נגני הג'ז המפורסמים שהיו עדים לרצח של צ'ארלי "הקיסם". הפתרון - להתחפש לשתי נשים ולהצטרף ללהקת ג'ז שכולה על טהרת הבנות, ושנוסעת לפלורידה לשלושה שבועות. ג'ו וג'רי ידעו על קיומה של הלהקה, ועל העובדה שהיא זקוקה לעוד שתי נגניות, עוד לפני שהיו עדים לרצח של צ'ארלי. אלא שאז ג'ו לא היה מוכן שהם ייתחפשו לנשים ויצטרפו ללהקה. אמנם מדובר בעבודה ובכסף - עובדה ששני נגנים עניים שבדיוק איבדו את מקום עבודתם הקודם שלהם לא יכולים לזלזל בה - אבל ג'ו היה בטוח שאין להם סיכוי "לעבור" בתור נשים. מעבר לכך, ג'ו מוצג כגבר שבגברים וכרודף שמלות שוביניסט. לכן, התחפשות והעמדת פנים שהוא אישה היא פגיעה בכבודו ובגבריות שלו - דבר שג'ו לא מוכן לקבל, עד שהוא מבין שהשרדותו והמשך קיומו הפיזי תלויים בהתחפשות הזו (ג'רי דווקא היה בעד העמדת הפנים הזו, עוד לפני שהיא הפכה להכרחית ולעניין של חיים ומוות). שני הגברים מתחפשים אם כן לנשים המכונות דפני (ג'רי) וג'וזפין, מצטרפים ללהקת הג'ז ונוסעים לפלורידה. וזוהי רק תחילתה של אחת מהקומדיות המצחיקות והנפלאות ביותר אי פעם. במהלכה של הקומדיה הזו, ג'ו יתאהב בזמרת של הלהקה, שוגר קיין (בגילומה המקסים של מרלין מונרו). וכדי להתקרב אליה, הוא יתחפש למיליונר, יורש לחברת נפט גדולה, ויסגל לעצמו מבטא בריטי מזוייף, בסגנון קרי גראנט - חברו הטוב של בילי וויילדר, ושחקן שוויילדר תמיד רצה שישתתף באחד מסרטיו, דבר שלא יצא לפועל. ואילו ג'רי/דפני יפול ברשתו של מיליונר זקן בשם אוסגווד, שכבר התחתן 7 או 8 פעמים (הוא לא זוכר כמה), אבל עדיין נשלט בידי אימו - שהרסה את נישואיו האחרונים, בגלל שהאישה הייתה מעשנת, ואמא מתנגדת לעישון... כמובן, שבסופו של דבר, האמת יוצאת לאור, מה שמוביל לאחד ממשפטי הסיום המפורסמים בתולדות הקולנוע, משפט שגם היום - אחרי שראיתי את הסרט הרבה מאד פעמים - עדיין מצליח להצחיק אותי, אפילו מאד. בדרך, ג'ו וג'רי גם ייתקלו פעם נוספת בספאטס, יהיו עדים לחיסול נוסף של המאפיה, ויטלו חלק בשורה של מרדפי סלפסטיק משעשעים במסדרונות המלון שלהם. היתרון הגדול ביותר של הסרט הוא בתסריט המצחיק, המשעשע והמטורף שלו. מלבד סיטואציות משעשעות למכביר, יש בו גם המון משפטים מצחיקים ביותר. כך למשל, כשג'ו מציע למשכן את כלי הנגינה של ג'רי, ובכך להשיג כסף שבו הוא מתכוון להמר, ג'ו אומר לו: "אנחנו שטים במעלה הנהר, ואתה רוצה לזרוק את המשוט..." או, כששני הנגנים מצטרפים ללהקת הבנות, ג'רי הנלהב מספר לג'ו שמה שקורה עכשיו - להיות מוקף בהמון בנות יפות, שלא חושדות בו שהוא גבר - הוא כמו התגשמות חלום ילדות שלו, שבו הוא נעזב לבדו בחנות ממתקים. כשהוא מתחיל למנות את סוגי הממתקים שהיו בחנות חלומותיו, ג'ו עוצר אותו במשפט: "We're on a