מוסריות ואלימות

odeia

New member
מוסריות ואלימות

לאודיה יש בן חבר בכיתה, וכשמציקים לה היא מבקשת ממנו להרביץ למי שהציק לה, והוא מרביץ. זה מפריע לי מאוד, שהיא לוקחת שומר ראש ולא מתמודדת לבד. אבל יותר מזה.... שאלתי אותה אם לא מפריע לה שהוא יקבל עונש על הרבצה? אז היא אומרת שזה מפריע לה קצת, כי אם הוא יהיה בפינה בעונש, הוא לא יוכל להרביץ למי שיציק לה. וגם גיליתי ככה שמעמידים אותם בפינה, זה עוד נהוג בימינו? מה דעתכם על כל העניין? האם כדאי למנוע את זה ממנה?
 

חני ב

New member
שני דברים:

1. לא שמעתי שיש עוד בימינו עונש כזה. עפ"י חוזר מנכ"ל, אסור בשום פנים ואופן להשתמש בעונש משפיל שכזה. את לדעתי יכולה וצריכה לדבר עם המורה על כך. 2. אני מסכימה איתך, ממש לא נראית לי דרך ההתמודדות של אודיה עם הצקות. וגם אם ילד מציק לה, מה פתאם היא שולחת ילד אחר שירביץ לו? אני תמיד אומרת לילד שבא אלי ואומר לי "חני, מוישה מציק לי". אני שואלת אותו "מה זה "מציק"? תאר לי". וכמובן "מציק" יכול להיות אפילו שנגע לו בכתף. לא משנה מה עושה לה ילד או ילדה אחרים, או שתפתור את הבעיה לבד או בעזרת המורה.
 

odeia

New member
על פי דברי אודיה, קורה המון פעמים

שהיא מספרת למורה שמרביצים לה ומציקים לה והיא לא עושה כלום עם זה.
 

vered4

New member
אז תגידי לה שתספר לך

ואת תבררי את זה עם המורה. נכון שזה לא משפיע מיד, אבל אחרי כמה פעמים שתגשי אליה- נראה לי שהמורה תשתדל לשים לב
ועוד דבר- המיומנות הזו של לפנות למורה ולקבל ממנו תשובה, היא גם חשובה. יכול להיות שהיא מדברת חלש, אולי המורה לא שמעה אבל אודיה משוכנעת שהיא אמרה לה. אולי היא לא מסבירה את עצמה מספיק ברור. ולגבי הילד- הייתי ממש אוסרת על ילד שלי "להשתמש" ככה בילד אחר.
 

ARCH 2

New member
זה שהיא מספרת שהמורה

לא עושה עם זה כלום, לא בהכרח נכון. יכול להיות שהמורה משוחחת לאחר מכן עם הילד ואם מעורבים ילדים מכיתות אחרות, אז אני מניחה שהיא משוחחת גם עם המחנכות האחרות. צריך לבדוק אם הילדים המציקים הם כל הזמן אותם ילדים ולטפל בבעיה. בנוסף, אני מציעה לתת לאודיה גם את האפשרות להתמודד עם הילדים לבד (בעיקר אם מדובר על ילדים מכיתתה).
 

odeia

New member
אני נותנת לה להתמודד, זו היא שמצאה

את הדרך שלה להתמודד. שסיפרתי לבעלי על זה, הוא אמר שזה טוב מאוד שהיא עושה את זה. עכשיו שאלתי אותה, אם את אומרת למורה והיא מטפלת בזה, למה את צריכה את הילד ההוא? אז היא אומרת שיש דברים שלא קשורים למורה והם קטנים. נחמד שהיא מצאה לה פתרון כזה. פיזית היא בין הכי קטנים בכיתה, אם אל הכי קטנה, כולם שם נפילים על ידה. הילד שאימץ אותה הוא בין הענקים שם. הבעיה שלי היא רק מוסרית, הרעיון נחמד. הלוואי עלי, מן שומר ראש כזה בכיתות האלו. הבנתי ממנה גם, כשהוא מרביץ להם כשהיא אומרת, אלו מכות קטנות שהם אפילו לא הולכים למורה בגללן. אני אמרתי לה את דעתי, נראה לאן זה יוביל, ואם המורה תגיד לנו משהו על זה פעם.
 

חני ב

New member
ואולי הוא"הבריון" של הכתה?

ואולי הם מפחדים ממנו? היא לא יכולה לדעת שאלה מכות קטנות. ואם את מסכימה עם זה, את כאילו "מלמדת" אותה שבאלימות פותרים בעיות.
 

odeia

New member
כמו שכתבתי, שאני אמרתי לה את דעתי

שזה לא בסדר. אני לא יכולה לכפות עליה, כי אני לא שם. לגבי הילד, זהו ילד מקסים, שמהיום הראשון הם התחברו להם. הוא בכלל לא הבריון, רק ילד שמן וגבוה, שבכה המון בהתחלה והיה לו מאוד קשה. אחותו היא בת הזוג של אודיה בחוג איפור. אני נגד מה שקורה, אומרת לה את דעתי אבל בהחלט לא מתערבת, כמו שאני לא מתערבת כשהיא מספרת לי שמרביצים לה והמורה לא עשתה עם זה כלום. אני מתערבת רק כשהיא מבקשת או כשזה משהו שדורש התערבות הורה, דבר נדיר במחוזותינו בנתיים.
 

