מיתוסים על תחבורה ציבורית - שרשור דיון

מצב
הנושא נעול.
ההחלפה מתאימה בתנאים מסוימים

יש כמה שחשבתי עליהם
חייבים לנסוע מהמוצא ליעד בקו אחד!
(רבים לא מכירים שהיום אפשר ואף רצוי להחליף קווים, בייחוד במקום שנוסעים בו קבוע)
ההחלפה מתאימה בתנאים מסוימים
במקומות בהם יש כרטיס מעבר/המשך ולא עולה תוספת כסף
אם לא צריך לסחוב תרמיל / תיק / עגלה כבדה ולשנע אותם בכל המעברים
לאנשים מבוגרים / מוגבלים בכושר שקשה להם לטפס כל פעם לאוטובוס. תזכורת רוב האוטובוסים לא נצמדים למדרכה.
אם כבר מוצאים מקום ישיבה אז מעדיפים לנסוע יותר ולא להסתכן בעמידה באוטובוס הבא
אני גרה בירושלים ומחליפה כמה קווים גם בנסיעות הקצרות. זו לא בחירה מרצון אלא כורח מאחר והקווים בנויים כך שבעצם כמעט ואי אפשר להגיע עם קו אחד. גם במסלולים שהיה מתבקש שכך יהיה.
וכמובן הבעייה העיקרית חוסר מידע על מסלולי הקווים. זה שאגד שמה פרסומות לאפליקציות באוטובוס ואפילו יש מפה ברשת אינה עוזרת ביומיום כשמנסים לדעת מה הקו הדרוש ולא נמצאים ליד מחשב בבית.
כן, יש אנשים עם מחשב / קישור לרשת עליהם. לחלק גדול אין ובטח בתחבורה הציבורית.
מפה ברורה עם מסלולי הקווים וחוברת לוחות זמנים כמו שיש באירופה היתה משנה את המצב. אין לוחות זמנים בתחנה והלוחות שמורידים בבית מהרשת או לוקחים בתחנה המרכזית תקפים לשבוע בלבד.
 
jet.org.il מפת קווי האוטובוסים בעיר

ההחלפה מתאימה בתנאים מסוימים
במקומות בהם יש כרטיס מעבר/המשך ולא עולה תוספת כסף
אם לא צריך לסחוב תרמיל / תיק / עגלה כבדה ולשנע אותם בכל המעברים
לאנשים מבוגרים / מוגבלים בכושר שקשה להם לטפס כל פעם לאוטובוס. תזכורת רוב האוטובוסים לא נצמדים למדרכה.
אם כבר מוצאים מקום ישיבה אז מעדיפים לנסוע יותר ולא להסתכן בעמידה באוטובוס הבא
אני גרה בירושלים ומחליפה כמה קווים גם בנסיעות הקצרות. זו לא בחירה מרצון אלא כורח מאחר והקווים בנויים כך שבעצם כמעט ואי אפשר להגיע עם קו אחד. גם במסלולים שהיה מתבקש שכך יהיה.
וכמובן הבעייה העיקרית חוסר מידע על מסלולי הקווים. זה שאגד שמה פרסומות לאפליקציות באוטובוס ואפילו יש מפה ברשת אינה עוזרת ביומיום כשמנסים לדעת מה הקו הדרוש ולא נמצאים ליד מחשב בבית.
כן, יש אנשים עם מחשב / קישור לרשת עליהם. לחלק גדול אין ובטח בתחבורה הציבורית.
מפה ברורה עם מסלולי הקווים וחוברת לוחות זמנים כמו שיש באירופה היתה משנה את המצב. אין לוחות זמנים בתחנה והלוחות שמורידים בבית מהרשת או לוקחים בתחנה המרכזית תקפים לשבוע בלבד.
jet.org.il מפת קווי האוטובוסים בעיר
הלוזים רשומים לשבוע אך טובים בדרך כלל גם אח"כ להוציא שינויים בקווים ושעות כניסת יציאת השבת.
 
הבנת הנקרא...

jet.org.il מפת קווי האוטובוסים בעיר
הלוזים רשומים לשבוע אך טובים בדרך כלל גם אח"כ להוציא שינויים בקווים ושעות כניסת יציאת השבת.
הבנת הנקרא...
כאמור אכן אין מפה זמינה. מחשב לא נחשב!
מפה שאפשר לראות על תחנת האוטובוס (עם כל הקווים) ולהחזיק בתיק היא הדבר הדרוש.
לוחות הזמנים אכן לא בהכרח משתנים אבל מאחר ואין התחייבות של אגד ללוח זמנים מעבר לשבוע אחד חייבים לבדוק כל פעם שנוסעים. יש מקומות שבהם אפשר לרכוש לוח שנתי עם לוח קיץ ולוח חורף. למרבה הצער לא במדינתינו.
 
אז תקחי מדפסת,

הבנת הנקרא...
כאמור אכן אין מפה זמינה. מחשב לא נחשב!
מפה שאפשר לראות על תחנת האוטובוס (עם כל הקווים) ולהחזיק בתיק היא הדבר הדרוש.
לוחות הזמנים אכן לא בהכרח משתנים אבל מאחר ואין התחייבות של אגד ללוח זמנים מעבר לשבוע אחד חייבים לבדוק כל פעם שנוסעים. יש מקומות שבהם אפשר לרכוש לוח שנתי עם לוח קיץ ולוח חורף. למרבה הצער לא במדינתינו.
אז תקחי מדפסת,
ותדפיסי , בנוסף לא חסרות אפליקציות עם מפות של קווים,

מצחיקים כל האלו שמטרתם רק להתלונן על התחץ גם אם אין בבעייה
 
לא רק אגד מתממת גם הכותב

אז תקחי מדפסת,
ותדפיסי , בנוסף לא חסרות אפליקציות עם מפות של קווים,

מצחיקים כל האלו שמטרתם רק להתלונן על התחץ גם אם אין בבעייה
לא רק אגד מתממת גם הכותב
לא רק בנקרא אלא גם בהדפסות.
איך לדעתך אדם רגיל אמור להדפיס מפה של כל ירושלים במדפסת ביתית. בהנחה שיש לו.
אגד צריכה לספק מפות. מפה מנייר עם כל הרחובות כל הקווים בפורמט סביר.
זו דרישה בסיסית מחברת תחבורה. אני דורשת אותה כבר שנים רבות ואגד מתעלמת.
 

טשאפק 2

New member
לגבי החלפה

יש כמה שחשבתי עליהם
חייבים לנסוע מהמוצא ליעד בקו אחד!
(רבים לא מכירים שהיום אפשר ואף רצוי להחליף קווים, בייחוד במקום שנוסעים בו קבוע)
לגבי החלפה
יש מחקרים על האופן שבו הנסיעה נתפסת באופן סובייקטיבי על-ידי הנוסע, והם מראים שהחלפה "מאריכה" כביכול את הדרך הנתפסת והופכת אותה לפחות נעימה גם כאשר אובייקטיבית היא קצרה יותר. לנסוע 30 דקות באוטובוס אחד יכול להיות קצר יותר מבחינת החווייה משתי נסיעות של 10 דקות עם 9 דקות המתנה באמצע, לדוגמה. מעבר לעניין הזמן הסובייקטיבי, לרדת מאוטובוס, לעלות לאוטובוס - זה נחשב לתוספת נטל מעיקה.

כך שאנשים כן צודקים בכך שאינם ששים להחליף אוטובוס, זה לא סתם מיתוס.
 

alantan

New member
אבל מה אם האוטובוס היחיד נוסע רק פעם ב-45 ד'?