diet"... אם אנחנו מדברים על סצינות מצחיקות בסרט, אין ספק שהסצינה האהובה עלי היא זו שבה ג'ו חוזר לחדר המלון שלו עם ג'רי, לאחר שבילה ערב עם שוגר קיין על היאכטה של אוסגווד (שבתורו, בילה את הערב על החוף, עם דפני/ג'רי). הסצינה הזו, שמתחילה בכך שג'רי שוכב על המיטה ומקשקש בקסטנייטות, ממשיכה בהכרזה שלו באוזניו של ג'ו - "אני מאורס", ובסיפור על האופן שבו אוסגווד הציע נישואין ועל תוכניותיו בהקשר לכך - תוכניות הכוללות גירושין מהירים והסדר מזונות נדיב - ומסתיימת בכך שג'ו מזכיר לו "אתה גבר...", מה שמוביל לתשובה: "I'm a boy, I'm a boy, I wish I were dead", היא סצינה כל כך מצחיקה, כל כך נהדרת, שאני בלי ספק מדרג אותה בחמישיה הראשונה של הסצינות המצחיקות ביותר שראיתי בסרט כלשהו. יתרון נוסף בסרט, הוא המשחק הנהדר של כל המשתתפים. את מרלין מונרו, כשוגר קיין, כבר הזכרתי קודם. זהו התפקיד המפורסם ביותר שלה, ולדעת רבים הטוב ביותר שלה. מה שיפה, שהיא מצליחה להכניס לתוך הדמות שלה המון רגש וכאב, שהופכים אותה לדמות שקל לאהוב. טוני קרטיס מגלם בצורה נפלאה ומצחיקה את ג'ו - הוא פשוט מושלם לתפקיד של שובר הלבבות השוביניסט, שאולי מתאהב בסופו של דבר. ואילו את ג'רי/דפני מגלם ג'ק למון הנהדר, באחד משני התפקידים המוצלחים ביותר שלו שאני ראיתי (את התפקיד השני עוד נפגוש במורד הנירוג). הוא מצחיק, מקסים, מלא רגש וגם מצליח להיות נוגע ללב. אבל מי שבאמת גונב את ההצגה, מבחינתי, הוא ג'ו בראון, שמגלם את אוסגווד. לא רק שבראון מצחיק מאד (הסצינה שבה הוא רוקד עם דפני במועדון לילה פשוט נהדרת), הוא גם נוגע ללב ומרגש מאד - בסופו של דבר, אפשר להרגיש שהוא באמת התאהב בדפני. וכשהוא אומר את משפט הסיום המפורסם של הסרט, אפשר להאמין לו, שמבחינתו לא משנה אם האדם שמולו הוא גבר או אישה - הוא מאוהב, וזהו זה! הבימוי של וויילדר גם הוא נהדר, קליל, תוסס, משעשע ומשועשע. יחד עם זאת, יש בסרט גם רגעים רציניים ודרמטיים יותר (בעיקר הקטעים עם המאפיונרים). אלו הקטעים הכי פחות אהובים עלי בסרט. כשהסרט הוקרן בקורס "סרטים ופוליטיקה", המרצה שלי אף הריץ את הסצינות האלו קדימה, כדי להגיע לבדיחה ולסצינה המשעשעת הבאה. כך שבסופו של דבר, מדובר באחת מהקומדיות הטובות והנהדרות ביותר שראיתי, קומדיה מצחיקה, מטורפת, וגם נוגעת ללב ומרגשת לרגעים, עם משחק מצויין, תסריט נפלא ובימוי מבריק כמעט לכל אורך הדרך. ובכל זאת, זו לא הקומדיה של וויילדר שאני הכי אוהב. יש לו קומדיה אחת, יותר מטורפת, יותר מצחיקה, ובעיקר - יותר מהירה וחסרת רגעים מתים לחלוטין. בקומדיה הזו עוד ניתקל במורד הנירוג. בינתיים, אני ממליץ לכל מי שעדיין לא ראה לתפוס את "חמים וטעים", ולהתכונן לשעתיים מהנות ומצחיקות ביותר.
 

