מה תפקיד הגלגלים שמסתובבים בצמוד למצערת במטוסי נוסעים?

מה תפקיד הגלגלים שמסתובבים בצמוד למצערת במטוסי נוסעים?

היי, יצא לי כבר כמה פעמים לראות בסרטונים על מטוסי נוסעים מעין גלגלים או חישוקים שמסתובבים משני צידי המצערת, כפי שרואים כאן (דקה 9:50) מה תפקידם?

תודה רבה.
 

ethanr

New member
זה המקזז הידני

בהרבה מטוסי נוסעים (אם כי לא בכולם), בנוסף למקזז החשמלי הנשלט ע״י מתג ב-yoke, יש גם גלגל המאפשר קיזוז ידני. לפעמים יותר נוח, וגם טוב בתור גיבוי, במקרה של כשל במערכת החשמלית.
כאשר טייס אוטומטי פועל, הוא מקזז באופן אוטומטי, ואז אתה רואה את התנועה של ״הגלגלים שמסתובבים״ עליהם שאלת. קיזוז אוטומטי קורה גם במודים מסוימים של טיסה ידנית (כפי שרואים בסרטון).
מקוה שזה מסביר.
 
מקזז של מה, של הגה הגובה?

רשמת מקזז אבל לא הסברת של מה... אבל אני מבין מהפורום המקביל שהתכוונת למקזז של הגה הגובה. מדוע צריכים את המקזז הזה? למה הוא משתמש? האם זה כדי לאזן את המטוס כאשר יש בו מטען כבד למשל?
 

ethanr

New member
כן - מקזז של הגה הגובה

מדוע צריכים את המקזז הזה? ברגע שתטיס מטוס אמיתי - תבין מיד..
זה כ״כ בסיסי שאין לי תשובה יותר טובה
 
קיזוז - הסבר קצר

כאשר מטוס טס טיסה ישרה ואופקית ובמהירות קבועה, הסכום הווקטורי של כל הכוחות הפועלים עליו שווה לאפס.
ע"מ שזה יקרה, שני הכוחות האנכיים הפועלים על המטוס: עילוי - מעלה ומשקל - מטה, שווים זה לזה.
שני הכוחות האנכיים הפועלים על הכנף, מתלכדים בנקודה דמיונית, הנקראת מרכז הכובד של המטוס. נקודה זו, נמצאת, באזור השליש הקדמי של הכנף.
העילוי מעלה, מורכב משני כוחות: עילוי המופק מהכנף עצמה ועוד "עילוי שלילי" המופק במייצב הגובה של המטוס. שני כוחות עילוי אלו נפגשים בנקודה דמיונית, הנקראת "מרכז הלחץ". כאמור, בטיסה ישרה ואופקית מרכז הלחץ ומרכז הכובד נפגשים באותו המקום.
אם מסיבה כלשהי, מרכז הכובד יזוז קדימה או אחורה, הטיסה כבר לא תהיה ישרה ואופקית. ע"מ להחזיר את המטוס לישרה ואופקית, יש להזיז את נקודת מרכז הלחץ קדימה או אחורה, עד ששוב תתלכד עם מרכז הכובד.
כזכור, מרכז הלחץ מורכב מהעילוי של הכנף ומהעילוי השלילי של מייצב הגובה. אם אנו רוצים להזיז את מרכז הלחץ, אנו יכולים "לשחק" בכוח העילוי השלילי של מייצב הגובה באופן, שהשקול שלו יחד עם עילוי הכנף יחזרו להתלכד עם מרכז הכובד. אם נקטין את העילוי השלילי של מייצב הגובה, מרכז הלחץ יזוז קדימה ואם נגדיל את העילוי השלילי, מרכז הלחץ יזוז אחורה. הקיזוז, משפיע על גודל העילוי השלילי של מייצב הגובה ולכן קיזוז מתאים ישנה את העילוי השלילי של המייצב עד אשר נגיע למצב שמרכז הלחץ חוזר להתלכד עם מרכז הכובד והמטוס יחזור לטיסה ישרה לאופקית.
וחומר למחשבה - מה קורה כשהטייס מזיז את הגה הגובה?
אריאל אריאלי
 

איילBNO

New member
לא צריך להטיס מטוס כדי לראות מה המקזז עושה.

בכל סימולטור שאתה משחק בו (FSX/P3D/X-plane) , לפני המראה קזז את הגה הגובה למלא למעלה או למטה, לפי בחירתך, ונסה להמריא. סיכוי טוב שתאלץ להילחם עם הגויסטיק כדי לייצב את המטוס. סיכוי יותר טוב (אם אתה מטיס סילונים) או שתתקע באדמה או שתיכנס להזדקרות לאחר המראה....
 
למעלה