מזל מול אסטרטגיה ב-Settlers

ננסק

New member
מזל מול אסטרטגיה ב-Settlers

בוודאי רק מעט אנשים מכירים עדיין את הפורום, ומתוכם אפילו פחות מכירים את סטלרס (Settlers of Catan), אבל צריך להתחיל דיון איפשהו. בעיית האיזון בין מזל לאסטרטגיה קיימת כמעט בכל משחק לוח: כמה מהמשחק נשלט על ידי יכולת השחקן, וכמה על ידי קוביות/קלפים/וואט-אבר? אח שלי טוען שסטלרס נשלט בעיקר על ידי מזל, וזאת למרות שהוא אחד המשחקים הנמכרים ביותר של השנים האחרונות, אם לא הנמכר ביותר בעולם. בסטלרס המזל משחק פעמיים: גם ביצירת לוח המשחק, וגם בכל סיבוב מחדש. האם שני המקרים משפיעים ביחד מספיק על מנת להפוך את המשחק ממסודר לכאוטי?
 

ycyclop

New member
כמה תשובות

קודם כל צריך לעשות הבדלה בין שני נושאים שהעלת: 1: מזל מול אסטרטגיה 2: מסודר מול כאוטי. אני אתיחס פה רק לנושא המזל (הסבר על ההבדל בין השנים יופיע במאמר תוך יומיים שלושה) סידור הלוח הוא אכן אקראי אבל בשלב זה עדין אין לשום שחקן יתרון מיצירת הלוח. כאשר שקחנים מתחילים למקם עצמם אולי לשחקן הראשון יש יתרון קל. כדי להקטין את היתרון הנ"ל אנחנו משחקים שלכל נקודה משולשת לא יהיה שווי גדול מ-11 או קטן מ-7. זה מתבצע ע"י הזזת הערכים לאחר המיקום הראשוני. זה קל ופשוט ומונע כמעט לחלוטין את היתרון של השחקן הראשון מהלך המשחק: אכן יש מזל לא מעט, אבל שחקן שלא יחשוב לא ינצח, ומסחר בין שחקנים+טקטיקה של פגיעה בשחקן המוביל (כמו חסימת דרכים) יכולה לעזור עוד בהקטנת אפקט המזל. דרך נוספת לביטול המזל נקרא קלפי קוביות. יש 36 קלפים המכילים את כל קומבינצית הקוביות וכל פעם שולפים אחד, כך שבכל סבב קלפים יודעים בדיוק מה יופיע כמה פעמים אבל לא מתי. יש גירסה נוספת המכילה 2 ג'וקרים וכל פעם שיוצא ג'וקר מערבבים את הקלפים כך שקצת אקראיות נשמרת (בס"הכ זה לא כיף אם יש לך ישוב על משבצת של 2 והוא יצא ואתה יודע שיותר לא תראה תפוקה להרבה זמן)
 

DDN

New member
יותר מדי מזל (רע) בקאטאן.

משחק מרושע חסר עכבות ומוסר.
 

ycyclop

New member
מזל רע?

נכון שיש מזל, אבל אם תשחק עם אותם אנשים לאורך זמן תבחיו שיש אנשים שינצחו יותר פעמים. זה לא רק מזל. אם מוסיפים את ההרחבות של Cities & knights of catan. המזל יורד עוד יותר.
 
למעלה