מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

מצב
הנושא נעול.

alonsit1

New member
מאיפה בשם שמיים הידע המדהים הזה בשפות?!

שפת המדינה היתה לטינית.
הבירוקרטיה הנורמנית באנגליה התנהלה בלטינית. האצילים דיברו צרפתית במשך כמה דורות בעוד העם המשיך לדבר אנגלוסקסית. בשלב מסויים השפות התערבבו ליצור את האנגלית שחילחלה לכל המעמדות. התהליך המלטזי דומה מבחינת שפות נפרדות שיצרו שפה מאוחדת, אך המעמד של האיטלקית החזיק שם עד למאה ה19 בגלל שלטון מסדר האבירים.
מאיפה בשם שמיים הידע המדהים הזה בשפות?!
כולי התפעלות מהיקף הידע על תולדות שפתם של תושבי מלטה. כשלעצמי, יש לי שפה משותפת (
) דווקא עם השפות הנורדיות, ואנגלית וגרמנית בראש הרשימה. שפות לטיניות, כמו ספרדית, צרפתית ואיטלקית - בקושי מילים ספורות ותו לא.

כמה שפות (למעט עברית ואנגלית) אתה דובר, בעצם?
 

Ccyclist

Well-known member
ידיעת שפות בונים החוצה משכבות בשפות שאתה מכיר

מאיפה בשם שמיים הידע המדהים הזה בשפות?!
כולי התפעלות מהיקף הידע על תולדות שפתם של תושבי מלטה. כשלעצמי, יש לי שפה משותפת (
) דווקא עם השפות הנורדיות, ואנגלית וגרמנית בראש הרשימה. שפות לטיניות, כמו ספרדית, צרפתית ואיטלקית - בקושי מילים ספורות ותו לא.

כמה שפות (למעט עברית ואנגלית) אתה דובר, בעצם?
ידיעת שפות בונים החוצה משכבות בשפות שאתה מכיר

השפות היחידות שאני מדבר באופן מלא הן אנגלית ועברית ובסדר הזה. אני יכול להסתדר בגרמנית וספרדית ללא צורך במעבר לאנגלית. צרפתית - להבין משהו בטלוויזיה, או להגיד את מילות הקסם שגורמות לכל צרפתי לדבר אנגלית. ערבית ספרותית למדתי בבית הספר אבל זו לא שפה שאפשר לתקשר בה, רק לצפות במהדורת החדשות. רוסית - הא"ב קל ללמידה אבל לא השקעתי בשפה, אם הייתי נשאר בארץ ברור שהייתי צריך ללמוד אותה כי כל חברי דוברי הרוסית דיברו גם עברית וגם אנגלית כך שהיה טוב לתקשר איתם גם ברובד שלישי.

במקרה של המלטית היכרות עם הערבית הספרותית שנלמדת בארץ, קצת ספרדית (והאלמנטים הלטיניים באנגלית), והתרגום של גוגל מאפשרים להבין את המתרחש.

למרות הא"ב המשונה זו לא ווילשית, שהיא שפה שאינני מכיר שפות אחיות שיקלו עלי ללמוד אותה, אלא צירוף של שתי שפות שיש לי גישה מסויימת לשתיהן. כשנסעתי לווילס למדתי להגות את שם הכפר חללאנווארפוחגווינגיחגוגריחוויראנדרובוחחללנטיסיליוגוגוגוח כי זו השקעה שאומרת שאכפת לך מהשפה שם גם אם לא תתאמץ ללמוד אותה.

כל שפה אירופאית משתמשת בא"ב הלטיני באופן קצת שונה, ולכן צירפתי שיחון מלטי והסבר אותיות שמצאתי ברשת. השלט שאסר על עישון היה הן במלטית והן באנגלית כך שנושאו היה ברור. כאשר המילה Pajp התבררה ככתיב מלטי למילה האנגלית Pipe היה קל להבין לפי המבנה הלשוני הערבי ששם העצם הפך לפועל ושם תואר.

