אני לא סותר את עצמי ולא בטיח...
מעטים האשכולות שבהם הורדו המחירים בצורה משמעותית. למעשה יש שני אשכולות כאלה בלבד: מטרופולין בנגב וקונקס באשדוד. שהם שניים מהאשכולות שבהם ניתן כיום שירות טוב (לפחות לגבי מטרופולין, בקונקס אשדוד לא יוצא לי לנסוע). בשני המכרזים האלה בלבד נכלל סעיף המחיר הנמוך ויש להבדיל אותם מכל שאר המכרזים שהם אלו שהביאו לנו חברות סוג ז' כמו קווים וסופרבוס. בכל המכרזים שהיו אחר כך, לאיש לא היה איכפת ממחירי הנסיעה וגם לא מרמת השירות. היה איכפת רק משלושה דברים: תמלוגים למדינה, חיסכון לאוצר (מה שלא תמיד התקיים בפועל) ופגיעה במעמד הנהגים. עובדה שבכל שאר האשכולות ירדו המחירים באגורות בודדות בלבד או שלא ירדו כלל. אך רמת השירות, ירדה גם ירדה. למעשה מה שקיבלנו ברוב המכרזים זה חברות חדשות לא מקצועיות שבחלק מהמקרים נותנות שירות זוועתי (קווים וסופרבוס) ובנוסף גם לא חוסכות כלום לאוצר. הרי בחלק מהמקרים אחרי שהופעלו כבר הקווים, ראו החברות שהן לא מצליחות להתקיים וחייבות עוד כסף, ומשרד האוצר שילם גם שילם (והן בשלהן עדיין נותנות שירות זוועתי). אז מה עשינו פה בכלל?! אני עדיין עומד על דעתי, שהדבר הנכון ביותר לעשות מלכתחילה היה להכריח את אגד ודן להתייעל בצורה משמעותית (בדן גם ככה התייעלו לבסוף) ולקבוע שיטת תמחור שונה שתוריד משמעותית את מחירי הנסיעה מבלי להוריד את הסובסידיה (הרי ראינו כבר שזה לא הולך). או לחילופין, להמשיך בשיטת המכרזים הטובה שהביאה לנו את קונקס באשדוד ומטרופולין בנגב, ולא לשנות את המכרז כך שהזוכה תיקבע רק על סמך תמלוגים למדינה וקיצוץ הסובסידה. הרי היה ברור מראש שנקבל שירות זוועתי שבהחלט מעודד נסיעה ברכב פרטי. אבל אולי זו המטרה. על מטרופולין אני לא מתלונן, זו חברה רצינית בניגוד לשאר חברות הרפורמה ואני בהחלט שמח שהם אלו שזכו במכרז ולא חברה אחרת. אם הם יצליחו להפעיל את הקווים כמו שצריך, נחיה ונראה. אני מתלונן על עצם השיטה שמטרתה היחידה היא לחסוך כמה שיותר כסף לאוצר על גבם של הנוסעים בתח"צ. אם מטרופולין יצליחו לתת שירות טוב באזור השרון למרות התנאים האלה, אדרבה! ובאשר לכספי משלם המיסים, אני בהחלט רוצה שכספי יושקע בסיבסוד תחבורה ציבורית טובה ויעילה כמו בכל מדינה מתקדמת בעולם, ולא בשטויות כמו ממשלה מיותרת עם 30 שרים שלא עושים כלום.