ניר4819

New member
נירסומת למקום ה-82

במקום ה-82 יהיה המערבון הראשון מתוך שלושה שיופיעו בנירוג. כמו שאמרתי לכם בשבוע שעבר, הייתה התלבטות בין שלושה מערבונים - שיין, המחפשים, ובצהרי היום. הסרט שנבחר למקום ה-82 הוא שיין. הוא אמנם לא חכם ומתוחכם כמו המחפשים, והוא לא מותח ולא דרמטי כמו בצהרי היום (שני סרטים שלא נכנסו לנירוג. שני המערבונים האחרים בנירוג אינם בצהרי היום או המחפשים, אלא שני מערבונים אחרים). אבל אין ספק, שמבחינת האהבה שלי, זה המערבון האהוב עלי מבין השלישיה עליה התלבטתי. בעיקר, יש בו משהו תמים, מקסים ונוסטלגי שאין בסרטים האחרים. והבחירה בנקודת המבט הייחודית כל כך של ג'ואי הילד, כמספר של הסיפור, מה שהופך את המערבון הזה לסרט התבגרות חכם, מרגש ונוגע ללב, הכריעה את הכף. אז בשבוע הבא, במקום ה-82, "שיין"!!!
 

barakbl

New member
אני מקווה שאחד המערבונים שיכנסו לנירוג יהיה

בלתי נסלח. ביום שישי ראיתי אותו, ופשוט הוקסמתי. סרט מדהים. בשנים האחרונות גיליתי שמערבונים בכלל לא מדברים עליי (בתור ילד די אהבתי, אבל זה כי הייתי ילד, ואיזה ילד לא מתלהב מקאובויז?), כשלמשל הטוב הרע והמכוער שיעמם אותי מאוד, והדבר היחיד שאני זוכר ממנו באמת זה את הנעימה (שאי אפשר שלא לזכור/לשייך למערבון הזה), אבל בלתי נסלח הוא סרט בעיני כל כך מושלם. קלינט איסטווד כזה מלך. בדירוג סרטי השבוע שלי בשבוע הבא אולי אכתוב גם כמה מילים על הסרט הזה מנקודת המבט שלי.
 

ניר4819

New member
סרט השבוע שלי

חוץ מחמים וטעים, שעליו אתם יכולים לקרוא למעלה, סרט השבוע שלי הוא "לתפוס את הפרידמנים" שאת הניתוח שלי אודותיו אתם יכולים לקרוא בסינמוש, בפורום השכן. הסרט התיעודי הטוב ביותר שראיתי, סרט מטלטל, מצמרר וחזק. פשוט נפלא!
 

barakbl

New member
עוד סרט שאני צריך להשלים,

אני אחזור לביקורת אחרי שאראה אותו. תודה
 

ניר4819

New member
תודה רבה לך על התגובה../images/Emo140.gif

תהנה מהסרט, אני בטוח. לגבי הבלתי נסלח, מחכה לקרוא תגובתך לגביו. ואני חושב שתהיה מופתע לחיוב במורד הנירוג...
 
בעיניי זה סרט מושלם

אני אוהב אפילו את הקטעים הדרמטיים, כמו גם את קטעי השירה של מרלין. כל מי שחושב שמרלין מונרו לא שחקנית טובה צריך פשוט להתסכל על הפנים שלה ברגע בו היא מלגה את הזהות של המחזר שלה- רגע שמעביר בשניה אחת את המהפך שעוברת דמותה. ומסכים איתך לגבי הסצנה הכי מצחיקה, אם כי יש לה תחרות- שיטת החיזור הייחדית של ג'ו, למשל. לגבי הקומדיה השנייה של וילדר- ברגע שאמרת מהירה יותר לא השארת יותר מדי מקום לספק.
 

ניר4819

New member
תודה רבה על התגובה../images/Emo140.gif

ראשית, לגבי הקטעים הדרמטיים: אני מרגיש שהם פשוט מוציאים את הסרט מאיזון ובמידה מסויימת הורסים את הקלילות התוססת שלו. שנית, לגבי מרלין. לא ראיתי הרבה סרטים בכיכובה. אין ספק שהיא מקסימה בסרט הזה. אני במיוחד התרשמתי מהסצינה שבה היא מספרת לג'וזפין בצורה נוגעת ללב על ההיסטוריה הגרועה שלה עם בנים. אגב, מספר הראיונות של וויילדר עם קמרון קרוא היא מצטיירת כאישה מעופפת מצד אחד, ובלתי מקצועית מהצד השני. נראה לי, אחרי שקראתי את הספר, שכמה שוויילדר מנסה להסתיר את זה, הוא לא ממש החזיק ממנה ולא ממש סבל אותה. אולי אני טועה, אבל זו התחושה שקיבלתי מהספר. ושלישית, לגבי הקומדיה הבאה של וויילדר בנירוג... רק בשביל כמות האנרגיה שג'יימס קגני מוציא שם (מספיק לעשרה סרטים...), רק בשביל המהירות שבה הבדיחות רודפות אחת אחר השניה בקצב מסחרר, ובגלל העובדה שבסרט הזה יש את הבדיחה החביבה עלי ביותר אצל וויילדר (מכנסיו של ספרטקוס...), יש לי סימפטיה ואהבה גדולה כלפיו.
 

ניר4819

New member
לגבי אחת שתיים שלוש

זו לא רק הקומדיה שאני הכי אוהב של וויילדר, ואחד מהסרטים שלו שאני הכי אוהב. זו הקומדיה האהובה עלי אי פעם, נקודה. כל כך מצחיק, מטורף, מלא באנרגיות. תסריט מופלא, משחק נהדר של קנגי, שפשוט עושה את הסרט הזה. ושם, בניגוד לחמים וטעים, לא זוכר שהיו קטעים דרמטיים שעצרו את שטף העלילה. בקיצור, סרט פשוט ענק. בקרוב בנירוג... ותודה על המחמאה בהקשר של הבחירה בסרט הזה.
 
יחסי מונרו וילדר

היו מאוד טעונים והספר של קראו דווקא מראה אותו זוכר אותה גם בחיבה והערכה מסוימת. היא עשתה לו דיהרבה צרות על הסט וסופו של דבר הוא נשבע בפעם השנייה שהוא לא יעבוד איתה יותר. יש גם מפשט מפורסם שהוא אמר עליה, שדיים של ברזל ומוח של ציפור (משהו כזה, לא בטוח לגבי החלק הראשון) בנוסף הוא גם הואשם שהעניש אותה לצעוד הלוך וחזור הרבה פעמים דבר שגרם לה להפלה אחרי ניסיונות רבים וכושלים להיכנס להריון. למרות הכל, כפי שהוא כותב גם בספר, הוא היה מוכרח שהיא תשחק את התפקיד וגם הוא חשב שהיא שחקנית נפלאה וגם היא העריכה אותו אחרת היא לא הייתה עובדת איתו פעמים. בשלב הזה של הקרירה היא הייתה בררנית בבחירת הבמאים איתם היא עובדת.
 

ניר4819

New member
המרצה של בקורס סרטים ופוליטיקה

אמר, לפני שהקרין את הסרט הזה, שבילי וויילדר הוא הבמאי האהוב עליו, ושהוא מעריך אותו מאד, אבל שונא אותו בגין היחס שלו למונרו. בספר, וויילדר אכן מנסה למתן, וזוכר אותה בחיבה והערכה. השאלה היא מה היה On real time? והאם וויילדר לא מנסה לתקן איכשהו בראיונות עם קרואו את הרושם השלילי, ולהציג את מערכת יחסיו עם מונרו כאילו שהיא הייתה חביבה ומבוססת על הערכה - בעוד שבפועל היא לא הייתה כזו? סתם תהיות.
 
לדעתי יש כמה סיבות למיתון בעמדה

מצד אחד רצון לתקן את הרושם כי אין ספק שבזמן אמת היחסים היו בעייתים, מצד שני מחשבה אילה מחדש בראייה לאחר שנים ולאחר מותה תוך נטייה לזכור את החיובי. בנוסף, בספר כתוב גם שאשתו של וילדר ומונרו היו בקשר ויש שיחת טלפון בניהן שאשתו מזכירה, כך שהיחסים לא היו עד כדי כך קרירים.
 

