מחפש מחקרים בנרות

מחפש מחקרים בנרות

שלום. אני מחפש בנרות מחקרים שבדקו אם יש קשר בין אינטליגנציה לעושר, ואת הקשר בין אינטליגנציה להשכלה. אני אשמח מאד מאד אם מישהו ישלח לי קישור או משהו... תודה רבה!
 

Unicorn98

New member
ספר לנו מה כבר מצאת, ונוכל להפנות

אותך למחקרים נוספים.
 
האמת שלא מצאתי..

אני לא צריך את זה לצרכי לימודים או משהו כזה. פשוט יש לי ויכוח עם חבר - אני טוען שיש קשר, גם אם לא חזק מאד, בין אינטליגנציה להכנסה ומצב כלכלי. חבר שלי טוען שאין כזה קשר, למרות שהוא הסכים איתי שיש קשר בין השכלה להכנסה... לכן אני מחפש מאמר או מחקר שיביא נתונים לכאן או לכאן. וכמובן שעדיף יותר מאחד... תודה.
 
תודה רבה

מהסתכלות ב3 מאמרים עושה רושם שאכן יש קורלציה בין אינטליגנציה להכנסה, אך אי אפשר לנתק את ההשפעה של האינטליגנציה מהמצב הסוציו-אקונומי בבית. כלומר, יש קשר גם בין אינטליגנציה לבין המצב הסוציו-אקונומי של ההורים. וכמובן המצב הכלכלי של ההורים בסופו של דבר משפיע על המצב הכלכלי של הילדים. לדעתי, הקשר הזה מאד הגיוני, הרי למה ההורים הם בעלי מצב כלכלי טוב? או שההורים שלהם היו כאלה, או שהם פשוט עשו את זה בזכות האינטליגנציה שלהם, וכולנו יודעים שאינטליגנציה עוברת בגנים. גם אם ההורים שלהם היו עשירים, הרי זה התחיל מתישהו ולא היה ככה מבריאת העולם. וכשהמתישהו הזה התחיל, יש סיכוי רב שאותו אב משפחה היה אינטליגנט... הבעיה היא שאין קורלציה בין אינטליגנציה לאושר....
 

22ק ו ס ם

New member
בנוגע לאושר

יש הרבה מאוד מחקרים בנושא הזה. אין שום קשר בין אינטליגנציה או כמעט כל משתנה אחר לאושר. בהנחה שאדם לא נמצא בתנאים קיצוניים (רעב מתמיד, עוני גדול) האושר קבוע פחות או יותר. מחקרים מצאו שאנשים שזכו בלוטו למשל לא היו יותר מאושרים בטווח הארוך, וכך גם אנשים שעברו תאונות קשות. יש רמת אושר מסוימת שתמיד חוזרים אליה. לגבי מצב סוציו אקונומי ואינטליגנציה, אל תשכח שיתכן שיש הרבה אינטליגנטיים ברמות הסוציו אקונומיות הנמוכות שלא אותרו ולכן יש הטייה בנתונים.
 
כיוון הקשר

יש הבדל בין קורלציה (מתאם סטטיסטי) בין שתי תופעות לבין סיבתיות. קיומו של מתאם יכול להגיד שיש קשר, אך אין בטענה זו דבר וחצי דבר לגבי כיוון הקשר( מה משפיע על מה) אפשר לחשוב על משתנה מתערב המשפיע על שני הגורמים כמו מוטיבציה להצליח. כמובן שכל משתנה אחר יכול לבוא בחשבון.
 

yulinka

New member
אני סתם נדחפת:)

שלום שאחה: האם אי פעם היה מחקר שהוכיח סיבתיות ? כלומר...קשר+קדימות זמנים+שלילת כל המשתנים המתערבים וכו'? האם זה בכלל אפשרי?
 

22ק ו ס ם

New member
בוודאי, במחקרים במעבדה

אז יש בעייה של התוקף החיצוני אבל זה נושא אחר. במחקרים מחוץ למעבדה קשה להוכיח סיבתיות על סמך מחקר בודד. אבל בהרבה תחומים הצטברו מחקרים מתאמיים שונים שהשתמשו בשיטות איסוף נתונים שונות והגיעו לאותה מסקנה. כאן ניתן לומר בסבירות גבוהה שיש קשר סיבתי. קחי לדוגמא את העישון. אף אחד לא קיים מחקר מעבדה ולכן קשה להשיג סיבתיות. אבל עם השנים והצטברות המחקרים בנושא אין ספק לכולם שעישון גורם למחלות שונות. בנוסף, סיבתיות יכולה להיות חלקית. גורם מסוים יכול להסביר חלק מהשונות של תופעה מסוימת אבל לא את כולה (וזה מה שקורה כמעט תמיד). קשים החיים במדעי החברה אבל זה מה שהופך אותם למרתקים כל כך.
 

yulinka

New member
כן איכשהו ברח לי מהראש כל נושא

הרגרסיה ושונות מוסברת טוב נו בטח כבר ידאגו לרענן לי את החומר לקראת המת"ם:)
 

קתרזיס

New member
אה, סליחה (כפרה)

מעיון מעמיק באחד המאמרים, הם מגדירים אינטיליגנציה כתוצאה במבחן הפסיכומטרי. מכיוון שזה אינו מתרחש אלא אחרי רכישת השכלה, אך טבעי שיווצר הרושם כאילו יש קשר בין השכלה ובין אינטיליגנציה. לדעתי המחקר לא בודק את הפרמטרים הנכונים. אותי מעניין לדעת האם יש הבדל בתוצאות מבחני IQ שנערכים בגילאים מוקדמים בין עניים ועשירים, בשלב זה כמובן אין משמעות להשכלה, אם כי יש שיגידו שהגן אף הוא תורם רבות. יש למישהו מחקר שבודק אינטיליגנציה בשלבים מוקדמים מספיק בשביל שהיא תהיה "נקייה" יותר מאלמנט ההשכלה?
 
למעלה