מודעות פונולוגית מקלינאית דרומית
אני מברכת אתכן על הפורום הנפלא הנותן והמפרגן שלכן. מוכרחה להודות שאני מציצה בו הרבה ונעזרת בו הרבה לטיפולים שלי. אז ככה לגבי מודעות פונולגית- נכון שהגננות עוסקות הרבה מאד בצליל פותח וטזה אמנם חשוב אך לא מספיק. יש לעסוק גם בצילי סוגר בסדר הבא: מילים שנגמרות בהברה פתוחה (גלידה,ילדה וכד') אח"כ מילים שנגמרות בצליל חוכך כמו ז'.ר'.ס'.ח'. (צלילים שיש להם רוח ואפשר להמשיך אותם)כמו ברז,אש,ורק בסוף מילים עם פוצף כמו בקבוק בת וכד'. אני משתמשת ב"רובוט" שמתקלקל ואומרת הרובוט שלי נתקע על הצליל האחרון ובמקום ילדה הוא אומר ילדהדהדה כי ילדה נגמר בדה -וזה החלק החשוב -אחרי שהילד יודע לחזור על ההברה האחרונה הוא צריך לדעת להפריד ולומר שילדה נגמר בדה ולכן אני תמיד חוזרת על זה. זה תמיד עובד מי לאט יותר ומי מהר יותר אבל בסוף זה תמיד עובד. עוד משהו במודעות פונולוגית חשוב מאד מאד זה אנליזה וסינטזה של צלילים ברמות שונות מתחילים בחלוקה להברות מה שכולן עושות-הילד יחלק להברות מילים וגם יאסוף את ההברות של מילים שאתן חילקתן.בשלב הבא הולכים לחלקים יותר קטנים ומפרקים לצלילים כמו מ-ש-ק-פ-י-ם חשוב שהילד יעשה גם את הפירוק וגם את ההרכבה. דבר נוסף חשוב מאד זה ההמרות-אבל זה רק ממש לקראת סוף שנת הגן-להוריד צליל פותח להחליף צליל פותח וכד'. חשוב מאד-כשמראים לילד את האות כבר מערבים משהו נוסף חזותי,זכרון, אורתוגרפי וכד'-זה כבר לא מודעות פונולוגית "נקייה" וחשוב מאד להשאר קודם עם המודעות הפונולוגית שאינה מערבת את האורתוגרפיה. למרות שמשרד החינוך שם דגש מאד גדול על נושא המודעות הפונולוגית אל לנו לשכוח דברים שפתיים נוספים חשובים מאד במוכנות לא' מעבר למודעות הפונולוגית כמו זכרון עבודה,מבנים תחבירים תיאור מדויק וכד'.-
אני מברכת אתכן על הפורום הנפלא הנותן והמפרגן שלכן. מוכרחה להודות שאני מציצה בו הרבה ונעזרת בו הרבה לטיפולים שלי. אז ככה לגבי מודעות פונולגית- נכון שהגננות עוסקות הרבה מאד בצליל פותח וטזה אמנם חשוב אך לא מספיק. יש לעסוק גם בצילי סוגר בסדר הבא: מילים שנגמרות בהברה פתוחה (גלידה,ילדה וכד') אח"כ מילים שנגמרות בצליל חוכך כמו ז'.ר'.ס'.ח'. (צלילים שיש להם רוח ואפשר להמשיך אותם)כמו ברז,אש,ורק בסוף מילים עם פוצף כמו בקבוק בת וכד'. אני משתמשת ב"רובוט" שמתקלקל ואומרת הרובוט שלי נתקע על הצליל האחרון ובמקום ילדה הוא אומר ילדהדהדה כי ילדה נגמר בדה -וזה החלק החשוב -אחרי שהילד יודע לחזור על ההברה האחרונה הוא צריך לדעת להפריד ולומר שילדה נגמר בדה ולכן אני תמיד חוזרת על זה. זה תמיד עובד מי לאט יותר ומי מהר יותר אבל בסוף זה תמיד עובד. עוד משהו במודעות פונולוגית חשוב מאד מאד זה אנליזה וסינטזה של צלילים ברמות שונות מתחילים בחלוקה להברות מה שכולן עושות-הילד יחלק להברות מילים וגם יאסוף את ההברות של מילים שאתן חילקתן.בשלב הבא הולכים לחלקים יותר קטנים ומפרקים לצלילים כמו מ-ש-ק-פ-י-ם חשוב שהילד יעשה גם את הפירוק וגם את ההרכבה. דבר נוסף חשוב מאד זה ההמרות-אבל זה רק ממש לקראת סוף שנת הגן-להוריד צליל פותח להחליף צליל פותח וכד'. חשוב מאד-כשמראים לילד את האות כבר מערבים משהו נוסף חזותי,זכרון, אורתוגרפי וכד'-זה כבר לא מודעות פונולוגית "נקייה" וחשוב מאד להשאר קודם עם המודעות הפונולוגית שאינה מערבת את האורתוגרפיה. למרות שמשרד החינוך שם דגש מאד גדול על נושא המודעות הפונולוגית אל לנו לשכוח דברים שפתיים נוספים חשובים מאד במוכנות לא' מעבר למודעות הפונולוגית כמו זכרון עבודה,מבנים תחבירים תיאור מדויק וכד'.-