המילה המעניינת שייחודית למלטית היא ta' / tal והיא דומה ל ת בסוף מילה עברית או תא מרבוטה בסוף מילה ערבית. דוגמה מפרסומת מלטית (באיות עברי כדי להראות את ההגיה ואת הצורה השמית) " פסטרמה תאל קוווליטה טייבה " בהסבה שמית קלה (ללא שינוי המילים האיטלקיות קווליטה - איכות או פסטרמה) פסטרמת אל קוווליטה טייבה. מסיבה כלשהי הקשורה לשפה המלטית הסיומת ת נודדת והופכת למילה עצמאית שמופיעה כתחילית לפני מילה (כמו המילה העברית את). באנגלית יש לזה הקבלה ל S השיוך. שמתי לב שיש לזה כמה צורות מסובכות, חיפשתי משהו בנוגע לכללים והיה קטע במלטית מהצהרת זכויות האדם האוניברסאלית שבה מי שהביא את הטקסט לפורום שדן בכך סימן באדום לפחות 4 אם לא 5 צורות למילת היחס הזו - עם יידוע ובלעדיה, כחלק ממילה, עם il עצמאית (למשל "זכות הדיבור" כאשר המילה זכות לא מיודעת והמושג דיבור מיודע) או צורות שמוכרות למי שמכיר את כללי אותיות השמש והירח בערבית בהן משמיטים את האות ל.
 

alonsit1

New member
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llan

ידיעת שפות בונים החוצה משכבות בשפות שאתה מכיר

השפות היחידות שאני מדבר באופן מלא הן אנגלית ועברית ובסדר הזה. אני יכול להסתדר בגרמנית וספרדית ללא צורך במעבר לאנגלית. צרפתית - להבין משהו בטלוויזיה, או להגיד את מילות הקסם שגורמות לכל צרפתי לדבר אנגלית. ערבית ספרותית למדתי בבית הספר אבל זו לא שפה שאפשר לתקשר בה, רק לצפות במהדורת החדשות. רוסית - הא"ב קל ללמידה אבל לא השקעתי בשפה, אם הייתי נשאר בארץ ברור שהייתי צריך ללמוד אותה כי כל חברי דוברי הרוסית דיברו גם עברית וגם אנגלית כך שהיה טוב לתקשר איתם גם ברובד שלישי.

במקרה של המלטית היכרות עם הערבית הספרותית שנלמדת בארץ, קצת ספרדית (והאלמנטים הלטיניים באנגלית), והתרגום של גוגל מאפשרים להבין את המתרחש.

למרות הא"ב המשונה זו לא ווילשית, שהיא שפה שאינני מכיר שפות אחיות שיקלו עלי ללמוד אותה, אלא צירוף של שתי שפות שיש לי גישה מסויימת לשתיהן. כשנסעתי לווילס למדתי להגות את שם הכפר חללאנווארפוחגווינגיחגוגריחוויראנדרובוחחללנטיסיליוגוגוגוח כי זו השקעה שאומרת שאכפת לך מהשפה שם גם אם לא תתאמץ ללמוד אותה.

כל שפה אירופאית משתמשת בא"ב הלטיני באופן קצת שונה, ולכן צירפתי שיחון מלטי והסבר אותיות שמצאתי ברשת. השלט שאסר על עישון היה הן במלטית והן באנגלית כך שנושאו היה ברור. כאשר המילה Pajp התבררה ככתיב מלטי למילה האנגלית Pipe היה קל להבין לפי המבנה הלשוני הערבי ששם העצם הפך לפועל ושם תואר.

