מושחתיהו שאין לו רוב מנסה לקנות את קולם של הערבים בהצבעה מחר

מושחתיהו שאין לו רוב מנסה לקנות את קולם של הערבים בהצבעה מחר

יממה להצבעה על מתווה הגז: לנתניהו אין עדיין רוב בכנסת
http://news.walla.co.il/item/2887697

המחנה הציוני ומרצ יתייצבו בהרכב מלא, ישראל ביתנו צפויה להתנגד להעברת הסמכויות ושרי כולנו לא מתכוונים להגיע. ההצבעה הקריטית שעדיין ממתינה לאישור בג"ץ, מגיעה לכנסת וראש הממשלה בניסיון אחרון להשיג רוב לקידום המתווה.

"על הקואליציה להעביר את שני הסעיפים יחד, שכן למתווה עצמו אין כל משמעות ללא נטילת הסמכויות הקשורות בממונה על ההגבלים העסקיים מידי השר דרעי. השר הצהיר לפני שבועיים שלא ישתמש בסמכותו המעוגנת בסעיף 52 לחוק ולא יעקוף את הממונה על ההגבלים, אלא יעדיף להמתין למינוי ממונה חדש, דבר שייקח שבועות ארוכים. לכן החליטו נתניהו ודרעי כי הכנסת תצביע על העברת הסמכויות של יו"ר ש"ס לממשלה, באופן שלא יטיל עליו את האחריות הבלעדית לאישור המתווה ולעקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים."

"סיעת המפתח בדרך לאישור המתווה היא ישראל ביתנו, שנמצאת אמנם באופוזיציה, אולם העומד בראשה אביגדור ליברמן הבהיר בכמה הזדמנויות כי הוא וחבריו לסיעה יתמכו בהצבעה. עם זאת, ליברמן ציין כמה פעמים כי לא יסכים להצביע על הסעיף הקשור בהעברת הסמכויות ונימק זאת בצורך של הממשלה לפתור את בעיותיה הפרוצדורליות בעצמה. כלומר, סיעת ישראל ביתנו תצביע בעד המתווה ונגד העברת הסמכויות מדרעי, צעד שיגדיל את סיכוי הקואליציה לגבש רוב בנוגע למתווה. אולם כאמור, הבעיה העיקרית היא גיבוש רוב לסעיף העברת הסמכויות. ליברמן עצמו ישהה בחו"ל בעת ההצבעה, וחמשת חברי ישראל ביתנו האחרים צפויים להתייצב במליאה. יו"ר ישראל ביתנו טרם הודיע אם יתקזז בהצבעה עם חבר אחר מהאופוזיציה שתכנן להתנגד למתווה."

"סימן שאלה גדול תלוי סביב אופן ההצבעה של חברי הרשימה המשותפת. לשאלת וואלה!NEWS השיבו בסיעה כי חבריה יתייצבו בנוכחות מלאה ויצביעו נגד המתווה והעברת הסמכויות. בסיטואציה כזו לקואליציה יהיה רוב בעד המתווה. אך בנוגע להעברת הסמכויות צפוי שוויון 56:56, מה שאומר שסעיף זה לא יאושר והמתווה לא יוכל לצאת לדרך.
כמה גורמים בקואליציה העריכו כי נתניהו יפעיל לחצים על חברי הסיעה הערבית כדי שלפחות אחד מהם ייעדר מן ההצבעה, דבר שיבטיח רוב לקואליציה. זאת לאחר שבשבוע שעבר הסכים ראש הממשלה להעביר 900 מיליון שקלים לשלל פרויקטים במגזר הערבי. גורם ברשימה המשותפת שנשאל על כך השיב: "אלה שמועות. נכון לעכשיו אין החלטה אחרת".

בתוך כך, קיום ההצבעה תלוי באישור בג"ץ שלפתחו הוגשה עתירה מהתנועה לאיכות השלטון נגד נבצרותו של השר כחלון להשתתף בהצבעה. בעתירה ביקשה התנועה לחייב את היועמ"ש לפרסם לציבור את חוות הדעת בשאלת ניגוד העניינים של השר כחלון על רקע חברותו עם איש העסקים קובי מימון. המדינה אמורה להשיב לבג"ץ את תשובתה, ואם השופטים ימצאו כי היא לא מניחה את דעתם, הם יורו על הוצאת צו ביניים שימנע מנתניהו מלהביא את סוגיית הגז הטבעי בפני הממשלה או הכנסת ומלקדם החלטות בעניין עד להכרעה בעתירה.
בכל מקרה, ביום רביעי בלילה שיגר היועץ המשפטי לממשלה עמדה לפיה כל עוד בג"ץ לא יכריע בעתירה, סוגיית הגז לא תובא להצבעה בכנסת. לנוכח עמדה זו, נראה כי המדינה תיאלץ להזדרז במתן תגובתה לעתירה על מנת שהשופטים יוכלו להכריע בה בהקדם ובכך תיתן לראש הממשלה אור ירוק להביאה להצבעה בפני הכנסת."
 
למעלה