טמפיקו

New member
Well, nobody's perfect!

Except, maybe, "Some Like It Hot". "חמים וטעים" (אגב, זהו אחד התרגומים המוצלחים ביותר לעברית של שם סרט שאני מכיר. שם שהשתרש כ"כ בשפה, עד שהפך למטבע לשון צה"לית) - הוא בהחלט אחת הקומדיות הטובות ביותר שאני מכיר. אני יותר ממסכים איתך לגבי המשחק של הדמויות הראשיות בסרט, כולל זאת של אוסגוּד (אגב, עם ו' אחד). להבדיל ממך, לי לא הפריעו קטעי האקשן (החיסולים) בסרט, ואני לא מתייחס אליהם כאל 'מעברים' או 'קטעי בינים', אלא כאל סצינות אינטגרליות בגוף הסרט, המשלימות ומדגישות את הסצינות הקומיות, ומגבשות, כולן יחד, את הסרט למה שהוא - קומדיית מצבים סאטירית וצולפנית, שיורה היטב לכל הכיוונים, וברוב המקרים גם קולעת. אני חושב שהסרט היה מאבד הרבה מאד מערכו אם הוא היה עשוי כקומדיה נטו לכל דבר, שכל תפקידה לבדר ותו לא (כמו מרבית סרטי דני קיי למשל), מבלי לאזכר בתוכו סצינות מז'אנר סרטי הגנגסטרים האופייניים לאותה תקופה (שנות השלושים, לא התקופה שבה הופק הסרט). הקומדיה, או הסאטירה, אומרת משהו (שהוא כמובן לעגני ולא נחמד) על ההתרחשויות המתוארות בסצינות האקשן המשובצות בתוכה, וגם משהו עלינו, הצופים, שכ"כ נהנים מהן (ואפילו דורשים אותן), תסכים איתי. מין אווירה נון-שאלאנטית אבל צינית-מתוחכמת ובעיקר - אמביוולנטית, כמו שקיימת בספריו של דיימון ראניון (
המלצת קריאה לכל דבר שכתב!). בכלל, עצם ההצגה של שני גברים, מה זה גברים - סופר מאצ'ו-ים! (טוב, לפחות אחד מהם) כגיבורים ראשיים בקומדיה מיין-סטרימית כשמרבית הזמן הם לבושים בשמלות ועוטים פיאות נוכריות לראשם - היא מעשה נועז בקנה המידה של הוליווד ושל ארה"ב בסוף שנות החמישים השמרניות. מעבר להיותו מבדר (באופן שאף פעם לא ינוס ליחו), הסרט מציג שלל שאלות מעניינות, כולן קצי חוט לדיונים ארוכים שאפשר לנהל בנושאי חברה, מגדר (גם אם המילה הזאת לא היתה קיימת אז) ובעיקר - מוסר. משהו שוויילדר הצטיין בו מאז ומעולם בסרטיו השנונים (גם הלא קומיים). הסצינה האהובה עלי בסרט היא הנסיעה ברכבת, כששני בחורינו עוד לא הפנימו לגמרי את היותם מעכשיו נשים, והמפגש עם תזמורת הנגניות, ובראשן מרלין מונרו - ושלל הבלבולים, הטעויות והמצבים המביכים אך המצחיקים שנגרמים להם / להן כתוצאה מכך.
 