לגבי החלפה
יש מחקרים על האופן שבו הנסיעה נתפסת באופן סובייקטיבי על-ידי הנוסע, והם מראים שהחלפה "מאריכה" כביכול את הדרך הנתפסת והופכת אותה לפחות נעימה גם כאשר אובייקטיבית היא קצרה יותר. לנסוע 30 דקות באוטובוס אחד יכול להיות קצר יותר מבחינת החווייה משתי נסיעות של 10 דקות עם 9 דקות המתנה באמצע, לדוגמה. מעבר לעניין הזמן הסובייקטיבי, לרדת מאוטובוס, לעלות לאוטובוס - זה נחשב לתוספת נטל מעיקה.

כך שאנשים כן צודקים בכך שאינם ששים להחליף אוטובוס, זה לא סתם מיתוס.
אבל מה אם האוטובוס היחיד נוסע רק פעם ב-45 ד'?
ושני אוטובוסים עם החלפה נוסעים פעם ב-15 ד' כ"א?

נניח שאורך הנסיעה זהה ואורך חצי שעה.

ללא החלפה, זמן המתנה ממוצע של 22.5 ד', סה"כ 52.5 ד'.
עם החלפה, פעמיים המתנה ממוצעת של 7.5 ד', סה"כ 45 ד'.
 

טשאפק 2

New member
כמובן, לא תמיד חוויית הנוסע תהיה טובה יותר

אבל מה אם האוטובוס היחיד נוסע רק פעם ב-45 ד'?
ושני אוטובוסים עם החלפה נוסעים פעם ב-15 ד' כ"א?

נניח שאורך הנסיעה זהה ואורך חצי שעה.

ללא החלפה, זמן המתנה ממוצע של 22.5 ד', סה"כ 52.5 ד'.
עם החלפה, פעמיים המתנה ממוצעת של 7.5 ד', סה"כ 45 ד'.
כמובן, לא תמיד חוויית הנוסע תהיה טובה יותר
באוטובוס הישיר. בדוגמה שלך אני מניח שנסיעה עם החלפה תחווה כטובה יותר. הנקודה היא שלעצם ההחלפה יש מחיר, מבחינה פסיכולוגית, ולכן יש הצדקה להעדיף אוטובוס ישיר גם כאשר חישוב קר של זמן נסיעה כולל מראה שההחלפה יעילה יותר במידת מה. אגב, גם זמן המתנה אינו נחווה באופן זהה לזמן נסיעה; ככלל זמן ההמתנה נתפס פסיכולוגית כארוך יותר מזמן הנסיעה (מי שהמתין 15 דקות ונסע אח"כ 10 יחוש זמן נסיעה ארוך יותר ממי שהמתין 10 דקות ונסע 15. סביבת ההמתנה יכולה לשנות תחושה זו).
 

alantan

New member
צודק

כמובן, לא תמיד חוויית הנוסע תהיה טובה יותר
באוטובוס הישיר. בדוגמה שלך אני מניח שנסיעה עם החלפה תחווה כטובה יותר. הנקודה היא שלעצם ההחלפה יש מחיר, מבחינה פסיכולוגית, ולכן יש הצדקה להעדיף אוטובוס ישיר גם כאשר חישוב קר של זמן נסיעה כולל מראה שההחלפה יעילה יותר במידת מה. אגב, גם זמן המתנה אינו נחווה באופן זהה לזמן נסיעה; ככלל זמן ההמתנה נתפס פסיכולוגית כארוך יותר מזמן הנסיעה (מי שהמתין 15 דקות ונסע אח"כ 10 יחוש זמן נסיעה ארוך יותר ממי שהמתין 10 דקות ונסע 15. סביבת ההמתנה יכולה לשנות תחושה זו).
צודק
 
הוצאה על רכב היא רק על דלק, והוצאה על אוטובוס

מיתוסים על תחבורה ציבורית - שרשור דיון
מה שבויים האנשים בהסתכלות על תחבורה ציבורית ?
אילו דברים בתחץ היו בעבר ואנשים מאמינים שגם היום?
מדוע יש כאלו שלא יסעו בתחץ בחיים?
עוד מיתוסים וסטיגמות?
הוצאה על רכב היא רק על דלק, והוצאה על אוטובוס
הוצאה על רכב היא רק על דלק, והוצאה על אוטובוס זה מחיר כרטיס הנסיעה.

נסיעה ברכב יקרה בטירוף בהשוואה לתחבורה ציבורית, כי צריך לקנות רכב לשלם אגרות
וגם למי שיש רכב נסיעה גורמת לבלאי וירידת ערך, מה שדורש הוצאות רבות על תיקונים.

נסיעות קבועות בתחץ יש כרטיס שנותן 20% הנחה ולאוכלוסיות הסטודנטים, ילדים, קשישים, יש הנחה יותר גדולה.
 

אורי404

New member
בפועל אפשר להרחיב על זה עוד

הוצאה על רכב היא רק על דלק, והוצאה על אוטובוס
הוצאה על רכב היא רק על דלק, והוצאה על אוטובוס זה מחיר כרטיס הנסיעה.

נסיעה ברכב יקרה בטירוף בהשוואה לתחבורה ציבורית, כי צריך לקנות רכב לשלם אגרות
וגם למי שיש רכב נסיעה גורמת לבלאי וירידת ערך, מה שדורש הוצאות רבות על תיקונים.

נסיעות קבועות בתחץ יש כרטיס שנותן 20% הנחה ולאוכלוסיות הסטודנטים, ילדים, קשישים, יש הנחה יותר גדולה.
בפועל אפשר להרחיב על זה עוד
במקרים רבים יש צורך לשלם לחניון, כאשר מגיעים במכונית.
מבחינת זמן נסיעה, בפעמים רבות זמן חיפוש החניה מתקזז עם נסיעה בתחבורה ציבורית ואף עלול להיות ארוך יותר.
 
וגם למלא דלק, לשים את האוטו במוסך

בפועל אפשר להרחיב על זה עוד
במקרים רבים יש צורך לשלם לחניון, כאשר מגיעים במכונית.
מבחינת זמן נסיעה, בפעמים רבות זמן חיפוש החניה מתקזז עם נסיעה בתחבורה ציבורית ואף עלול להיות ארוך יותר.
וגם למלא דלק, לשים את האוטו במוסך
לקחת אוטו לקנות אוטו יד שנייה...
 
התחבורה הציבורית פה היא לא טובה כמו באירופה

מיתוסים על תחבורה ציבורית - שרשור דיון
מה שבויים האנשים בהסתכלות על תחבורה ציבורית ?
אילו דברים בתחץ היו בעבר ואנשים מאמינים שגם היום?
מדוע יש כאלו שלא יסעו בתחץ בחיים?
עוד מיתוסים וסטיגמות?
התחבורה הציבורית פה היא לא טובה כמו באירופה
בדרך כלל מי שכותב את זה היה באירופה פעמיים בקושי ובוודאי לא מכיר את התחבורה הציבורית בכל אירופה, יעילות ,מחירים, ומהירות.
יש שם מקומות עם תחץ גרוע יותר מפה.
 

mister K

New member
תמח"תת


מיתוסים על תחבורה ציבורית - שרשור דיון
מה שבויים האנשים בהסתכלות על תחבורה ציבורית ?
אילו דברים בתחץ היו בעבר ואנשים מאמינים שגם היום?
מדוע יש כאלו שלא יסעו בתחץ בחיים?
עוד מיתוסים וסטיגמות?
תמח"תת

מחלה שהסימפטום שלה הוא קיבעון לפיו התמח"ת היא המקום היחיד בגוש דן אליו מגיעים אוטובוסים בינעירוניים.
אפשר להשתגע מלראות אנשים נוסעים אליה מכל רחבי גוש דן כדי להחליף אוטובוס, כשבמקרים מסוימים יש להם אוטובוס ליעד ממש מעבר לרחוב.
בפועל התמח"ת מקושרת גרוע מאוד אפילו לאזורים מסוימים אפילו בתל אביב עצמה, בזמן שמקומות אחרים כמו רכבת מרכז למשל מקושרים הרבה יותר טוב.
אבל רק משום שקוראים לה "תחנה מרכזית", אנשים חושבים שהיא כמו תחנות מרכזיות בערים אחרות בארץ ורק אליה מגיעים אוטובוסים. דבר שאינו נכון כבר יותר מ-20 שנה.
 

mister K

New member
אחד המקרים החמורים שנתקלתי בהם...

תמח"תת

מחלה שהסימפטום שלה הוא קיבעון לפיו התמח"ת היא המקום היחיד בגוש דן אליו מגיעים אוטובוסים בינעירוניים.
אפשר להשתגע מלראות אנשים נוסעים אליה מכל רחבי גוש דן כדי להחליף אוטובוס, כשבמקרים מסוימים יש להם אוטובוס ליעד ממש מעבר לרחוב.
בפועל התמח"ת מקושרת גרוע מאוד אפילו לאזורים מסוימים אפילו בתל אביב עצמה, בזמן שמקומות אחרים כמו רכבת מרכז למשל מקושרים הרבה יותר טוב.
אבל רק משום שקוראים לה "תחנה מרכזית", אנשים חושבים שהיא כמו תחנות מרכזיות בערים אחרות בארץ ורק אליה מגיעים אוטובוסים. דבר שאינו נכון כבר יותר מ-20 שנה.
אחד המקרים החמורים שנתקלתי בהם...
שלושה או ארבעה צעירים שחיכו בצומת גהה לקו 68 וכשבא 70 או 64 (זה היה לפני הרפורמה), שאלו את הנהג אם הוא מגיע לתמח"ת.
כשהנהג הגדיל ראש ושאל אותם לאן הם צריכים להגיע, הם אמרו שלתחנה המרכזית. כשהתעקש ושאל אותם למה, הם ענו: "כדי להגיע ל...ירושלים!"
השכנועים וניסיונות ההסבר של הנהג לגבי קו 400 ממחלף גבעת שמואל ואפילו 480 מרכבת מרכז לא עזרו, חבורת הטמבלים העקשנים נשארו לעמוד בתחנה ולחכות לקו 68 (עזבו שגם היה להם 51 במת"צ)...

מכיוון שזה היה מקרה כל כך חמור, עובדה שאני זוכר אותו עד עכשיו.
 
ממש חלם

אחד המקרים החמורים שנתקלתי בהם...
שלושה או ארבעה צעירים שחיכו בצומת גהה לקו 68 וכשבא 70 או 64 (זה היה לפני הרפורמה), שאלו את הנהג אם הוא מגיע לתמח"ת.
כשהנהג הגדיל ראש ושאל אותם לאן הם צריכים להגיע, הם אמרו שלתחנה המרכזית. כשהתעקש ושאל אותם למה, הם ענו: "כדי להגיע ל...ירושלים!"
השכנועים וניסיונות ההסבר של הנהג לגבי קו 400 ממחלף גבעת שמואל ואפילו 480 מרכבת מרכז לא עזרו, חבורת הטמבלים העקשנים נשארו לעמוד בתחנה ולחכות לקו 68 (עזבו שגם היה להם 51 במת"צ)...

מכיוון שזה היה מקרה כל כך חמור, עובדה שאני זוכר אותו עד עכשיו.
ממש חלם
 
ברור, כי בירושלים הרוב המוחלט של נסיעות

אחד המקרים החמורים שנתקלתי בהם...
שלושה או ארבעה צעירים שחיכו בצומת גהה לקו 68 וכשבא 70 או 64 (זה היה לפני הרפורמה), שאלו את הנהג אם הוא מגיע לתמח"ת.
כשהנהג הגדיל ראש ושאל אותם לאן הם צריכים להגיע, הם אמרו שלתחנה המרכזית. כשהתעקש ושאל אותם למה, הם ענו: "כדי להגיע ל...ירושלים!"
השכנועים וניסיונות ההסבר של הנהג לגבי קו 400 ממחלף גבעת שמואל ואפילו 480 מרכבת מרכז לא עזרו, חבורת הטמבלים העקשנים נשארו לעמוד בתחנה ולחכות לקו 68 (עזבו שגם היה להם 51 במת"צ)...

