מנפלאות התואר השני???

מנפלאות התואר השני???

שלום חברים וחברות, סוג של חשבון נפש אקדמי אני עורך עכשיו עם עצמי. אתם יודעים, שנה חדשה וכל זה. אבל האמת, לא סתם שנה. כל מה שאני יכול להגיד על השנה שעברה הוא "תכלה שנה וקללותיה". זו הייתה השנה הראשונה של התואר השני. אהבתי ללמוד את התואר הראשון, ובכלל אני אוהב ביולוגיה, מאוד אוהב אפילו, אבל לא ממש הסתדרתי בתואר השני. עולם אחר. כבר לא תהיה שנה שניה לתואר השני שלי. לא שהפסקתי סופ-סופית-סופנית, אבל השארתי את התואר שלי עמוק עמוק בחנקן הנוזלי. מקסימום נוציא אותו אם נתחרט. אני צריך להתחרט? האם יש בכלל מה לצפות מהתואר השני מעבר להיות איזה חמור עבודה של מנחה כפוי טובה למשך שנתיים וקצת? בשנה הזאת יצאה לי כל הכוח המפרשים. ואגב, בכלל לא התרשמתי שזה הולך ומשתפר משמעותית עם הדוקטורט. מה מחזיק אתכם בתואר השני? אולי אני מצפה ליותר מדי מהמקצוע הזה כ"קריירה", כ"פרקטיקה", כ"שגרת יום יום". אולי כל קשר בין המקצוע האהוב מהתואר הראשון לבין מה שבא אחריו מקרי בהחלט? אויש, שוב אני מגזים, ובכל זאת, זה רק מחדד את מה שאני מרגיש עכשיו. זו הרגשה זקנה כזאת, שעברת יותר מדי ממה שהיית אמור לעבור, והתבגרת והתפתחת לכיוניים שלא ביקשת לעצמך, ועכשיו אתה לא יודע מה לעשות עם זה. ונניח ונסחב את התואר הזה ונגמור אותו (ממתי "לסחוב" זו מטרה ראויה? תמיד אהבתי ביולוגיה, עכשיו אני צריך "לסחוב" אותה? ואולי "להיסחב" איתה?). ומה אז? ש"נסחב" גם את התואר השלישי עוד 4 שנים? ו"נסחב" את הפוסט-דוק? רק לי זה מפריע להרגיש ככה. רק אותי זה מטריד למצוא את עצמי מסתכל על החיים שלי כעל "סחבת" אינסופית לקראת יעד מעורפל ולא ידוע? זה הרי לא הכסף שמחזיק אותנו כאן. וגם לא היחס ה"אוהב" של המנחה. וגם לא העצבים הקטנים עם ההיא המעצבנת שאנחנו חייבים להסתדר איתה כי היא שם ולא הולכת להיעלם. וגם לא העצבים הגדולים כשאתה מבין עד כמה ביולוגיה היא מקצוע הסתברותי, והתיזה שלך די חרטא ברטא. חרטא ברטא שכתובה כמו שצריך אבל לא ממש אומרת כלום לאף אחד. ושכמוה יש אלפים כי "ככה זה", זה מה שצריך כדי להתקדם הלאה על הסרט האקדמי ה"נסחב" הזה, כמו שבלונות על פס ייצור מתכתי. ואין מה לשנות את השיטה, כי לא יתנו לך, כי "ככה זה" ו"זה מה יש", ובכלל ביולוגים יש כמו זבל, אז מותק, אף אחד לא באמת מחכה לך, או סופר אותך. יאללה, לזרוע חיידקים ולקצור את התיזה. כל המערכת מתוכנתת להתייחס אליי כאילו אני איזה נמלה שחורה שצריך להגיש לה נייר בסוף. וכי לנייר הזה פיללתי? החיים הם אוסף ניירות, כשבין לבין אתה קם בבוקר, הולך למעבדה, מתעסק עם הג'יפה הביולוגית, אולי איזה שיעור או שניים וחוזר הבייתה. זה עצוב אם חושבים על זה. אבל לא כדאי, זה לא עושה טוב להרגשה. מי קבע שביולוג צריך 7 שנים רעות, או 8 או 10 או 12 בטרם יבוא איזה גשם לרפואה? וגם אז מישהו ערב לגשם? הלכתי לאיזה ראיון עבודה. עבודה לא משהו, אבל מרויחים יותר טוב מהמלגה המסכנה, ואפשר להתקדם. נהר שוצף קוצף של ביולוגים לפני, במהלך, אחרי, והרבה אחרי דוקטורט - התנחל ביום של הראיונות למשרה האמורה. ביולוגים ורוח - וגשם אין. זה נוחת עכשיו. ההבנה הזאת שלפעמים כל האחריות שבעולם או ההבנה הטובה או העבודה הטובה, אינם ערובה להצלחה, לסיפוק. אז מהיכן אנו אמורים לשאוב אותו, את הסיפוק הזה? לפעמים אהבה זה לא מספיק כנראה. בצר לי פניתי למחשבים. לפחות שם מרויחים טוב.
 

tamarbsor

New member
אההה

קודם כל אני בטח לא אגיד לך שחבל על התואר (למרות שכבר אמרתי את זה לכמה אנשים). יכול להיות שהבחירה שלך לנושא לתואר השני היתה שגויה. אני מודה שגם אני בתואר השני שלי עברתי משבר לא קטן, כמו כל סטודנט לתואר שני בביולוגיה, אני מניחה. משבר אמצע התואר, שלא ממש הבנתי מה אני עושה, למה, ומה הקשר לעזעזל בין זה לבין הביולוגיה שאני כה אוהבת. כעט (משהתחלתי את הדוקטוראט לאחר שבתום התואר השני שלי החרזתי קבל עם ועולם שאין שום מצב בעולם שאני ממשיכה במחקר), אני יכולה להגיד כמה דברים: א. למרות שלעיתים מזלזלים בבחירת הנושא לתואר השני (כי אמרים, רק שנתיים, "נסחוב... חפיף... יהיה בסדר... העיקר שיהיה לי תואר שני וכו'", אני חושבת שזה חשוב מאוד לבחור נושא שמדבר אליך ולאו דווקא "נושא חם" אם זה לא קשור לרצונותיך שאיפותיך וכדומה. ב. כמובן שכשאתה בוחר לך נושא, צריך גם לשים לב טוב טוב מי המנחה שלך (האם אתם משדרים על אותו גל) ומהו החומר האנושי במעבדה (והאם איתם אתה משדר על אותו גל). אבל הבעיה הזו גם קיימת מחוץ לכותלי המעבדה- בכל המקומות שיש בוסים- חלקם חיוביים יותר וחלקם חיוביים פחות. ג. אין כל ספק שבכל עבודה שתבחר לך (ביולוגיה או לא) תמיד תהיה לך איזה מעצבנת/ מעצבן שתצטרך להסתדר איתה/ו, אין כל קשר לביולוגיה (אולי בעתיד נוכל בהנדסה גנטית לצמצם את נוכחותם אבל בינתיים....
). בקיצור, כל מה שרציתי להגיד זה שאני מבינה את השבר שלך (been there), אבל הכל עניין של לדעת מה רוצים (או לפחות מה מדבר אליך), וכמובן כמו כל דבר בחיים זה איך לוקחים את זה. לכל עבודה יש את הרוטינה המשעממם שלה, ואם לא תעבוד בביולוגיה עם פיפטורם 17 שעות ביום, אז במחשבים תשב מול המסך 17 שעות ביום ותריץ תוכנות (או מה שלא עושים במחשבים). אני יודעת שקשה לצאת ולהסתכל קצת יותר בגדול על העניין כשאתה עמוק בג'יפה, אבל הרוטינה נמצאת בכל מקום. בכל אופן תהנה במקצוע החדש שלך
 

