מסילת רכבת ישנה ליד מחלף גלילות מזרח

מצב
הנושא נעול.
מסילת רכבת ישנה ליד מחלף גלילות מזרח

מסילת רכבת ישנה ליד מחלף גלילות מזרח
בשיטושי בצילומי אוויר משנת 1979 שהועלו למפת העיר האלקטרונית של רמת השרון נתקלתי בשלוחה של מסילת רכבת מהמסילה הראשית (והבודדת בתקופה ההיא) לכיוון מערב ממש איפה שהיום קיים מחלף גלילות מזרח (5/20). האם מישהו בפורום מכיר את השלוחה הזו (שלה ופורקה) ויודע עליה משהו?
 

luckydude

Active member
זו שלוחה למתחם הדלק פי גלילות

מסילת רכבת ישנה ליד מחלף גלילות מזרח
בשיטושי בצילומי אוויר משנת 1979 שהועלו למפת העיר האלקטרונית של רמת השרון נתקלתי בשלוחה של מסילת רכבת מהמסילה הראשית (והבודדת בתקופה ההיא) לכיוון מערב ממש איפה שהיום קיים מחלף גלילות מזרח (5/20). האם מישהו בפורום מכיר את השלוחה הזו (שלה ופורקה) ויודע עליה משהו?
זו שלוחה למתחם הדלק פי גלילות
 
זה ידוע

מסילת רכבת ישנה ליד מחלף גלילות מזרח
בשיטושי בצילומי אוויר משנת 1979 שהועלו למפת העיר האלקטרונית של רמת השרון נתקלתי בשלוחה של מסילת רכבת מהמסילה הראשית (והבודדת בתקופה ההיא) לכיוון מערב ממש איפה שהיום קיים מחלף גלילות מזרח (5/20). האם מישהו בפורום מכיר את השלוחה הזו (שלה ופורקה) ויודע עליה משהו?
זה ידוע
היתה מסילה שיצאה מהמסילה הראשית צפונית מתחנת "תל ברוך",
ובה מסילה לאתר מיכלי הגז של "פז-גז",
המסילה היתה קשתית ממש חצי מעגל,
והיו שם בדרך קבע קרונות עם מיכלי גז והסמליל "פז-גז".
לימים, כשחוות הגז פונתה לטובת ייעוד אחר שלוחת המסילה פורקה.
ליד המקום של חוות הגז (דרומית ) ממש ליד תחנת ''תל ברוך'' היה חניון של אוטובוסי דן הישנים והמפורקים, בצבעי תכלת/ פס אדום או צהוב לימון ופס ירוק/אבוקדו ....
אגב, בתחנת "תל ברוך" היתה עצירה מוחלטת של הרכבת לירושלים,
בדרך כלל היה מפגש רכבות של הרכבת שבאה מירושלים לחיפה
ליד המשולש של קולנוע דרייב-אין".
כל רכבת שעברה שם היתה מאיטה הנהג היה זורק "טבעת" גדולה ומקבל לזרועו טבעת חלופית.
כך היה זה סימן שקטע המסילה הבא: תל ברוך - תל אביב צפון (בני ברק )של היום ) פנוי.
 

luckydude

Active member
מתחם הדלקים פי-גלילות נסגר ב2003.

זה ידוע
היתה מסילה שיצאה מהמסילה הראשית צפונית מתחנת "תל ברוך",
ובה מסילה לאתר מיכלי הגז של "פז-גז",
המסילה היתה קשתית ממש חצי מעגל,
והיו שם בדרך קבע קרונות עם מיכלי גז והסמליל "פז-גז".
לימים, כשחוות הגז פונתה לטובת ייעוד אחר שלוחת המסילה פורקה.
ליד המקום של חוות הגז (דרומית ) ממש ליד תחנת ''תל ברוך'' היה חניון של אוטובוסי דן הישנים והמפורקים, בצבעי תכלת/ פס אדום או צהוב לימון ופס ירוק/אבוקדו ....
אגב, בתחנת "תל ברוך" היתה עצירה מוחלטת של הרכבת לירושלים,
בדרך כלל היה מפגש רכבות של הרכבת שבאה מירושלים לחיפה
ליד המשולש של קולנוע דרייב-אין".
כל רכבת שעברה שם היתה מאיטה הנהג היה זורק "טבעת" גדולה ומקבל לזרועו טבעת חלופית.
כך היה זה סימן שקטע המסילה הבא: תל ברוך - תל אביב צפון (בני ברק )של היום ) פנוי.
מתחם הדלקים פי-גלילות נסגר ב2003.
שנים דיברו על סגירתו אבל רק אחרי הפיגוע שם ב2002 שרק בנס לא נגמר כמגה פיגוע הגדול בתולדות המדינה סגרו אותו סופית.
 

אורי404

New member
אולי בגלל הארכת נתיבי איילון השלוחה נסגרה

מתחם הדלקים פי-גלילות נסגר ב2003.
שנים דיברו על סגירתו אבל רק אחרי הפיגוע שם ב2002 שרק בנס לא נגמר כמגה פיגוע הגדול בתולדות המדינה סגרו אותו סופית.
אולי בגלל הארכת נתיבי איילון השלוחה נסגרה
כאשר הייתה השלוחה, הקצה הצפוני של נתיבי איילון היה בגלילות-מזרח.
בהמשך נסלל קטע מהרצליה והשלוחה בוטלה. כנראה יש קשר בין הארכת נתיבי איילון לביטול השלוחה.
 

down under

New member
אתה מבלבל מספר דברים ומקומות

זה ידוע
היתה מסילה שיצאה מהמסילה הראשית צפונית מתחנת "תל ברוך",
ובה מסילה לאתר מיכלי הגז של "פז-גז",
המסילה היתה קשתית ממש חצי מעגל,
והיו שם בדרך קבע קרונות עם מיכלי גז והסמליל "פז-גז".
לימים, כשחוות הגז פונתה לטובת ייעוד אחר שלוחת המסילה פורקה.
ליד המקום של חוות הגז (דרומית ) ממש ליד תחנת ''תל ברוך'' היה חניון של אוטובוסי דן הישנים והמפורקים, בצבעי תכלת/ פס אדום או צהוב לימון ופס ירוק/אבוקדו ....
אגב, בתחנת "תל ברוך" היתה עצירה מוחלטת של הרכבת לירושלים,
בדרך כלל היה מפגש רכבות של הרכבת שבאה מירושלים לחיפה
ליד המשולש של קולנוע דרייב-אין".
כל רכבת שעברה שם היתה מאיטה הנהג היה זורק "טבעת" גדולה ומקבל לזרועו טבעת חלופית.
כך היה זה סימן שקטע המסילה הבא: תל ברוך - תל אביב צפון (בני ברק )של היום ) פנוי.
אתה מבלבל מספר דברים ומקומות
חניון האוטובוסים המפורקים/תקולים/לא_בשימוש של דן לא היה ליד תחנה תפעולית תל ברוך, ממש לא,
אלא כמעט בצמוד לתחנת הרכבת הרצליה.
אני זוכר בשנת 84' אוטובוסים בצבע חום חרדל של דן חונים בחניון הזה.

הטבעת עליה אתה מדבר ברכבות לירושלים נקראה בשם שרביט עיתוק או שרביט.
בקצה הטבעת היה מקל מתכת מסויים שכשהאתת היה מקבל אותו הוא היה מכניס אותו למכונה עתיקה ואדומה (עוד מתקופת המנדט)
והיא היתה סוגרת מעגל חשמלי כלשהו שצפצף בצד השני (נניח ירושלים או אולי בית שמש) שרכבת נכנסת לתוכו ומונעת, טכנית-פיסית,
הוצאת שרביט כזה בצד הנגדי.

כלומר רכבת מ-א' ל-ג' בהגיעה לקטע עיתוק שרביטי בתחנה ב', עם קבלת השרביט ב-ב' המכונה ב-ג' לא יכולה היתה להנפיק את המקל (השרביט) לרכבת
שרצתה לצאת מ-ג' לכוון א'.

קטע העיתוק התחיל בפועל בתחנת בני ברק, כמדומני, ולא בתחנה תפעולית תל ברוך (שנמצאת כ-1 ק"מ צפון מערבית לתחנת ב"ב).

היה אפילו שלט מתכת ענקי (כמה מטרים על כמה מטרים) שכוון לנהגי הקטר שבאו מכוון חיפה לכוון בני ברק שבו היה כתוב
"הנך נכנס לתחום עיתוק ידני" (או הנך נכנס לתחום שרביט ידני, משהו בסגנון).
שכן מרבית המדינה חוץ מהקטע בין תל ברוך לירושלים היתה כבר בתחום אוטומטי של עיתוקים (מערכת שנכנסה לשימוש בשלהי שנות ה-50).


השלוחה לפי גלילות היתה הרבה צפונה מתל ברוך. בערך 1.5 ק"מ צפונה ממנו. בצורת קשת שהיתה קעורה כלפי דרום מערב או אם תרצו קמורה לכוון צפון מזרח.
במלים אחרות כמדומני שרק מכוון דרום יכולה היתה רכבת להכנס לפי גלילות, אבל אני לא בטוח בכך במאה אחוז.
 
שרביטים באיתות רכבתי

אתה מבלבל מספר דברים ומקומות
חניון האוטובוסים המפורקים/תקולים/לא_בשימוש של דן לא היה ליד תחנה תפעולית תל ברוך, ממש לא,
אלא כמעט בצמוד לתחנת הרכבת הרצליה.
אני זוכר בשנת 84' אוטובוסים בצבע חום חרדל של דן חונים בחניון הזה.

הטבעת עליה אתה מדבר ברכבות לירושלים נקראה בשם שרביט עיתוק או שרביט.
בקצה הטבעת היה מקל מתכת מסויים שכשהאתת היה מקבל אותו הוא היה מכניס אותו למכונה עתיקה ואדומה (עוד מתקופת המנדט)
והיא היתה סוגרת מעגל חשמלי כלשהו שצפצף בצד השני (נניח ירושלים או אולי בית שמש) שרכבת נכנסת לתוכו ומונעת, טכנית-פיסית,
הוצאת שרביט כזה בצד הנגדי.

כלומר רכבת מ-א' ל-ג' בהגיעה לקטע עיתוק שרביטי בתחנה ב', עם קבלת השרביט ב-ב' המכונה ב-ג' לא יכולה היתה להנפיק את המקל (השרביט) לרכבת
שרצתה לצאת מ-ג' לכוון א'.

קטע העיתוק התחיל בפועל בתחנת בני ברק, כמדומני, ולא בתחנה תפעולית תל ברוך (שנמצאת כ-1 ק"מ צפון מערבית לתחנת ב"ב).

היה אפילו שלט מתכת ענקי (כמה מטרים על כמה מטרים) שכוון לנהגי הקטר שבאו מכוון חיפה לכוון בני ברק שבו היה כתוב
"הנך נכנס לתחום עיתוק ידני" (או הנך נכנס לתחום שרביט ידני, משהו בסגנון).
שכן מרבית המדינה חוץ מהקטע בין תל ברוך לירושלים היתה כבר בתחום אוטומטי של עיתוקים (מערכת שנכנסה לשימוש בשלהי שנות ה-50).


השלוחה לפי גלילות היתה הרבה צפונה מתל ברוך. בערך 1.5 ק"מ צפונה ממנו. בצורת קשת שהיתה קעורה כלפי דרום מערב או אם תרצו קמורה לכוון צפון מזרח.
במלים אחרות כמדומני שרק מכוון דרום יכולה היתה רכבת להכנס לפי גלילות, אבל אני לא בטוח בכך במאה אחוז.
שרביטים באיתות רכבתי
ה-'טבעת' שהוזכרה בשרשור הזה היא חסרת משמעות מבחינת עקרונות תפעול הרכבת - מדובר בחישוק (ממתכת או מגומי) עליו תלוי נרתיק עור שבתוכו ניתן להניח ולאבטח את השרביט.

השרביט הוא אישור שקטע מסילה חד-מסילתי מסוים (ששמות התחנות שבקצותיו חרוטים עליו) הוא פנוי מרכבות אחרות. לכל קטע יש עותקים רבים של השרביטים שלו, אולם בשגרה כולם נעולים בשני מתקני שרביטים, בשתי התחנות (לצורך הדוגמה נקרא להן א' ו-ב').

כשרכבת מגיע לתחנה א' ואמורה להמשיך לתחנה ב', האתת בתחנה א' מבקש מחברו שבתחנה ב' (באמצעות שליחת אותות חשמליים שמפעילים פעמונים לפי קוד מוסכם) אישור לשלוח רכבת לקטע. אם הקטע אכן פנוי, האתת בתחנה ב' מחזיר איתות מתאים וכן אות חשמלי רצוף, שמשחרר את מתקן השרביטים בתחנה א' ומאפשר לאתת המפעיל אותו להוציא שרביט בודד ולהושיטו לנהג הרכבת. בעת הוצאת השרביט ננעל המתקן ולא מאפשר הוצאת שרביטים נוספים. אתת א' שולח אות מתאים לאתת ב', שגורם לנעילה דומה במתקן ב'. הנעילה תשתחרר רק כשנהג יחזיר את השרביט לאחד האתתים, שיחזיר את השרביט למתקן שלו, מה שיאפס את המתקן, וישלח אות חשמלי לאיפוס המתקן השני.

לפיכך, לנהג הרכבת אסור להמשיך לתוך קטע (גם אם הסמאפור ביציאה מהתחנה מכוון ל-'סע') ללא שרביט מתאים ביד. השרביט מבטיח לו שלא יפגוש רכבת אחרת עד לתחנה הבאה.

אין פה הבטחה טכנית נגד כישלון - מערכת השרביטים היא בעיקר עזר למימוש הנהלים של כניסת רכבת למסילה פנויה.

אין קשר לעיתוק - בדרך כלל תנועות עיתוק לא זקוקות לשרביטים.

מדובר בטכנולוגיה שפותחה במאה ה-19, אבל המשיכה לעבוד ברכבת ישראל עד שנת 2000 (בקטע עכו-נהריה).

מי שרוצה ללמוד עוד על איתות ותפעול רכבתי מוזמן לקבוע פגישה איתי במוזיאון הרכבת.
 
הערה קטנה

שרביטים באיתות רכבתי
ה-'טבעת' שהוזכרה בשרשור הזה היא חסרת משמעות מבחינת עקרונות תפעול הרכבת - מדובר בחישוק (ממתכת או מגומי) עליו תלוי נרתיק עור שבתוכו ניתן להניח ולאבטח את השרביט.

השרביט הוא אישור שקטע מסילה חד-מסילתי מסוים (ששמות התחנות שבקצותיו חרוטים עליו) הוא פנוי מרכבות אחרות. לכל קטע יש עותקים רבים של השרביטים שלו, אולם בשגרה כולם נעולים בשני מתקני שרביטים, בשתי התחנות (לצורך הדוגמה נקרא להן א' ו-ב').

כשרכבת מגיע לתחנה א' ואמורה להמשיך לתחנה ב', האתת בתחנה א' מבקש מחברו שבתחנה ב' (באמצעות שליחת אותות חשמליים שמפעילים פעמונים לפי קוד מוסכם) אישור לשלוח רכבת לקטע. אם הקטע אכן פנוי, האתת בתחנה ב' מחזיר איתות מתאים וכן אות חשמלי רצוף, שמשחרר את מתקן השרביטים בתחנה א' ומאפשר לאתת המפעיל אותו להוציא שרביט בודד ולהושיטו לנהג הרכבת. בעת הוצאת השרביט ננעל המתקן ולא מאפשר הוצאת שרביטים נוספים. אתת א' שולח אות מתאים לאתת ב', שגורם לנעילה דומה במתקן ב'. הנעילה תשתחרר רק כשנהג יחזיר את השרביט לאחד האתתים, שיחזיר את השרביט למתקן שלו, מה שיאפס את המתקן, וישלח אות חשמלי לאיפוס המתקן השני.

לפיכך, לנהג הרכבת אסור להמשיך לתוך קטע (גם אם הסמאפור ביציאה מהתחנה מכוון ל-'סע') ללא שרביט מתאים ביד. השרביט מבטיח לו שלא יפגוש רכבת אחרת עד לתחנה הבאה.

אין פה הבטחה טכנית נגד כישלון - מערכת השרביטים היא בעיקר עזר למימוש הנהלים של כניסת רכבת למסילה פנויה.

אין קשר לעיתוק - בדרך כלל תנועות עיתוק לא זקוקות לשרביטים.

מדובר בטכנולוגיה שפותחה במאה ה-19, אבל המשיכה לעבוד ברכבת ישראל עד שנת 2000 (בקטע עכו-נהריה).

מי שרוצה ללמוד עוד על איתות ותפעול רכבתי מוזמן לקבוע פגישה איתי במוזיאון הרכבת.
הערה קטנה
גם כיום אנו משתמשים בשרביט בקטע מסוים.
 
אכן - בשלוחה לרמת חובב

הערה קטנה
גם כיום אנו משתמשים בשרביט בקטע מסוים.
אכן - בשלוחה לרמת חובב
השלוחה לרמת חובב נבנתה בלי מערכות לזיהוי רכבות בתוכה, ובמקום זאת צריכים הנהגים שפניהם מועדות אליה לקבל שרביט בודד.
שיטה זו מספיקה מפני שהשלוחה כולה מיועדת כרגע לתפעול באמצעות קטר אחד בלבד בכל רגע נתון.
עם זאת, זוהי אינה מערכת שרביטים למסילה בודדת כמו שתיארתי קודם לכן.
 
אכן רמת חובב

אכן - בשלוחה לרמת חובב
השלוחה לרמת חובב נבנתה בלי מערכות לזיהוי רכבות בתוכה, ובמקום זאת צריכים הנהגים שפניהם מועדות אליה לקבל שרביט בודד.
שיטה זו מספיקה מפני שהשלוחה כולה מיועדת כרגע לתפעול באמצעות קטר אחד בלבד בכל רגע נתון.
עם זאת, זוהי אינה מערכת שרביטים למסילה בודדת כמו שתיארתי קודם לכן.
אכן רמת חובב
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה