מיתולוגיה שומרית

tapas tapas

New member
מיתולוגיה שומרית

יש לכם המלצה על ספר טוב על מיתולוגיה שומרית? הבעיה היא שרוב הספרים הם כוללים גם מיטולודגיה בבלית ואשורית, ואני רוצה להתמקד דווקא במיתולוגיה השומרית. או שאי אפשר להפריד בינהם? תודה מראש.
 

שינובי5

New member
תנסה את

הספר בימים הרחוקים ההם של שפרה הורן, ישגם הוצאה לאור שפרסמה כל מיני מיתולוגיות מהעולם, תנסה אותם גם כן.
 

tapas tapas

New member
איזו הוצאה לאור?

אמרת "יש גם הוצאה לאור שפירסמה..." אבל לא אמרת איך קוראים לה.
 

קוכולין

New member
שמה של ההוצאה

הוא "מפה", ושם הסדרה- מיתוסים. יש בסדרה ספרים טובים יותר ופחות, וחלקם ממש גרועים. הספר הטוב ביותר בסדרה הוא לדעתי המיתולוגיה היפנית מאת יעקב רז, וגם המיתולוגיה הבבלית, המיתולוגיה הנורדית והמיתולוגיה הסרבית מצויינים. מנגד, המיתולוגיה הספרדית כתוב באופן משעמם יחסית, והספר שמתיימר להציג את המיתולוגיה היהודית הוא פשוט אסון שנכתב בידי אתיאיסט ואנטי-דתי קיצוני.
 

תמיר1991

New member
דווקא אהבתי את הספרדית והיהודית../images/Emo13.gif

אבל שוב, זה עניין של טעם. הכי אהבתי את היוונית, וליפנית לא ממש התחברתי. תמיר.
 

קוכולין

New member
הבעיה שלי עם היהודית

הוא לאו דווקא איכות הכתיבה, אלא עמדתו העוינת מראש של המחבר והניסיון להבין כל דבר שכתוב בתנ"ך באופן מילולי ופשטני מאד.
 

hastings

New member
עוין?

ממש לא חשתי בזה. לעומת זה הוא עושה סלט שלם ממסורות מתקופות שונות, בלי לטרוח לומר מה לקוח מאין. הוא מנסה ליצור בכוח סיפורים אחידים שפשוט לא קיימים, והוא לא סופר מספיק טוב בשביל לעשות את זה. הספר נופל בין הכיסאות. הוא לא נותן מבט אחיד של המסורות על פי תקופות, ולא מצליח לגבש מסורות מתקופות שונות לסיפור מתקבל על הדעת. בקיצור - אכזבה.
 

Y. Welis

New member
זו בדיוק הבעיה - הוא לא מצין מקורות

ולכן קרוב מדי לפרוזה מקורית מאשר עיון אובייקטיבי.
 

hastings

New member
אבל גם את זה אפשר לעשות ../images/Emo13.gif

קח למשל את המיתולוגיה של בית המלכות של תבי, לא מעט ממה שאנחנו כוללים בה כיום לקוח מתוך טרילוגית המחזות של סופוקלס (אסיפוס המלך, אדיפוס בקולונה, אנטיגונה). אפשר לבנות מיתולוגיה סיפורית מתוך חומרי גלם, צריך להיות סופרים מספיק טובים בשביל זה.
 

hastings

New member
למה?

אני שואל בשיא הרצינות. אתה באמת חושב שלא יכול לקום היום סופר בקנה מידה כזה שהוא ייקח מקורות פזורים, מסורות, אגדות עממיות וירקום מהם מיתולוגיה חדשה? משום מה השם טולקין קופץ לי לראש (ואני מודע לזה שהוא לקח חומרים ממיתולוגיות שלמות יותר, אבל הוא בכל זאת בנה מהם מיתולוגיה משלו).
 

Y. Welis

New member
כמובן שאפשר ליצור משהו חדש

על בסיס הישן, אבל לא במסגרת סידרה שאמורה לתעד מיתולוגיות *קיימות*. הבעיה היא שדגן לקח את הרשיון שניתן לו לצורך התיעוד למקומות הרבה יותר אישיים מכפי שהוא היה אמור. הדבר הזה, יחד עם הרמות הלא-אחידות של ספרי הסידרה הזו (שחלקם נכתבו ע"י חובבים גמורים), מצביע יותר מכל דבר אחר על היעדרו של עורך מקצועי מהאקדמיה (ויש לשער שמישהו בהוצאה שאל את עצמו 'נו, אז מה כבר יקרה אם לא ניקח עורך אקדמאי ונשלם לו הרבה?').
 

קוכולין

New member
למעשה זו הכלאה

בין אגדות מקומיות או שברי אגדות מקומיות מסרביה ומונטנגרו (על בריאת העולם וכדומה), משלים דתיים, וסיפורים כלליים מהמיתולוגיה הסלאבית שמתאימים גם לעמים הסלביים הדרומיים. החלק השני הוא יותר סרבי, ועוסק ב"מיתוס קוסובו" האפי מימי הביניים שגיבורו, הנסיך מרקו, הוא לוחם אפי כנגד המוסלמים. הבעיה היא שבמציאות, הנסיך מרקו דווקא שירת את המוסלמים, אבל מה זה משנה...
 

far from abyss

New member
גם המיתולוגיה של האינדיאנים של

מרכז אמריקה מאת נחום מגד נמנה בין היותר טובים בסידרה לדעתי.
 

קוכולין

New member
לצערי עוד לא קראתי

אבל הנושא נשמע לי מרתק. הספר הספציפי מאד חשוב, כי בניגוד למיתולוגיה היוונית (ואפילו היפנית) אני משער שלא ניתן למצוא את הטקסטים המקוריים בעברית, ובטח לא פשוט למצוא אותם גם באנגלית.
 

far from abyss

New member
כן, זה לא פופלארי במיוחד משום מה

וחלק מהסיפורים השונים הוא שמע וליקט בעצמו משבטים נכחדים (שהסיכוים שמישהו בכלל ידע על קיומם קלושים, כמו שבט הקילואה למשל, שמחוץ לספרות המקצועית באנתרופולוגיה לא מוכרים בכלל) שעוד כמה שנים כבר לא נמצא אותם יותר מקיימים את תרבותם המקורית. וכמובן שחלק נכבד מהספר מביא קטעים מהפופל וו, סיפור הבריאה של בני המאיה.
 
למעלה