מטעמים לשולחן שבת:)

lאביחיl

New member
מטעמים לשולחן שבת:)

רצף הפרשות, אחרי מות - קדושים - אמור. יש חרם קדמונים על מי שמוציא שם רע על המתים.. וזה שאמר אחרי מות, קדושים אמור - רצונו לומר, שאחרי שאנשים מתים, אל תוציא עליהם לעז, אלא תאמר שהם קדושים, מדברי רבותינו:) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "ואמרת אליהם, לנפש לא יטמא בעמיו". ר"ת: ו.אמרת א.ליהם ל.נפש ל.א - אלול. וס"ת אשמת. לרמוז שבאלול יזהר מכל עון ואשמה.. ואף על פי שכל השנה צריך להזהר.. יש להזהר מאוד בחודש אלול כי זה לפני יום הדין הגדול, מדברי רבותינו. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "והכהן הגדול מאחיו אשר יוצק על ראשו שמן המשחה.." (כא. י) י.וצק ע.ל ר.אשו ש.מן - ר"ת עשיר. רמז לדברי חז"ל בגמרא (יומא יט.) שאמרו `הגדול מאחיו - שמגדלים אותו מאחיו להעשירו`... ועוד כתב על זה בעל הטורים זצ"ל, "הגדול מאחיו" ה גדול... ה-5 רמז לחמשה דברים שבהם גדול מאחיו, בנוי בכח בעושר בחכמה ובבנים... ועוד משו מדהים "על ראשו שמן" אותיות "לראש שמעון". רמז שרשב"י ע"ה נמשח בשמן משחת קודש.. וזה כנראה כוונת הפייטן ב"בר יוחאי" שאמר "שמן משחת קודש נמשחת ממדת הקודש, נשאת ציץ נזר הקודש, חבוש על ראשך פארך, בר יוחאי וכו".. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ועוד משו יפיפיה "והוא אשה בבתוליה יקח" `והוא` גימטריא 18... רמז שבן 18 לחופה.. ועוד.. פרשה זו בדרך כלל חלה בשבוע שחל בו ל"ג בעומר שהוא יום י"ח באייר שהותר לעשות בו חופה וקידושין מכאן ואילך, מה שאסור כל ימות העומר לפני זה, "והוא" גימטריא י"ח.. שב י"ח באייר "אשה בבתוליה יקח" מותר לעשות חופה וקידושין. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "את אלא לא יקח כי אם .." (כא. יד) אל.ה ל.א יק.ח כ.י - ס"ת אחיה. רמז למה שאמרו חז"ל בגמרא (בבא בתרא קי.) הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה.. וכמו שכתוב "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "ובת כהן כי תהיה לאיש זר..." (כב. יב) "לאיש" ל.וי א.ו י.שראל ש.ניהם זר. לרמוז מה שאמר רש"י ללוי או לישראל. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "המוציא אתכם מארץ מצרים" (כב. לג) "אתכם" בגימ` 461. "ארץ מצרים" בגימ` 671... "המוציא אתכם (461), מארץ מצרים (671)" 671 פחות 461 יוצא 210.. וזה רמז למספר שנות השעבוד... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "ויקב בן האשה הישראלית את השם ויקלל" (כד. יא) "השם" אותיות "משה". . אותו אדם היה בן המצרי שהרג משה.. לכן קלל הוא את משה... ונתחייב על קללת ה` ועל קללת משה...
 
למעלה