כן, וזה הדבר היחיד שלא אהבתי ברכבות
אכן כל קרון ברכבות השוויצריות מחולק לאזור עישון ואזור ללא עישון, כאשר מחיצה עם דלת על קפיץ מפרידה בין האזורים. אם אינני טועה, אזור העישון תופס כשליש מהקרון. שמתי לב שאזורי העישון לא היו מאד פופולריים אף על פי שהעם השוויצרי עושה רושם של מעשנים גדולים יחסית. בשעת עומס נוסעים, ראינו שאזורי המעשנים היו מתמלאים עד אפש מקום כאשר נותרו מקומות למכביר באזורים ללא אישון. זה תמיד גרם לנו לטייל לאורך הרכבת בחיפוש אחרי מקומות לכל המשפחה, כאשר אנחנו כל שניה עוברים בין אזור עישון ואזור ללא עישון ולהיפך. ממש לא נח! העישון מהווה תופעה בעיתית מאד כי הרי בגיל צעיר קיים עידוד חברתי רב להתחיל להשתמש בסם זה, בהעדר חוקים האוסרים על הצריכה והמסחר בו. לאחר זמן קצר ומאמץ להנות מהסם, אכן המעשן החדש מצליח להתמכר, ונוצר הצורך להדליק סיגריה מדי כמה זמן, ובמיוחד ברגעי לחץ ושעימום, ולאחר ארוחות. סבל המתמכרים בהמצאם במקומות שאסור להם לעשן משתווה, כנראה, לסבלם של לא-מעשנים בסביבה שבה מעשנים. שני הצדדים התקיימושנים רבות זה עם זה, כאשר המעשנים לא היו מוגבלים כמעט, ועל הלא-מעשנים להסתדר עם המצב. אולם, בעשורים האחרונים הסתבר שבנוסף לאי-הנוחות הנגרמת בסביבה מלאת עשן, נפגעת גם בריאותם של מעשנים ולא-מעשנים כאחד. גורם זה, בנוסף לדאגה בטיחותית הולכת וגוברת, דחף יותר ויותר ממשלות להגביל את המקומות שבהם העישון מותר. שני הצדדים מנסים לממש את מה שהם רואים כזכויותיהם הבסיסיות, והלא-מעשנים מנסים לאכוף גם את החוקים באותם מקומות שבהם מצפצפים עליהם. משיחות עם מעשנים, שמעתי לא פעם שכבר לא נעים להם להרגיש שמסתכלים עליהם בעין לא יפה בכל מקום, ושהם מצטערים שהתחילו עם ההרגל. אני חי בתקווה שתחושה זו תעבור מתישהו לדור החדש של המועמדים להתמכרות בישראל. ישנן ארצות שבהן קיימת מגמת ירידה באחוזי האוכלוסיה המעשנת (כגון ארה"ב), ומקומות קצת פחות מוצלחים מבחינה זו, כמו ישראל, שבה מצליחים להוציא את העישון ל"פינות אפלות", אך אחוזי המעשנים אינם יורדים בצורה חדה. יש מקומות כמו שוויץ - ויפן בשנים שאני הייתי מבקר בה - שבהם אין כמעט מיגבלות על העישון, ואני מנחש ששם אחוז המעשנים נשאר יציב. אני בעד המגמה של הרחקת העישון מהציבור ובמיוחד מעיניהם הקולטות של צעירים שטרם התחילו לעשן, והפיכת העישון לפעילות שהציבור לועג ושונא באופן קולני. אני מתרשם שהצגת העישון כהרגל מאד לא "גזעי", שיכול לגרום לזיקנה מוקדמת, אימפוטנציה, פגיעות במערכות שונות של הגוף (עיניים, כלי הדם, לב-ריאות...), והגברת הנטיה למחלות קשות, אכן מכרסמת אט-אט באחוז המעשנים. אינני תומך ביצירת הקלות על מעשנים כי הדבר יתפרש כמסר הפוך למסר שמנסים לשדר נגד העישון. לכן, בין היתר, אני מתנגד באופן מוחלט להקצאת קרונות עישון ברכבות. דוד