רפון

New member
שאלה

אני רוצה להתחיל ללמוד בשנה הבאה ביולוגיה לתואר ראשון. ובנתיים אם הכל ילך כמתוכנן להמשיך גם לתארים מתקדמים. האם יש ביקוש לביולוגים? האם יהיה לי איפה לעסוק בזה בעתיד?. אולי עדיף ללמוד ביוכימיה במקום? (זה יותר פרקטי בעתיד?) האם יש לך המלצות לגבי איפה ללמוד.? תודה
 

tamarbsor

New member
כמה דברים

א. לגבי איפה ללמוד לתואר ראשון: אם אתה בכל מקרה מתכוון להמשיך לתארים מתקדמים (למרות שהכרזה כזו לפני שהתחלת ללמוד ביולוגיה היא קצת בעיתית בעיני, אבל לא נורא), אז תלך ללמוד איפה שנראה לך הכי מעניין והכי כיף, היות והמשך לימודים יכול להיות מכל מקום (יש רק לזכור שיכול להיות מצב שתצטרך לעשות קורסי השלמה במעבר מהמוסד בו עשית תואר ראשון למוסד בו תעשה תואר שני- אבל לא זה- לדעתי- צריך להיות השיקול איפה כדי ללמוד תואר ראשון). המלצה אישית תלך לאן שיהיה לך כיף יותר (השקפת העולם שלי) ב. לגבי תעסוקה: 1. לתחפש פה בפורום דובר על כך עשרות פעמים (לפחות) 2. אתה יכול להכנס לאתרים של חיפושי עבודה ולהסתכל שם לראות אם יש, מה יש, איפה יש, כמה יש ואם זה נראה לךמעניין.
 

מעיןבר

New member
לא חוויתי משבר כמו שאתה מתאר.

אולי כי לא למדתי ביולוגיה לתואר ראשון. אולי כי החלטתי שאחרי התואר הראשון אני חייבת לעבוד ולהתפרנס וחזרתי לחיים כסטודנטית רק אחרי 3 שנים ובדרך גם הקמתי משפחה. אולי כי אני באמת ובתמים אוהבת את עבודת המעבדה ומבחינתי זה לא ג'יפה (הגם שלפעמים זה עבודה של שעות פיפטציה עם עשרות אפנדורפים, שלא לדבר על טחינת רקמות). אולי כי אני נהנית מאוד מאוד מתהליך הוצאת הנתונים, הבנתם והסקת המסקנות (שלא לדבר על סטטיסטיקה). אני רוצה להזכיר לך שכל מה שאתה לומד בשיעורים ונהנה ממנו, מישהו עבד פעם במעבדה את כל העבודה השחורה כדי להבין. יצא לי ממש במקרה להגיע למאמרים שמתארים את אחד האנזימים המרכזיים בגלוקוניאוגנזה שאנחנו מלמדים בשנה א2 בביוכימיה - ואלו המון מאמרים של עבודה שחורה. אז כן, יש מרחק אדיר בין התיאוריה לפרקטיקה. זה נכון גם במקצועות אחרים. אחרי שאתה עובד בבית מלון אתה אף פעם לא מסתכל על החופשה שלך באותם העיניים כמו לפני, כי אתה יודע איך נראים הקרביים של המלון והמסדרונות שהעובדים הולכים בהם. אחרי שאתה עובד בכתיבת תוכנה אתה מבין את העבודה השחורה שהיו צריכים לעשות המון מתכנתים שכתבו לך את הכלים הבסיסיים ביותר שאתה עובד בהם על המחשב הביתי שלך. ככה זה בכל מקצוע, אני רק מקווה שתמצא את "העבודה השחורה" שמספקת אותך.
 

