מודעות פונולוגית מקלינאית דרומית

נגגי

New member
מודעות פונולוגית מקלינאית דרומית

אני מברכת אתכן על הפורום הנפלא הנותן והמפרגן שלכן. מוכרחה להודות שאני מציצה בו הרבה ונעזרת בו הרבה לטיפולים שלי. אז ככה לגבי מודעות פונולגית- נכון שהגננות עוסקות הרבה מאד בצליל פותח וטזה אמנם חשוב אך לא מספיק. יש לעסוק גם בצילי סוגר בסדר הבא: מילים שנגמרות בהברה פתוחה (גלידה,ילדה וכד') אח"כ מילים שנגמרות בצליל חוכך כמו ז'.ר'.ס'.ח'. (צלילים שיש להם רוח ואפשר להמשיך אותם)כמו ברז,אש,ורק בסוף מילים עם פוצף כמו בקבוק בת וכד'. אני משתמשת ב"רובוט" שמתקלקל ואומרת הרובוט שלי נתקע על הצליל האחרון ובמקום ילדה הוא אומר ילדהדהדה כי ילדה נגמר בדה -וזה החלק החשוב -אחרי שהילד יודע לחזור על ההברה האחרונה הוא צריך לדעת להפריד ולומר שילדה נגמר בדה ולכן אני תמיד חוזרת על זה. זה תמיד עובד מי לאט יותר ומי מהר יותר אבל בסוף זה תמיד עובד. עוד משהו במודעות פונולוגית חשוב מאד מאד זה אנליזה וסינטזה של צלילים ברמות שונות מתחילים בחלוקה להברות מה שכולן עושות-הילד יחלק להברות מילים וגם יאסוף את ההברות של מילים שאתן חילקתן.בשלב הבא הולכים לחלקים יותר קטנים ומפרקים לצלילים כמו מ-ש-ק-פ-י-ם חשוב שהילד יעשה גם את הפירוק וגם את ההרכבה. דבר נוסף חשוב מאד זה ההמרות-אבל זה רק ממש לקראת סוף שנת הגן-להוריד צליל פותח להחליף צליל פותח וכד'. חשוב מאד-כשמראים לילד את האות כבר מערבים משהו נוסף חזותי,זכרון, אורתוגרפי וכד'-זה כבר לא מודעות פונולוגית "נקייה" וחשוב מאד להשאר קודם עם המודעות הפונולוגית שאינה מערבת את האורתוגרפיה. למרות שמשרד החינוך שם דגש מאד גדול על נושא המודעות הפונולוגית אל לנו לשכוח דברים שפתיים נוספים חשובים מאד במוכנות לא' מעבר למודעות הפונולוגית כמו זכרון עבודה,מבנים תחבירים תיאור מדויק וכד'.-
 

צילציל

New member
תודה על ההעשרה, נשמח אם תלווי אותנו

בפורום כיועצת מקצועית כמו שדפנה תומכת בחשבון ,ויעלים בטבע, ואירית במוסיקה.ואלהלה בהעשרת תמונות ו... בכל אופן העשרת אותנו ותודה לך על כך...
 

חניני

New member
נגגי ../images/Emo51.gif על ההארות הבונות ששלחת

תרמת להבהרת תכנים חשובים בתחום המודעות הפונולוגית שאותם יש ללמד ובסדר הנכון... השארי איתנו והוסיפי לתרום לנו...
 

עוללים

New member
מודעות פונולוגית

תודה על ההדרכה. שאלה לי - האם צריך/רצוי לרדת עד לרמה של פונמות עם ילדים בני 4-5 ?
 
דבריך מאורגנים ברורים ונכונים

מאוד. יחד עם זאת חשוב לציין שיש ילדים אשר קל להם יותר בפירוק לצלילים מאשר בפרוק להברות - לפחות בחלק מן המלים. כמו למשל: המילה דלי - בפירוק להברות - יש הברה אחת בלבד - דלי- הכוללת את כל צלילי המילה ואילו ילדים רבים יפרקו אותה לשני צלילים - ד - לי - בקלות רבה יותר. מכיוון שכל הנושא של מודעות פונולוגית בגיל הרך מכוון לשיכלול יכולת הכתיבה והקריאה, לדעתי אין מקום להתעקש על חלוקה להברות במקרה שכזה. מה דעתך?
 