המילה המעניינת שייחודית למלטית היא ta' / tal והיא דומה ל ת בסוף מילה עברית או תא מרבוטה בסוף מילה ערבית. דוגמה מפרסומת מלטית (באיות עברי כדי להראות את ההגיה ואת הצורה השמית) " פסטרמה תאל קוווליטה טייבה " בהסבה שמית קלה (ללא שינוי המילים האיטלקיות קווליטה - איכות או פסטרמה) פסטרמת אל קוווליטה טייבה. מסיבה כלשהי הקשורה לשפה המלטית הסיומת ת נודדת והופכת למילה עצמאית שמופיעה כתחילית לפני מילה (כמו המילה העברית את). באנגלית יש לזה הקבלה ל S השיוך. שמתי לב שיש לזה כמה צורות מסובכות, חיפשתי משהו בנוגע לכללים והיה קטע במלטית מהצהרת זכויות האדם האוניברסאלית שבה מי שהביא את הטקסט לפורום שדן בכך סימן באדום לפחות 4 אם לא 5 צורות למילת היחס הזו - עם יידוע ובלעדיה, כחלק ממילה, עם il עצמאית (למשל "זכות הדיבור" כאשר המילה זכות לא מיודעת והמושג דיבור מיודע) או צורות שמוכרות למי שמכיר את כללי אותיות השמש והירח בערבית בהן משמיטים את האות ל.
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llan
אני בהלם, על הרצפה בנוק-אאוט בסיבוב הראשון מרמת הבקיאות וההתמצאות שלך בשפות. זה בטוח בא לך טבעי. רמה כל כך גבוהה של ידע ויכולת לשונית, שלא לומר אינטלקט - מצדיע לך.

אה, לגבי ויילס - באמת יש שם תחנת רכבת (וכפר שלם) הנושא את שם המקום הארוך בעולם. ובכך נסתפק.
 
זה מצוין להעלות גם דברים לא קשורים

מלטה: שלט האוסר עישון בפארק
במלטית Q מייצגת משהו שדומה לשווא-אנגלי שורוק, ויתכן שיש בה גם קצת ע'. (שמיוצגת ע"י għ )

אמנם זה לא נושא הפורום אך יש כאן מספיק מאבקי שפות ששווה להביא את השלט.
זה מצוין להעלות גם דברים לא קשורים
ואם יתפתח דיון מיוחד תמיד יהיה ניתן להמשיכו בפורום בלשנות.
 

down under

New member
השפעה ערבית בולטת מאוד

מלטה: שלט האוסר עישון בפארק
במלטית Q מייצגת משהו שדומה לשווא-אנגלי שורוק, ויתכן שיש בה גם קצת ע'. (שמיוצגת ע"י għ )

אמנם זה לא נושא הפורום אך יש כאן מספיק מאבקי שפות ששווה להביא את השלט.
השפעה ערבית בולטת מאוד
KULL MIN כל מי.
 

Ccyclist

Well-known member
מלטה: עוד שלט, באנגלית, השחתה מצחיקה.

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
מלטה: עוד שלט, באנגלית, השחתה מצחיקה.
"הוא - אריה הרחובות נשך את החוק" ( המילה Bited היא שגיאה אבל קשה לתרגם אותה בשגיאה עברית דומה, המילה הנכונה היא Bit )

לפני שנים היתה באנגליה מסורת של השחתת שלטים על מנת ליצור מסרים מצחיקים, אבל בעשור האחרון לא ראיתי את צורת האומנות הזו. יתכן שהבעיה בחינוך.
 

Ccyclist

Well-known member
מלטה: לשרבאנג הזה מספר רישוי שמתחיל BUS

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
מלטה: לשרבאנג הזה מספר רישוי שמתחיל BUS
האוטובוסים האלו אולי משעממים, אבל שיטת הרישוי מעניינת.
 

stratomaximus

New member
בשיטת הרישוי הזו לא יכולים להיות יותר מ- 1000

מלטה: לשרבאנג הזה מספר רישוי שמתחיל BUS
האוטובוסים האלו אולי משעממים, אבל שיטת הרישוי מעניינת.
בשיטת הרישוי הזו לא יכולים להיות יותר מ- 1000
אוטובוסים במלטה.
מעניין אם יגיע יום ויצטרכו להוסיף אותיות נוספות לאוטובוסים.
 

Ccyclist

Well-known member
זה אוטובוס לכל 400 תושבים.

