מפגשי פורום- כדאי לשנות פורמט?

crane

New member
מפגשי פורום- כדאי לשנות פורמט?

בעקבות מפגש הפורום האחרון, עלו במוחי כמה נקודות שהייתי שמח לשמוע את תגובותיכם עליהן. ובכן, קצת קשה לי לנסח זאת במילים, אבל הייתה לי תחושה שמפגשי הפורום מיצו את עצמם מבחינתי. הפורמט של שיעור שבו המורה מראה את יסודות השיטה שלו מוכר כבר לי עד לזרא, ואחרי יותר מעשרה מפגשים, כמעט כל שיטה נראית לי דומה למשהו שכבר היה במפגש עבר. כאן המקום לציין שהתחושה שלי נובעת ממצב כללי, ולא בגלל המפגש הספציפי בפארק, שאורגן בצורה יפה והיו בו שיעורים מעניינים. האם לא הגיע הזמן לשנות פורמט? הנה מה שחסר לי במפגשים: 1. פחות תירגול, ויותר הדגמות, כולל הדגמות של עבודה מתקדמת בכל שיטה. 2. הצגה של הכלים בשיטה לאספקטים שונים באימונים- עבודת זוגות, קרבות, חיזוק הגוף, צ'י גונגים וכו'. 3. פרק זמן מאורגן ומתוכנן לעבודה חופשית בין המשתתפים, ואני מתכוון למשהו יותר מאורגן מ"מי שרוצה יכול לעבוד בסוף". כן ? לא? פחות? יותר?
 
אי בג דה דפירנט

1. אני רוצה תרגול במינון העולה על ההדגמות
לראות שואו זה נחמד אבל אין כמו ללמוד מהגוף (זאת כשלא יושבים חצי מיפגש על הספסל בצד, ז"א
). 2. הסעיף הנ"ל תמיד מתקיים בקונפיגורציה משתנה - בהתאם למדריך ולשיטה... מה זה בעצם, אתה מחפש? 3. עבודה חפשית היא נגזרת של עבודה מובנית ופועל יוצא של הכרת חומר הלימוד... איננני רואה כיצד תיתכן עבודה חפשית בשיעור הכירות של שעה... המקסימום שניתן לבצע הם תרגילי זוגות - כמו אלו שניתנו... "מי שרוצה יכל לעבוד בסוף"
לא שמעתי דבר כזה והייתי תלמיד פעיל ב- שני שליש הסמינר... למה מתכוון כבודו
 

amir_aikido

New member
אני עם יובל - אוהב לתרגל

לשבת למשך מספר שעות ולראות הדגמות זה לא my cup of tea. אני מעדיף בהרבה לחוש את הדברים בעצמי. אם מורה רוצה להדגים בתחילת/סיום המפגש משהו קצר ובעל תוכן. אני לא אתנגד ולהפך. אבל אני בהחלט מעדיף שהאיזון ייטה לכיוון של תרגול על חשבון הדגמות. מפגש חופשי, תרגול חופשי (בין אנשים משיטות שונות) ושיחות בין האנשים הם דברים חשובים בעיני. ובאופן אבסורדי שמחתי שהאלרגיות שלי מנעו ממני לתרגל את טכניקות הקרקע משום שהם אפשרו לי מעט יותר זמן לחלק החברתי של המפגש. לא ברור לי כיצד אמורים לארגן את החלק הזה (אמרנו "חופשי" לא
), ולכן אני מבין איך הוא תמיד נדחף לשוליים בניגוד לחשיבותו. אמיר
 

crane

New member
הבהרות

1. לא ישבתי על הספסל, אלא עמדתי עמידת עמוד ובמקרה הספסל היה מתחתי. אם היית מסתכל טוב, הייתי רואה רווח של חצי ס"מ ביני לבין הספסל
2. הרגשתי היא שבכל השיעורים אנחנו מקבלים רק טעימה מעבודת הבסיס של כל סגנון (בצדק), בגלל קוצר הזמן והורך ללמד אנשים בעלי רקע שונה את אותם תרגילים. אני חושב שהדגמה של האספקטים הללו ע"י המדריך ובכירים משיטתו תאפשר הבנה טובה יותר של אספקטים אלו. 3. בדברים אלו לא התכוונתי למפגש האחרון דווקא, אלא לסיומת הקבועה של ההודעות על המפגשים- שבסוף ישאר זמן לתרגול חופשי. לדעתי כאשר לא מארגנים את הזמן הזה בצורה מובנה, הרעיון פשוט מתמוסס. כמו שיש לארגן את השיעורים (מעבר לכך שיש קבוצת מתאמנים ומורה שנמצאים בפארק באותה שעה, ואולי יצמח מזה שיעור ספונטני) יש לארגן את העבודה החופשית.
 
בא לך לארגן מפגש כזה?

באמת - בלי פולניות פאסיב-אגרסיב של "אל תעביר ביקורת אם לא עשית בעצמך"! אם תפשפש בזכרונך, תזכור שאת רוב מפגשי הפורום לא אירגנו כלל המנהלים, אלא אורי, ואתה מוזמן בהחלט לארגן מפגש עם "טעם" אחר - אני אשמח להגיע אליו. אם תצטרך עזרה אני בטוח שיהיו פה אנשים, ואני מבניהם, שישמחו לעזור לך.
 

crane

New member
לא

אולי לא התכוונת לפולניות סבילה-פעילה, אבל זה מה שיצא. הבעתי את תחושותי לגבי המפגשים וביקשתי לשמוע תחושות של אנשים אחרים. מי שמארגן את המפגש הבא יכול לקחת את זה לתשומת ליבו או להתעלם מזה.
 
אפשר אולי לבקש מהמורים לתת זמן

לתירגול חופשי, ולבנות את השיעורים שלהם בצורה כזו. בשיעור שאני העברתי במפגש לפני שנה נתתי זמן לתירגול חופשי, אבל זו לא כזו חוכמה כי היה מדובר בעבודת קרקע, שזה יחסית צורת עבודה עם חשש נמוך (יחסית) לפציעות. עבודה חופשית אפשר לדעתי לעשות או עם מישהו שמכירים ואז לא צריך לארגן את זה "מלמעלה" (על האחריות הביטוחית שנובעת מכך), או בצורה מוגבלת יותר (האבקות על הקרקע ללא מכות / עבודת ידיים בעמידה / קרב של אחד מתקיף ואחד מגן / עבודה בעוצמה נמוכה...) כחלק משיעור ותחת השגחה של המורה (והביטוח שלו). האם הגישה הזו תואמת את מה שאתה חושב?
 

crane

New member
"עבודה חופשית"

לא התכוונתי לעבודה במסגרת שיעור של מורה. בכל מפגש נוכחים אנשים משיטות רבות, ומפגש כזה יכול להיות במה מצוינת להחלפת רעיונות וללימוד הדדי. אם אני מתאמן עם בן זוג ג'ודוקה רק על תרגילי קפוארה, אני מרגיש שלא מיציתי את חווית העבודה עימו.
 

אביב tkd

New member
מפגש פורום

אומנם זה מפגש הפורום הראשון שלי, אבל יצא לי להיות בעוד... סדנאות (נקרא לזה ככה)... ולא רק של אמנויות לחימה. 1. הדגמות זה אחלה, אבל אי אפשר ללמוד תרגילים מלהסתכל על המורה כמו שאי אפשר ללמוד לנגן על חצוצרה מלהסתכל על לואי ארמסטרונג... הדגמות זה חשוב, אבל תרגול חשוב באותה מידה. 2. לפי דעתי, עבודת זוגות היא התרגול הכי טוב לסדנא מהסוג הזה. לא לוקח הרבה זמן, לא דרוש ציוד (קרבות) וכו'... 3. מפגש ארוך יותר ועם הפסקות ארוכות יותר היה יותר לטעמי... לראייה, נשארתי לארניס כדי ללמוד עוד... חילופי מידע ותרגילים בזמן הפסקה הם דבר מצוין, בתנאי שההפסקה מספיק ארוכה (5 דק' זה טיפה קצר). מבחינתי הפסקה ארוכה מקבילה לפרק זמן מאורגן של עבודה חופשית, רוצה להפעיל את שרירי העכוז או הלסת? תהנה.
 
שני דברים

1. אני, לפחות, לא מגיע לצפגשי פורום כדי ללמוד תרגילים. ללמוד תרגילים אני לומד בשיטתי, מהמורה שלי. אני מגיע בעיקר כדי לחוות דברים שבאופן רגיל לא היתי חווה, ולכן תרגילים שמנותקים מהקשר רחב יותר של שיטה מסוימת, פחות מעניינים אותי. 2. כאמור, לשיטתי זו אינה אמורה להיות סדנא, וממילא מה שמתאים לסדנא לא בהכרח יתאים למפגש שכזה. באופן עקרוני, אני מסכים עם העגורן. לדעתי יש מקום לאפשר באופן מאורגן לאנשים שונים לעבוד אחד עם השני, לאו דווקא במסגרת השיטה שהודגמה במהלך אותו מפגש, אלא בפורמט ששני הצדדים, כיחידים, מסכימים עליו, על מנת להעביר אחד לשני את הדומה והשונה בין שיטותיהם. זה בנוסף לקיום מורה בכיר (אחד או יותר) המוביל חלק מן המפגש כתעודת היכרות רשמית עם שיטתו, לא במקום.
 

Raffael

New member
מסכים איתך ברוב הדברים

בעיקר בנוגע לחלק היחסי של ההדגמות והתירגולים. הייתי מעדיף לראות יותר וכך לדעת אולי קצת יותר על מורה ובי"ס שמתארחים, מאשר לתרגל. כמו שאמרת, התירגולים מטבע הדברים הם רגועים ובסיסיים. זה לא תורם הרבה להבנה ולהכרות של שיטה אחרת. הייתי מעדיף, למשל, לתרגל 10 דקות את עבודת הידיים הבסיסית של ה JKD שראינו ואח"כ לראות את דימיטרי ותלמידו מדגימים עבודה מתקדמת יותר. עוד כמה דקות ואפילו שעה של תרגול הבסיס שלהם, לא יעשה אותי מומחה או אפילו ידיד רחוק של עבודת הידיים, אבל עוד הדגמות תאפשרנה לי לדעת קצת יותר על איך מתאמנים, על מה וכו'. אפילו יותר תאורים והסברים של המורים על השיטות שלהם, לרבות שאלות ותשובות, ישיגו מטרה טובה. בשילוב עם הדגמות למשל ("איך עושים אצלכם את זה ואיך מתמודדים עם זה". אולי אפשר לשלב את הפורמט הנוכחי והפורמט שאני ואתה מציעים, בצורה של מפגשים תכופים יותר, שיוקדשו לפחות שיעורים, אפילו שיעור אחד בלבד בכל פעם, בו נוכל לתרגל נטו חצי שעה עד שעה לכל אורכו, אבל גם לראות שעה של הדגמות ויותר. אגב, הרגשה דומה היתה לי גם בשיעור שהעביר מורה ב"שיטת האם" שלי - הרגשתי שאין הצגה אמיתית של העבודה, שאחרי השיעור אין לאנשים באמת מושג איך נראית השיטה, מה מלמדים וכדומה. ודאי שלעולם אי אפשר להגיע בשיעור אחד להצגת תכלית שלמה ומלאה, אבל אפשר לעשות יותר מאשר היום. אני מסכים עם יובל, אביב ואחרים שאמרו שאפשר ללמוד ולהבין רק דרך תירגול מעשי ולא לומדים מהתבוננות. זה נכון כשבאים ללמוד. באימוני פורום איננו באים ללמוד. אנו באים להפגש, להכיר, להתוודע למשהו שונה. להתרשם. מעבר לכך, צריך לראות מה קורה בפועל במפגשים האלה. בפועל, אני מעריך שבשיעור השלישי השתתפו באופן פעיל כמחצית עד שליש ממספר המשתתפים שהתחילו את היום. אני מניח שהטעמים הם עייפות מצטברת, אובדן ענין, סדר יום צפוף וכו', אבל התופעה אינה חד פעמית. זה היה כך ברוב המפגשים בהם נכחתי. אני חושב שזה מוכיח שיש איזושהי בעיה. אני גם חייב להעיר, אם כבר אני מעלה את הנושא הזה, שזה מאוד לא נעים לי אישית ואני חושב שגם לאחרים, במיוחד למורים, לראות את התופעה הזו. מורה שמלמד שלישי לא חשב, אני מניח, שהוא ימצא את עצמו עם חצי או שליש קבוצה. אני בטוח שזה לא נעים בשבילו, במיוחד אם הוא השתתף בשני השיעורים הראשונים (אני מדבר על יום שישי האחרון, אבל לא רק). מעבר לכך, ריבוי החברים שעומדים או יושבים בסמוך, ובד"כ מדברים ביניהם, מאוד מפריע. פעמים רבות הדיבורים הפריעו לי לשמוע את ההסברים, אבל הבעיה העיקרית היא שפשוט הרגשתי לא נעים בשביל המורה. אני יודע שאין כוונה כזו, אבל אני חושב שיש חוסר כבוד בהתנהגות כזו. לא כולם חייבים להתאמן בכל השיעורים, אבל אני מצפה ממי שאינו משתתף, שיתרחק, ינתק מגע מהקבוצה וישתדל שלא להפריע ושנוכחותו כמי ששייך, אבל לא משתתף כרגע, תורגש כמה שפחות.
 

אביב tkd

New member
הרעש בשיעור של דימטרי

באמת מאוד מאוד הפריע. מעבר לזילזול שבחוסר ההשתתפות. אני מצאתי את זה פוגע ומביש.
 

אביב tkd

New member
אחרי קריאה מעמיקה יותר

זוהי דעתי בלבד אני מסכים מאוד בקטע של ההברזות. אני לא מסכים עם השאר. האימרה "באימוני פורום איננו באים ללמוד. אנו באים להפגש, להכיר, להתוודע למשהו שונה. להתרשם." היא לא נכונה, בשביל לפגוש חברים הולכים לבית קפה (כמו שאכן עשינו אח"כ), הדגמות זה בונוס מבורך, אבל זה לא יכול להיות עיקר במפגש כזה... בשביל זה יש הפסקה, שמומלץ שתהיה ארוכה יותר (15-30 דקות). המפגש הוא ללימוד, בגלל שמכל דבר לומדים משהו (שיטת הבלון- אם הבלון מספיק חזק תמיד יש עוד מקום), ובגלל שבשביל זה באים. אני לא אבוא למפגש של הדגמות, בשביל זה יש קרקס או נזירי שאולין (אותו דבר). דבר נוסף- הדגמות מובילות לניסיון לבצע (כמה פעמים בתור ילד ניסית לעשות בעיטה מסובבת בקפיצה?), וזמן תרגול מונע תרגול ללא פיקוח ופציעות שנובעות מכך. ואם כבר אתה בא להכיר משהו חדש או להתוודע או להתרשם ממנו, הדרך הכי טובה היא לנסות אותו. הדרך הכי טובה לדעת איך מרגישים ששוחים, זה קודם כל להכנס למים ולבדוק כמה הם קרים.
 
נראה לי

שכמו הצגת שיטה מסויימת אנחנו נהנים גם להכיר מורים שונים. אצלי זה אפילו העיקר.
 
מפגש רעים ו/או מפגש אימון

הכל שאלה של מינונים: גם אני רוצה להסתחבק עם הג'מאע וגם לי קל יותר לשבת / לעמוד בצל מאשר לתרגל... ניתן אפילו לומר שגם לצפייה מהצד יש ערך לימודי ייחודי - שלעיתים לא ניתן להשיג אף מהשתתפות פיזית בשיעור עצמו. ולמרות כל הנאמר, אני חושב שמהות המפגשים נסובה סביב השתתפות בשיעורים של קולגות - כתלמידים מהמניין. מצב זה יוצר פירגון, פתיחות לחומר חדש ובאמת מייצר מאגר ידע קולקטיבי בתוך הקהילה שלנו.
 

crane

New member
זה העניין, אתה לא תלמיד מן המניין

אתה רק מקבל טעימה, או עובר שיעור למתחילים. מי שעבר אימון שלך במפגש פורום זכה להציץ ללב הארניס או שקיבל טעימה מכמה טכניקות בסיסיות?
 
וכאן - אתה מפספס

אם אינך רואה את עצמך תלמיד של סמינר קצר שבא "לספוג את הריחות והצלילים" הפסדת את השיעור - תרתי משמע... אשר לשאלתך: כן. מי שהשתתף בשיעור שהעברתי במפגש הפורום בשעתו, זכה להציץ ללב הארניס. כל זאת התאפשר ע"י טעימה מסה"כ כמה טכניקות בסיס... כי זה הוא יופיו של הבסיס: הוא שאוב מעקרונות - העל של השיטה ועליו נסוב הכל... לא בכדי אומרים לנו לתרגל את הבסיס חזור ותרגל - לא משנה באיזו רמה אנו נמצאים.
 

crane

New member
אנו מסכימים לגבי המטרה

כפי שניסחת זאת, "לספוג את הריחות והצלילים", אך חלוקים לגבי הדרך- אני עדיין תוהה אם לימוד ותירגול של 5-6 טכניקות בסיס הוא הדרך האופטימלית או המעניינת ביותר. נראה אם עוד אנשים ירצו לחוות דעה.
 
וכי מה המטרה של כל סמינר...

ובמיוחד באמנויות לחימה - אם לא לתת לך המשגה באמצעות תרגול דוגם של השיטה
החכמה מבחינת מעביר הסמינר היא: לבחור את התוכן באופן שישקף נאמנה את רוח ביה"ס / השיטה, וישאיר את המתרגל עם לפחות טיפ אחד קטן שלא היה לו קודם. זה נקרא סמינר מוצלח.
 

crane

New member
בהחלט

אבל לסמינר כזה דרושה לדעתי יותר משעה. גם הסמינר הבסיסי שלכם נמשך שלוש שעות, אם אני זוכר נכון.
 
למעלה