מה עושים עם ילד חכם בגן חובה?

passioneta

New member
מה עושים עם ילד חכם בגן חובה?

האחיין שלי מאוד נהנה ממתמטיקה. מצד אחד הוא יודע לחבר ולהכפיל עד 100 בקלות, לחסר ולחלק עד 20. מבין את מושג העשרות והיחידות. הוא עדיין לא יודע לשבור את העשרת באופן מסודר (כלומר הוא מחשב, אך על ידי מניה). גם הכפלה לא נעשית לפי לוח הכפל אלא על ידי מניה (כלומר 3*8=8+8+8 או 5*13= 13+10+3+10+3+10+3+10+3 וכו') סיימנו את החוברת הראשונה של כשרים והקשרים, היא התחילה לשעמם אותו בשלב מסוים (הילד מחשב 13*5, ושם התרגילים הם של 1+4). החוברת השניה של כשרים והקשרים נראית לי קלה מדי, והשלישית בדיוק מתאימה, אך אני חוששת לדלג על שלב חשוב בהבנה (ההבדל בין יכולת חישוב והבנה ברורה לי - הוא למשל יודע לחשב עם מספרים שליליים אבל לא באמת מבין עד הסוף). אפשרות אחרת היא לעבור לחוברת ה-2 של מתמטיקה יסודית - נראה ששם מתקדמים יותר מהר אבל מצד שני הבנתי שזו שיטה שמתאימה יותר לעבודה בכיתה ולא לעבודה עצמית. יש לציין שהלימוד הוא יוזמה של האחיין - אצלנו לא דוחפים בכלל (להפך - דואגים קצת מה הוא יעשה בבי"ס...). (דרך אגב, הוא גם לימד את עצמו לקרוא בלי ניקוד כך שהוא מסתדר גם עם הבעיות המילוליות). מה אתם ממליצים? תודה,
 

passioneta

New member
נ.ב.

כשאני מדברת על "עבודה עצמית" הכוונה כמובן לעבודה איתי - כלומר עם "מורה פרטית" (שמבינה ואוהבת מתמטיקה).
 

passioneta

New member
תודה על ההפניה,אכן עזרה אבל

למרות שאני מבינה שהפורום הזה הוקם כנראה לתמיכה בשיטה הסינגפורית, אני חושבת שהשאלה שלי יותר מהותית. אם יש כאן מורות למתמטיקה לכתותהנמוכות אשמח להתיחסות ספציפית לשאלה שלי. כמו שציינתי, אני מלווה את הילד וכבוגרת טכניון יש לי הבנה טובה ואהבה למתמטיקה.
 

בני שור

New member
גן חובה

מקימי הפורום אמנם קשורים בצורות שונות ל"מתמטיקה יסודית - שיטת סינגפור", אך הפורום פתוח כמובן לבעלי נסיון אחר ודעות שונות. אני חולק על הקביעה שלך כי "מתמטיקה יסודית" מתאימה יותר לעבודה בכיתה ולא לעבודה עצמית. המדריכים למורה, שנכתבו בישראל על ידי תלמה גביש, ניתנים להשגה (אולי עם מעט מאמץ), ומכילים גם הסבר של הרציונל וגם פרטים דקים של שיטת ההוראה. "מורה פרטית בוגרת הטכניון" תוכל, תוך העזרות במדריכים אלו, להתקדם ובפרט להשיג הבנה אמיתית. נדמה לי שאין מדריכים ברמה כזו בשיטות האחרות, אך יתכן שאני טועה. בכל מקרה קפיצה מחוברת בשיטה א' לחוברת בשיטה ב' עלולה לבלבל יותר משתועיל. ובמאמר מוסגר, אמנם מסופר על קארל פרידריך גאוס הצעיר (בן שש) שגילה תוך דקות כיצד לחשב סכום של סדרה חשבונית. אבל האם לוח הכפל עד 100 אכן חשוב בגן חובה?
 

passioneta

New member
לדעתי בגן חובה חשוב לשחק ולהנות

כל מה שהילד הזה לומד הוא מדחיפה שלו. את החוברת קנינו לו אחרי שהוא דרש שנכין לו דפים עם תרגילים ("כמו בגן"), וחשבנו שכדאי לעבוד בצורה מסודרת על מנת שלא יווצרו לו חורים בהבנה. (גם בקריאה - לאחר שלימד את עצמו לקרוא בלי ניקוד החלטנו לחשוף אותו לנושא הניקוד כדי שלא יווצרו לו הרגלים לא נכונים). יש לו זיכרון מצוין וכך מדי פעם אנחו מגלים שהוא זוכר חלקים מלוח הכפל - בלי שום עידוד מצידנו. ההנחה שלי לגבי חשיבות העבודה הכיתתית בשיטת סינגפור התבססה על חומר שקראתי באתר של השיטה. מבחינת הבנה אמיתית - ההבנה שלו מפתיעה אותי כל פעם מחדש. הוא לא גאוס,לשמחת כולנו. בכל אופן כרגע אני מנסה לתת לו אתגרים מסוג אחר - היום למדנו לשחק "בול פגיעה" - כי אני לא בטוחה לאן ואיך להמשיך במתמטיקה.
 
ילד חכם בגן חובה

א. איננו תומכים רק בשיטת סינגפור. אנחנו תומכים בכל שיטה שהוכחה כיעילה ושאנחנו חושבים שהיא תתרום להעלאת הרמה. עם זאת, אני חושבת שהנזק של דילוג על שלבים, במיוחד על שלבים לשוניים , הוא ארוך טווח. אינני מתכוונת לבעיות מילוליות, אלא לעיקרון של יצירת בעיות . אני מציעה לך להיכנס לאתר שלי: web.macam.ac.il/~talma_g ולקרוא שם על סיפורי חשבון. בשום פנים ואופן לא לעבור לחוברת 2 של סינגפור לפני שהוא יודע אילו סוגי חיסור יש ולפני שהוא יודע להסיק מסקנות לוגיות ממצבים ולנסח אותן. אני מוכנה לסייע לך אישית, להכיר את הילד ואז לתת לך הדרכה יותר מוסמכת. תוכלי לפנות אלי טלפונית : 8387131 - 04. אינני לוקחת תשלום בעבור פעילותי לקידום המתמטיקה. גם לא בעבור הנחייה אישית. זוהי תרומתי לחברה בישראל. קשה לי לייעץ בלי לראות את הילד. אם אכיר את הילד אוכל להנחותך ביתר מקצועיות.
 

passioneta

New member
תודה לגבי ההצעה לעזרה באבחון

אני מאוד מעריכה אותה אבל אני חושבת שאנחנו לא רוצים לשים את הילד בסיטואציה של אבחון כרגע - כל מה שהוא עושה איתי זה משחק עם הדודה ואנחנו רוצים שזה ישאר במסגרת כזו.
 

passioneta

New member
אז ככה

אנחנו די מתלבטים. מצד אחד הוא חזר היום מהגן עם דף תרגילים פתור שכלל חיסור עד 100, ותרגילי כפל, כולם פתורים היטב. חיסור וחיבור דו ספרתיים עד 100 הוא עושה בפירוק נכון של עשרות ואחדות, אבל הוא לא יודע לשבור את העשרת (אלא עושה זאת על ידי מניה). הוא מתרגם נכון ובקלות סיפורים לתרגילים, אבל קצת מתבלבל בתרגום תרגיל לסיפור (הוא נסחף בהמצאת הסיפור, מוסיף פרטים ותיאורים - כנראה על מנת שזה יהיה "סיפור" - ואז לשאלתי מתרגם את הסיפור לתרגיל נכון, אבל לא התרגיל המקורי עליו הוא נשאל). עוד דוגמאות: שאלתי אותו כמה גלגלים ל-4 מכוניות. הוא ענה מיידית (ללא מניה) 16. כששאלתי אותו איזה תרגיל עשה, אמר 8+8. דוגמא אחרת: בחוברת היה תאור של נדנדה עם 3 ו-5 קוביות. סופר שם על ילד שהציע להסיר 2 קוביות לשם איזון, וילדה שהציעה להוסיף שתיים. כששאלתי אותו מה הוא היה עושה הוא הציע להעביר קוביה אחת מצד לצד, כך שבשני הצדדים תהינה 4 קוביות. נתתי לו חידה עם נתון מיותר, והוא התעלם ממנו ("אבל זה לא משנה..."). הילד מאוד אוהב להתמודד לבד עם בעיות ומתוך זה ללמוד ולהסיק מסקנות, ופחות אוהב כשמסבירים לו דברים. אנחנו די בהתלבטות מה לעשות איתו - להמשיך עם כשרים והקשרים חוברת 3 (ברור שחוברת 2 תשעמם אותו) או עם חוברת 1 או 2 של סינגפור. או בכלל להפסיק עם המתמטיקה כרגע למרות שדי חבל לנו כי הוא מאוד נהנה מזה.
 
לפסיונטה

הנחייה כללית אני יכולה לתת , אבל ללא היכרות עם הילד אני עלולה לשגות ולתת הנחייה לא מתאימה. קשה לי לייעץ לך בפרטי פרטים מבלי שאני רואה את הילד. מובן שלא אוכל להנחותך לחוברת מסוימת כלשהי. גם אינני יודעת אם כדאי להמשיך במתמטיקה או לא.
 
למעלה