מה נחשב "הגליל"?

XrayCharlie

New member
מזכיר לי את השאלה "מה זה גוש דן"?

גם כאן תקבל מספר תשובות שונות.
מבחינתי, בגדול, גבול מערבי כביש 70, גבול דרומי כביש 75 וכאשר מגיעים לנצרת אז קו ישר מזרחה פחות או יותר וגבול מזרחי כביש 90.

אם אתה רוצה יותר לדייק אז על בסיס הכבישים האלו אבל כאשר מתחילים לטפס (טיפה מזרחה מכביש 70 או צפונית לכביש 75 בחלקו המערבי ודרומית לכביש החל מהעליות לנצרת).
 

XrayCharlie

New member
החלק המערבי....

אני לא חושב שיש "קו" שמחלק את הגליל בין מערב, מרכז ומזרח (למרות שכביש עכו-צפת נחשב כמחלק בין הגליל התחתון לעליון למרות שאולי צריך להגיד כביש עכו-עמיעד), אין כאן כבישי אורך.

מבחינה שלטונית אין לגליל משמעות מבחינת "גבולות גזרה".
נפת עכו שולטת גם על אזור החוף ("מישור החוף" לצורך העניין) וגם על אזורים בגליל המערבי.
דרומית לו יש את נפת יזרעאל ששולטת גם על "עמק בית שאן" (שזה חלק מבקעת הירדן), "עמק יזרעאל" (שזה לא הגליל) וגם על הרי נצרת-תירען (שזה כן חלק מהגליל).
 

Yaron Livne

New member
אנשים משתמשים הרבה בביטוי "הגליל המערבי"

יש גם בית חולים לגליל מערבי בנהריה. יש אנשים שמשווים בין הגליל המערבי לגליל העליון וזה נשמע לי מגוחך, זה לא על אותו מישור דיבור.

כשמדברים על ליישב את הגליל והנגב נראה שמדברים על הרבה יותר המרי הגליל.

בכלל במקור מחוז הגליל באימפרייות היה משהו יותר גדול אפילו. אז האם בכלל יש חלוקה נכונה.
 
דווקא יש גבול ברור

ציר ראמה - פקיעין - חוסן מפריד בין הגליל העליון המערבי לאזור מרום הגליל (שמורת הר מירון ושוליה), ואילו הגליל העליון המזרחי לצורך העניין הוא מאזור צומת חנניה דרך מירון לכיוון צבעון וסאסא. גם אם מעדיפים להסתמך על ערוצים, הרי שנחל עמוד (היורד דרומה) מהווה גם הוא גבול לא רע בין הגליל העליון המזרחי ובין מרום הגליל.

בחלק הלבנוני של הגליל, הגבול בין מזרח ומערב ברור אפילו יותר בדמות ערוץ ואדי סלוקי היורד צפונה (נדיר מאד בנחלי הארץ) לעבר הליטאני.

כל האמור עד כה נכון לגליל העליון. בגליל התחתון שולט מבנה של רכסים ובקעות מצפון לדרום, ומה שניתן להפריד בצורה טובה יחסית מהשאר זה הגליל התחתון המזרחי (כל אזור הרמות בעיקר ממזרח לכביש 65). במידה פחותה ניתן להפריד גם את גבעות הגליל התחתון המערבי (גבעות אלונים - שפרעם).
 

ש מים

New member
עמית, תודה!


 

אבישי ק

New member
מבחינת התושבים או המדינה?

הכוונה שהחלוקה שהתושבים רואים את הגליל המערבי והמזרחי
או החלוקה של המדינה?
 
גבולות הגליל

בצפון - נהר הליטאני

במערב - קו מרגלות הגבעות, פחות או יותר חופף לכביש 70 מאזור רכסים עד שלומי (מצפון לשלומי, הגליל מגיע עד לים התיכון - לא כולל עמק צור).

בדרום - מפער הקישון, שער העמקים, שולי עמק יזרעאל (קו גבול לא ישר בגלל כמה שלוחות/עמקים באזור טבעון - רמת ישי), מאזור מגדל העמק הגבול ברור יחסית עד להר תבור (מתלול הרי נצרת), ומשם לעבר גבעת המורה. מגע לא ברור עם עמק חרוד אבל בגדול יישובים כמו עין חרוד, בית השיטה ואחרים - הם בשולי הגליל ולא בעמק עצמו.

במזרח - בערך כביש 90 (באזור שמצומת כ"ח עד קריית שמונה הגבול מאד חד וברור), באזור שבין ראש פינה לכינרת מקובל לשייך את רמת כורזים לגליל למרות שהיא נמצאת כבר בתוך הבקע הסורי-אפריקאי.

העיר עפולה הוותיקה אינה נמצאת בגליל אבל יש לה שכונה גלילית (גבעת המורה).

מישור החוף מצפון לעכו מכונה (למשל אצל הבוטנאים) חוף הגליל (מעכו ודרומה - עמק עכו או עמק זבולון, ולא מקובל לשייך אותו לגליל).

לישראל יש שני שלישים מהגליל - הגליל התחתון בשלמותו ושליש אחד מהגליל העליון. שני השלישים הנוספים של הגליל העליון נמצאים בריבונות לבנון.
 

Yaron Livne

New member
נראה שלרוב אנשים מתכוונים למשהו יותר רחב

כשהם אומרים הגליל. כאילו הם מתכוונים לפחות לכל מה שבצד הזה של הכרמל.
 
הגליל הוא קודם כל הגדרה גיאוגרפית

ומדובר על חבל ארץ הררי בין רצועת החוף במערב לאזור הבקע הסורי-אפריקאי במזרח - אחד משלושת אזורי ההר העיקריים של מערב ארץ ישראל (השניים האחרים: הנגב + יהודה ושומרון).

כמובן שיש גופים עם הגדרות אחרות אך אלו אינן הגדרות גיאוגרפיות (ע"ע "המשרד לפיתוח הנגב והגליל").
 
צריך לבדוק אצלם באתר

אבל נדמה לי שזה כמו שאמרת - כל מה שמעבר לחיפה ולקריות, כולל הגלבוע (חלק מהשומרון), העמקים והגולן.
 

tapuzo1

New member
הגליל מתחיל מהעמקים ועד החרמון, מה קשה כ"כ?

הגדרות מסובכות אפשר לחשוב שאנחנו מדינה בגודל אוסטרליה שצריך להחליט איפה מתחילים ומסתיימים
מרחבי הענק ולתת בהם סימנים. נראה לי שהגיאוגרפיה שלנו ברורה מאד.
גם החלוקה בין הגליל המערבי והמזרחי ברורה וציינו אותה פה.
ההגדרה תואמת את הראייה הממלכתית של הגליל כ"אזור הצפון" שמצפון לחיפה.
 
המבנה הגיאוגרפי של הארץ די פשוט

בציר מזרח-מערב 4 אזורים - מישור החוף, רצועת ההר, הבקע ועבר הירדן.

בציר צפון-דרום 3 אזורים הרריים ממערב לירדן (הגליל, יהודה ושומרון, הנגב) וביניהם 2 אזורי עמקים (עמקי הצפון - יזרעאל וחרוד ואילו בין הרי יהודה לנגב בקעות באר שבע - ערד).

זו החלוקה הפשוטה ביותר שאפשר לבצע (בלי להפריד בין יהודה ושומרון, בין הכרמל לשומרון, בין השרון לפלשת וכו') - וברור לחלוטין מחלוקה זו שהגליל לא אמור להגיע לחרמון (לפחות לא בגבולות ישראל, כי צפונה יותר בלבנון משתבש מבנה הבקעות ויש אזור הררי ברור בין בקעת עיון ובין בקעת הלבנון).
 

Yaron Livne

New member
מצד שני מה זה "קודם כל". האם בהתחלה

הגליל היתה חלוקה גאוגארפית? או שמא מחוז עם גבולות יותר רחבים והרי הגליל היו רק חלק עיקרי בו.
 

Yaron Livne

New member
חוף הגליל

חוף הגליל זה לא כל מישור החוף הצפוני? עמק עכו זה לא גם כן אותו דבר? עמק זבולון זה אמנם החלק הדרומי, מפרץ חיפה, אבל עמק עכו חשבתי שזה הכל.
 
למעלה