מישו/י יודעים

בסג

New member
לתרגם לאנגלית? לפרש בעברית?

לאנגלית יש פורום תרגום ועריכה, לעברית יש פורום השפה העברית.
 

חלך790

New member
במחילה מכבודך.

יש כאן פורום "דתיים" שמסתובבים בו תלמידי חכמים והמבקשים להיות כאלה. ויש כאן אנשים שרוצים לדעת ולהבין מוסג זה או אחר ביהדות. אז מה טבעי יותר מפשוט לענות לו? האם כששואלים אותך ברחוב איך מגיעים לרחוב פלוני אתה אומר: "אפשר לקנות מפה בחנות ספרים הנמצאת בקום אלמוני"? יכול להיות שלא הבנתי את כוונתך. ויש תועלת במה שכתבת. לכן אני מבקש סליחה מראש אם זה פוגע בך. אבל אני הייתי מאד רוצה לבקש ממך, לעזור לי לקיים: "בצדק תשפוט עמיתך", ולהבין את כוונתך.
 

בסג

New member
המממ...

מבחינתי המושג "תשובת המשקל" הוא מושג בעברית (לא ביהדות), שאומר (בערך): "תגובה נגדית למעשה/מחשבה מסויימים, באותה עוצמה או באותו כיוון". פרסמתי שאלה ברוח זה בפורום השפה העברית. אחרי שראיתי מה שכתבת, חיפשתי, ומצאתי את זה: =0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0= זו לשון ספר 'אורחות צדיקים': "תשובת המשקל כיצד? כפי הנאה שנהנה מן העבירה, יעשה לו צער בתענית ובמיעוט אכילה ושתיה, ובענין המשכב ובענין כל ההנאות ימעט" (שער התשובה ד"ה תשובת המשקל). באופן דומה, בלשון ספר 'לקט יושר': "תשובת המשקל כנגד שפטו, כלומר עשו עמו משפט כנגד מה שעשה. זכורני תשובת המשקל כגון שהוא שוקל כמה הנאה שהיה לו מהעבירה - כנגד אותה הנאה הוא מצער את עצמו. ואמר לי שלא בשעת הדרשה תשובת המשקל ותשובת הבאה חדא היא" (חלק א, או"ח, עמוד קלו ענין ב). מקורה של תשובת המשקל מופיע ב'רוקח' והובאה בראשונים ('כל בו') ובאחרונים רבים ('קנה חכמה' ועוד), בעוד שאחרונים כמו 'הנודע ביהודה' (מהדו"ק או"ח סי' לה) והגר"מ פיינשטיין (אגר"מ או"ח ד סי' קטז) הכריחו שאינה מעיקר גדר התשובה, והיא באה רק להוסיף זיכוך על עיקר התשובה שהיא חרטה וכו'. (מתוך מאמר על תשובת המשקל: http://www.etzion.org.il/dk/5763/931mamar2.htm ) =0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0= בכתבי התשובה שלו ("הרוקח") הוא מתייחס רבות לחטאי תאוות אישה, ומונה בעקבות ספר חסידים בין סוגי התשובה את "תשובת הבאה", כלומר סוג תשובה שבו אדם מביא עצמו לזירת החטא ולנסיבותיו, אך הפעם מצליח מתאפק. מנגד, הוא מונה גם סוגי תשובה אחרים ואף הפוכים, של התרחקות מנסיבות החטא ושל סיגופים חמורים, עד "צער קשה כמיתה" כהענשה עצמית על עבירה שדינה בתורה מוות (למשל ישיבה בינות לדבורים ונמלים או טבילה בשלג בחורף). במיוחד התפרסמה "תשובת המשקל", שהוא מציע, כלומר אומדן של צער השקול להנאה שהופקה מהחטא, וסיגופים במידה שתפיק את הצער הזה. לפי אחת הפרשנויות, שיוסף דן הוא מייצגה הבולט, "תשובת הבאה" היא המעולה ביותר במשנתם של חסידי אשכנז, אולם היא חרב פיפיות ועלולה לגרום לעושה אותה לשוב וליפול בחטא. לכן היא נועדה רק ליחידי סגולה. (זה מתוך ויקיפדיה - "אלעזר מוורמס") =0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0= לא ידעתי שזה מושג ביהדות, והשואל שאל לגבי תרגום, אז הנחתי שהוא צריך תרגום מונח לאנגלית, או הסבר לגבי מהי משמעותו של המונח בעברית. כדי לא לטרוח לשווא, שאלתי אותו למה הוא התכוון, ואף הפניתי אותו למקומות שאולי יעזרו לו יותר מאיתנו. זו הסיבה למעשיי. עכשיו, בנוגע לנושא, מה שכתבת למטה איננו נכון. הרמב"ם לא הזכיר בשום מקום מושג שנקרא "תשובת המשקל" - והוא לא הכירו גם, מנהסתם - כי הוא קדם לבעל הרוקח (החצי השני של חיי הרמב"ם חפף לחצי הראשון של חיי בעל הרוקח), שיצק את השם "תשובת המשקל" לרעיון הזה. הרעיון הוא, כפי שכתוב לעיל "אומדן של צער השקול להנאה שהופקה מהחטא, וסיגופים במידה שתפיק את הצער הזה". בסדר? סליחה אם פגעתי.
 

חלך790

New member
תשובה (לשאלה):

תשובת משקל היא הדרך להודא שהתשובה מקובלת. כידוע (מרמב"ם), יש שלושה תנאים לחזרה בתשובה: וידוי, חרטה, קבלה לעתיד. כאשר "קבלה לעתיד" פירושה: "שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם". אז איך אנחנו יודעים האם הקב"ה יכול להעיד כך או לו"? לכן קיים דבר שנקרא תשובת משקל ואף הוא מובא בהלךכות תשובה של הרמב"ם: "איזוהי תשובה גמורה? זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשות ולא עשה מפני תשובה ... זהו בעל תשובה גמורה" ותשובה כזו נקראת תשובת משקל שהקב"ה זימן לבעל תשובה מצב שקול לזה שבו הוא נכשל וכאן הוא עמד בניסיון. אז אפשר להיות בטוח שהתשובה נתקבלה והחטא מכופר.
 

נופר 1982

New member
זה אומר

שאדם צריך להביא את עצמו למצב של אותה עבירה בדיוק?? יו זה לא אנושי כתוב אל תביאני לידי נסיון..
 

חלך790

New member
הקושיה שלך לא עלי.

בסג הראה לי שאני לא צודק. אני חשבתי שזוהי תשובת משקל כי כך קבלתי מיהודי אחד שלימד אותי מחשבת ישראל. הרי אני עצמי חוזר בתשובה. אבל הציטוט בהלכות תשובה להרמב"ם לגבי חזרה לאותו מצב העתקתי מן הספר. רמב"ם גם מביא שם דוגמא שחסכתי בציטוט: אם אדם נכשל אם אשה מסויימת אז התשובה גמורה היא שיהיה אם אותה אישה באותו מקום ואותו מצב ולא יחזור על העבירה. אני מבין שזה לא שאני צריך להעמיד את עצמי בניסיון, אלא שבקב"ה יביא אותי לידי אותו ניסיון. ואני מבין מהרמב"ם שזו דרך היחידה לדעת שהתשובה התקבלה. יכול להיות מישהו מבין אחרת. כאן זו רק הבנתי הצנועה. אך על עצם הדברים הקושיה היא על הרמב"ם ולא עלי.
 

oblique

New member
../images/Emo163.gif מאוד פשוט

תשובת המשקל: אם גובהך X ואת\ה שוקל\ת יותר מהספרות האחרונות של הX ב5-10 ק"ג הרי שאת\ה צריכ\ה דיאטה ודי לחכימא ברמיזא... לדוגמה: 160 ס"מ גובה ו70 ק"ג משקל הרי שאת\ה צריך דיאטה...
 
למעלה