בשיטת הרישוי הזו לא יכולים להיות יותר מ- 1000
אוטובוסים במלטה.
מעניין אם יגיע יום ויצטרכו להוסיף אותיות נוספות לאוטובוסים.
זה אוטובוס לכל 400 תושבים.
ראיתי אוטובוסים שלא קיבלו את התחילית Bus, וכן ראיתי מוניות עם התחילית Taxi. יכול להיות שזה משהו חדש יותר שהומצא בשנים האחרונות.
 

Ccyclist

Well-known member
מלטה: שרבאנג בתחנה, מבט מהצד

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
מלטה: שרבאנג בתחנה, מבט מהצד
התמונה הוספה כדי שיהיה מבט פרופיל.

בתחנה הזו המתנו במשך 10-15 דקות בעוד האוטובוסים העמוסים לוואלטה עברו על פנינו מבלי לעצור או לפתוח דלתות ביום ראשון.

לכל מי שחושב שמוניות שירות יכולות לעמוד בעומס הדרישה לתח"צ ביום המנוחה - אפילו מערך אוטובוסים לא יכול לעמוד בעומס.
 

Ccyclist

Well-known member
מלטה: תמונה אחרונה, מעגן באי קומינו.

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
מלטה: תמונה אחרונה, מעגן באי קומינו.
גם זו תחבורה ציבורית, אם כי מדובר בסיורים פרטיים. בספינה הימנית ביותר יש מקום ל500 איש וזה לפי ספירת הספסלים בשני הסיפונים (הכפלת מספר הספסלים ליד כל שולחן במספר הטורים ומספר השולחנות בכל טור).

במלטה ישנם שלושה איים ראשיים: מלטה, גוזו, וקומינו (יש לאי שם מלטי אך כולם התייחסו לשמו האיטלקי). מלטה עצמה מאד צפופה, וכך כנראה גם גוזו (שבו לא ביקרנו), אך האי קומינו אינו מיושב למעט מנזר, מלון, ומחנה קיט. לקחת סיור ליום אחד באי הנטוש הזה זו חוויה מרעננת בלב כל הצפיפות שבאזורי הנופש הראשיים. אפשר לעשות בטן-גב באזור ההומה של "הלגונה הכחולה" (אזור די ממוסחר וצפוף) או לצאת לסיור רגלי באי ולהתרחק מהקהל, אבל חייבים לחזור למעגן בזמן כדי שלא להזדקק לשירותיו הטובים של המלון... האי המיושב שמעבר למיצר הוא האי גוזו.

כאן מסתיים השירשורון. בניגוד לשוויץ לא היו רכבות ולכן לא השקעתי יותר מדי באוטובוסים הרגילים למדי שהרכיבו את התח"צ במלטה.
 

Ccyclist

Well-known member
מלטה: הלינק שנפל - פתיח החדשות

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
מלטה: הלינק שנפל - פתיח החדשות

http://www.youtube.com/watch?v=CKVGJKquDX4

במלטית חדשות הן L-AĦBARIJIET ל'-אחבאריית

הפתיח מתחיל בשניה ה30.

ראשי החץ המתלכדים יוצרים את הצלב המלטזי. כל ראש חץ מראה משהו טיפוסי לאזור כלשהו בעולם.

באמריקה מראים את פסל החירות

באוסטרליה את בית האופרה של סידני

באירופה את הפרלמנט האירופאי

באפריקה אישה בלבוש שבטי עם תינוק

במזרח התיכון פיצוץ ליד טנק

בבריטניה הביג-בן

ואז ראשי החץ מתלכדים במלטה ויוצרים את הצלב המלטזי, שהוא סמל המדינה המופיע על הדגל הימי שלה.

(בדגל המדינה הרגיל מופיע צלב-ג'ורג', מדליה בריטית שניתנה לטריטוריה וכל תושביה על עמידתם האיתנה במלחמת העולם השניה כאשר היו למעשה מובלעת בריטית בלב השטח האיטלקי - לוב היתה שייכת אז לאיטליה).
 

amit1270

New member
שילוב מעניין של ערבית לובית ואיטלקית

מלטה: הלינק שנפל - פתיח החדשות

http://www.youtube.com/watch?v=CKVGJKquDX4

במלטית חדשות הן L-AĦBARIJIET ל'-אחבאריית

הפתיח מתחיל בשניה ה30.

