לדעתי הסיבה היא פוליטית
אגד, שלב והקואופרטיבים האיזוריים כמו הגליל העליון היו הסתדרותיים ולכן "משלנו". מאידך הרכבת היתה "בריטית" "מנדטורית", למרות שהיא העסיקה הרבה יהודים. ולכן בתקופת המנדט עברה ההובלה היהודית, שהיתה העיקרית, כי המשק הערבי לא היה מי-יודע-מה, למשאיות ולאוטובוסים. הם היו גם מותאמים יותר וגמישים יותר להובלה יעילה מדלת לדלת. עם קום המדינה, ברור שהקואופרטיבים ירצו להמשיך בטרנד הזה מה גם שהשלטון היה "משלנו" גם בממשלה וגם בהסתדרות. קואופרטיבים חזקים ובעלי השפעה מול יחידה ממשלתית חלשה וגרעונית.... לדעתי שם המשחק הוא כח פוליטי וכח אלקטורלי. הקואופרטיבים יצגו גופים בעלי השפעה, גם אלקטורלית. רק כשהרכבת הפכה להיות ל Issue פוליטי ונוצר לה אפקט אלקטורלי היא המריאה. אני חושב גם ששלטון הליכוד היה חופשייותר מהכבלים של גופי ההסתדרות