מסילות ברזל בשנות ה-30 ו-40

מצב
הנושא נעול.

כברימן

New member
מסילות ברזל בשנות ה-30 ו-40

מסילות ברזל בשנות ה-30 ו-40
לסבא שלי יש כמה שאלות בקשר לרכבות שהוא נסע בהן ברחבי המזה"ת כחייל בריטי בתקופה 1938-1944. מה היה רוחבן של מסילת החוף הישנה (עכו-חיפה-חדרה-ראש העין), ואם המסילה הבריטית מעכו צפונה עד צור וביירות הייתה באותו רוחב? האם הייתה מסילה מיוחדת (רגילה + COG) מביירות לדמשק? וגם, איפה החליפו רכבות (מרוחב תיקני לרוחב צר) בנסיעות לרכבת העמק (החיג'אזית)? בחיפה מזרח? אם כן, אז היו 2 מסילות ברוחב שונה מהצ'קפוסט עד חיפה מזרח? תודה מראש!
 
תשובות על מסילות ברזל בשנות ה-40

מסילות ברזל בשנות ה-30 ו-40
לסבא שלי יש כמה שאלות בקשר לרכבות שהוא נסע בהן ברחבי המזה"ת כחייל בריטי בתקופה 1938-1944. מה היה רוחבן של מסילת החוף הישנה (עכו-חיפה-חדרה-ראש העין), ואם המסילה הבריטית מעכו צפונה עד צור וביירות הייתה באותו רוחב? האם הייתה מסילה מיוחדת (רגילה + COG) מביירות לדמשק? וגם, איפה החליפו רכבות (מרוחב תיקני לרוחב צר) בנסיעות לרכבת העמק (החיג'אזית)? בחיפה מזרח? אם כן, אז היו 2 מסילות ברוחב שונה מהצ'קפוסט עד חיפה מזרח? תודה מראש!
תשובות על מסילות ברזל בשנות ה-40
המסילה הבריטית בין ראש העין לעכו היתה ברוחב תקני (143.5 ס"מ), אם כי בין ראש העין לחדרה היתה בעבר (עד כיבוש הארץ על-ידי הבריטים) מסילה צרה של 105 ס"מ ובין חיפה לעכו המסילה הצרה עוד היתה פעילה בשנות ה-40. המסילה התקנית אכן המשיכה מעכו צפונה לבירות ולטריפולי (שם התחברה למסילה קיימת שדרכה ניתן היה להגיע לסוריה ולתורכיה), ולמעשה המסילה התקנית בין סדנאות הקישון לעכו נבנתה כחלק מהקמת הקו ללבנון ב-1941/2. בין בירות לדמשק (ובמקור גם דרומה למזיריב, באיזור דרעא) היתה המסילה הראשונה של 105 ס"מ, ובמעבר של על פני הרי הלבנון היו בה אכן גלגלי שיניים שסייעו לקטרים המצויידים במערכת גלגלי שיניים להתמודד עם העליות הקשות. בתקופת המנדט היו שתי נקודות מפגש בין המסילה התקנית לצרה בארץ ישראל - בחיפה מזרח ובטול כרם, אבל באיזור חיפה היו גם קטעים ארוכים יחסית של מסילה דו-רוחבית - בין חיפה לעכו ובין חיפה למפעל נשר - בשנות ה-40. ההחלפות בנסיעות של נוסעים נעשו כמובן בעיקר בתחנת חיפה מזרח.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה