מעדכן עם תמונות ונרבה שאלות :) שולחן-המשך

ניסיון ראשון שלי עם ראוטר-פאדיחה קטנה

ניתן לראות שהחלק הפנימי על הכיפאק,בחלק נחיצוני ההבדלי גובה בין הקרשים הקפיצו את הראוטר ואני לא השתלטתי עליו בזמן והתוצאה לפניכם :)
 
ולשאלות-

בתמונה השניה והאחרונה רואים שיש הפרש של 3 מילימטר אולי 2 בין הפרופילים השונים,מעולם לא השתמשתי במקצועה,אבל ראיתי באינטרנט,האם זה הכלי איתו כדאי לעבוד כדי ליישר את ההדורים תרתי משמע? היום אני פשוט שייפתי כמו מ**יק עם נייר לטש שהדבקתי לקוביה זה מפרך... ניסיתי למצוא איזו קומבינה לקבע את הרוטור אבל הזרוע שלו לא מספיק קצרה... בנוגע לעבודה עם הראוטר,יש טיפים איך להמנע ממצב מביש כמו בתמונה למעלה שהחלק התחתון הוא הרים וגבהות בניגוד לחלק הפנימי שיצא טוב? מה ניתן ללמוד מן הכתוב על הפרופיל? העץ נקנה כאורן פרופיל 5x10 ואני בתומי סמכתי על המידות,רק אח"כ שניהיה לי רווח של ס"מ בין שני קרשים הבנתי שה5 הוא 4.5 וה10 הוא 9.5 משמע נדפקתי קצת אבל לומדים מטעויות... לא היה טעם לפרק הכל ולהררכיב מחדש... ולשאלת השאלות-מסור,אני חייב מסור נורמלי,כנראה שהיכולת מוטוריקה עדינה שלי לוקה בחסר כי אחרי שניסרתי הכל במסור יד,יצא לי שהייתי צריך לשייף מלא כי חתכתי עקום !! אולי אני צריך ללמוד טכניקה,בינתיים,חשבתי לרכוש מסור 7 ורבע אינטש ואיכשהו להסב אותו למסור שולחן,כדי לחסוך בעלות מסור שולחן אורגינל-מישהו מכיר איזה טריק/תוכנית/המלצה לבניה שכזאת? או אוליי בכלל לקנות מסור כזה ולהשאר במתכונת מקורית שלו עם המגש היחסית רחב ולא צר כמו בג'קסו? תודה רבה לכולם,ובקרוב אני יעלה את השרטוט לרהיט החדש,הפעם זה רהיט אמיתי ולא שולחן עבודה אז נצטרך הרבה מאמץ :) אסף.
 

yerets

New member
קצת תשובות

בתמונה השניה והאחרונה רואים שיש הפרש של 3 מילימטר אולי 2 בין הפרופילים השונים,מעולם לא השתמשתי במקצועה,אבל ראיתי באינטרנט,האם זה הכלי איתו כדאי לעבוד כדי ליישר את ההדורים תרתי משמע? מקצוע הוא אכן הכלי המתאים, אלא שמראש עדיף לא להגיע להפרשים כאלו. בנוגע לעבודה עם הראוטר,יש טיפים איך להמנע ממצב מביש כמו בתמונה למעלה שהחלק התחתון הוא הרים וגבהות בניגוד לחלק הפנימי שיצא טוב? לפני הכל - ראוטר הוא אחד הכלים המסוכנים ביותר בנגרות, חובה ללמוד היטב איך להשתמש בו לפני תחילת השימוש ועדיף ללמוד ממישהו בעל נסיון שיוכל להנחות אותך. 1. עם הראוטר תמיד יש לחרוט בפסיעות קטנות (כל פעם רק מעט עץ), ונגד כיוון סיבוב הסכין. כאשר מובילים את הראוטר עם כיוון סיבוב הסכין, הראוטר עלול למשוך במהירות ולצאת מכלל שליטה. 2. אינני יודע עם איזה ביט (סכין) השתמשת אבל לצורך גימור פאות יש סכינים עם גלגל שמכוון את עומר החיתוך, זה אמור לתת תמיד תוצאה שוה. 3. כיוון החיתוך עם הראוטר צריך להיות עם כיוון הסיבים. חיתוך נגד כיוון הסיבים יכול לגרום לאיבוד שליטה במקרה הטוב, וקריעה של העץ במקרה היותר גרוע. ניתן לחתוך גם נגד כיוון הסיבים אך אז צריך לחתוך בפסיעות מאד מאד קטנות כל פעם. ולשאלת השאלות-מסור,אני חייב מסור נורמלי,כנראה שהיכולת מוטוריקה עדינה שלי לוקה בחסר כי אחרי שניסרתי הכל במסור יד,יצא לי שהייתי צריך לשייף מלא כי חתכתי עקום !! אולי אני צריך ללמוד טכניקה,בינתיים,חשבתי לרכוש מסור 7 ורבע אינטש ואיכשהו להסב אותו למסור שולחן,כדי לחסוך בעלות מסור שולחן אורגינל-מישהו מכיר איזה טריק/תוכנית/המלצה לבניה שכזאת? או אוליי בכלל לקנות מסור כזה ולהשאר במתכונת מקורית שלו עם המגש היחסית רחב ולא צר כמו בג'קסו? 1. ניסור מדוייק במשור ידני לא קשור ליכולת מוטורית אלא לטכניקות שניתן ללמוד. 2. להסב משור עגול למשור שולחן, על אף שניתן וראיתי יותר מדוגמה אחת, זה מסוכן! לא מומלץ. 3. ההבדל בין משור עגול לג'יגסו אינו רק ברוחב הבסיס אלא בהגדרת התפקיד שלו והתכנון של הכלי בהתאמה. ג'יגסו כשמו מותאם לניסור זויות ועקומות, משור עגול מותאם לניסור ישר. 4. לדעתי, אם מחיר הוא הבעיה. קנה משור עגול איכותי, ובנה או קנה סרגל/גובל זה יאפשר לך לעשות כמעט כל מה שניתן לעשות בעזרת משור שולחן (אם כי בהרבה מקרים ביותר עבודה ומאמץ). בהמשך הדרך אם ירווח לך כלכלית ותראה שאתה זקוק למשור שולחני, תרכוש לך אחד איכותי.
 

yakov 10

New member
המשך לתשובה

את הקפיצות של הראטור יש ליחס לברגים שהראש שלהם יוצא מחוץ לעץ גם במ"מ. בחלק הפנימי הם לא היו והלכתה נגד סיבוב הראוטר כמו שהסביר לך קודמי ובחלק החיצוני היכן שיש ברגים שם גם יש צורך להשקיע את ראש הבורג וגם ללכת נגד סיבוב אבל רק כך לומדים. לפני העבודה הבאה שלך כך חתיכת עץ ולמד לעבוד עם הראוטר וכאשר היה לך הניסיון והידע תמשיך לעבודה הבאה. בהצלחה בפוריקט הבא.
 

yulevi

New member
אסף הזכרת לי נשכחות

בניתי את השולחן והמזנון הראשונים שלי בשיטות דומות,אז חשבתי שעם ג'יגסו של וולף ומברגה ניתן לנגר הכל,עם השנים למדתי שכדאי לעבוד עם כלים יעודיים ולא לאלתר,משלמה קיבלת את התשובות לשאלותיך. לגבי מסור עגול לא ממליץ להפוך אותו למסור שולחן,כי לא תקבל תוצאות מושלמות,עדיף מסור שולחני ,או לחלופין כשם ששלמה כתב להשתמש בסרגל חיתוך יש מסורים איכותיים עם סרגלים יעודיים מקצועיים אך מחירם מתקרב למסור שולחן [לנו יש מחירי הנחה למסורי שולחן אצל צלח במידה ותרצה להשתדרג] ברגים מאחר ואתה בתחילת הדרך והציוד שלך לוקה בחסר,ממליץ להתייחס לברגים ככלי עזר ז"א בנוסף לברגים תשתמש גם בדבק ,לאחר ייבוש הדבק תוציא את הברגים ובמקומם תקדח ותוסיף דיבל עץ,העבודה תראה אחרת,עם הזמן תלמד שיטות חיבור חדשות יותר. ראוטר
זהירות מהכלי עד היום יש לי טראומה ממנו לאחר 9 תפרים באצבע
 

Ron 99

New member
כמה תשובות ועוד

- רוטר - כפי שכבר כתבו לך, סביר שהרוטר קפץ ביגלל שנסעת איתו בכוון הפוך או לא היחזקת בו מספיק חזק. - שיוף הרגליים: אם ראיתי טוב העץ הוא אורן. כדי להוריד את המילימטרים המיותרים מהחלק העליון בקצה הסיבים עם מקצוע דרושה טכניקה, מיומנות ומקצוע מתאימה. וגם אז יהיה קשה. נראה לי שהיה יותר קל עבורך, להשחיז מפסלת בזוית של 15 עד 17 מעלות ואז להוריד את החלק המיותר. הערה כללית: השולחן נראה לי חלש מאוד. לפי התמונות נראה לי שהחיבורים הם עם ברגים שמוברגים לאורך הסיבים. על כול הדעות זה חיבור חלש למדי. לברגים אין כוח אחיזה והמבנה עלול להתפרק בקלות. שלמה כבר הרחיב לגבי ניסור ידני ואני חושב שהוא צודק: זה דורש טכניקה ותירגול. אם אתה רוצה מסור שולחן קנה מסור שולחן: מסור עגול מיועד לעבודה ידנית ולא להתקנה על שולחן.
 
שלום חברים-רב תודות על ההתיחסות

בבואי לרכוש מקצועה,על מה להקפיד? מישהו מכיר אתר/סרטון יוטיוב עם הטוויות עשה אל תעשה בבחירת מקצוע? יש דגשים לגביי העבודה איתו? אותו דבר-סרטון הסבר איך מדייקים בחיתוך ידני? בחיי שזה לא טריוויאלי ליצור חתך נקי 90 מעלות... לגביי חוזק השולחן,הכל מודבק בדבק עץ יעודי (יעקבי דבק נגרים) והברגים הם לשם ההצמדה בזמן התקשות הדבק,שנמרח בכמויות נדיבות. אם יש משהו אחד שאני לא דואג הוא חוזק השולחן,הוא מסיבי לאללה ואני יכול לקפוץ עליו והוא לא זז,אני שוקל 90 קילו :) אני מניח שיש טכניקות לשימוש מדוייק למסור ידני עגול אני רק צריך לגלות מהן :) לגבי קורס נגרות-למה זה כל כך יקר?? במוצקין יש אדם נחמד שמציע קורס בסיסי במחיר של 1950 שקלים,וזה קורס ממש בסיסי... החומרים שמקלים הם ליצירת שרפרף וקופסא... דחיל ראבאק... יש קורס יותר מעניין בבית העמק אצל נתן מהולנד,אבל שם המחיר עוד יותר גבוהה 2850 שקלים ל36 שעות-12 מפגשים... בילדותי הייתי בחוג בניית טיסנים,שם השתמשנו בכלי המקום ובחומרי גלם של המקום ושילמנו 200 שקלים לחודש ל8 שעות חודשיות... מישהו מכיר מקום עם מחיר שפוי? נראה לי הזוי לשלם כל כך הרבה בעבור קורס בסיסי... שהייתי בתאילנד הציעו בצפון קורס נגרות בבמבוק ובעץ מלא ,הלוואי והיה לי עוד כמה ימים להשתתף בקורסים האלה :) מה גם שבתאילנד החומרי גלם כל כך זולים ביחס לכאן... ואם מישהו מכיר ספרות טובה בנושא שניתן להזמין מאמאזון ,באנגלית ,ייצור רהיטים ועבודה בעץ למתחילים אני אשמח,יש מגוון עצום "ומרוב עצים לא רואים את היער" אני לא יודע מה לבחור תודה רבה לכולם,אסף.
 
כמה תשובות

לגבי הענין של תוצאות קורס נגרות (שרפרף וקופסא), ע"פ פילוסופיית הזן זה לא ה"מה" זה ה"איך". כדאי לאמץ גם את הגישה הזאת. למשל, בבנית שרפרף, השרפרף עצמו הוא רק תוצר לוואי. המשמעות האמיתית היא ללמוד לעבוד עם כלים (למשל מקצוע, מסור, מפסלות, שלייף, מד-שרד, וכו'), וללמוד נושאים בנגרות. השרפרף, כמה שהוא קטן, הוא ממזר. הוא מכיל בתוכו 80% מעולם הנגרות (לא ספרתי): סוגים שונים של הקצעות (הקצעת גדע, הקצעה רגילה, הקצעת שטח, הקצעת לוחות לקראת הדבקה),סימון, ניסור, שין ורגז, קושרות וכו'. אם לומדים במקום טוב, אפשר ללמוד הרבה מאד נסיון חיים של אלפי שנות נגרות. אני דווקא כן הייתי ממליץ על קורס. לגבי המקצוע, גם כאן נפתחת דלת לעולם ומלואו...מלבד הסוגים והגדלים השונים, יש גם את ענין ההשחזה, וחשוב מזה - לדעת איך לעבוד נכון עם המקצוע, גם מבחינת אחיזת הכלי, היציבה, איך להפעיל את הכח וכו', וגם מבחינת כווני עבודה ומדידה עד כמה ההקצעה טובה. אתה יכול לעבוד לבד עם מקצוע ולקבל תוצאות טובות עם הזמן, אבל גם כאן יש ערך מוסף מללמוד ממישהו שידגים איך לעבוד, יתבונן בך ויתקן. לגבי ספרות - אני קניתי באמזון ספר שאני מאד ממליץ עליו. הוא כמו אינציקלופדיה של נגרות, שכולל פרקים על העץ עצמו (סוגי עץ, סוגי חיתוכים ועוד), כלי עבודה ידניים, כלי עבודה חשמליים, השחזות, סוגי חיבורים, סוגי ברגים ועוד ועוד ועוד. מאד מומלץ. הספר נקרא the complete manual of woodworking מאת albert jackson, david day, simon jennings.
 

knappertsbusch

New member
תוספת בנוגע לחיתוך הידני

אפשר להגיע לדיוק כמעט מושלם עם המסור המתאים (זה החלק הכי פחות חשוב...) הטכניקה המתאימה (זה די חשוב) ובעיקר אינספור אימונים. אם יש לך הרבה זמן פנוי, אני ממליץ לצפות בסרטון המאלף הזה: http://www.logancabinetshoppe.com/1/post/2009/07/episode-4-the-mechanics-of-sawing.html (האמת, לא סרטון אלא כמעט סרט...) אם כבר הזכרת אנגלית, לדעתי האישית והבלתי מחייבת, אין אפילו פיסת מידע אחת שלא קיימת באינטרנט בנוגע לנגרות. טכניקות, חומרים, כלים, הכול. רק על המשפט how to use a plane תוכל להשקיע שבועות שלמים בצפייה בסרטונים ובשיטוטים בבלוגים. אני די אוהב את האתר של popular woodworking, אבל אתה לא חייב להתחיל משם. יאללה לגוגל.
 
למעלה