Blueyes2

New member
מתחילה גם את השנה השנייה במסטר

ומאד יכולה להזדהות עם הרגשת התסכול. (פירוט בהמשך ) כמו שכתבו קודם אם נפלת על מנחה שאתה לא מסתדר איתו מסיבה כלשהי ( למשל בשל קמצנותו ) ועוד במעבדה לא משהו זה יכול מאד להרוס את ההנאה במשהו שאתה כן אוהב. לכן ההמלצה שלי למי שאוהב מחקר או חושב שהוא אוהב, לבחון טוב מאד לאן הולכים, לשאול לפני על המנחה ממספר גורמים לא תלויים, ללכת למעבדה ולברר גם על האנשים שבה בלי בושה. זה מה שאני עשיתי ויצא לי ממש טוב מבחינת האנשים והמנחה שהוא קודם כל בן אדם ותמיד מנסה לעזור גם אם זה נגד האנטרסים האישיים שלו לפעמים ( מוכן לקבל ביקורת למשל וסובלני). תואר שני שונה לגמרי מהתואר הראשון בזה שאתה אחראי על מה שאתה עושה ולא מטילים עליך משימות מדויקות. אני חושבת שצריך להסתכל על התואר השני כמשהו שכן חשוב לעשות מבחינת הפרקטיקה במעבדה ובכתיבה, ולכן המשכתי ללמוד ולא ישר חיפשתי עבודה. ואני מתוסכלת מכך שבתור מסטרנטית אני אמורה להקדיש שנתיים מחיי בנושא , ודבר שבד"כ קורה הוא שצריך להמשיך לעבוד על נושא של הסטודנט שהיה לפני... במקרה שלי הוא די פישל והמנחה שלי גילה את זה אחרי 8 חודשי עבודה שלי במעבדה. בנוסף תיקון הטעות התבררה כמאד מסובכת וכרגע אני לאחר שנה וללא כל תוצאות למסטר.. ומכאן התסכול , ככה שיש כל כך הרבה סיבות להיות מתוסכל וצריך הרבה מזל כדי לעבור חלק את המחקר הראשון שלך.. הכי חשוב שיהיה לך טוב, לכן אם מצאת את המקום שלך שטוב בו אז שיהיה לך בהצלחה!
 

exon

New member
דעה קצת אחרת, חשוב !

אני פשוט חייב להגיב לכל מי שקורא את הודעתו של "אל בורות המים" כדי להראות שלא כל תואר שני חייב להיות כפי שמתואר כאן. אני סטודנט לתואר שני שנה שנייה בביולוגיה. ברצוני להתייחס למספר סעיפים שאתה מתאר: 1. ההבדל בין תואר ראשון לשני, הוא ים ויבשה, אור וחושך, זה דברים שונים לחלוטין ! ואם חשבת בסוף התואר הראשון שלא כך הדבר, זה חבל מאוד .......כי את זה אפשר היה לברר. אבל לא נבכה על חלב שנשפך...... 2. אם אתה מתאר שאתה חמור עבודה של המנחה, זה ממש עצוב. אתה צריך ליזום רעיונות, ניסויים,זה אופיו של חוקר אמיתי, ואפשר גם לפעמים לא להסכים עם המנחה. סה"כ זו עבודה שלך ואתה כותב את התיזה בסוף ולא הוא. פשוט תהייה אתה אחראי לנושא עבודתך. אל תצפה לעזרה משמיים. 3.אם חשוב לך יחס אוהב של המנחה , למה לא בחרת אחד כזה ??? הרי הייתה לך אפשרות כזו לפני שהתחלת לעבוד אצלו, לא ? 4. אם אתה מרגיש שהתיזה שלך "חרטא ברטא" (כפי שאתה אומר), אני מאוד מצטער עלייך, כי זה אומר שאתה לא מאמין בעבודה שאתה עושה . איך אתה מצפה להצליח בכלל ? אז לסיום הערה חשובה לסטודנטים שלומדים בתואר שני או שמתכוונים לעשות כך : אפשר להצליח, להיות ביחסים טובים עם המנחה, לפרסם מאמרים, ולהיות בטוח בנושא התיזה שלך. אפשר גם אחרת......צריך רק לרצות את זה. בהצלחה לכל הסטודנטים לביולוגיה באשר הם !!!
 

