מה משמעות שמירת השבת?

Cיון

New member
מה משמעות שמירת השבת?

פחות מבחינת הדת אלא יותר מבחינה רוחנית, אנרגטית. איך היא משפיעה על הנשמה, ההילה ורוחו של האדם? אומרים שכל המצוות בתורה נועדו בעצם להשפיע אנרגטית על האדם, ואת השפעת רוב המצוות ואת ההיגיון מאחוריהן הבנתי, רק שמירת השבת נשארה לי כחידה. אשמח להבהרה בנושא אם מישהו יודע מה הקבלה, הזוהר, חז"ל וכו' אומרים לגבי משמעות שמירת השבת. תודה
 
איזה רב אומר

שמצוות התורה נועדו להשפיע אנרגטית על האדם? אני אפילו לא מצליח להבין מה משמעות המשפט הזה.
 

אופירA

New member
מנהל
השבת היא אות בין הקב"ה לבין עם ישראל

הקב"ה ברא את העולם וקידש את השבת. השבת היא התכלית של בריאת העולם, ולכן אין בוראים בה ואין יוצרים בה, אלא חיים את חיי התכלית. לפני החטא, בבריאת האדם הראשון, הוא היה אמור להשלים את תיקון העולם המעשי ע"י קיום המצווה שנצטווה בה ביום השישי, בו נברא, ולקבל את שכרו בעולם האמת ביום השבת. כיוון שחטא נגזרה המיתה וההולדה, ונשמתו נתחלקה ל-600,000 נשמות שכולן ביחד מקיימות את התיקון שנצטווה בו האדם הראשון. העולם הזה, הוא העולם התחתון, עולם ההסתר, עולם המעשה. הוא עולם הפרוזדור לצורך ההגעה לעולם התכלית, עולם האמת. הוא פרספקטיבה (השתקפות) של עולם האמת ברובד התחתון, ברובד המעשה. בעולם המעשה לא שייך לחיות את התכלית, אבל כאשר היהודי מקדש את השבת ונמנע מלעשות בה פעולות של יצירה ובריאה, הוא מתדמה לבוראו - שזה תפקידו של היהודי. הוא מקדש את שם ה' בעולם התחתון, בכך שהוא מודיע שהקב"ה קידש את השבת ושבת בה ממלאכה, והיהודי הוא עבד ה', המקיים את רצונו בעולם המעשה, כדי להגיע לידיעת הקב"ה בעולם התכלית. זו המשמעות הרוחנית העקרונית. במסקנות "אנרגטיות" אנחנו לא מתעסקים, כי אין לזה שום תכלית לעולם התכלית.
 

Cיון

New member
תודה, הסבר מעניין

אבל הדבר שמפריע לי הוא שכל הזמן אומרים "לעשות ככה וככה בשביל אלוהים". אלוהים, איך שאני תופסת אותו (הרי כל אחד תופס אותו בצורה אחרת) הוא ישות שלא זקוקה ל"סגידות" ושיעשו דברים בשבילו, זאת תכונה אנושית לרצות שיעבדו אותך, יתפללו בשבילך, יקריבו בשבילך וישמרו בשבילך מצוות, כמו שמלך בשר ודם היה מצווה. אבל לדעתי אלוהים לא זקוק לנו שנעשה בשבילו דברים אלא הוא רוצה שנעשה דברים בשביל עצמנו, לעזור לעצמנו - כפרט וכחברה. לכן אני מאמינה שכל המצוות שהוא מבקש שנעשה נועדו בשביל לעזור לאדם ולהתפתחותו הרוחנית, מכאן בעצם הטענה שלשמירת השבת יש מטרה רוחנית ואנרגטית על האדם. עשרת הדיברות נראות מאוד ברורות אם מסתכלים עליהן ב"פשוטו כמשמעו" אבל בתורה לרוב יש משמעות נסתרת שצריך לחקור ולהבין.
 

אופירA

New member
מנהל
תפיסת קיום המצוות

אלוקים, שהוא היה הווה ויהיה בלי תלות בבריאת העולם התחתון, אינו זקוק שקרוצי חומר ובני תמותה יעשו דברים בשבילו. מה עוד שתתקע"ד דורות לפני בריאת העולם הוא יצר את התורה (ואת העולם ברא עפ"י התורה), והיה בורא עולמות ומחריבן, ו"הסתדר" מצוין בלי בני אדם שיעבדו אותו. מה שברא עולם, ויצר אדם, והטיל עליו תפקיד לעבדה ולשמרה - זה על מנת להיטיב לאדם. ומדוע? משום שמהותו היא מהות הטוב, וטבעו של הטוב הוא שהוא מיטיב. ובשביל להיטיב צריך נבראים מקבלי הטבה. אז רק כדי להיטיב לנו הקב"ה "צריך" אותנו כביכול. משמע - כדברייך: הקב"ה רוצה שנקיים את המצוות בשביל עצמנו. בשביל להיטיב לנו. לאיזו תכלית? לאיזו מטרה? איך תהיה ההטבה תמורת קיום המצוות? מהי אותה התפתחות רוחנית שהקב"ה רוצה עבורנו? איך נדע? הקב"ה כתב לנו זאת בתורתו: בראשית ברא אלוקים וכו'. וכשנקרא מה ציווה הקב"ה את האדם בבריאתו, מה מהות החטא (הטעות בידיעת הרצון האלוקי) ומה השתלשלות החטא ומדוע השתלשלו הדברים כך - נדע ונבין אל נכון את מטרתו האמיתית והמדויקת של אלוקים. כי בעצם תכלית הבריאה היא שנדע בדיוק את רצון האלוקים. התורה נכתבה בשפה המובנת למנטליות של בני אדם, שמוגבלים בהבנתם ע"י גבולות השכל האנושי. ולכן האדם נמשל לעבד, והקב"ה נמשל למלך, ומערכת היחסים פחות או יותר בהתאם, (בכפוף לעובדה שמלך זה אוהב מאוד את ברואיו ואינו עריץ כמלך בשר ודם). תכלית האדם - לקבל את ההטבה בעולם העליון - עולם האמת - בזכות ולא בחסד, כלומר תמורת תפקידו בתיקון העולם התחתון. כי כיוון שנשמת האדם נופחה מהאלוקים עצמו, והיא חלק ממהות האלוקים, אז כמהותו אין היא יכולה לקבל חסד חינם, אלא רוצה להיטיב ולא לקבל, כשם שהוא מהות ההטבה ואינו מקבל. לכן כדי לקבל היא צריכה להיטיב, לתת, ולשם כך הושמה בעולם התחתון כדי שתקיים תפקיד בתיקון העולם שברא הבורא, וחלקה בעולם העליון יהיה שלם. טרם שהיא מקיימת את תפקידה בעולם התחתון, כשהיא לבושה בחומר ועוסקת בחומר, היא שייכת לעולם העליון, אבל חסרה בידיעה השלמה של האלוקים. וחוסר זה אינו הטבה. האלוקים מוריד אותה לעולם התחתון וגורם לה להשלים את ידיעתה השלמה, ואז להיות במצב של הטבה מושלמת בעולם העליון, כשהיא חוזרת אליו לאחר שמילאה את תכליתה. זו תכלית קיום המצוות - להגיע לידיעה השלמה באופן שמשלים את החסר בידיעה, ומשיג הטבה מושלמת בעולם העליון. זו המטרה הרוחנית של קיום כל המצוות. וכמובן, כדברייך, הדברים עמוקים מאוד ומורכבים מאוד, עפ"י "שכל אלוקי" שאינו נתפס בשכל האנושי המוגבל. לא יודעת מה הקשר בין רוחניות לאנרגטיות. אנרגיה זה מושג פיזיקלי, ואני לא מצליחה לחבר אותו לתכלית רוחנית בעולם האמת.
 

Cיון

New member
../images/Emo45.gifמסכימה, תודה על הידע :)

דרך אגב, כשאת אומרת שאנרגיה הוא מונח פיזיקלי אז פיזיקה זו הדרך שבה אלוהים יצר את העולם, זה החומר בו השתמש, עם המון חוקים והמון היגיון שאת רובו האדם עדיין לא מבין ולא גילה. יש קשר רב בין אנרגטיות לרוחניות. הנשמה היא אנרגטית, ההילה של האדם היא אנרגטית המתקשרים מתקשרים עם ישויות ממימד אחר דרך תדרים אנרגטים וכו'.. התפתחות רוחנית נמדדת בחלקה הגדול באמצעות מדד האנרגיה.
 

אופירA

New member
מנהל
כשהאדם יבין, הוא יגלה

שכל החומר הוא השתקפות. הוא רוח אלוקים מרחפת על פני המים. שכל החומר ו"חוקי הטבע" הם אמת אלוקית רוחנית טהורה. ככל שמדע הפיסיקה מתקרב בצעדים בטוחים לאט לאט לגילוי הזה, כך מתרחב החיוך הקטן מתחת לשפם שלי...
מאיצי חלקיקים במיליארדי דולר הם בנו... מנסים לפתור את חידת היקום. התשובה כתובה כבר מזמן. תתקע"ד דורות לפני בריאת העולם.
 

HGXEU

New member
הנשמה איננה אנרגיה.

אם כבר- אז הנפש (כי נשמה זה מהות מחוץ לעולם החומר, לפני בריאת העולם הנשמה של עם ישראל הייתה קיימת ("שלושה דברים קדמו לעולם" וכו') הנפש הפרטית שלי שלך ושלו מסתעפת מאותו מהות שנקראת "כנסת ישראל", אולי היא אנרגיה. תוכלי בבקשה לכתוב מה היא אותה אנרגיה שאת מדברת אליה ? זה נשמע מעניין ...
 
אני חושבת שאין כאן הגדרה אחידה למושג אנרגיה:

אנרגיה, לפי ההגדרה המדעית של המילה, זהו מושג בפיזיקה המתאר את היכולת של חומר/מערכת לבצע עבודה. בשימוש היומיומי אנחנו משתמשים במילה אנרגיה כדי לבטא כוח, מרץ או יכולת לפעול במרץ (שימוש הנובע כמובן מהמושג המדעי). (שתי ההגדרות ניתנו על פי ציטוט מדויק מהמילון). כך או כך אין בשום דרך קשר בין המושג אנרגיה ובין הנפש או הנשמה משום שמושגים אלו הם חלק מתיאור עולם החומר והנפש והנשמה לא שייכות לעולם החומר והחיבור שלהן לעולם החומר הוא משהו שאין לנו מושג בקשר אליו מאומה (ותשאלי את זה את כל העוסקים בפסיכולוגיה).
 

HGXEU

New member
לא, הנפש לא כ"כ רוחנית, אולי לא עשויה מאטומים

אבל היא קשורה לעולם הזה, כי לפי הרמב"ם, איפוקרטס והרבה פילוסופים אחרים ההגדרה של הנפש היא "הכוח שנותן לפעולה העולמית להתבצע" (לא רק לאדם אלא גם לצמחים ולבעלי החיים). לעומת זאת הנשמה- היא דבר שלא קשור בכלל לעולם הזה, "שכל מופשט" וכדומה, שלא נוכל להבין על מה מדובר כל עוד אנחנו חיים. אז כנראה, ואני לא מבין גדול בפיסיקה, נפש כן קשורה לאנרגיה. את הנפש אנחנו כן מכירים "פסיכולוגיה" (מדע הנפש) וכדומה.
 

HGXEU

New member
הנפש לא רוחנית לגמרי, היא די גשמית.

היא אמנם לא עשויה מאטומים, אבל עדיין קשורה לעולם הזה, כי לפי הרמב"ם, איפוקרטס והרבה פילוסופים אחרים ההגדרה של הנפש היא "הכוח שנותן לפעולה העולמית להתבצע" (לא רק לאדם אלא גם לצמחים ולבעלי החיים). לעומת זאת הנשמה- היא דבר שלא קשור בכלל לעולם הזה, "שכל מופשט" וכדומה, שלא נוכל להבין על מה מדובר כל עוד אנחנו חיים. אז כנראה, ואני לא מבין גדול בפיסיקה, נפש כן קשורה לאנרגיה. את הנפש אנחנו כן מכירים "פסיכולוגיה" (מדע הנפש) וכדומה.
 
נו, זאת בדיוק הפואנטה:

המושג אנרגיה כן קשור לאטומים ולחלקיקים תת אטומיים אחרים. לעומת זאת הקשר בין הנפש לבין עולם החומר (ויש קשר הדוק) הוא קשר ערטילאי ולא מובן, והנפש איננה חומרית על אף הקשר ההדוק הזה. עד שסיון לא תיתן את הגדרתה שלה לאנרגיה, אני באמת ובתמים לא מבינה את משמעות היות הנפש "אנרגטית".
 

Cיון

New member
צודקת, יש פה בעיה בהגדרה

הכוונה שלי היא לא לאנרגיית החומר אלא לאנרגיה רוחנית. כמו שיש אנרגיית אור, אנרגיית קול, אנרגיה כימית וכו' כך גם יש אנרגיה רוחנית. אל תנסי להשוות ביניהן או להבין מהי אנרגיה רוחנית דרך אנרגיית החומר כי הן שונות בתכליתן ובעבודתן. אנרגיה רוחנית זה מושג שלמי שלא מבין יהיה קצת קשה לתפוס ולי קשה להסביר אותו במילים, כמו שיהיה לי קשה להסביר לעיוור מהו צבע אדום.
 
אז אולי באמת עדיף לא להשתמש במושג

שאי אפשר להסביר אותו לכמת אותו או להשוות אותו לכלום מכיון ששימוש במונח כזה מייצר דו שיח של חרשים.
 

Cיון

New member
רק בגלל שאתה לא מצליח להבין משהו

לא אומר שאני לא צריכה להגיד אותו.
 
הנפש

על פי הפסיכולוגיה המודרנית היא פשוט פעולה של המח והיא חומרית לגמרי. כמובן שכשאומרים את זה יוצאים מנק' מוצא של מטריאליסטיות.
 

HGXEU

New member
האל בכבודו ובעצמו אמר לאבותי את התשובה לזה-

"זכוֹר אֶת יוֹם הַשַׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ" ובספר דברים כתוב: "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱ‑ לֹהֶיךָ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱ‑לֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ. וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱ‑לֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱ‑לֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת". כלומר: תשמור את יום השבת ממלאכה כדי שתזכור שה' הוציא את אבותיך ממצרים ושהוא ברא את העולם. אם יש עוד כל מיני דברים שבאים על ידי זה (כמו אנרגיות הילות וכדומה) זה נחמד, אבל לא זו הסיבה, כמו שהתפילין אינם בשביל שיהיה לך אנרגיות חיוביות (יש חוקרים מחו"ל שאמרו שזה כשיטה של הסינים בדיקור סיני... נחמד, אבל ה' לא ציווה עליך לעשות דיקור סיני...)
 

לאונידס

Active member
וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמ

וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ. חשוב להדגיש כי לחלק מהעם שלנו יש נטיה לשכוח חלקים חשובים מהמצווה.
 
למעלה