מה זה 'סמכות' ?

dina199

New member
מה זה 'סמכות' ?

האם סמכות זה יכולת של אדם מסויים שיש לו כח לכפות על אדם אחר לעשות משהו שהאדם השני לא רוצה ?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
לדעתי לא סמכות ולסמוך בא מאותו שורש לא במקרה.
כשאני סומכת על מישהו יש לו סמכות בעיניי.
אם אני סומכת על הרופאה שלי, היא בעיניי סמכות בתחומה.
אם אני סומכת על הוריי- הם סמכות בעיניי.
אם אני סומכת על המדינה שתתן לאזרחיה
מה שלדעתי היא אמורה לתת- באי כחה הם סמכות בעיניי.
ואם לא- אז לא
 

dina199

New member
השאלה נוצרה מהשרשור בו הגננת אמרה

שהילד לא מקבל סמכות של מבוגר.
אז כשחשבתי שזה נראה לי שהמבוגר אומר את זה כשהילד לא מבצע מה שהמבוגר רוצה ,המבוגר רוצה שהילד יידע 'מי הבוס' ומאחר והמבוגר הוא החזק ושולט על החיים של הילד מכל הכיוונים , יש באפשרותו להכריח את הילד 'להכיר בסמכות'.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הילד יכיר בסמכות הגננת אם יסמוך עליה
שנאמר- בשביל כבוד צריך לעבוד
 

שלומות0

New member
לסמכות יש שתי משמעויות

אחד משורש לסמוך על מישהו, והשני בעל הסמכות {הבוס}
אנשי מערכת החינוך כמעט כולם עובדים בשיטה שדבר ראשון
צריך להציב לילד גבולות שידע לקבל מרות מבעל סמכות,
גם בחינוך המיוחד עובדים בשיטה זו,
בעצם זה הכלל הראשון של העבודה בכל המסגרות של החינוך המיוחד שהבת שלי למדה בהם,
מהיום הראשון מרגילים את הילדים לקבל מרות מבעלי הסמכות בכיתה, לאחר
שהילדים התרגלו לקבל את המרות בעלי הסמכות מתחילם להרגיל את הילדים שניתן גם לשמוך עליהם{וזה כמובן לא תמיד }
וכאן מתחילה הבעיה כי אם בעל/ת הסמכות לא נותן לילד את התחושה שאפשר לסמוך עליו זו בעיה קשה, ונוצרת בעיה קשה..
וגם אם בעל/ת הסמכות לא ממש מראה סימנים שאפשר לסמוך עליה גם כאן ישנה בעיה קשה..
 
בואי נשאל שאלה לא היפותטית בכלל, לצערי

הילד חולה.

צריך לעבור טיפולים.

ולא משנה איזה מחלה ואיזה טיפולים. זה יכול להיות כל דבר.

למשל, שפעת. ההורה יודע ששפעת יכולה להתדרדר (במיוחד במקרה של הילד הזה ספיציפית) לשפעת חזירים. הילד לא רוצה לקבל תרופה.

מי לדעתך צריך לקבוע אם הילד יקבל תרופה או לא?

שאלה אחרת:
הילד בן 15, הכיר ילדים נחמדים ומקסימים, ורוצה לקחת איתם סמים ולעשן סיגריות.
פעילות לגיטימית לכל הדעות.
האם להורה אסור להתערב במקרה כזה (בהנחה שהוא כן יכול להתערב)?

שאלה אחרת:
הילד מספיק לאכול.
הרופאים סוברים שזו אנורקסיה.
הילד חושב שהוא סתם שמן, ושכולם נטפלים אליו.
בסמכות מי להחליט אם לטפל בילד או לא?
 

galitkm

New member
תמיד ההורים מחליטים

גם אם ההורים מחליטים לאפשר לילד לעשות את מה שהוא רוצה, הם אלו שהחליטו כאן אם לאפשר או לא.
הדוגמאות שהבאת אלו מיקרים שנשקף בהם סיכון ממשי לחיים של הילד או לבריאותו. אני יכולה להוסיף עוד דוגמא: אם ילד בן שנתיים רץ לכביש אז האם יש למנוע ממנו גם אם זה כולל הפעלת כוח בכפיה כמו למשל להרים אותו נגד רצונו ולהרחיק אותו מהכביש או שעלינו להניח לו ולאפשר לו לעשות כרצונו? מי כאן צריך לקבוע? זה ברור.
אבל הדוגמאות הקיצוניות הללו אינן מייצגות את רוב המקרים, אותם מקרים שבהם לא ברורה לנו התוצאה של ההחלטה ושלא נשקפת בהם סכנה ברורה וממשית לחייו או בריאותו של הילד. כאן השאלה מי צריך להכריע היא שאלה הרבה יותר מורכבת והתשובה עלולה להיות שונה ממקרה למקרה.
אני אתן דוגמאות אחרות:
ילד בן 3 לא רוצה להתחפש לשום דבר בפורים למרות שאנחנו בעד שיתחפש. האם עלינו לקבוע בשבילו דבר כזה? מי כאן הקובע?
ילד בן 5 רוצה לצפות רק בערוץ תוכניות טלויזיה לתינוקות ולא בשום ערוץ אחר. האם כדאי להתערב ולנסות לקבוע בשבילו באיזה ערוץ לצפות?
ילד בן 10 לא רוצה להשתתף בטקסים ופעילויות של בית הספר. האם יש להכריח אותו?
ילד בן 15 רוצה להפסיק ללכת לבית הספר. האם זה נכון להפעיל כוח ולהכריח אותו? או לנסות למצוא אלטרנטיבות כמו בית ספר אחר או אפילו חינוך ביתי?
מי אמור לקבוע בדוגמאות הללו? כמה משקל עלינו לתת לרצונות והעדפות של הילד?
 

שלומות0

New member
אני חושבת שבכל

הדוגמאות שהבאת על ההורים להתחשב בילד, שום דבר לא מסכן את הילד, חובה להתחשב בו, אוי להורה שכופה על ילד להתחפש שהוא לא רוצה,
לגבי צפיה בטלויזיה אוי להורה שכופה על ילד מה לאהוב, ואם הילד בגיל חמש רוצה לראות תוכניות לתינוקות אז מה? נעים לו, טוב לו מדוע? זה על ההורה לבדוק אבל לא להכריח,
לגבי ילד שלא רוצה להשתתף בטכסים נכון שכופים על ילדים להתשתתף בטקסים ולא מעט ילדים נפגעים מזה, יש ילדים שלא יכולים לעמוד בסיוט ששמו טקס בית ספרי!
לגבי ילד שלא רוצה ללכת לבית ספר מי שמכריח את הילד ולא בודק את הסיבות שהבאו את הילד למצב זה מביא את הילד שלו לפגיעות נפשיות!
מה שרצתי לכתוב שכל הדוגמאות שהבאת ממש טובות שרואים בהדרגה כיצד הסמכות שלנו שיש לה משקל כל כך גדול יכולה לפגוע בילד אם אל מתחשבים ברצונתיו..
 
השאלה שבה פתחה דינה את השרשור היתה זו:

"האם סמכות זה יכולת של אדם מסויים שיש לו כח לכפות על אדם אחר לעשות משהו שהאדם השני לא רוצה ?"

אני חושבת להורים יש כוח לכפות מה שהם רוצים.

אבל לדעתי גם לא צריך להשתמש בכוח הזה לרעה, אלא נהפוך הוא. כמה שפחות.

אני נגד להכריח ילד להתחפש.

לא מפריע לי שהילד יצפה בערוץ לתינוקות, אבל יפריע לי אם הוא יצפה בערוץ הפורנו, ואל הייתי מאפשרת לו גישה לערוץ כזה.
לגבי טקסים, נטיית הלב שלי היא לא להכריח. אבל יכול להיות שהייתי מתייעצת אם זה לטובת הילד. כמובן שלא הייתי כופה עליו בשום מצב ללכת לטקסים, אבל יכול להיות שהייתי מנסה לשכנע אותו לנסות כי אולי הוא פוחד מפני הלא ידוע.
לא הייתי מכריחה אף ילד בשום שלב ללכת לבית הספר. גם לא בגן. הייתי מנסה למצוא מסגרת שבה הילד שלי יהיה מאושר.

לדעתי, סמכותיות צריך להפעיל כשאין ברירה.

וכמו שאמרתי, יש מצבים שבהם אין ברירה אלא לעשות זאת.

אני אספר לך משהו. הייתי היום בקופת חולים והייתי צריכה להגיע לבית המרקחת לקחת תרופות. היו לפני 100 אנשים בתור. נורא מדכא.
מישהי שמה לב, שיש אנשים שמרמים ונכנסים בלי תור, ולא מציגים מספר. אומרים שאבדו אותו והיא מאוד כעסה.
אם נניח היה מתקיים שם מרד - לא היה צריך להפעיל שם סמכות? אם היו מתחילים לצעוק שם, משהו לא היה צריך לעצור את זה?
כמו שאמרתי, אני שונאת להפעיל סמכות, אבל יש מקרים שאין ברירה.
יכול להיות במקרה שלנו שהיה צריך לצעוק על הרוקחים, יכול להיות שהיה צריך לצעוק על הלקוחות, שעמדו בתור, אבל אי אם כל הנוכחים היו מתנפלים על הקופאים, מישהו היה צריך להפעיל סמכות. אין ברירה במקרה כזה.
מזל שאנשים רק צעקו קצת וזהו.
ודרך אגב, הם באמת לא בדקו מספרים. כשהגיע תורי, הרוקחת בכלל לא בקשה לראות מספר.
 

שלומות0

New member
המקרה של בית המרקחת

זה מקרה קלאסי שחובה להשתשמש בסמכות, כי אם לא משתמשים בה הופכים את המצב
לבלאגן כזה שאי אפשר יהיה בכלל להתקיים, ולכן סדר חייב להיות ועל מנת להנהיג את הסדר צריך להפעיל בעלי סמכות
 

arana1

New member
המקרה רק מראה עד כמה לא ניתן לסמוך על הסמכות

שאפילו לא בודקת מספר ולא מקיימת את התנאים שהיא בעצמה קובעת

הבעייה היא לא עם עצם הסמכות
הבעייה היא עם סמכות שאינה מוסמכת
אינה מנומקת ואינה מציבה כללים טובים מלכתחילה
שזו הבעייה של רוב ההורים והמורים

אם קופת חולים כסמכות הייתה פועלת מלכתחילה בצורה טובה אז לא היה בכלל תור בבתי מרקחת
הם משתפרים בעניין אבל יש להם עוד דרך ארוכה
עם התשתית הטכנולוגית של היום אין שום סיבה שהמרשמים לא יעבור ישר מהרופא לרוקח והתרופה תגיע לחולה הביתה
זה יהיה יותר זול ובריא ויעיל ומהיר לכולם ויחסוך המון עצבים ותקלות ויאפשר לאנשים לא לבזבז יום עבודה או לגרור את הילדים למקומות שבהם הם ידבקו במחלות...
סמכות רעה יוצרת מלכתחילה את הבעיות שאותן היא מתיימרת לפתור

סמכות טובה לא צריכה לפתור בעיות של סדר כי היא לא יוצרת אי סדר מלכתחילה
את הבלגן בבית המרקחת יוצרים הרוקחים והנהלת קופת חולים ולכן זה כל כך בעייתי לצייר את עצמם כאילו סמכותם היא שפותרת את הבעייה
זו גם הבעייה של הממשלה שאת כל הבעיות שהיא פותרת לכאורה היא בעצם גם זו שיצרה

לצערנו רק לאוטיסטים יש את השכל והתבונה לשנוא סמכות
כנראה בגלל שצריך ראייה שהיא קצת יותר רב מימדית וקצת פחות פשטנית בשביל לראות איך הסמכות בעיקר משרתת את האינטרס של עצמה,
על חשבון התלויים בה
טוב
זה חלק מהעדריות
תמיד לחפש את הרועה
פה ושם יש איזה כבשה שפועה ותוהה אם זה לא הרועה שבעצם מוליך אותה לשחיטה
 

TikvaBonneh

New member
אי הליכה לבית ספר

יש מרחב רב ועצום בין הפעלת כוח לבין ויתור על הליכה לבית הספר לגמרי. אם ההורה משוכנע שמקומו של הילד בבית הספר הנוכחי, מותר לו להפעיל סמכות. לא מדובר על כוח. מה שאני עשיתי זה להתנות את דמי הכיס שלו בהליכה לבית הספר. זו לא הפעלת כוח. זו הפעלת סמכות. לא תמיד חינוך ביתי או בית ספר אחר הן אפשרויות נכונות לילד.
 

dina199

New member
אני לא מבקרת את עצם המעשה,

או עצם הפעלת סמכות. אם צריך אז צריך.
אבל אני משתכנעת שההגדרה המקורית שלי תקפה - הסמכות נמצאת בידי הצד שיש לו כח.
את השלטת על המקורות הכספיים ואת זו שמחלקת אותם, ז"א הכח אצלך (לא הפיסי, הכלכלי).
ברגע שאת מתנה את קבלת הכסף בהיליכה לבית ספר - הפעלת כח.
הרי אם הכסף לא היה בשליטה שלך , היית מחפשת סנקציה אחרת.
 

dina199

New member
פיקוח נפש דוחה שבת.

אז בטוח שהוא מצדיק כל סמכות

אני שאלתי על סמכות הרבה יותר פשוטה.
כשמבוגר טוען שילד לא מקבל את הסמכות שלו , למה בדיוק המבוגר התכוון ?
וההנחה שלי שתלונה כזאת נובעת מהרצון שהילד יעשה משהו שהוא לא רוצה רק כי המבוגר רוצה (לא מדובר על פיקוח נפש) והדרך להשיג את זה זה ליהעזר בעובדה שהמבוגר חזק מהילד בכל תחומי החיים.
 
כלומר, יש מצבים שמותר להפעיל סמכות.

השאלה רק מתי.

יש מקרים ,שאינם פיקוח נפש, אבל אם כל ילד יעשה מה שבא לו באותו הרגע, יהיה בלגן בגן.

אם בגן יש שעת ריכוז ובה כל ילד יקום וילך, הגננת לא תוכל ללמד כלום.

את יכולה כמובן לא לאהוב את השיטה. ולהגיד שכל ילד צריך ללמוד אחד על אחד. אבל כרגע זו השיטה, והגננת רוצה שכל הילדים ישבו, ולצורך כך, לטעמי, מותר לה להפעיל סמכות, ולדרוש לשבת.

עוד דבר, שלעתים שיקול הדעת של הילד הוא רגעי. אם הילד מעדיף לאכול ממתקים, זה לא פיקוח נפש אם כל יום ייפתח בסוכריית טופי. מקסימום הרס השיניים. אבל הורה טוב, לדעתי, צריך לשים גבולות. צריך להפעיל סמכות. עכשיו לא אוכלים סוכריות טופי (ולדעתי, עדיף בכלל לא להכניס את זה הביתה).

לעתים צריך להפעיל סמכות מטעמים אחרים, כמו שמירה על בריאות (ומי אמר שלמבוגר יש יותר סמכות? עובדה).
המבוגר לא צריך לנצל את הסמכות לרעה, כמובן, וכמו שאמרתי, לדעתי בכלל צריך להפעילה במינימום האפשרי. אבל לעתים אין ברירה, וצריך להפעיל אותה.

יש לעתים במתנ"סים ובמקומות אחרים מעין הצגות לילדים תחת השם 'שעת סיפור'.
להצגות האלה מותר להכניס רק ילדים מגיל שלוש למשל.
המון אמהות לא רוצות להפקיר את הילדים בהצגה, ורוצות להכנס איתן ועם התינוק הקטן והמתוק.
האם כשמנהלת המקום מונעת מהם היא מנצלת סמכות לרעה?
אפשר לראות את זה כך
ואפשר להבין שיש לה תמונה כללית, והיא אומרת לעצמה, הרי כל אמא לא רוצה להפריע. אם התינוק יתחיל לבכות, היא תצא מייד. ותקים את השורה. וככה בסך הכל רק כמה דקות של טרדה.
תכפילי את זה ב-28 תינוקות (יש יותר, אבל לא כולם בטח יבכו), וזו הפרעה לכל הצופים.
אז את יכולה לראות את המנהלת כרשעית, או כאחת שמפעילה סמכות לטובת הכלל.
 
אכן יש גם רכיב כזה במילה סמכות - רכיב

של אמונה עיוורת במה שמישהו אומר, כי הוא "סמכות" מאיזושהי סיבה. אלה שני צדדים של אותו יחס לאדם - אני עושה כל מה שהוא אומר, ואני חושב שהוא יודע, וכל מה שהוא אומר הוא נכון. לדעתי לאוטיסטים (ולא רק להם) יש קושי עם שני החלקים האלה של המילה סמכות, ובצדק.
זה שמישהו מבוגר (או "סמכות" מכל סיבה שהיא) לא אומר שהוא צודק (בין בתחומו ובין בכל תחום אחר) - אם אתה יודע שזה עובדתית לא נכון, אז זה לא נכון, ואם אתה לא יודע אם זה נכון או לא, אתה לא יכול להיות בטוח שזה נכון רק כי מישהו אחד אמר. וזה שמישהו מבוגר (או "סמכות") אומר לך לעשות משהו, לא אומר שאתה צריך לעשות את זה.
החלק התמוה פה, בעיניי, הוא החלק באוכלוסייה (ילדים או לא ילדים) שכ-ן מקבל סמכות. לא ברור לי איך ולמה הם נמצאים במצב הזה.
 

dina199

New member
הסיבה היחידה שילד מקבל סמכות

של מבוגר (למעשה חייב לקבל אותה) כי הוא תלוי בו לחלוטין להישרדות שלו.
 
למעלה