Blueyes2

New member
רצון לא תמיד עוזר

יכול להיות שלך הכל הולך חלק ויפה, בד"כ זה ממש לא ככה. זה תלוי כמובן מה נושא המחקר שלך והשיטות , אך תלוי עוד יותר במזל. אני מסכימה עם רוב הדברים שכתבת אבל צריכים להיות מציאותיים וחשוב להבין שבמסטר צריך תוצאות שלאו דווקא שיעידו על משהו וזה די מזל כי לרוב לא מפרסמים..( זה כמובן בניגוד לדוקטורט ) . זה די מבאס כי לרוב אתה רוצה שהעבודה שלך תהיה בעל משמעות מחקרית..אולי לזה התכוון ב"חרטא ברטא"
 

ofsher

New member
מסטר זה באמת חרטה ברטא

מאחד שמסיים עכשיו.. מסיים את התיזה רובם המכריע של המסטרנטים לא מקבלים תוצאות... גם לא בשנה השנייה לי יש קצת מזל אז יש לי איזה תוצאה או שתיים שגם הן שוות לא יותר מדי בביולוגיה אין כסף... נקודה מאוד לא מומלץ ללמוד ביולוגיה היום עם עודף הביולוגים בארץ (למי ששוקל...) המקצוע מעניין אך לא מתגמל בכלל... לפותח השרשור: אני לא הייתי מפסיק במקומך - זה חבל... תבלע את הגאווה מול המחנה ותסיים את הכסת"ח הזה שנקרא תואר שני (שאגב אין אותו כמעט בארה"ב) אחריו - אלוהים גדול - אולי כדאי ללכת לכיוונים יותר עסקיים בתחום חג שמיח לכולם!
 

exon

New member
אולי אם למדת באוניברסיטת ג'לג'וליה

לפי דברייך אשפר להגיד ככה על כל תואר שני מכל תחום שהוא כסת"ח. בדקת מה התחומי מחקר שעושים במקצועות אחרים, יחסית לביולוגיה ? כנראה שלא.....
 

ofsher

New member
אל תמהר להסיק מסקנות

ואם לא נעים לשמוע את האמת... אז זאת כבר בעיה אישית שלך תואר שני הוא תואר באמת מיותר בכל תחום. ולגבי ביולוגיה, המקצוע מדשדש בארץ ואין טעם ללמוד אותו, ואני חושב שאני עשיתי טעות שלמדתי אותו
 

רפון

New member
כדאי או לא?

האם עוד מישהו חושב שלא כדאי ללמוד ביולוגיה? מה כן אפשר ללמוד(שיהיה הכי קרוב לביולוגיה) ויהיה יותר קל להתפרנס בעתיד. (ביוכימיה, ביוטכנולוגיה)
 

Blueyes2

New member
מדובר על ביוטכנולוגיה וביוכימיה שהם

חלק מלימודי הביולוגיה.
 

Blueyes2

New member
בהמשך מבחינת המקום עבודה

זה לא ממש משנה..אולי תלמד כימיה, נראה לי שבזה יש יותר כסף
 

רוסקי

New member
מזדהה מאוד ושאלה

גם אני סטודנטית לתואר שני בביולוגיה ואתה בדיוק מתאר את תחושותיי ומחשבותיי בנוגע לתואר, אצלי בנוסף לכל המחקר לא התקדם מילימיטר בשנה א' (אני מתחילה עכשיו שנה ב' אם אני לא אעזוב) וזה ממש מתסכל כי באמת היתה לי מוטיבציה, ואני מכירה הרבה אנשים במצב הזה... גם אני שוקלת לעשות הסבה כלשהי למחשבים בגלל הסיכוי למצוא עבודה טובה ומכניסה, אבל אני לא יודעת אם יהיה לי הכח להתחיל הכל מהתחלה- תרגילים להגיש, מעבדות וכו', בנוסף לזה שמחשבים זה לא מהמקצועות הקלים ללימוד...רציתי לשאול אותך לאיזה כיוון במחשבים הלכת? לתואר ראשון מההתחלה או הסבה כלשהי? בינתיים אני עושה את הגרוע מכל ומעבירה את הזמן (זה לא לכאן ולא לכאן...).
 

ofsher

New member
אל תעזבי!

סטודנטים רבים מחליפים נושא! אחרי השנה הראשונה, שלא לדבר על העדר תוצאות אם יש משהו חיובי בתואר הוא שמטרתו בלימוד דרך מחשבה ודרך עבודה - שיטות שונות ותכנון ניסויים אף אחד לא מצפה ממסטרנט שיגלה דברים חדשים בכל אופן, אחרי התואר השני אפשרויות התעסוקה בתחום גדולות מאשר תואר ראשון בלבד
 

Blueyes2

New member
אני באותו המצב..