ניר4819

New member
תודה רבה על התגובה../images/Emo140.gif

ותודה על המלצת הקריאה. לא קראתי אף פעם את דיימון ראניון, ואני אדאג לעשות זאת. לגבי מסריו של הסרט בנושא מגדר, אני חושב שהסרט מראה כיצד ההתחפשות של ג'רי וג'ו לנשים משפיעה עליהם וגורמת להם להתפתח בכיוונים שונים. אצל ג'ו ההתפתחות ברורה ומודגשת מאד - הוא לומד לראות את עצמו דרך עיניים של אישה, ולומד עד כמה ההתנהגות השוביניסטית שלו הייתה מעליבה ולא יפה. לכן, בסיום הסרט, הוא מנסה לשכנע את שוגר קיין לוותר עליו, תוך שהוא מזדהה עם העצב והכאב שלה. לגבי ג'רי ההשפעה יותר מורכבת, ואני חושב שהסרט מרמז על כך, שדרך ההתחפשות לאישה הוא מגלה את נטיותיו המיניות האמיתיות - קרי ההומוסקסואליות. ג'רי מוצג, מההתחלה, כנשי יותר - הוא לא רודף שמלות, ולא שוביניסט גס כמו ג'ו. כאמור, הוא גם מתלהב מההתחלה מהאופציה של להתחפש לנשים ולהצטרף ללהקת בנות. זאת, בניגוד לג'ו, שמתנגד לרעיון בהתחלה, אבל מקבל אותו בהמשך כברירה בין חיים ומוות. גם ברכבת, ג'רי מסתדר עם הבנות ומתחבר איתן הרבה יותר טוב מאשר ג'ו. וכאשר הם מגיעים לפלורידה, הבנות - וג'רי - הולכים לים, ואילו ג'ו נשאר במלון - מה ששוב משייך את ג'רי לקבוצת הבנות יותר מאשר לקבוצת הבנים. כשהוא מתעמת עם ג'ו על רקע העמדת הפנים של ג'ו שהוא מיליונר, ג'ו מתנהג אליו באלימות וכמעט מכה אותו. התגובה של ג'רי, הוא כמעט פורץ בבכי, היא בלי ספק לא גברית - בטח לא במונחים של התקופה שבה נוצר הסרט. גם את ההתלהבות שלו לגבי אפשרות הנישואים לאוסגוד, שאפשר להבין אותה על רקע האפשרות שנישואים (וגירושים) כאלו יבטיחו את מצבו הכלכלי, אפשר להבין גם בדרך אחרת - כאילו שהוא מגלה שהוא מאוהב באוסגוד, או לפחות שהוא מתחיל לפתח רגשות כלפיו. בהקשר הזה, בסצינה החביבה עלי בסרט, כפי שציינתי, הוא אומר "I wish I were dead" בגלל שהוא בן! בסצינה מוקדמת יותר, הוא אומר את אותו המשפט, אבל בגלל שהוא לא רוצה להיות אישה: "I'm a girl I'm agirl, I wish I were dead". הרגע הזה, שבו הוא לא רוצה להיות בן, פחות או יותר מוציא אותו מהארון, לדעתי, ומציג אותו כהומו. כמובן שהכל מרומז ונאמר בדו משמעות. בתקופה הזו אי אפשר היה להציג בסרט דמות שהיא הומוסקסואלית במוצהר - בטח לא בסרט הוליוודי מסחרי, שרצה להצליח בקופות ולהינות מביקורות טובות. אבל אני חושב, שבסופו של הדבר הסרט מנסה לומר, שדרך התחברות לצד הנשי שלו ודרך הפיכתו לאישה, ג'רי גילה את נטיותיו האמיתיות כחובב גברים. זו לפחות דעתי. ייתכן שאני טועה, ואולי לא הבנתי נכון את הסרט, אבל זו תפיסתי לגביו. מצטער על האריכות של התגובה.
 

טמפיקו

New member
מסכים מאד עם הניתוח! זוהי פרשנות לגיטימית

ואפילו יותר מכך. כפי שכתבתי קודם, בהכירנו את טיב יצירתו של ווילדר, בהחלט מותר לנו להניח את כל ההנחות האלה או לפרש כך את הסאבטקסט של הסרט, ביחוד על רקע שמרנות התקופה שבה הוא נעשה. ווילדר הרי היה גאון באמנות התמצות, שהתברך גם בשנינות ובחוש הומור יוצאי דופן, ובהיותו חייב לקפל את כל המסרים המרומזים האלה לתוך הדיאלוגים השונים בצורה כזאת שישתמעו לשתי פנים (ואף יותר) - הוא ידע לעשות זאת היטב. קומדיות מסוג "חמים וטעים", שנוגעות בכל מיני טאבו-ים שהס היה מלהזכיר בדיון פומבי, בטח לא כזה שהוליווד פותחת בו, היו עבור ווילדר כחומר ביד היוצר למשלוח חיציו השנונים בצביעות, בצדקנות ובשמרנות של החברה האמריקנית.
 