ראשי החץ המתלכדים יוצרים את הצלב המלטזי. כל ראש חץ מראה משהו טיפוסי לאזור כלשהו בעולם.

באמריקה מראים את פסל החירות

באוסטרליה את בית האופרה של סידני

באירופה את הפרלמנט האירופאי

באפריקה אישה בלבוש שבטי עם תינוק

במזרח התיכון פיצוץ ליד טנק

בבריטניה הביג-בן

ואז ראשי החץ מתלכדים במלטה ויוצרים את הצלב המלטזי, שהוא סמל המדינה המופיע על הדגל הימי שלה.

(בדגל המדינה הרגיל מופיע צלב-ג'ורג', מדליה בריטית שניתנה לטריטוריה וכל תושביה על עמידתם האיתנה במלחמת העולם השניה כאשר היו למעשה מובלעת בריטית בלב השטח האיטלקי - לוב היתה שייכת אז לאיטליה).
שילוב מעניין של ערבית לובית ואיטלקית
 

stratomaximus

New member
תודה. מעניין מאוד!

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
תודה. מעניין מאוד!
הייתי במלטה לפני כ- 10 שנים, עוד בתקופה שהתחבורה הציבורית הייתה מורכבת מהענתיקות הצהובות והמעשנות. מצד אחד היה מעניין, מצד שני, אם עמדת בתחנה המרכזית, מבחינת הרעש והריח, הרגשת כנראה כמו בתחנה הישנה של תל אביב בשנות ה- 40 (עד כמה שאני יכול לדמיין לעצמי איך זה מרגיש).

חוץ מזה, יש לי בעיה עם הרבה אבק, ובמלטה הייתה לי הרגשה שהאוויר לא צלול, ומרגיש כמו במדבר מאובק וחנוק.
לא יודע אם זה ככה גם לא בקיץ.
 

אוהד11

New member


מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
 

maromy

New member
על מלטה נהוג לומר

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
על מלטה נהוג לומר
שהיא המקסימום שאירופה הייתה מוכנה לצרף מהמזרח התיכון אליה.
 

Ccyclist

Well-known member
המלטזים טוענים שבשפתם "יש הרבה מילים ערביות"

על מלטה נהוג לומר
שהיא המקסימום שאירופה הייתה מוכנה לצרף מהמזרח התיכון אליה.
המלטזים טוענים שבשפתם "יש הרבה מילים ערביות"

באנגליה פגשתי כמה מלטזים (אחרי הכל - זו המעצמה לשעבר, ומפקדת הצי שם יצרה קשרי משפחה. כמו כן ב1957 היה משאל עם שבו 70% מהמשתתפים במלטה בחרו להספתח לממלכה המאוחדת תמורת 3 חברי פרלמנט, אך המפלגה הלאומית החרימה את המשאל ושיעור המשתתפים היה יותר מחצי מהבוחרים, אך שיעור המצביעים עבור ההיסתפחות היה פחות ממחצית מספר הבוחרים הכולל) והם תמיד היו אומרים שבשפתם יש השפעות ערביות, אבל מהצורה בה נאמרו הדברים היה אפשר לחשוב שמדובר בסוג של איטלקית עם השאלה מהערבית. בביקורי במלטה גיליתי שהמצב הוא הפוך - השילדה הבסיסית של השפה היא הערבית, בעוד אוצר המילים מכיל הרבה איטלקית, בדומה ליידיש שבנוייה על שילדה גרמנית עם אוצר מילים המכיל הרבה עברית / ארמית.
 

down under

New member
אפרופו הרישא דרישא דתחילתא דשירשורך

מלטה יוק - שאראבנגס טאל מודרני פיל מלטה

אתמול חזרנו מסוף שבוע מורחב (5 ימים) במלטה, המדינה החברה הקטנה ביותר באיחוד האירופאי, והמדינה היחידה באיחוד ששפתה המקומית היא שפה שמית (בסיס ערבי למילות חיבור, יחס, פעלים, שמות עצם פשוטים, מספרים, ושכבה גדולה מאד של מושגים מאיטלקית - ככלל כל דבר מופשט יהיה איטלקי, כאשר דברים מודניים יותר הם באנגלית כולל ציון שנים חשובות לפי המספר באנגלית). העניין הוא שהאוטובוסים הישנים שמלטה התפרסמה בזכותם לא היו שם - חברת Arriva המוכרת גם מלונדון (חברת בת של דוייטשה-באהן) מפעילה צי מודרני של אוטובוסים חד-קומתיים קצרים (עם דלת קדמית בלבד) שנראים טוב אך לא הכי עומדים בעומס.

משום שזה היה ביקור קצר לא לקחתי יותר מדי תמונות (אני נח אחרי שוויץ) וממילא כולם בפורום יודעים איך נראה אוטובוס. לפוסט הזה אחבר כמה לינקים ובערב אולי אחבר תמונה או שתיים. רכבות אין במלטה (למרות שהיו בעבר).

לינק לאתר אריבה המלטזי: http://www.arriva.com.mt/home?l=1

חוקי השפה המלטית כולל הבנת האותיות הייחודיות לשפה: http://wikitravel.org/en/Maltese_phrasebook

חיפוש תמונות של אריבה - מלטה: https://www.google.co.uk/search?q=a...a=X&ei=uWxBUoPwCJKzhAe3_ICwAw&ved=0CAkQ_AUoAQ

שלט: "כאן נדבר מלטית" ( "אווניק ניתקלם ביל-מלטי" ) http://museum.wa.gov.au/sites/default/files/imagecache/wam_v2_article_half/collections/maltese.jpg

חדשות הטלויזיה המלטזית ( " ל'-אחבריית " ) - מהשניה ה30, שימו לב בפתיח שאתם באזור של הפצצה ליד הטנק...

לגבי העומס במערכת האוטובוסים של אריבה-מלטה: אריבה בודקת אם ניתן להפעיל באי אוטובוס מפרקי (הרחובות די צרים ומתפתלים, לא הייתי ממליץ להם לנסות) http://tvm.com.mt/news/2013/09/arriva-concludes-bendy-buses-safety-tests/ אבל הבעיה היא בתדירות שאינה עומדת בדרישה. ביום ראשון רצינו לנסוע לוולטה באוטובוס (עניין של רבע שעה נסיעה) כדי לראות את טקס יריית תותח הצהריים " קאנון נסף איל-יום " ויצאנו אולי 40 דקות מראש. עברו שלושה אוטובוסים עמוסים שיעדם וולטה ולא עצרו. בצעד של יאוש לקחנו אוטובוס שיעדו סילמה / גזירה (מעברו השני של המפרץ שמצפון לעיר) ומשם היה קו תיגבור שהיה גם הוא - עמוס לחלוטין מהתחנה הראשונה בה עלינו. אם התדירות הרשמית של הקווים בהם רצינו לנסוע היתה כל 12 דק' (והיו 2 קווים כאלו) הרי שעל אריבה לחשוב על הגברת התדירות לכל 5-6 דקות לפחות בשעות השיא של אחרי הצהריים. אחרי שסיירנו באזור המבצר שמעל לעמדת התותח ובאזור שבו שכנו הבורסה, הפרלמנט וכו' הלכנו ברחוב הראשי של העיר ההיסטורית (בימינו - מדרחוב), שם המסחר הוגבל לחנויות תיירים ומסעדות, כך שהוא משרת את הצרכים התיירותיים של העיר בימי א' אך אינו מסחר מלא. אחרי ישיבה בבית קפה וחזרה לתחנת האוטובוסים הראשית שמחוץ לכניסה לעיר (יש סוג של פער בחומה) היינו שוב בתור ענק לאוטובוסים 12 ו13 ושניהם התחילו באותו הזמן, והתור התפצל ובתוך האוטובוסים היה עמוס במיוחד. אם זה המצב בסוף ספטמבר הרי שבעונת השיא של התיירות ביולי-אוגוסט המצב וודאי עמוס יותר, אך בואו רק נאחל "בקרוב אצלכם"...
אפרופו הרישא דרישא דתחילתא דשירשורך
קרי הביטוי הטורקי הבזוי של 'מלטה יוק', האם נתקלים בו במלטה?
האם המלטזים צוחקים על הטורקים בשל הביטוי הזה או כועסים עליהם? האם יש תיעוד במוזיאונים ו/או בשמות כיכרות ו/או שמות רחובות או משהו בסגנון לביטוי של האדמירל הטורקי?
 

