מסרים בבית ספר - והקשרם לאקטואליה

אורora

New member
מסרים בבית ספר - והקשרם לאקטואליה

אתמול בערב עשיתי עם הילדונת עבודה שקיבלו לעשות במחשב. העבודה היתה לכתוב תרשים זרימה על סיפור גן עדן. הציווי, הפיצוי והחטא, העונש ( של כל דמות בניפרד - אדם חווה והנחש ) והתוצאה. הילדה כבר עשתה בכיתה בכתב יד והעבודה ניבדקה ע"י המורה. והעברנו ל WORD. שהגענו לעונש של חווה היה שם בעצב תלדי בנים, ואז ראיתי בזעזוע את הסעיף הבה: הגבר ישלוט בך תמיד.( כך כתבה הילדה) בחיי שלא זכרתי דבר כזה, אצתי רצתי לספר בראשית ואכן זה כתוב בך ( אישך ימשול בך ...או משהו דומה). אוף...מה מלמדים אותם , למה אי אפשר לדלג על המסר המזעזע הזה (הלו הם לא לומדים ישירות מספר התורה ומדלגים על המון - אז למה לא לדלג על זה...) נתתי לילדה הרצאה כמה שזה לא אקטואלי ולא נכון. שלחתי מייל למורה ובו ביקשתי לאזן את המסר הנוראי הזה בשיחה בכיתה. ואני לא יכולה להשתחרר מהקשר לאקטואליה ולגברים מבוגרים שחושבים שהנשים הם כלי לספק את יצריהם, אם זה החינוך שמקבלים מגיל כה צעיר, וזה מה שמלמדים בבית ספר. יחד עם המסרים השקטים של תהיי יפה ולא חכמה מידי. מה הפלא שגדלים לנו עשבים שוטים דוגמת קצב. ואנחנו מדברים על 2010...ועל ישוב חילוני, מתקדם , עם רוב עצום לעבודי הייטק , והורים משכילים. ואת הילדים מלמדים בבית ספר שהגברים שולטים בנשים. עצוב
 

יולי 7

New member
אבל למה לחבר?

למה לא להדגיש ולומר שאלו סיפורי התורה/ תנך ואין להשליך מהם לחיינו היום? הרי בהמשך יש סיפורים הרבה יותר קשים
 

אורora

New member
כי זה טבעי לחבר....

כי מלמדים אותם שאלוהים זו עובדה, ואלוהים העניש את האשה שהגבר מושל בה. לחשוב שאין חיבור זו תמימות. זה מסר , במקרה הזה לא כל כך עקיף, שמחלחל יחד עם מסרים רבים אחרים. יש סיפורים קשים מאוד בהמשך אבל לא בהכרח לומדים אותם...מדלגים על הרבה. גם על זה צריך לדלג. אותי מרגיז שמלמדים דבר כזה. אם היו מלמדים תנ"ך כאגדה חסרת בסיס משמעותי...ניחא. אבל לא כך מלמדים את התנ"ך גם לא בבית ספר חילוני (אפילו אם הוא אינו תל"י....)
 

יולי 7

New member
ככה לימדו גם אותנו אבל

כאדם והורה חילוני אני מאמינה שהדגש שלי יהיה להפריד וכן להתייחס לסיפורי התנ"ך כאל אגדות. לא אגדות חסרות משמעות אבל כן ככאלה שלא שייכות לימינו ולתקופתינו. ומזכרוני לא כל הסיפורים הקשים מצונזרים...
 
העניין הוא שהדברים מחלחלים בתת מודע. כלומר,

יש סיבה מדוע רק בשנים האחרונות הטרדות כמו זו של איציק מרדכי, קיבלו תהודה ציבורית וגיבוי משפטי. דברים שבעבר נחשבו נורמטיביים, שכל אחת מאתנו מכירה מעברה בצבא או בשוק העבודה, רק לאחרונה מקבלים התייחסויות אחרות. מנין כל זה נובע? היכן מתחילה ההנמכה המגדרית של הנשים? זה מתחיל באלף בית של כולנו, בחינוך שניתן לנו שגם אם התכנים שלו עברו תהליך של מודרניזציה הרי שהכל נתקל, באופן מובנה, בהתנגדות של תכנים שלא יכולים לעבור שום שינוי וגם מקבלים יחס מאד מסויים של כבוד ומוחלטות, תכני לימודי הדת על גווניהם השונים (לרבות לימוד תורה בכיתות הנמוכות). כמובן שאנשים דתיים יכפרו בכך, כי בעיניהם אין בדת היהודית הנמכה מגדרית של הנשים כי הנשים מקבלות את המקום המתאים להן (כבוד בת מלך בבית פנימה וגו') אבל... יש מי שיחלוק על כך.
 

