חבל מאוד . מעניין איך איש לא חשב על
תגובה לדביר
הייתי בין אלה שהקימו את הארכיון של אגד ואת אוסף האוטובוסים. בשנות השמונים דאגנו לאסוף כל תת דגם של לילנד "רויאל טייגר" שהיה להם ונציג של החבורה שאספה ישב בועדות השונות שהחליטו על גריטה. איתרנו אוטובוסים שהיו עדיין פעילים בסניפים ושריינו אותם לאוסף לכשייבוא יומם. מה שקרה היה שכל האוסף נשרף..באחת ההתנפלויות של מאות פלסטינים על מוסך "ארז, של אגד במחסום ארז.....וחבל.
חבל מאוד . מעניין איך איש לא חשב על
כך שאיחסון אוטובוסים במקום רגיש כול כך עלול לסכן אותם . מצד שני , אגד מכרה לבורמה 100 ליילנדים שאותם שיפצה , זה היה לפני 7-8 שנים . אי אפשר היה לקחת חלק מהם לאוסף , אם כבר אז כבר? ומה עם כול הליילנדים הישנים שאפשר היה עדיין לראות עד לפני מס´ שנים במוסך נתניה? למה לא לקחו משם? ממש חבל , ומרגיז . עוד " שאלות אוטובוסים " : היום , כשאתה מסתכל על אוטובוסים של אגד , הם זהים לחלוטין בכול הארץ . לאוטובוסים העירוניים אותה צורה , ולבינעירוניים גם ( שם עדיין יש שלושה סוגים , אם איני טועה , אבל החדשים הגבוהים - זהים בצורתם ) . לליילנדים , שמן הסתם לכולם היה אותו מנוע , היו אלף ואחת צורות , או יותר נכון , מרכבים שונים . מי היה מחליט על צורות המרכבים כשהאוטובוסים יוצרו? בהתאם למה החליטו על צבעי האוטובוסים? אני זוכר שבשנות ה- 60 , החליף הצבע הירוק עם הפס הלבן באמצע ( הצביעה שחסרה לדעתי במוזיאון ) את הצביעה האפורה עם ה "כנפיים " הכחולות ( צביעה זו כן מופיעה באתר המוזיאון ) . אוטובוסי התיירים נצבעו בכחול עם מן " כנף " לבנה באמצע , שעליה היה כתוב באדום-כחול " אגד תיור " . האוטובוסים היו חדשים ויפים , היו להם מן " טסות " ( " צלחות " ) כאלה על הגלגלים הקדמיים והאחוריים , והגלגל הרזרבי הונח על מיתקן בדופן האחורית , מעל ללוחית הרישוי . היו כאלה שאפילו צבעו את הגלגלים האלה בלבן , כדי להוסיף יופי ( או למטרה אחרת? ) . ב 1974 - 1975 ,השתנתה הצביעה לכחול , ואז בבת אחת הורידו מכול האוטובוסים את ה " טסות" מהגלגלים , ( אגב , מה עשו עם כול מאות ה " טסות " האלה? ) וגם את הצמיגים הרזרביים מהדופן האחורית , כך שהאוטובוסים נראו " עירומים " ולא יפים , ומאוד מוזנחים , ביטלו את הצביעה הייחודית של אוטובוסי התיירים וצבעו את רובם בצבע של האוטובוסים הרגילים ( חלק קטן מאוטובוסי התיירים נצבעו בכתום מזעזע ) . למה כול זה נעשה? מה הסיבה לכך? מדוע בשנת 80´ שונתה הצביעה לאדום? האם בגלל אוטובוסי המרצדס שנכנסו אז לשירות? למה שירתו אוטובוסי ה skania באגד זמן קצר כול-כך , יחסית? ולאן נעלמו כול המרצדסים של אמצע שנות ה-80? הם כבר נגרטו? מקווה שיש לך תשובות לכול השאלות האלה .