טמפיקו

New member
אה, ועוד משהו לגבי למון

הצידוק לניתוח שלך את דמויותיהם של ג'ו וג'רי מתבסס בעצם על הקאסטינג של טוני קרטיס וג'ק למון לתפקידים אלה, בהתאמה. יפה עמדת על ההבדלים הבולטים בין השנים, ולא סתם התעכבת על דמותו של ג'רי (ג'ק למון). עכשיו, אינני יודע מה קדם למה בסרט הזה: הליהוק או התסריט (יש לי סיבה להאמין שהתסריט קדם; אולי בספר שלך על ווילדר תמצא תשובה לכך), וזה מחזק את הדעה שלי לגבי בחירת הסרטים של ווילדר וההקפדה הרבה שלו על כך שיהיה להם הרבה לומר, גם אם הם נראים במבט ראשון כמו מהתלות קלילות ולא יותר. לא סתם הציב בפרונט של הסרט שלו שתי דמויות גבריות שונות כ"כ זאת מזאת ועם זאת משלימות אחת את השניה. אבל אני רוצה להגיד כמה מלים על ג'ק למון. הוא תמיד התמחה בגילום תפקידים של גברים לא מאצ'ואים, גברים רגישים, עצבניים, נוירוטיים משהו. אם היה חי היום היינו אומרים שהוא "גבר שמתחבר היטב לצד הנשי שבו". לכן התאים כ"כ לדמות של ג'רי בתסריט, וליהוקו, מהבחינה הזאת, לתפקיד, הוא אכן מושלם, כפי שכתבת בהודעה אחרת. בסרטיו של למון שבאו אח"כ, כמו באלה שעשה עם ווילדר ("הדירה", "אירמה לה דוס") ובמיוחד בסרטים לצידו של וולטר מת'או ("הזוג המוזר", "חברים חברים אבל" - עוד סרט של ווילדר, וכמובן "זקנים חסרי מנוח") - למון התפתח לתוך הדמות הזאת ומפתח אותה לדרגת אמנות, עד שהוא הפך לטייפ- קאסטינג של גברים רגישים מדי, עצבניים משהו, טובי לב ודאגניים אך גם מהירי חימה ובעיקר נרגנים. אני חושב שבשלבים האלה בקריירה שלו, הרבה אחרי "חמים וטעים", התסריטאים כבר כתבו את הדמויות בתסריטים במיוחד בשבילו (ובשביל בן זוגו לקריירה מת'או, ההיפך הגמור ממנו), זה לא שהוא היה צריך ל"התלהק" לתפקידים אלה.
 
לגבי הליהוק

וילדר כרגלו רצה את קרי גרנט שכרגיל סרב, אז וילדר וקרטיס מצאו דרך אחרת להכניס אותו לסרט. אחר כך הוא רצה ללהק את את ג'רי לואיס ופרנק סינטרה, שסירבו כמובן. למעשה מעט מאוד שחקנים רצו לשחק בסרט שהם לבושים שמלות ברובו, מצד שני מרלין מונרו מאוד רצתה לקחת חלק בפרויקט. למון היה סוג של ברירת מחדל, אבל וילדר זיהה את הכשרון שלו ואת הייחוד שלו וכתב עברו את התפקיד הראשי ברוב סרטיו מאז (כולל "נשקני טפשון" אותו למון לא גילם בסוף).
 

The Human Torch

New member
קומדיה היסטרית ../images/Emo45.gif

אחת הקומדיות הטובות ביותר בכל הזמנים, גם לדעתי. אני מאוד אוהב את הכימיה של טוני קרטיס וג'ק למון, וכמובן את התסריט המושלם. הקטעים הדרמתיים לא הפריעו לי, איך אפשר קומדיה בלי קצת דרמה?
 
למעלה