מסמך מרתק...

חשבתי שאולי לא הבנתי

את "פריצת הדרך" שב"תוצאה" - בגלל זה התעמקתי. כדי להבין
או שמא אני עדיין לא מבינה?
תודה תודה על התשובות!
 
תירגמתי קצת ...

עד שהתעייפתי, ואוסיף את מחשבותי כאן כי בפוסט המקורי כבר לא ניתן להוסיף... לדעתי מי שמלמד את המצאותיו, הפטנטים שלו, וכל דבר אחר- מאפשר לעצמו להמשיך ולהתפתח... רק כאשר מרוקנים את הספל מתפנה מקום לתה חדש.. (פתגם סיני עתיק...) גם אם כולם יעבדו באותה טכניקה עדיין התוצאות תהינה אישיות ושונות כפי כל אחד מאיתנו שונהבדרך הביטוי היצירתית שלו... שהמוזה תשרה במחוזותינו ושלווה ושמחה ואהבה!...
 
הייחודיות בטכניקה של דן, לפי מיטב הבנתי

וכך גם כותבת ליסה (ו...כן...הקשבתי לקרן וקראתי כל מילה ...) היא, שהוא בונה את מעברי הצבעים שלו לא לפי השיטה המסורתית של משולשים, אלא רצועות אורכיות.
 
מי שרוצה לשמור בסוד את המצאותיו שירשום פטנט

ויישים בכספת, כמו המתכון של קוקה קולה. זה נראה לי קצת לא נכון גם לקחת כסף על סדנאות וגם לא לאפשר לתלמידים להעביר הלאה את הידע. מה שנקרא יורים ובוכים.
 

יקנעמית

New member
אפרת אני חולקת על דעתך....../images/Emo2.gif

אומן שמפתח שיטה מתפרנס ממנה. הוא מלמד אותה תקופה מסויימת ואז ממשיך בשיטה אחרת וככה וככה. בדרך כלל האומן נותן את רשותו להעביר את השיטה אחרי תקופת מה. יש לכבד אומנים אלה ולא לגזול מהם את פרנסתם. בארה"ב זה נושא מאד רגיש וטוב שכך. אם את יושבת בבית ומצליחה "לפצח" את השיטה בעצמך....אז אוקיי....הרווחת כמה דולרים ואת מיישמת אותה חינמית אבל מכאן והלאה להעביר אותה זו סתם .........ככה לא מכובד לא לאומן ולא למעביר.
 
למה זה נכון רק לחימר פולימרי? מה עם מורים

למוזיקה, לציור, לדרמה לפיסול, קרמיקה וכו' וכו' וכו' טכניקות עתיקות שעדיין מלמדים ועדיין לומדים. מעט מאוד אמנים יש להם זמן והם מצליחים לפצח שיטות של מישהו אחר. בסופו של דבר לא יעזור כלום, אם אין לך את "זה" שעושה אותך אמן אמיתי או מורה טוב.
 

barley6

New member
אני נוטה להסכים, עם הסתייגות קלה

אני מסכימה עם אפרת שאומן שלא מוכן בשום אופן שיעבירו את שיטותיו, שלא ילמד אותן וכך לא יצטרך לדאוג. הוא עדיין יכול להרוויח מיצירת עבודות יחודיות לו בעזרת השיטה שהמציא. במילים אחרות אי אפשר ללמד מישהו ואז לקחת את הידע חזרה. ידע של אדם הוא קניינו. הסתייגותי היא בכך שאני בהחלט מבינה את הרצון לאכול מהעוגה ולהשאירה שלמה. כלומר האפשרות להרוויח כסף מלימוד משהו שהמצאת. יצא לי קצת מסורבל... מקווה שהבנתן בכל זאת.
 
מורים למוסיקה לא יכולים להעביר את תורתם

בשיעור/סדנא של כמה שעות
כמנ"ל לגבי מורים שמלמדים אותך הרבה יותר מאשר טכניקה שמחר מישהי ימציא אחרת. אין מה להשוות בכלל. בנוסף תלמידים של מורים כנ"ל צריכים ללמוד הרבה מאוד שנים כדי להיות מסוגלים בכלל להעביר את מה שלמדו הלאה ולהרויח מזה כסף. מצד אחד אני קצת מסכימה עם מה שכתבת ומצד שני כחברת פורום אני מקבלת על עצמי את "הוראות" הפורום והנורמות שנקבעות בו ואין לי אפילו "חשק" לשנות את הכללים הנהוגים בו. אני בטוחה שהדברים עוברים איכשהו בין חברות הפורום בפורומים מצומצמים והידע מועבר הלאה אבל אם יש דרישה לא להעלות את זה באינטרנט נראה שאנחנו צריכים לקבל את הבקשה/דרישה המנומסת הזאת. לאמריקאים נורמות התנהלות/התנהגות משלהם ונראה לי שזה מאוד פשוט אם נהייה חכמולוגים ולא נכבד את הנורמות שלהם בדברים האלה הם פשוט יחסכו מאיתנו את ביקוריהם.
 

תמי שבט

New member
אפרת, הצבת את ההתנייה בגוף השאלה. את מדברת על

טכניקות עתיקות שאם עדיין מישהו מצליח לפתח בהן שיטה כלשהי זה נחשב פריצת דרך רצינית והמפתח זוכה למלוא ההכרה, גם מיד שניה שלישית ורביעית... חימר/חומר פולימרי הוא חדש יחסית ומאליו מובן שעדיין מפתחים שיטות לעבודה בו וכנראה ימשיכו בכך לפחות בשנים הקרובות, עד שהחידוש יתיישן. מאחר וכל שיטה חדשה בחימר הפולימרי היא המצאה אישית כרגע, צריך להתייחס אליה לא כפי שמתייחסים למוזיקה/ציור/דרמה וכו' אלא כפי שמתייחסים לפטנט חדש ולכן יש לתת את מלוא הזכויות ליוצר. אבל יש פן נוסף לענין: מאחר והחומר חדש, מתווספים למדיה הזו אומנים וסמי-אומנים באלפים מידי יום ומספר נכבד מהם גוזרים גזירה שווה לשיטה ולטכניקה אישית של אמן ואת ההוכחות אפשר לראות גם בפורום שלנו בו חלק מאתנו נוטים לטעות משום מה בפירוש המילים טכניקה וביטוי אישי. כל פעם שמועלה אתר מיוחד לפורום, תמיד יש מישהי שתנסה לחקות את המופיע בו. "כי זה מוצא חן", "כי זה יפה", "כי גם אני יכולה"...ו"תראו: בפעם הבאה אצליח יותר...". צורת הביטוי הזו בהחלט אינה שייכת להעתקת טכניקה. היא שייכת פשוט להעתקה. ואני לא הולכת להסתתר בפינה אחרי העלאת המילים האלה, כי הדברים האלה חורים לי מאד ולאו דווקא מהבחינה האישית.
 
את לא צריכה להסתתר...

אף אחת מאיתנו לא. כל דעה היא לגיטימית, ותאמינו לי - בשרשור שהעליתי (ויש לו המשך בפורום של ליסה) יש מלאן דעות לכאן ולכאן, וכולן לגיטימיות, בודאי אם הן נאמרות באופן מכובד. לדעתי, כאשר אנחנו לומדות מאומן את טכניקות ושיטות העבודה שלו, אנחנו בעצם לומדות להעתיק אותו. אחר כך, אם למישהי יש אינטרפטציה לחלק מהיישומים, זה נהדר, כי התוצר הסופי שלה יישקף אותה יותר, וכאן בא לידי ביטוי אותו ביטוי אישי. לא לכולן יש מעוף... לא כולן 'אמניות' של 'יש מאין'... ומתוך רצון להבין אותך יותר - אז מה את אומרת בעצם, שבכל פעם שאני יוצרת חרוז שאת טכניקות העבודה שלו למדתי מדונה, אני צריכה לכתוב בהשראת דונה? ואם למדתי את היצירה מתוך התבוננות בתוצרים, גם אז? ולמה התכוונת 'לאו דווקא מהבחינה האישית'? תודה מראש
 

תמי שבט

New member
קרן, בואי נגלוש למגרש שלך. את עוסקת או עסקת

בהוראה. נכון? האם המתודיקה שלך היא זו שהיתה של המורים והמרצים שלך, או שאת מביאה אותה לידי ביטוי אישי ובעצם בשנות לימודיך רכשת את הידע הכללי - הטכניקה במקרה זה - והיא מהווה בסיס לעבודתך? אם כך כל השאר הוא בעצם אינטרפטציה. "לאו דווקא מהבחינה האישית" - היו לאחרונה העתקות של ממש בפורום. זה הרגיז אותי ואמרתי את זה ליוצרת הנחמדה שממנה העתיקו אבל היא העדיפה לשתוק. מה לעשות? דברים כאלה מקוממים אותי!
 

Saraswaty

New member
תמי, אשמח להבהרה לגבי דבריך:

תמי, ראשית אין לך שום סיבה להתחבא. דעתך לגיטימית ומובעת באופן נחרץ מחד אבל מנומס ומנומק מאידך. זו הדרך להעלות דיונים מפרים. אל תתחבאי - תמשיכי! שנית, קצת הסתייגות מדבריך. מהדרך בה את מציגה את נושא ההעתקות וההשראה עולה כי בעולם הפולימרי אין בעצם מקום לאנשים כמוני. אנשים שנהנים מתהליך היצירה ומוצאים בו פורקן אבל אין להם חשיבה יצירתית או כשרון להביא אל היצירה משהו משל עצמם. התברכתי ביכולת טכנית בינונית פלוס אבל בלי יצירתיות. לפעמים אני מחקה עבודה שמצאה חן בעיני למען עצמי. אני לא מוכרת אותה. אני אפילו לא נותנת אותה כמתנה מפאת כבוד ליוצרת. אז מה? בגלל שאני לא מוכשרת כמו רבות מחברות הפורום אז אין לי מקום לידכן? אני מאד מקווה שלא לזה התכוונת...
 

תמי שבט

New member
לא. לא לזה התכוונתי. אני לא חושבת שחסרה לך

יצירתיות ואל תמעיטי בערך עצמך. אבל מדוע לא להתאמץ ולהפיק יצירה משלך ולא לחקות עבודה של יוצרת אחרת? העבודה שמצאה חן בעיניך יכולה להוות בסיס שממנו אפשר לצאת לכיוונים אחרים וע"י כך תמנע העתקה ותוכלי לומר שהיא היתה מקור ההשראה שלך. תנסי לאחד גישות וטכניקות ממספר עבודות ואני בטוחה שעם הפרקטיקה תגיעי להישגים. מנסיון שנים בהוראת ציור - ותאמיני לי שזאת מדיה קשה יותר לביצוע מאשר עבודה בחימר פולימרי - נוכחתי שאין אנשים לא מוכשרים. יש אנשים שפוחדים לנסות. נכון: לא כל אחד יהיה אמן בקנה מידה לאומי, אבל כל אחד יכול להגיע להישגים שלא יתבייש בהם. אז בבקשה, אל תגידי "אני לא מוכשרת".
 
../images/Emo13.gifאתי, בדיוק על כך ליסה מוחה ואני

מסכימה עם קרן בדבריה. אם אנו רוצים לפרוס את האומנות שלנו ברחבי העולם, להתפרסם ולא לסגור את המידע, הרי שחייבים ללמד כי ידע הוא כוח. אני אישית מאד אוהבת ללמד טכניקות שאני לומדת מאומנים אחרים או שיטות שאני מפתחת לבד, לא חוששת ומעולם לא חששתי שיעתיקו אותי ומאד בטוחה באומנות שלי. מי שלא מעוניין לחשוף את עצמו או את "המצאותיו" לכאורה ( כי הרי אין חדש תחת השמש ואף אחד בעצם לא המציא את הגלגל מחדש...)- לא חייב. כל "אשמתה" של ליסה הוא בכך, שהיא שידרגה טכניקה שלמדה מדן. מותר לה. מה רע בכך? זה בדיוק מה שאנו למדים זה מזה - שיטות עבודה חדשות. הטכניקות בסך הכל הן מאד בסיסיות ולא מאתגרות, כמו לפתח שיטות עבודה. אין בכך שום פסול.
 

יקנעמית

New member
נו, טוב, וויכוח אין סופי....

אדם, על פי אמונותו ומוסריותו יחיה. לא קראתי את המאמרים באנגלית, לא בא לי להסתבך עם הבנתם, רק אמרתי את אשר אני חושבת ותו לא. אומן שנוסע ברחבי העולם ללמד את הטכניקות שלו, לא היה רוצה למצוא סדנאות דלילות משתתפות רק בגלל שמישהי לימדה כבר את שיטתו. זו פרנסתם של אומנים אלו ועובדה שהחוק עומד לצידם. כאן, בארץ , כל דאלים גבר, אין את המודעות הזו וחבל. בנות, חלילה לי מלשפוט או להעביר ביקורת על מישהי מיכן, חס ושלום, ממש לא. אני רק אומרת את מה שעקרונית, לטעמי, צריך להיות וזהו.
 
בכל מקרה, אם דן יגיע לכאן אני באה לשיעור

אפילו שהעלו באיטרנט את הטכניקה שלו של הפסים!
 
למעלה