Ccyclist

Well-known member
הטורקים לא שלטו במלטה אבל:

אפרופו הרישא דרישא דתחילתא דשירשורך
קרי הביטוי הטורקי הבזוי של 'מלטה יוק', האם נתקלים בו במלטה?
האם המלטזים צוחקים על הטורקים בשל הביטוי הזה או כועסים עליהם? האם יש תיעוד במוזיאונים ו/או בשמות כיכרות ו/או שמות רחובות או משהו בסגנון לביטוי של האדמירל הטורקי?
הטורקים לא שלטו במלטה אבל:

(את כל זה אפשר לקרא בוויקיפדיה)

בתקופת שלטונם של האבירים ממסדר סנט ג'ון הטורקים ניסו לפלוש למלטה בקיץ 1565, אך הפלישה הסתיימה בתבוסה והטורקים הסיגו את כוחותיהם לקראת הסתיו. לא היו נסיונות נוספים של הטורקים להשתלט על האיים.

אבל היתה השפעה ניכרת מהפלישה, כי חצי האי שהטורקים השתמשו בו כבסיסם בחודשים שהיו באי (היה שם מבצר קטן של האבירים בשם מבצר סנט אלמו, והבסיס הטורקי שימש בהתחלה למצור על מבצר האבירים) פתאום עניין את האבירים, ואחרי הפלישה ראש המסדר - ז'אן פאריסו דה לה וואלט הקים על חצי האי עיר חדשה שנקראה על שמו - וואלטה - והפך אותה לבירת האי, במקום הבירה ההיסטורית - מדינה.

אז כיכרות ורחובות אין, אבל עיר בירה שנוצרה כתוצאה מהפלישה הטורקית יש.
 

down under

New member
לא לא לא לא לא, לא הבנת

הטורקים לא שלטו במלטה אבל:

(את כל זה אפשר לקרא בוויקיפדיה)

בתקופת שלטונם של האבירים ממסדר סנט ג'ון הטורקים ניסו לפלוש למלטה בקיץ 1565, אך הפלישה הסתיימה בתבוסה והטורקים הסיגו את כוחותיהם לקראת הסתיו. לא היו נסיונות נוספים של הטורקים להשתלט על האיים.

אבל היתה השפעה ניכרת מהפלישה, כי חצי האי שהטורקים השתמשו בו כבסיסם בחודשים שהיו באי (היה שם מבצר קטן של האבירים בשם מבצר סנט אלמו, והבסיס הטורקי שימש בהתחלה למצור על מבצר האבירים) פתאום עניין את האבירים, ואחרי הפלישה ראש המסדר - ז'אן פאריסו דה לה וואלט הקים על חצי האי עיר חדשה שנקראה על שמו - וואלטה - והפך אותה לבירת האי, במקום הבירה ההיסטורית - מדינה.

אז כיכרות ורחובות אין, אבל עיר בירה שנוצרה כתוצאה מהפלישה הטורקית יש.
לא לא לא לא לא, לא הבנת
האם יש ביטוי כלשהו למונח 'מלטה יוק' (הדגשה בעיקר על המלה השניה, יוק, קרי לא קיים או איננו בטורקית).

האם המלטזים צוחקים/בזים או כועסים/נעלבים מן הביטוי הזה? ואם כן, האם ראית כיצד?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה