מה זו שמיעה אבסולוטית?!

Absolut3sbk

New member
אבסולוטי = באופן מוחלט

אם נגיד מישהו מנגן איזה אקורד ... או תו לא משנה מה דיאז במול... ואתה יודע מה הוא ניגן(בלי להסתכל כמובן).... שזה נדיר ! ולא בהכרח טוב...
 
השאלה המתבקשת היא...

מישהו בעל שמיעה אבסולוטית יכול להבחין אם הגיטרה שלך מזייפת בחצי טון? כי אני לא מכיר אף אחד כזה...
 

Eusebius

New member
כן

מי שיש לו שמיעה אבסולוטית לגמרי (ואני מכיר כאלה..) יכולים לשמוע אם מה שהם מנגנים זה הצליל שהם רוצים לנגן. הם יכולים לשיר ולזהות את הצלילים לפי השם שלהם בלי להשוות לשום דבר חיצוני.
 

Eusebius

New member
סתם דוגמא

ישבנו עם פרטיטורה והקשבנו לאיזו יצירה מהבארוק בביצוע עתיק. הכיוון בביצועים עתיקים הוא חצי טון נמוך יותר מהיום, מה שאומר נמוך יותר ממה שכתוב. הבחורה עם השמיעה האבסולוטית התחרפנה לגמרי מחוסר התיאום בין האוזן שלה למה שקורה בתוים, ולא הצליחה לעקוב, הכל היה נראה לה שם לא נכון. זה יכול להיות לא טוב גם במקרים של כתיבת או קריאת טרנספוזיציות.
 

bimbush

New member
עוד דוגמא

אנשים עם שמיעה אבסלוטית הרבה יותר רגישים לזיופים. לפעמים שומעים זיופים שאחרים לא מסוגלים לשמוע, ואז הם לא מבינים מה אתה רוצה מהם. כל זיוף הרבה יותר עוצמתי ולפעמים אפילו מכאיב. כשאני שומעת לאורך זמן צלילים שהם לא בדיוק מכוונים זה עושה לי כאב ראש- לא כיף בכלל. דבר נוסף זה שבגלל שאתה הרבה יותר ביקורתי לכיוון, כשאנשים יזיפו או ינגנו על כלי מכוון לך זה יפריע, להם לא בהכרח, ואז לפעמים לא נעים להעיר יותר מדי. דבר נוסף זה הקושי בניגינה על כלים בטרנספוזיציה- די מחרפן לנגן דו ולשמוע באוזן סי במול. אותו דבר על לעשות בעצמך טרנספוזיציה ליצירות. לאנשים עם שמיעה אבסלוטית יש נטיה לשמוע תוים כתוים עצמאיים ולא כחלק מתוך סולם או דרגה כלשהי ולכן השמיעה ההרמונית שלהם הרבה פעמים קצת יותר מנוונת. כי אם אתה יודע שזה סול מז'ור, אז אתה יודע את זה ישר ולא ע"י זה שהגעת לזה כי שמעת דרגה חמישית בסולם דו מז'ור.. סתם כמה דוגמאות, מקוה שהצלחתי להסביר את עצמי.. אה ואגב- כן, שומעים אם כל הגיטרה מכוונת חצי טון למטה, זה מציק.
 

orbiti

New member
לא מדויק בכלל

קודם כל, זיופים זה דבר שמרגיש בו כל אדם עם שמיעה מוזיקלית, ואין כאן שום קשר לאבסולוטיות. אני דווקא מכיר לא מעט אבסולוטים (שיש להם גם שמיעה הרמונית מעולה בלי קשר), שדווקא לא מרגישים כ"כ בזיופים ואפילו מזייפים בעצמם בשירה מדי פעם. נכון שלאנשים עם שמיעה אבסולוטית קל יותר לדעת אם הזיוף נמצא באיזור של התו הספציפי שלידו הוא נמצא, אבל זה בעצם הייתרון היחיד שלהם במחלקה הזאת. אגב, ברבע טון הסיפור קצת אחר, אבל גם כאן זה לרוב פשוט משהו שיגרום להם להאזין רק לצד היחסי של המוזיקה ולהתעלם מהצד האבסולוטי - שימו לב שבמקהלות, לדוגמא, המקהלה הרבה פעמים יורדת מדי פעם ברבע או שמינית טון, וזה לא ממש מפריע לאף אחד, למעט העובדה שבאמת אפשר לשים לב לעניין יותר בקלות עם שמיעה אבסולוטית. לגבי גיטרה שמכוונת חצי טון למטה - זה לא אמור להפריע לבעל שמיעה אבסולוטית שמאזין לקטע (בהנחה שהגיטרה היא הכלי היחיד שמנגן, ואין כלים אחרים שמכוונים בצורה אחרת) מקסימום זה עלול קצת להפריע לו אם הוא ינסה לנגן בגיטרה כזאת, אבל זה גם יפריע לכל נגן אחר, כי גיטרה שמכוונת חצי טון למטה נשמעת הרבה פחות מבריקה ויפה מגיטרה שמכוונת באופן הרגיל. לגבי הקושי בלנגן דברים מטרנספוזיציה - הוא קיים רק כאשר אנשים רגילים להסתמך על השמיעה האבסולוטית שלהם ולא טורחים לפתח שמיעה יחסית טובה. מוזיקאים טובים בעלי שמיעה אבסולוטית מסוגלים לטרנספז ללא שום בעיה, רק שיש להם את הייתרון של זיהוי הצבע המסוים של אותו סולם.
 

Absolut3sbk

New member
חח את צריכה לדעת את זה מהיסטוריה...

שלטון אבסולוטי=שלטון של מלך שהוא קובע הכל...
 

RotemAss

New member
אבל זה לא אותו מובן

שמיעה אבסולוטית במובן של שמיעה לא יחסית אלא ישירה. אי אפשר לתרגם את זה ל "שמיעה מוחלטת"
 

RotemAss

New member
חבר'ה

זה לא עסק שמעלים את השאלה הזו כל שבוע בפורום... מת,מת אבל לא ייתכן שיחזור על עצמו כל הזמן! אז למה שלא תשימו משהו בנושא במאמרים?
 

bomba2004

New member
אני למשל

יכולה לזהות תו בודד, שמנגנים לי אותו פעם אחת.. אבל ברגע שמנגנים כמה צלילים ששיכים לאותו סולם, הכול מתבלגן... חוצמזה, שיש כמה צילילים שאני לא מזהה, כמו דו דיאז, פא דיאז, וסול דיאז. מכל הקלידים השחורים אני מזהה רק את מי במול וסי במול. שמיעה אבסולוטית?! לא יודעת...
 
למעלה