וכמו שציינתי קודם ,זה מאד מייאש..צריך המון סבלנות ממך וכמובן מצד המנחה! יש המון מקרים בעיתיים במחקר, חוץ מדברים שלא מתקדמים גם טעויות של הסטודנטים הקודמים שבסוף אתה מגלה אחרי חודשים של עבודה. אם יש בך עוד אהבה לתחום תני לזה צ'אנס, תדברי עם המנחה שלך ותבקשי לעבור לנושא אחר במעבדה..( זה מה שאני כנראה אעשה..
) חוץ מזה בטח לא סיימת את כל הקורסים ועכשיו מתחילה השנה השנייה בלימודים שבשבילי הם אתנחתא קטנה מהמעבדה ושינוי אווירה.לפחות אם תחליטי לפרוש תקבלי תואר שני לא מחקרי. שאלה נוספת היא האם תחום המחשבים באמת מדבר אלייך?
 

רוסקי

New member
נחמד לגלות שאני לא לבד...

אני לא מכירה לעומק את עולם המחשבים ויש הרבה תחומים ונושאים שאפשר להתמקד בהם במחשבים, באופן כללי העניין המרכזי שלי היה והינו עדיין ביולוגיה אבל אני לא יודעת אם זה שווה את כל הסבל של השנתיים האלה (על דוקטורט הפסקתי לחשוב)... אני מגיעה למעבדה ופשוט לא כיף לי, לא עם האנשים (שחלקם דווקא בסדר אבל האווירה הכללית מאוד לא נעימה) ולא עם העובדה שאין התקדמות בכלל במחקר שלי (אני לא יכולה לעבור נושא כי לכל אחד יש נושא מוגדר וזה בעייתי. בנוסף, המנחה מודע לבעיה במחקר שלי אבל אומר שאין לי מה לדאוג וזה יסתדר אז מניחה שאפשר לסמוך עליו בזה..) ובנוסף, מה מחכה לי אחרי השנתיים הלא כייפיות האלה? זה לא שיש למה לצפות, רק דאגות עוד יותר גדולות של למצוא עבודה ומשכורת נורמלית...אז חשבתי ללמוד משהו במחשבים, אני עוד לא מכירה את התחום אבל יכול להיות שאני אמצא משהו בזה שאני טובה בו ומעניין אותי ושהמשכורת תהיה שווה...עוד לא עשיתי צעד בנושא כי גם חבל לי לעזוב באמצע שאין לי כלום ביד וגם עברתי כבר חצי דרך וחבל לזרוק את זה לפח...דרך אגב לא שמעתי על תואר שני לא מחקרי בביולוגיה (את"א) זה קיים רק במדעי הרפואה אם אני לא טועה...
 

Blueyes2

New member
זה לא נעים להיות באווירה לא טובה

אני מבינה עוד יותר את הייאוש שלך.. עם כל הכבוד לכך שהמנחה טוען שיהיה בסדר אל תסמכי על זה לגמרי, את צריכה לוודא שגם אם בסוף תצליחי לצאת מהפלונטר והמסטר יתארך שהוא ישלם לך. זה הזמן לבדוק את זה! לגבי נושא - לא מאמינה שקובעים מראש נושא וזהו, לפעמים דברים לא מצליחים ואז יש לבצע שינוי כיוון שהוא בעצם יכול להיות אותו הנושא אך קצת שונה..( אולי תכתבי במה את עוסקת?) וכן, אפשר גם להחליף נושא , לפעמים צריך להתעקש. אני לומדת בפקולטה לחקלאות, שם יש תואר לא מחקרי. אולי תבדקי זאת באת"א אם בכל זאת תרצי לצאת מהמעבדה. דבר נוסף שאת יכולה לעשות זה לחפש מנחה אחר באותו החוג שלך ולהתחיל מהתחלה...אלא אם כן מישהו יסכים לך לשנה. אל תשכחי שבמחשבים את מתחילה הכל מהתחלה..
 
למעלה