חני ב

New member
תראי, את שאלת אותנו

"האם כדאי למנוע זאת ממנה". אני חושבת שכן.
 

odeia

New member
למנוע ע"י הסבר ודיבורים

פיזית אני לא יכולה. להעניש על זה לא נראה לי. הסברתי לה שאני לאמוכנה שמישהו ייתמודד בשבילה ובמקומה והסברתי לה שזה גם לא בסדר שמישהו אחר ייענש, בגלל שהוא מנסה לעזור לה.
 

חני ב

New member
בסדר גמור, ודאי שלא להעניש

היא הרי שיתפה אותך במשהו וחשוב שהיא תמשיך בדרך הזו. לרגע לא התכוונתי להעניש אותה אלא להבהיר לה חד משמעית שאני (כלומר את) לא מסכימה שהיא תנהג יותר כך.
 

ת ב נ

New member
למעשה מה שאת עושה הוא: משדרת

כפילות במסר שאת שולחת לילדה. מצד אחד את לא שוללת על הסף את התנהגותה לקחת לה שומר ראש (כפי שכתבת "שמן וגבוה"), גם בניסוחים שלך את מעבירה לנו מסר שזה מאוד נחמד, יצירתי ומקורי שהיא חשבה על פתרון כזה. כלומר הילדה לא לוקחת אחריות על פתרון בעיות בדרך מילולית(להגיד לילדים שמציקים לה להפסיק), אלא מצאה פתרון אלים , שמנער אותה מאחריות. דבר נוסף שעלה בראשי הוא טובת הילד "הבריון" - אם גם ככה הוא ילד בעל קשיי התאקלמות בכיתה, אז מה שעושה אודייה, זה גורמת עוד יותר לכך שילדים לא ירצו בחברתו. והוא המסכן כנראה חושב שככה הוא יזכה בתשומת ליבה.
 

ARCH 2

New member
../images/Emo45.gif

מסכימה לדבריה של ת ב נ ומוסיפה - יש לי בכיתה ילדה שלקחה לעצמה גם "שומר ראש". לא רק שהנזק שהמעשה גורם הוא לילד האלים עצמו אלא גם לאותה ילדה. הילדים לא רוצים להתקרב אליה, כי לא יודעים מתי משהו לא ימצא חן בעיניה והיא תשלח בהם את שומר הראש שלה. עוד נקודה למחשבה.
 

odeia

New member
היא לא "מפעילה" אותו מתי שמשהו

לא מוצא חן בעיניה, אלא רק שמישהו באמת מציק ומרביץ לה. הילד מקובל בחברה וגם אודיה. גם היא מציקה וגם מציקים לה. יש 2-3 ילדים שממש מתנכלים לה, ואני מאמינה שהיא "מפעילה" אותו נגדם בלבד, דבר נוסף - אני מאמינה שזה התחיל רק לאחרונה. אני לא מסכימה עם מה שהיא עושה ואני גם אומרת לה. אביה דווקא בעד. הבהרתי לו שאנחנו מגלים אחדות נגד. למרות שאני מדברת איתה על זה, היא לא מוכנה להפסיק. אמרתי לה, שאם זה לא ייפסק, אולי נצטרך לספר למורה. אין לי כלים לדעת אם זה הופסק או לא, אני יכולה רק לדבר איתה על זה.
 

odeia

New member
לא שאלתי אותו, אבל הוא גם אומר לה

להחזיר כשמרביצים לה. הוא שמח שהיא מצאה פתרון להצקות, ואם מישהו עושה עבורה את העבודה, בכלל לא אכפת לו, העיקר שלו ירביצו לילדה שלו.
 

חני ב

New member
מבינה את ההרגשה הזו

לתלמידים שלי אני תמיד אומרת שהם לא צריכים להיות שק אגרוף, אבל למרות זאת, החוכמה היא לא להחזיר אלא להתרחק מילד מרביץ ולקרוא למורה תורנית.
 

odeia

New member
אודיה, בנוסף להיותה קטנה פיזית

מאוד קטנה, היא גם חלשה ריגשית ובוכה מאוד מהר ולא יודעת להתמודד עם ילדים אלימים. בעלי מעודד אותה לעמוד יותר על שלה. אני מבינה אותו, אף הורה לא אוהב שהילד שלו הוא שק איגרוף ובעיקר ילד שאתה יודע שהוא בסה"כ לא עושה רע לאף אחד. אתן לך דוגמא מהיום: אודיה הלכה לבית הילדים בקב'. היא רצתה להוציא את הכריך כדי לאכול, וילדה, שגדולה ממנה בשנתיים, אמרה לה שאסור לה, תוך כדי זה שהיא עצמה אוכלת כריך. אודיה פשוט לא אכלה כלום כל היום. המטפלת דיברה בטלפון אז היא לא ניגשה אליה. או יש ילד שכל פעם ממש מתנהג בצורה נוראית לאודיה בהסעות, וזה תמיד קורה שאין מבוגר על יד. (דוחף אותה מהאוטובוס ולא נותן לה לעלות, מרביץ לה עם המיטריה וכו'), בעלי ניגש לאמא שלו ולמורה ואמר להן, שאם זה יימשך, הוא יטפל בו לבד. בסה"כ זה טוב שהיא מוצאת דרך, כל דרך, להתמודד. אני מסבירה לה מה לא טוב בזה, תוצאות שיכולות לקרות מזה. בסופו של דבר, היא תעשה מה שנכון בעיניה, ואני לא אדע עד שהיא או מישהו אחר יספר לי על זה.
 
למעלה