מצב חיובי וחרדה חברתית

מצב חיובי וחרדה חברתית

שלום לכולם,
רציתי לדעת אם גם לכם יש מצבים שנחשבים "חיוביים" אבל בכל זאת מלחיצים?
אני לדוגמא, לפני כמה שבועות עמדתי בתור לקופה בחנות וניגש מישהו עם קביים ונראה שהוא רוצה לעבור ולהגיע לצד של החנות שמעבר לתור. מן הסתם (לדעתי) זזתי צעד וחצי אחורה כדי שיהיה לו מרווח. הבנאדם עבר, עצר, הסתובב אחורה והודה לי. מילא זה היה נגמר פה אבל הוא המשיך להגיד שמה שעשיתי זה נדיר (אני כאילו מה, לזוז קצת?) והוא בדרך כלל מקבל יחס לא משהו (מילים שלו) ו... אני לא אמשיך עם כל התיאורים אבל בסך הכל הוא הודה לי במשך דיי הרבה זמן ביחס למה שעשיתי- שזזתי בשבילו- ואני עמדתי שם, הרגשתי את הלב שלי דופק וכולם מסתכלים. אח"כ לא הפסקתי לשחזר את המקרה במשך כמה שעות...
חרדה חברתית אמורה להיות פחד מהבלטה שלילית של משהו שעושים לא? אני לא רוצה שישימו לב אליי בכל צורה. מישהו?
 
חרדה גם מאירועים חיוביים

אירועים שמציבים את האדם במרכז תשומת הלב, אפילו אם באופן חיובי עדיין יכולים להתפרש כ'מסוכנים' ולהפעיל באופן אוטומטי תגובת חרדה. ההסבר לכך הוא שגם כאשר תשומת הלב הינה חיובית עדיין יכולות להופיע פרשנויות שליליות: למשל "ישימו לב להופעה שלי וישפטו אותי על פיה" "ישימו לב להסמקה/הזעה/רעד שלי וישפטו אותי על פיהם" ועוד. להלן קישור להסבר קוגניטיבי התנהגותי מפורט המסביר כיצד נוצרת חרדה חברתית..
 

Grey Wind

New member
נראה לי שזה נפוץ

לפי מה שאני רואה, רבים מאלו שיש להם חרדה חברתית לא אוהבים להיות במרכז תשומת הלב, ולא משנה במה מדובר.
 


 
סביר מאד שכן

החרדה היא מעצם זה שמישהו מסתכל עליך או מדבר איתך. לא משנה מה הסיטואציה.
&nbsp
באחד התהליכים המשמעותיים שעברתי, גיליתי שהייתה לי אמונה שלא יכול להיות מצב בו אני במרכז תשומת הלב וזה ארוע חיובי. כלומר תת-המודע שלי פרש כל מצב שבו שמים לב אלי כמצב שלילי ומסוכן וכך נוצרה החרדה. ברגע ששחררתי את האמונה הזו הרבה מהחרדה שלי נעלמה.
 
היי דליה

תודעה ואירועים מהעבר הם כנראה, כמו שאת אומרת חלק מהעניין אבל בפעם הזו זה היה כאילו הוא מאשים את כל האחרים שעומדים שם בזה שהם "לא טובים מספיק" ואז ההבלטה החיובית שלו כלפיי יוצרת (אצלי בראש) רגשות שליליים מצד אחרים. לא יודע אם זה נשמע הגיוני אבל זאת ההרגשה... כאילו מי אני שאנסה להיות יותר טוב מהם.
 
רגשות והגיון

אני מבינה את הבלבול, לגבי הרגשות. לא תמיד יש בהם הגיון... זו תגובה שמגיעה ממקום אחר במוח, לא מהשכל החושב.
לכן, בשיטת הטיפול שאני נעזרת בה (ומטפלת בה) מאפשרים לרגשות האלו לעלות, ומתוכם מגיעים למקור - לארוע שיצר את התגובה הלא בריאה (החרדה) ומטפלים בו.
&nbsp
וגם, כל תגובה שלנו, נשענת על הנסיון של תת-המודע מארועים קודמים והתוכנות (דרכי התגובה) שתת-המודע למד, כדי לשמור עלינו.
 
דווקא נשמע הגיוני

והאמת, אני חושבת שמקרה כזה היה מביך כמעט כל בן אדם גם בלי קשר לחרדה חברתית. האדם הזה שאת מתארת נשמע לי "חופר", מהסוג שרוב האנשים לא ממש יכולים "להכיל".
סתם, המקרה שאת מתארת הזכיר לי איזה מערכון/קטע מצחיק שראיתי פעם מזמן באיזו תוכנית קומית (נדמה לי הקומדי סטור) של מישהו שנותן מטבע לקבצן ברחוב ואז אותו קבצן הולך אחריו כל הדרך ומרעיף עליו תודות, שבחים וברכות ולא עוזב אותו עד שאותו אדם מתייאש ומתעצבן ודורש מהקבצן להחזיר לו את השקל ומאותו רגע הוא ממשיך לרדוף אחריו עם קללות וכו'.

בייחוד לעניין החרדה החברתית, כפי שאני רואה את זה, בהחלט גם מצבים "חיוביים" לכאורה יכולים לגרום הרגשת אי נוחות למי שיש לו חרדה חברתית כי האישו כאן זה עצם תשומת הלב ולא משנה אם היא חיובית או שלילית (אף על פי שתשומת לב שלילית בהחלט יכולה להחמיר את ההרגשה).
 

Lichy87

New member
זה באמת העניין של למשוך תשומת לב

הסיבה לא חייבת להיות שלילית או חיובית. נראה לי שדוגמה הכי טובה זה שבימי הולדת נגיד שרים למישהו היום יום הולדת, וזה יכול להיות הדבר הכי מפדח באותו הרגע, גם לאנשים ללא ח"ח, כי לא יודעים מה לעשות באותו הרגע.
הפחד של חרדה חברתית הוא לגרום לרושם שלילי על הסביבה. כלומר, כמו שכתבת, החשש היה יותר ממה האנשים שמסביב יחשבו עליך. הם שומעים מה האיש הזה אומר ובטח חושבים לעצמם משהו בראש לגבי מה שקרה, רק שלך אין מושג אם מה שהם חושבים הוא שלילי או חיובי, וכאן נכנס ה"הגיון" של החרדה החברתית. ברגע שהפוקוס עליך יש יותר סיכוי שמישהו יחשוב עליך משהו לא טוב, ועצם המסקנה הזו כבר מכניסה את הגוף ללחץ.
 
למעלה