דוגמא לסיוע של אימון לבעיות ארגון והתארגנות
מהם הקשיים בארגון הזמן ומה הגורמים לכך ניהול זמן וארגון זמן הוא אחד הקשיים הגדולים כשבאים לעבוד על למידה. הקושי הוא לא ברמת ההוראה, אלא ברמת היישום. הקושי בארגון זמן אצל תלמידים/סטודנטים לקויי למידה פועל בשני רבדים. רובד ראשון, הקושי האובייקטיבי – אחד המאפיינים של חלק מלקויות הלמידה הם קשיים בהתארגנות.קשיים אלו באים לידי ביטוי בצורה קיצונית אצל תלמידים/סטודנטים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. למרות שרק 50% מביניהם מאובחנים גם כלקויי למידה. הרובד השני קשור לתסכול הרב שתלמידים/סטודנטים לקויי למידה חוו בלימודיהם, תסכול זה והקושי הקבוע שהלמידה מציבה בפניהם גורמת להם לעיתים קרובות לאי מסוגלות להתמודד עם למידה והשקעה בלמידה במימד הרגשי שלה. כיצד מתמודדים עם קשיים בארגון הזמן ובהתארגנות ללמידה הדרך המקובלת להתמודד עם קשיי הלמידה של תלמידים לקויי למידה ו/או תלמידים בעלי קשב וריכוז, היא באמצעות הקניית אסטרטגיות למידה דהיינו: התמודדות עם טקסטים עיבודם, והפקת המידע מהם כדי לספק תוצר (פלט ) המצביע על הפנמת חומר הלמידה על ידי התלמיד. העיבוד הוא תהליך שאינו פשוט עבור תלמידים בכלל ובפרט עבור תלמידים הסובלים מלקויות למידה ו/או הפרעות בקשב ובריכוז. כדי לעבור את תהליך העיבוד על חומר הלימוד ולהפיק תוצרים לימודיים צריך התלמיד/ סטודנט להשקיע זמן רב בלימודים. בדרך כלל הלמידה היא רק תחום אחד שמעסיק את הלומד ותלמידים רבים עוסקים בדברים נוספים הגוזלים מזמנם ולכן יש חשיבות רבה, להשקעת הזמן הנכונה והיעילה בלמידה . כיצד מסייע לנו האימון להתמודד עם קשיים בהתארגנות האימון ה(coaching) הוא כלי שמאפשר לנו לסייע לתלמיד/סטודנט לא רק ללמוד את העקרונות אלא גם ליישם את העקרונות בלימודיו, או בחיי היום יום. היישום של נושא ארגון וניהול זמן דורש מהתלמיד/ סטודנט מיומנויות שהן חלק מהקושי שלו ולכן הוא אינו יכול לעמוד ביישום. האימון הוא כלי שמאפשר מצד אחד עבודה יסודית, על הרצונות, שאיפות נקודות החוזק של התלמיד ובמקביל מעקב צמוד של המאמן תוך מתן משימות קצרות מועד שהמתאמן יכול לעמוד בהם כדי לקדם את למידתו ואת ארגון הזמן שלו. המשימות המאוד ברורות וספציפיות , הן משימות ברות השגה, כשנקבע יעד לעבודה, התלמיד יכול לבצען בפשטות ובדרך זו לצבור ביטחון ביכולתו להתקדם וללמוד מכך שיש ביכולתו לבצע משימות לימודיות שיאפשרו לו להתקדם בלימודיו. סיוע לתלמיד בשיטת האימון, coaching יאפשר לתלמיד לזהות את דרכי הלמידה שלו ואת הזמן המוקדש אצלו ללמידה. המאמן יעבוד עם התלמיד/ סטודנט על הדרך בה הוא רואה את עצמו במצב אידיאלי, מתפקד כתלמיד טוב. התלמיד יגדיר מהי עבורו הצלחה. התלמיד למעשה יתייחס לחזון שלו מבחינה לימודית. כאשר יש לתלמיד/ סטודנט תמונה ברורה של המטרות שלו, המקום אליו הוא רוצה להגיע, יהיה לו קל יותר ברגעי משבר להתמודד עם הקושי שיש בלמידה. האימון מסייע לתלמיד/ סטודנט להבין שיש לו את הכוחות והיכולת להתמודד עם הקשיים המונעים ממנו להתקדם סביר להניח שכבר בשלב הזה, יעלה למודעות של התלמיד, שכדי להגיע למטרה, עליו להקדיש זמן מסוים במהלך היום ללימודים, ושיש תקופות כמו לפני בחינות שבה יש צורך להגדיל את הזמן המוקדש ללמידה, לעומת מטלות או פעולות אחרות שתופסות את הזמן של הלמידה. תלמידים רבים, בעיקר אלו עם בעיות קשב וריכוז או בעיות התארגנות, אינם מסוגלים להתיישב ולהוביל את עצמם ללמידה עצמית. התחושה שעולה כי הם נמצאים במעין מעגל סגור, יש רצון להצליח ולהתקדם אבל התחושה הכללית היא של חוסר אונים חוסר מסוגלות להתמודד עם מטלות עצמיות, כמו הכנה למבחן, או למידה שוטפת. הכלים שיש בידי המאמנים, עבודה על נקודות שאפשרו לתלמידים להצליח בעבר, מחזקת את תחושת המסוגלות. האימון כשהוא בודק את הצמתים שעבר הלומד וממפה נקודות מתמקד בנקודות החיוביות, גם אם נדמה שאין נקודות כאלה בעברו של התלמיד, המאמן מוצא ומדגיש את נקודות החוזק של התלמיד ובדרך זו מגביר אצלו את תחושת המסוגלות. הנקודות הפחות טובות עולות אבל במהלך האימון מתמקדים דווקא בנקודות החזקות בעוצמות של המתאמן ומגבירים את תחושת המסוגלות שלו. האימון, כפי שכבר הזכרתי, עובד על המטרות שהתלמיד מציב לעצמו, העלאת המודעות לגבי מטרות ויעדים שהוא רוצה להגיע אליהם, וכאשר מוצבת מטרה, התלמיד רואה את נקודת הסיום שאליה הוא רוצה להגיע, יהיה לו קל יותר ליישם את המהלכים כדי להגיע אל המטרה הספציפית הזו. הכלים שמאפשרים לנו להתמודד עם הקשיים | טבלה לארגון סדר עדיפויות כדי להתמודד עם הקושי שיש לתלמידים/סטודנטים בעלי לקויי למידה, להתארגן ללמידה, מארגנים טבלה, ומחלקים את הפעולות המתבצעות ביום יום לפעולות דחופות ולא דחופות חשובות ולא חשובות, ומלמדים את התלמיד/ סטודנט לנסות ליצור סדר עדיפויות בפעולות שהוא מבצע יום יום ובכללם מטלות לימודיות. אנו עובדים עם התלמידים / סטודנטים על הרעיון שככל שהוא יצליח לשמור על המטלות החשובות במצב לא דחוף, דהיינו חלוקה נכונה של ביצוע המטלה לאורך זמן, כך יהיה לו קל יותר להתמודד עם המטלה. התמודדות עם "פיתויים" המפריעים לניהול הזמן נקודה נוספת שיש להתייחס אליה, היה ההתמודדות עם ה"פיתויים" האינטרנט, בילוי עם חברים, טלוויזיה וכו, עובדים עם התלמיד/ סטודנט על הדרך הנכונה להתמודד עם "פיתויים" אלה, החל מהדרכים הפשוטות הכוללות את בידוד הלומד מן הגירויים- למידה בחדר שאין בו אינטרנט, ניתוק הטלפון הסלולרי וכלה בעבודה הכוללת התמודדות של הלומד עצמו מול "הפיתויים" הללו - עבודה על הגברת היכולת של הלומד, בצורה הדרגתית להתמודד עם "הפיתויים" שעומדים מולו.