מה בא קודם: מהות או הצורך בחגים?

HawkEye3

New member
מה בא קודם: מהות או הצורך בחגים?

בראש שהנה הזה ישבתי וחשבתי על מהות החגים. אני בדרך כלל קורא שתקן של הפורום והפעם אחרוג ממנהגי. ובכן מה היתה הנקודה הספציפית שבו האדם ברא לו את החג? ומה הנקודה שבה החג הובדל משאר הימים על ידי טקסים? האם החג נברא למעשה כדי להפיג את השעמום שלנו כבני אדם מהשגרה של הקיום המונוטוני ואולי החג נברא מתוך עצם היכולת שלנו לספור שנה אחת ולחלקה לתקופות, עונות ומועדים. כלומר, החגים הם תולדה של הצורך בחגים. ואם לא היה צורך בחגים האם בכל זאת מטבע האדם היינו מוצאים דרך אחרת לבטא את הצורך למועדים מיוחדים או התכנסויות? והנה לכתי לבדוק שבטים באסיה שלהם אין עונות וגם חקלאות עונתית אין להם ממש. והנה גיליתי שלמרות העדר הגורמים לכאורה שאנחנו חושבים עליהם, הם עורכים התכנסויות שבטיות שונות ומשונות ,חגים למעשה, בהם נפגשים שבטים מרוחקים ומשתנים סדרי החיים השגרתיים. כלומר למעשה החגים הם צורך אנושי ומתוכו צמחו תפקידם ומהותם. לא מצאתי אף דת בעולם שאין לה חגים שהם יותר מטקסים (כלומר, חגים שנפרשים על פני מועד יומי מסויים ומעלה). ואילו אצל חיות? ישנם טקסים, אבל האם יש חגים אצל חיות?
 

hilabarak

New member
שאלת וענית בו זמנית, החגים הם צורך

וכל תרבות צאה לה את החגים שלה (לפחות לדעתי). בנושא חיות, אין לי מושג, אבל יש טקסים, לדעתי יותר ברמה האישית של חיזור וכלי. לא ממש טקס מאורגן לשתף את כל הקהילה, אבל זה רק אדם שחי את הנושא בטח יודע.
 

MoonMadness

New member
חגים ובוודאי טקסים

הם צורך אנושי. הם ממלאים מספר תפקידים חשובים מאוד בחיי החברה של בני אדם. יש חיות שמקיימות טקסים עונתיים, אפשר לראות זאת יפה אצל פינגווינים, בעיקר הקיסרי.
 

sleeper1111

New member
לדעתי הם לא

צורך אנושי הם צורך תרבותי/דתי אם יש אוסף אנשים בעלי מכנה משותף כמו תרבות או דת כלומר הם יצרו לעצמם חוקים ומנהגים החגים הם דבר ראשון סיבה לחגוג...הנאה... ודבר שני למסד את החוקים והמנהגים התרבותיים/דתיים אולי הצורך האנושי הוא בחברה... תוצר לוואי הוא חג
 

MoonMadness

New member
לא קצת קטנוני?

רק לאנשים (ולחיות נבונות ביותר) יש תרבות... ונדמה לי שרק לאנשים יש דת... האם צורך תרבותי אינו אנושי? האם דת היא לא דבר אנושי? אם כבר, אז חגים וטקסים הם צורך אנושי-תרבותי. לדעתי הצורך האנושי אינו רק בחברה (עובדה שגם כאשר יש לו חברה, האדם יוצר לו חגים וטקסים) ולחברה ולתרבות לדעתי לא יכולים להיות צרכים, אלא אם כן יש מחלוקת לגבי הגדרת המילה צורך. אגב, מדוע החלפת מספר בכינוי? ומה העניינים?
 

sleeper1111

New member
אני יודע

אני קרציה
בוא נפשט את ההגדרה רק חיות בעלות תקשורת טובה ביניהן. מפתחות תרבות = מכנה משותף. בני אדם נכללים בחיות הללו. אני אהיה עוד יותר קרציה...מה זה אנושי ? גם לדולפינים ולהקות של קופים זיהו שיש מנהגים. אומנם לא תלויים בזמן (אולי יש ולא יודעים) כמו בני האדם שפיענחו את השמיים (הגדירו זמן) איך אתה יודע ש"משהו" אנושי ? רק אם יש לו גוף של בן אדם ? או שאתה מוכן להכליל שם גם "חיות" או "חיות אדם" ? הכל טוב...את המספר החלפתי כי פתחתי עכשיו בלוג... אתה מוזמן לבקר שם, אומנם לא הכנסתי את כל הנושאים שכתבתי עליהם..בקרוב... blog.tapuz.co.il/sleeper1111 סוף סוף מקום לפרוק את המחשבות שלי... (המספר זה תאריך הלידה שלי ה11.11 )
 

MoonMadness

New member
קרציון

מהי תקשורת טובה? אנושי זה של בני אדם. אם דולפין מתנהג בצורה שנראית אנושית זה עדיין לא עושה אותו איש. אם אני אומר על צורך מסויים שהוא אנושי, זה לא אומר שאין אותו לחיות או יצורים אחרים. במילים אחרות כשאני אומר א' מתשייך לב' זה לא אומר בהכרח: רק א' משתייך לב', וגם לא: א' משתייך רק לב'. אגב, לפינגויינים (במיוחד לסוג הנזירי) יש מנהגים תלויים בזמן. כדאי להתעניין. הם מקיימים טקסים מסוימים בדיוק של כמעט תאריך זהה כל שנה. איש זה סוג של חיה, אבל חיה אינה סוג של איש. מה שלום הדייטים? תודה על ההזמנה... הממ.. תאריך לידה מאוד מיוחד.. מאוחד.. יחיד ואחיד. מזכיר לי ציור שציירתי פעם שנקרא "11".
 

sleeper1111

New member
נשמע מעניין

הדייטים ? אני מגלה יותר ויותר את הצד הלא אנושי של האנושות. ובשביל להבין על מה אני מדבר צריך לפענח, מהי תקשורת טובה? תקשורת טובה? כאשר מישהו נותן למישהו אחר פקודה והוא מבצע זו תקשורת טובה? כן...השאלה מה זה "טוב" ולכן זו תקשורת (אין קשר לטוב) תקשורת מסוגלת לגרום לפעולה פיזית/מנטלית כתוצאה מהתקשורת. מספיק טוב? ולכן תקשורת הביאה את בני אדם לעליונות שהביאה אותם ליצור חגים מוזרים שבהם הם צריכים לצום כדי להרגיש טוב עם עצמם והחבר הדימיוני שלהם (המבין יבין)
 
למעלה