אורora

New member
../images/Emo45.gif

ועוד. החינוך בבית הוא רק חלק מהחינוך. גם החינוך בבית הספר משפיע. ולא כל נזק שנילמד בבית הספר את יכולה לתקן במסר בבית (שלא נדבר על למה בכלל יש צורך בכך). וכל מיני מסרים קטנים, הערות קטנות, סיפורים קטנים מחלחלים יחד ליצור עמדה ותמונה. והם משפיעים משפיעים מאוד.
 

יולי 7

New member
שני דברים

זה קורה רק בשנים האחרונות כי נשים כבר לא מחזיקות רק בתפקידים המסורתיים בחברה ובצבא אלא תופסות גם עמדות של השפעה על השיח החברתי ועל החקיקה - וטוב שכך וההנמכה המגדרית של נשים? נכון היא קיימת בדת אבל השיח שלנו החילונים לא מתחיל ומסתיים שם, בעצם הוא כמעט ולא קורה שם ואם הדור שלנו צלח את הלימודים האלה בצורה המסורתית והשינוי קורה בתקופתינ,ו אני מאמינה (ומקווה) שבדור של הילדים שלנו זה ילך הרבה יותר רחוק
 

אורora

New member
זה נכון

אבל זה לא משנה את העבודה שכל כך צורם ומרגיז שמערכת החינוך מלמדת עדיין מסרים ארכאים כאלה ובצורה כזאת. ומה שנעשה מאיט את התהליך שאת מדברת עליו, ובין השאר תורם לכך שהוא מחלחל לאט יותר ולציבורים מצומצמים יותר. שמלמדים ילדים בבית ספר שהגבר שולט באשה, שיש להתפלל בבוקר "ברוך שלא עשני אשה" ועוד....זה שם וזה משפיע וזה עצוב
 
הנשים לא מתחזיקות בתפקידים המסורתיים כבר

הרבה יותר מעשור (נדמה לי שמרדכי נתבע באיזור שנת 2000). יחד עם זאת, כמובן שמדובר בסיבות שונות ומגוונות לכך שהתמורה מתרחשת, גם אם בצעדים איטיים ביותר. הסיבות העיקריות לתמורה, לדעתי, כלכליות: בעבר לאישה לא היה קיום בלי תמיכתו של ה"בעל" כי לא הייתה לא אפשרות לעצמאות כלכלית. לעניין צליחת הדור שלנו את הלימודים האלה והשינוי שקורה עוד בימינו - שוב, זה לא קורה בזכות היכולות הכבירות שלנו כדור שמסוגל לראות מבעד למסך האפלייה אלא בעקבות השינויים החברתיים והכלכליים שהזכרנו. גם אני מקווה ומאמינה שהדברים יתחזקו, אלא שהסיבות לכך מוסיפות להיות חיצוניות לחינוך ולא קוהרנטיות איתו, וכך נוצרים פערים (גם קוגניטיביים) בחברה ובקרב פרטיה. חוסר העקביות הזה מושרש מגיל צעיר מאד וגם אם החברה החילונית, בחלקה המודע והאקטיבי, מנסה לשנות את זה, הרי שעדיין בקרב חלקים גדולים מהציבור, בין אם חילונים לא מודעים או שלא ממש אכפת להם או שנוח להם להמשיך כך (אנשי הסדר הישן, שמרנים, שוביניסטים ועוד) ובין אם מסורתיים, דתיים לייט, דתיים כבדים, חרדים וכו', הדבר חקוק עמוק בתודעה וזה, כמובן, משפיע על כל השאר.
 

יולי 7

New member
ברור שסיבות כלכליות הן העיקר

והבסיס שממנו התפתחו (וקורים) השינויים הללו ובוודאי שהדור שלנו לא ניחן ביכולות מיוחדות אבל הדור של הילדים לא נופל מאיתנו ביכולת להבחין בין טקסטים תנכיים לבין החיים של היום. יותר מזה, היום הם רואים חברה יותר שוויונית (לא שזה מספיק) מזו שאנחנו גדלנו בה כך שלהטמיע בהם את העקרונות של כבוד לאישה, שיוויון בין המינים וכו' זה לא משהו תאורטי אלא המציאות שהם חווים ביומיום
 
אני פחות אופטימית ממך.

נכון שקיימת התקדמות שאין להתכחש לה אבל במקביל, יש כוחות שמושכים אותנו בכוח רב (ויש להם כוח רב) אחורה. הכוחות האלה משפיעים בכל מישור אפשרי, החל במישור הפסיכולוגי וכלה במעשי והיישומי (האם קיים שכר שוויוני בין נשים לגברים בישראל?). לקידמה שמתרחשת סביבנו, גם הכוחות האלה לא יכולים, אבל לעכב אותה ולנעוץ מקלות בגלגלים, יכולים גם יכולים ובעיניי, כמו רוב הדברים, כמעט הכל מתחיל ונגמר בחינוך.
 

אורora

New member
מעניין לעניין באותו עניין...

ביום חמישי בערב נישאלתי מה זה אונס. ( כן היא ראתה טלויזיה ). הסברתי. ( יחסי מין בגבר כופה על האשה). הילדה לא הצליחה להבין למה הוא עשה את זה אם היא לא רצתה. האמת שלא ידעתי איך להסביר לה יצרים מיניים חיתיים שכאלה אז הסתפקתי בזה שמדובר בסוג של מחלה/סטיה של גברים שלא שולטים על עצמם. וגם למה היא לא הלכה לאימא
הילדה שאלה אם יש גם נשים כאלה, אמרתי לה שנדיר מאוד ובד"כ זו תופעה של גברים ומהם יש להיזהר. כאן התחיל הג'ינג'ון לילל ולבקש שנפסיק להגיד דברים לא יפים על בנים
הילדים שאלו? דיברו בבית ספר? מה עניתן?
 
כמובן שהוא ראה שהנשיא לשעבר הורשע באונס

הסברתי לו מהו אונס של נשים וגם מהו אונס של גברים (לא רק נשים אונסות גברים, את יודעת). הבעיה ההסברתית האמיתית מבחינתי כשהוא שומע כל מיני זוועות, היא לעזור לו בכלים הפשוטים שיכולים להיות לו בגיל כזה,לבצע את האבחנה בין אנשים ש"חולים בראש" ומבצעים מעשי זוועה (ומגיעים לבי"ח לחולי נפש) לבין כאלה שיש להם אחריות פלילית.
 

אורora

New member
כן אני יודעת...

אבל האמת של אחשתי צורך להסביר לה על אונס גברים בשלב זה של חייה. גם על אונס נשים לא הייתי מסבירה אם זה לא היה מתעורר.
 
מובן שאלמלא זה עלה בזכות נשיאנו האהוב,

לא הייתי מעלה את זה אבל משזה עלה, העליתי את זה כי זה התקשר גם עם מצבים שאני מזהירה אותו מפניהם במקומות ציבוריים (שירותי גברים וכיו"ב).
 

lb4

New member
ועוד משהו

להמילה אונס לא קשרורה כלל למיניות היא קשורה לכפיה ( סתם לצורך בדיחות הדעת גם לימוד של חומר מסויים הוא סוג של אונס לעתים... ) אני הייתי מתמקדת בהסבר של כפיית משהו על הזולת. נותנת דוגמאות כאלו. אומרת שהאונס עליו מדובר בטלויזיה הוא סוג של כפיה גופנית של דברים שלצד השני אינם נעימים... הכי הרבה הייתי לוקחת את זה לכיוון נגיעה חזקה ולא נעימה באיברים פרטיים. ולא הייתי מתייחסת לענייני מגדר
 

אורora

New member
בדיעבד הייתי עונה אחרת

בעיקר בהקשר של איברים פרטיים וכו. אבל טיפה הופתעתי ולא חשבתי יותר מידי שעניתי.
 
למעלה