באמת פריטים נהדרים. ואגב מפות -
תמיד מצחיק אותי איך האסוציאציות קופצות. הצלחתי הלילה לקנות באי-ביי גלויה שנשלחה מהעיר Nome באלסקה, בפברואר 1902, במחיר העצום של 4$. מי שלא מכיר את המפה של אלסקה, לא יכול להבין למה זה קשור לאוסף שלי: נום היא עיר מבודדת לגמרי, שקמה במהלך הבהלה לזהב כעיירת כורים במערב הרחוק של אלסקה, על שפת הים. שמונה חודשים בשנה הים קפוא ואין גישה לעיר, וכביש לנום אין עד היום. התחבורה היחידה לשם היא במטוס או באוניה - ובפברואר 1902 לא היו לא זה ולא זה. אז איך שלחו משם דואר בימי הבהלה לזהב?? נכון, בעזרת מזחלות כלבים. אז למרות שאין על הגלויה שום אזכור לכך, קצת מחקר וידע בסיסי מביאים למסקנה המתבקשת. עד היום נוהגים כל התושבים בנום לצאת אחרי חג המולד ולתקוע את עצי חג המולד שלהם על הים הקפוא, כך שנוצר להם יער קטן של עצי אשוח על הקרח למשך כמה חודשים טובים. בין העצים הם מפזרים בובות של דקלים, פלמינגו ושטויות כאלו והמחזה ממש מרהיב, אם כי תיירים כמעט ולא זוכים לראותו. ויש להם בעיות חיים יחודיות לאזורים האלו: מצד אחד אין צורך במקפיא, כי בעליית הגג הטמפרטורה ברוב השנה היא 25 - 40 מתחת לאפס. את האספקה ה"קשה" קונים אחת לשנה, ומביאים באוניה בקיץ. מה ששכחת - שכחת, חכה לשנה הבאה. מצד שני, מסיבות ברורות אין צנרת מים בעיר ולכל בית יש מיכל וצינורות משלו, ומשאבה שמסחררת את המים כל הזמן כדי שלא יקפאו. כל אחד מזמין מים פעם בשבוע מהמפעל המקומי ואם נגמרים לך המים באמצע השבוע, בעיה שלך. הם חוסכים מים כל הזמן, הרבה יותר מטורף מאצלנו. הקהילה בעיר היא של נוצרים שמאמינים בשבת ולא ביום ראשון בתור היום הקדוש, ומבחינה גאוגרפית - וכאן אני חוזר למפה - יש להם את סניף הצלב האדום, כלומר מגן דוד אדום הכי גדול בעולם (בשטח של שליש אלסקה בערך. מעט תושבים - הרבה מקום). ולמי שמתעניין - אלסקה מדינה מאוד עשירה וחסרים בה אנשים. לכן, מי שרוצה יכול להתקבל בברכה, ואפילו לקבל הכנסה שנתית כי המדינה מחלקת לתושבים חלק מרווחי הנפט שלה באופן קבוע. נסיעה טובה, ואל תשכחו מעיל טוב.