מעט סיבות למנהגי ראש השנה!

מעט סיבות למנהגי ראש השנה!

שלום וברכה! בעקבות שאלות, אשר נשאלתי בצ´אט ובתיבת המסרים, מצאתי לנכון לשתף אתכם במעט טעמי המנהגים בראש השנה. ראשית, עלי לציין, שאין הלכה המחייבת, לאכול תפוח בדבש. (אפשר לאכול דג פולני עם סוכר, ולברך עליו: "שתהיה שנה טובה ומתוקה כדגים"). יתר על כן, כל מנהגי האכילה בכל החגים, של פרי זה או אחר, של תבשיל זה או אחר, אינה "הלכה" מחייבת. ניתן לאכול כל פרי או כל תבשיל הנמצא בסביבה, המסמל איזו טובה ותקווה לשנה הבאה, כיד הדמיון והטעם הטובים. שנית, לא על "מנהגי" אכילה, יקום ויפול חלילה חג ראש השנה. הטעם למה התפוח דווקא, ולא פרי אחר? האמת, בינינו? אין טעם הגיוני. בעיירה בה נולדתי במרוק, נהגנו לאכול "חבושים" מסוכרים, במקום תפוחים. היות ורובי היהודים, נהגו לאכול תפוח בדבש, משום שזה היה הפרי המצוי, במיוחד בגליל העליון, ניתנו לזה כמה וכמה טעמים. הטעם הראשון - כי זה טעים. הטעם השני - אמרו שאכילת התפוח, באה כביכול לתקן את חטאו של אדם הראשון, שאכל מעץ הדעת, אשר לפי סברא אחת מני רבות, היה "עץ התפוח". הטעם השלישי - לתפוח יש שלושה צבעים, ולצבעים האלה יש ערך בקבלה. (אין טעם להכנס לזה, כי זה נושא מורכב). טעם שלישי - בקבלה, יש מושג הנקרא: "שדה תפוחים", המסמל את השכינה. כשאוכלים תפוח, כאילו מתייחדים עם השכינה. (העיקר, זו הברכה). מדוע בראש השנה חוגגים יומיים? - לפני שנים רבות, (מי זוכר?) היו מונים את החודשים לפי מולד הירח, כפי שעושים המוסלמים עד ימינו. היות וראש השנה חל בר"ח תשרי, לא היו מספיקים להודיע לכולם מתי ר"ח, כדי להבטיח שכולם יחגגו את ראש השנה, נהגו יומיים. (שוב, זה נושא רחב מאוד ביהדות). די ואומר: כי בלשון התלמוד, נקרא ראש השנה "יומא אריכתא", כלומר: יום ארוך, אשר מכיל יומיים. בברכת שנה טובה ומתוקה, כדבש וכדג פולני.
 
למעלה