נגגי

New member
מליל פותח ...

מילים חד הברתיות המתחילות בצרור כמו דלי או בלי אכן קל לילדים לחלק אותן לצלילים ולמעשה זה המקום הראשון בו מתרגלים את הילדים בחלוקה לצלילים ולא להברות. אני פשוט לא בוחרת מילים כאלה אם אני עובדת על חלוקה להברות ובוחרת רק מילים שהן בנות הברות פתוחות בשלב הראשוןכמו כסא,סבא עגלה וכד'. בגילאי 3-4 אין בכלל מקום לעבוד על חלוקה לצלילים בהחלט מספיק לעבוד על חריזה "מהבטן" באמצעות השלמות בעיקר ועם הילדים הגבוהים קצת על צליל פותח כשאנחנו נותנים את הצליל והם משלימים את המלה -אין מקום לדרוש מהם לפרק את המלה ולומר רק את הצליל-זה לא מתאים לגיל. לקראת אמצע גן חובה כדאי להתחיל כשמדברים על צלילם פותח לעבוד כבר על מילים כמו דלי בתור "מקפצה " למילים כמו גלידה. באופן עקרוני כדאי לבכל זאת להתחיל עם הברות רק לבחור מילים שיהי ברור מה אנחנו רוצים מהם. יש שתי חוברות מעולות שאני עובדת אים אחת היא מודעות פונולגית של מיכל רוזנברג (הקושי היחיד שלה הוא שאין מחסן מלים-למה התכוונה בכל ציור אבל אפשר להסתדר) והשנייה היא מלה וצליל של זהבה קלנר לסיום גן חובה ואפילו תחילת א' -שם יש התייחסות לצלילים בתוך הברה וזה יותר קשה.בדרך כלל אני עובדת עם החוברת הזו בצירוף לעבודה במשחק וכד' עם הילדים ולא רק איתה .
 

צילציל

New member
נגגי , ההערות וההארות שלך מאוד

חשובות לנו, לזה התכוונתי להוספת דקויות , מיקוד , הבהרות . את תורמת פה לכל ילדי ישראל וגם לתפוצות . נשמח אם תלווי אותנו בהערותיך גם בעתיד. יש לי שאלה עד כמה חשוב ואם בכלל לתת לילדי גן תפזורות מילים בנושאים שונים? לדוגמא משהי העלתה לפורום דף לפורים בו הילד אמור למצוא את המילה פורים שמופיעה הרבה פעמים. על איזה צורך זה עונה? הרבה פעמים אנחנו עושות באינטואיציה וחסר הרציונל. נשמח לכל התייחסות.
 
נגגי, יש לי שאלה, על מידת החשיפה

של ילדי הגן לשיטה "הפונטית". בגני, אני פועלת לפי השיטה האוריינית, והשפה כמכלול. אני משלבת מודעות פונולוגית בדרך חווייתית עם המון משחקים ושירים. עד כמה לדעתך יש גם לחשוף ילדים לאותיות- כל אות בנפרד? האם לדעתך יש לשלב בים השיטה הפונטית והשפה כמכלול?
 
הכל נכון מאוד

והדיוק מאוד משמעותי בעיניי - בפורום כזה... אגב למיכל יש ערכה המוססת על קוראים וחושבים. הערכה מורכבת מלוחות מגנטיים וכרטיסים מגנטיים עם מדריך לגננת ניתן לרכוש את הערכה בסלעית תודה על תגובתך דפנה
 

נגגי

New member
תפזורות השפה כמכלול ועוד

הערכה של מיכל טובה אך שתי בעיות-אחד היא מאד מאד יקרה כלומר 500 ש"ח והשנייה היא שיש לה מעט מידי דוגמאות לכל מצב כך שאם רוצים לעבוד באמצעותה חייבים לשלב איתהעוד פעילויות עוד דוגמאות ולכן האם להוציא כל כך הרבה?? אני עוד מתלבטת אם לקנות אותה לעצמי... ולגבי שאר השאלות- השילוב בין השיטה הפונולוגית והשפה כמכלול- רכישת קריאה באמצעות השפה כמכלול למעשה מבוססת על ידע ומכנות פונולוגית מלאה כלומר, הילד אמנם ילמד מלה שלמה בהתאם לסיפור ואז ילמד מלה חדשה כנ"ל ,מתוך שתי המלים האלה הןא למעשה צריך להסיק את הקשר בין אות מסוימת לבין הצליל הקבוע שהיא מייצגת לדוגמא: אם למד באחד הסיפורים שלום ובאחר שישי הוא יסיק לבדו ש-ש מייצג את הצליל ש (עם שוא) וזה יוכל לעשות רק אם יש לו מודעות פונולויגית גבוהה מאד כלומר יוכל להפריד את המלים לצלילים ידע באיזה מיקום כל צליל בתוך המלה ומה הסדר וכד'. מכאן, רכישת הקריאה רק בשיטה זו למעשה מבוססת על מודעות פונולוגית ברמה מאד מאד גבוהה. יחד עם זה, אנו יודעים שחלק מתהליך הקריאה כן מבוסס על זהוי מילים שלמות וגישה מהירה ללקסיקון (=מילון אנושי בו ישנו כל הידע שלנו על המלה)+ העובדה שהשיטה יוצאת תוך העניין של הילדים עצמם כלומר מעלה מוטיבציה ואינו משעמם וטכני,לכן אפשר לשלב אבל הדגש חייב להיות על המודעות הפונולוגית. אם הדגש הוא לא על זה והילד לא שולט במודעות הפונולוגית לא תהיה רכישה של קריאה. רק להזכיר לכן שהקריאה מערבת עוד כמה נושאים כמו יכולת שפתית הבנת הנשמע פענוח סמלים וכד' כך שבכלל השפה כמכלול דורשת יכולות שפתיות גבוהות מצד אחד ומצד שני עיסוק בגישה הפונולוגית הוא למעשה עיסוק בתחום מאד ספציפי ומצומצם הקשור לרכישת הקריאה. לגבי השאלה על התפזורות- ברגע שהפעילות היא חזותית בלבד היא לא משמעותית מבחינת צלילי המלה כלומר בקשר בין הצליל והאות או פענוח למלים אבל היא בהחלט מחזקת דברים הקשורים ליכולות חזותיים כמו רצף שוני בין אותיות זכרוןעבודה חזותי וכד'.
 
נגגי- תודה, על תשובתך. האם יש לך

אפשרות להעלות לפורום חומר תיאורטי על הגישות השונות?
 
אהבתי את המשחק עם הרובוט

את יכולה לתת עוד רעיונות כמו הרובוט אני מצטרפת לשאר הבנות בתקווה שתשארי איתנו
 

נגגי

New member
רעיון נוסף

למשל בשביל ללמד הפרדה של צרור כמו בגלידה או דלי אפשר לקחת שתי כפיות אחת על השניה ולהפריד אותם לצלילים. כלומר- גלי =שתי הכפיות ביחד וג=כפית ו-לי= כפית נפרדת.אם תהיי ספציפית לגבי המטרות אני אוכל לתת רעיונות בכיף כשכמובן אני מפרידה בין דרכים להקנייה ובין דרכים לתרגול
 

סונסטה1

New member
תודה לך על ההארות ../images/Emo66.gif

אני רוצה להוסיף שיר העוזר בצליל סוגר אל החורש הקרוב רוב רוב הלכתי לי פרחים לקטוף טוף טוף ובחורש שקט הס הס הס רוח קל חלף וגז גז גז נא הגידי לי ציפור פור פור עד כמה שנים אספור פור פור עד מאה עשרים שנה נה נה ילדתי הקטנטנה נה נה .
 
למעלה