מכיוון שזה היה מקרה כל כך חמור, עובדה שאני זוכר אותו עד עכשיו.
ברור, כי בירושלים הרוב המוחלט של נסיעות
בין עירוניות הן דרך התחנה המרכזית.
 

connex

Active member
אני חושב שבמקרים מסויימים יש גם חשש

אחד המקרים החמורים שנתקלתי בהם...
שלושה או ארבעה צעירים שחיכו בצומת גהה לקו 68 וכשבא 70 או 64 (זה היה לפני הרפורמה), שאלו את הנהג אם הוא מגיע לתמח"ת.
כשהנהג הגדיל ראש ושאל אותם לאן הם צריכים להגיע, הם אמרו שלתחנה המרכזית. כשהתעקש ושאל אותם למה, הם ענו: "כדי להגיע ל...ירושלים!"
השכנועים וניסיונות ההסבר של הנהג לגבי קו 400 ממחלף גבעת שמואל ואפילו 480 מרכבת מרכז לא עזרו, חבורת הטמבלים העקשנים נשארו לעמוד בתחנה ולחכות לקו 68 (עזבו שגם היה להם 51 במת"צ)...

מכיוון שזה היה מקרה כל כך חמור, עובדה שאני זוכר אותו עד עכשיו.
אני חושב שבמקרים מסויימים יש גם חשש
הזכרת את קו 400 למשל
היום כשאסור להעלות יותר מ10 נוסעים בעמידה יש חשש (ובצדק) שהאוטובוס יהיה עמוס וידלג על התחנה
דבר נוסף, הזכרת את התמח"ת דווקא למרות שלדעתי היום יש מגמה שקווים חדשים לא יהיו שם (כגון 375 ו378 מטרופולין, 458 סופרבוס ובקרוב קווי קווים החדשים במודיעין שגם הם ייצאו מרכבת מרכז)
עדיין,אין מה לעשות-קווים מהירים יוצאים משם ולרוב גם מצליחים להתמלא כבר שם
ואולי בגלל זה הקבעון בנוגע לתמח"ת עדיין קיים
 

mister K

New member
גם זה "קווים מהירים יוצאים מהתמח"ת" זה מיתוס.

אני חושב שבמקרים מסויימים יש גם חשש
הזכרת את קו 400 למשל
היום כשאסור להעלות יותר מ10 נוסעים בעמידה יש חשש (ובצדק) שהאוטובוס יהיה עמוס וידלג על התחנה
דבר נוסף, הזכרת את התמח"ת דווקא למרות שלדעתי היום יש מגמה שקווים חדשים לא יהיו שם (כגון 375 ו378 מטרופולין, 458 סופרבוס ובקרוב קווי קווים החדשים במודיעין שגם הם ייצאו מרכבת מרכז)
עדיין,אין מה לעשות-קווים מהירים יוצאים משם ולרוב גם מצליחים להתמלא כבר שם
ואולי בגלל זה הקבעון בנוגע לתמח"ת עדיין קיים
גם זה "קווים מהירים יוצאים מהתמח"ת" זה מיתוס.
בפועל, רוב הקווים שיוצאים מהתמח"ת לא יותר מהירים מקווים שיוצאים מרכבת מרכז ומנקודות אחרות בגוש דן.
להיפך, לרוב הקווים שיוצרים מרכבת מרכז יותר מהירים מהקווים היוצאים מהתמח"ת (280/281 לעומת 312/320, 375 לעומת 369, 378 לעומת 369, 274 לעומת 201/301 ועוד).
לגבי קו 400 אין מה לדאוג, מעולם לא קרה שעליתי עליו בבר אילן לכיוון ירושלים ולא היה לי מקום ישיבה. בשעות העומס הקו מתמלא שם ובאלוף שדה ולא בתוך בני ברק (שם רוב הנוסעים מעדיפים את 402).
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה