מה באמת קורה מתחת לאפיכם ?

PUMI for ever

New member
מה באמת קורה מתחת לאפיכם ?

מה באמת קורה מתחת לאפיכם? קונספירציות במו"ד תוכן ענינים: חלק א': *מבוא, *קונספירציות חלק ב': *הכנות *דרך הביצוע חלק ג': *דמויות וקנספירציות *סיכום חלק א' מבוא – פתח דבר משחק מו"ד יכול לעניין רבים, והוכחה לכך ניתן למצוא בעשרות אלפי השחקנים ברחבי העולם. עוד מאז ימי טולקין עם ספרו היוצא מן הכלל "שר הטבעות" אשר זכה להוקרה מחודשת בימינו עם יציאת טרילוגיות הסרטים. מו"ד, המשוחק ברחבי העולם, מחולק לקבוצות המשחק המתפלגות ביניהן לפי הדרך בה הן משחקות: יש כאלה המעדיפות שיטת משחק המכונה "האק אנד סלאש" (Hack & Slash) אשר בה מטרת השחקנים היא פשוט ללכת ולצבור עוצמה תוך כדי הריגת מפלצות, ויש כאלה המעדיפות משחק יותר מעמיק, דיפלומטי, שבו הדגש הוא על משחק הדמות בצורה הכי ריאליסטית האפשרית – וכמובן, אי אפשר להימנע מקרב פה או שם, אחרי הכול העולם שבו הדמויות מסתובבות הוא ברברי לכל היותר. ולמרות השוני הגדול בצורת המשחק, ישנו אלמנט מיוחד אשר יכול לתרום (בצורה מסויימת - יותר למשחק הדיפלומטי) לכל קבוצה, זהו כלי הקונספירציות – מזימות ותככים. קונספירציות – קנויות אפלות החלטתם שאכן מתאים למשחק שלכם קונספירציה או שתיים, אבל מה צריך לעשות? למה? והכי חשוב: איך? נתחיל בהבנה של המושג שלכאורה נראה מאיים: קונספירציה. מילה ארוכה בלועזית שכמעט כולכם שמעתם, קראתם, אולי אפילו השתמשתם במהלך שיחה כי היא התקשרה לתוכן המשפט – כך לפחות חשבתם. יהיה הרבה יותר קל להתמודד עם המילה אחרי שנהפוך אותה לעברית. וכך נהפכת המילה Conspiracy ל-קנוניה. ועכשיו כל מה שנשאר זה לברר מה הפרוש של המילה קנוניה. קנוניה: 1. תוכנית רשעה, לא חוקית, בוגדנית וחשאית אשר נרקמה ע"י זוג אנשים או יותר. 2. קבוצת אנשים בעלי מטרה סודית, לא חוקית או רשעה. 3. הסכם ע"י זוג אנשים או יותר לביצוע פשע, מעשה הונאה או מעשה אסור אחר. אז מה זה בעצם אומר? קנוניה היא תוכנית אסורה (בדרך כלל לא חוקית) אשר נרקמת בין שני אנשים או יותר במטרה להשיג משהו בעזרת ביצוע התוכנית. האם זה יעזור לנו במשחק? השאלה הזאת כבר תלויה בסוג המשחק. אם תכלית המשחק היא לרצוח כמה שיותר אורכים בכמה שפחות זמן, לא ימצא שימוש לסיפורי קונספירציות. לעומת זאת, אם השחקנים קנו כולם את הפגיון אשר מסופר כי הוא מביא מזל לכל מי שמשתמש בו, ופשוט לכל אדם בעיר יש אחד כזה – יהיה מאד מעניין לראות מה תהייה התגובה של השחקנים כשהם יגלו שהם בעצם היו חלק מקנוניה אחת גדולה להרווחת כסף, שהפגיון התפורר עם המגע הראשון עם מים, וכי המוכרים הסתלקו פתאום מהעיר.
 

PUMI for ever

New member
מה באמת קורה מתחת לאפיכם? - חלק ב'

הכנות – הכשרת הקרקע ברגע שהמשחק זורם ואתם מרגישים שהקרקע מוכנה לקנוניה קטנה – הגיע הזמן להתחיל, אבל רגע. איך מכינים את הקרקע? אחת הטעויות היא להתחיל קנוניה ישר על המשחקים הראשונים של הקבוצה. השחקנים צריכים להכיר את שאר הדמויות, לתת בהן אמון, ולראות בהן חברים למסע – ולא רק בגלל שהשחקנים שמשחקים אותן הם החברים הכי טובים ומבלים ביחד במסיבות בלילה. אחרת דמות שמשוחקת נכון יכולה פשוט לחשוד בשאר הדמויות שאולי גם הן (או חלק מהן) נוטלות חלק בקנוניה, הרי מה בעצם הן יודעות עליה? כמו כן עוד סיבה היא הכרת מצע המשחק – העולם. אי אפשר להתחיל קנוניה של רציחת אלפים ברחבי הממלכה בלי רקע וקצת חקירה ובתמורה גילוי שהנציב המקומי שונא אלפים מטעמים אישיים – רק לאחר כמה הרפתקאות בהן הדמויות (והשחקנים) מבינות איפה הן עומדות מבחינת מעמד ומצב כללי אפשר להתחיל עם קנוניה לספתח, לא מסובכת מידי, אחרת ישר להפיל על השחקנים משימה למצוא למה האלפים נרצחים בלילות פשוט לא תוביל לשום מקום אם אין להם מושג איך מתמודדים עם תוכנית שטנית – לא משנה סדר הגודל של התוכנית. אחרי שהשחקנים מכירים את שאר הדמויות, מבינים את המערך הפוליטי, כלכלי, חברתי של האזור בהם הם נמצאים (דבר אשר בסופו של דבר הם צריכים לדעת בכל מקרה – בלי שום קשר לקנוניה איומה אשר עתידה להתפרץ) אפשר להתחיל להכין את הקרקע. לא צריך להתחיל לחקור על קנוניות מפורסמות בעולם האמיתי ולהסוות אותן לעולם המו"ד, גם לא צריך להפסיד שעות שינה רבות במטרה למצוא קנוניה טובה ואח"כ עוד להוביל את השחקנים אליה. רק צריך לרשום במהלך ההרפתקה (שוב, דבר אשר אמור להיעשות בכל מקרה – אבל זה כבר סיפור אחר) דמויות ללא שחקן אשר דמויות השחקנים פוגשים ומשפיעים עליהן (או להפך, הדמות ללא השחקן משפיעה על הדמות של השחקנים), מקומות אשר השחקנים מגיעים אליהם ומשנים בהם משהו, הן מבחינה חברתית, פוליטית, כלכלית או כל דבר אחר אשר יוצר שינוי אשר לא היה פעם – פרצה, לקנוניה אשר קוראת לאדם הנכון שיראה אותה (את הפרצה) וישתמש בה לצרכיו הפרטיים.
 

PUMI for ever

New member
המשך חלק ב'

אז איזה שינויים אתם בעצם צריכים לחפש? זאת כל האומנות של יצירת הקנוניות הכי טובות: הדמויות של השחקנים גילו שראש הכפר משוחד על ידי שבט גובלינים שמצוי בקרבת מקום, הוא הוציא צו להוצאת כל הבקר מהכפר – טרף קל לגובלינים. עכשיו לאחר שהשחקנים הדיחו אותו ממקומו מתחיל משאל כפר אשר לפיו יקבע מי יהיה ראש הכפר הבא. [פה הפרצה. מעמד פוליטי פנוי פשוט זועק לאנשים הרשעים מספיק להשתלט עליו בשביל כוח.] התוצאות עוברות שינוי, ופתאום יצא שהאדם העשיר (שבמקרה גם רודף בצע ושנוא על רוב הכפר) עולה לשלטון. זה בסדר, לא רק לשחקנים נראה שמשהו פה לא כפי שצריך להיות. נפתח את הדוגמא מהחלק השני של המאמר: השחקנים מצאו אוצר אבוד באחת המערות בקרבת מקום, ובין היתר נמצאו בו 10 פגיונות הטלה מעוטרים של שבט עתיק שנכחד. השחקנים מכרו את הפגיונות לסוחר היחידי שלא פחד מהאגדה של הקללה שמוטלת על הפגיונות וקנה את כולם. לאחר שכמעט כולם [פה מתחילה הפרצה] נקנו תאוות הבצע עולה לרמה אחת למעלה והסוחר מוצא איש מקצוע אשר מכין לו העתק מדויק של הפגיונות הללו, אבל מחומר אשר מתפורר במגע עם נוזל כלשהו. הסוחר ועוזרו הרוויחו אלפי פיסות זהב ונמלטו לפני שמישהו יעלה על המזימה שלהם. בשתי הדוגמאות ניתן לראות בבירור כיצד פעולות של השחקנים "הכשירו את הקרקע" – בדומא הראשונה הם האלה שהורידו את ראש הכפר המושחת מכס השלטון, ובשנייה הם האלה שהביאו את הפגיונות המקורים אשר גרמו לצרות. אך למרות זאת, לא תמיד השחקנים צריכים להיות האחראיים ל"טריגר" של קנוניה עתידה, אם כן השחקנים יתחילו לפחד לעשות מעשים פשוטים כי לדעתם המעשה הכי לכאורה רגיל יכול להביא לעוד קנוניה אשר בדרך עקיפה הם הגורמים לה. לכן צריך (שברוב המקרים) הדב"שים (דמויות ללא שחקן) יהיו המוחות מאחורי הקנוניה עוד מהצעד הראשון – וזה באמת דורש מחשבה. אך עם זאת מגיעה גם הטבה – הקנוניות הפוליטיות \ חברתיות. אלא אם כן השחקנים מנסים לשלב את הדמויות שלהם בדמוקרטיה בדרך קבע, קנוניה טובה מאד יכולה להיות, נגיד, נגד המלך, נסיך או דמות בעלת השפעה פחות חזקה: נציב, שר צבא או ראש עיר \ כפר. מגוון הקנוניות בנושא כמעט אין-סופיות לכן אין טעם להתחיל ולמנות את כולן, אך בכל זאת ניתן טעימה קטנה לרעיונות אשר יכולים להוביל להרפתקאה מעניינת: (הדוגמא הנ"ל) ראש עיר אשר נבחר בדרך מרמה, המוות הטראגי הפתאומי של מלך מתגלה כלא כל כך "טבעי" וחבורת מתנגדים נחשדת כרוצחים, המלכה משלמת כסף לסוחרים בכדי שימכרו מוצרים פגומים ולאחר כמה זמן היא "כאילו" פועלת לטובת האזרחים ומסלקת את הסוחרים הנ"ל – כל זה בכדי להגדיל את אהדת העם בה, סיבת הזדהמות מקור המים של העיר מסתבר להיות לא אחר מאשר בגלל שהמעיין הפך למזבלה החדשה של העיר – מסתבר שהניצב לא השתמש בכספי המיסים המוגבהים "זמנית" בכדי לרוקן את אזור המזבלה של הכפר לאזור אחר אלא סתם העביר אותו בעלות נמוכה לאזור מקורב מוסתר ולקח לעצמו את הכסף הרב שנותר.
 

PUMI for ever

New member
מה באמת קורה מתחת לאפיכם? - חלק ב'

דרך הביצוע - למשוך בחוטים לאחר פגישות רבות, לשמחתך, השחקנים סוף סוף עשו את זה. הם פתחו את הדלת, ועכשיו זהו תפקידך להכניס דרכה את האדם הנכון להתחלת הקנוניה (לגבי דמויות ללא שחקנים והקשר הישיר שלהן לקנוניות ע"ע "דמויות וקנוניות"). כל הרקע מוכן, ישנה נקודת תורפה מקטע כלשהו, ועכשיו היא כבר נקודת החוזק של קבוצת אנשים שמושכת בחוטים מאחורי הקלעים, המשימה הראשונה שלך היא להסוות את כל העניין. הדבר האחרון שעושי הקנוניה (להלן ר"ק – רוקמי [ה]קנוניה) מעוניינים בו הוא סדק בחומה השלמה שלהם שבסופו של דבר יתקרב ויגרום לתפיסתם, לכן, הקפד שכל פעולה שתעשה ע"י הר"קים תכוסה על ידי אלבי (אפילו אם הוא הכי פשוט שיש). זכור, שברגע שיש ספק – אין ספק. זאת אומרת שברגע שאחד הדב"שים האחרים החל לחשוד, או הדמויות של השחקנים עולות על קצה חוט אין דרך חזרה. עכשיו השחקנים שלא רק מונעים על ידי בקשה של שאר האזרחים לפתרון העניין, אלא גם מתוך סקרנות אישית של השחקנים לראות מה באמת קרה מאחורי הקלעים. כמו כן מניע אותם הרצון לתפוס את הנוכלים – על כמה וכמה אם הם פגעו בצורה כלשהי בדמויות השחקנים. לכן – זכור שתמיד עשה הכול בצורה אשר תביא לתוצאות שאתה מעוניין להגיע אליהן, אך בצורה כזאת שלא תגרום חדש, וגם אם כן – החשדות לא יכללו את הר"קים. אל תמשיך את הקנוניה עד לסוף המערכה (Campaign), אלא אם כן יש לכך הצדקה. לכל ר"ק יש מטרה, ולעיטים אפילו מטרות והם פועלים בכדי להגיע למטרות האלה, תוך כדי נקיטת צעדי זהירות בהתאם. אם השחקנים מחליטים לעזוב את הכפר בלי לחקור את הפרשייה, אל "תקפיא" את הקנוניה ותחכה שאולי אם השחקנים יחזרו בעתיד לכפר אז תמשיך את העניין – זה לא מציאותי. אם באמת זה מה שקרה, והשחקנים עוזבים בדיוק באמצע ביצוע הקנוניה, עומדים לפניך 2 אפשרויות: 1. הר"קים המשיכו בפעולותיהם והצליחו בתוכניתם. עדכן את המידע על הכפר בהתאם לתוצאות הקנוניה שהצליחה. 2. הר"קים המשיכו בפעולותיהם ו לא הצליחו בתוכניתם. אולי אנשי הכפר עלו על תוכניותיהם, או שכרו קבוצה אחרת של הרפתקנים (דב"שים) שיבצעו בשבילם את העבודה. בכול מקרה, הקנוניה נתגלתה – לא על ידי השחקנים.
 

PUMI for ever

New member
המשך חלק ב'

למרות כל אלה, אם השחקנים עדיין לא גילו בכלל על הקנוניה, אל תשחק עם עצמך ותחליט מה קרה בכפר. אם שקדת על הקנוניה הרבה זמן והשקעת, אבל לא אמרת לשחקנים יותר מ-3 מילים על כל הנושא לפני שהם דאגו להסתלק מהכפר מכל סיבה שהיא, כדאי ורצוי שפשוט תעביר את הקנוניה למקום החדש אליהם השחקנים פונים, לדומא: לאחר שבוע עבודה הצלחת לרקום קנוניה X אשר תפיל את הכהן הגדול של הכפר ממקומו בטענה שהוא לא באמת מוכר שיקויי ריפוי, אלא מים מהנהר ליד הכפר. אם השחקנים שמעו משהו על כך שהכהן מרמה אנשים, אך החליטו לחקור את מערות הצללים לייד העיר הקרובה, אל תעביר את הקנוניה לעיר אחרת. זה ישמע מוזר שגם בכפר וגם בעיר הכהן מואשם בהונאה. למרות זאת אם השחקנים רק שמעו על כך שמישהו מוכר שיקויים מזויפים, אל תהסס להשתמש במקור הראשי של הקנוניה – הכהן הפושע – רק דאג לשנות כמה פרטים (לדוגמא במקום השיקויים, עשה כך שהוא מוכר חפצי קדושה לסוחרים בעזרת שליח במחירים גבוהים ואז קונה אותם במכירים נמוכים הרבה יותר במטרה לשמור לעצמו את הפרש הכסף. לבסוף, לא משנה עד כמה הקנוניה מתוחכמת, מחושבת ונראית ללא פגע – זכור שלכל יתרון יש חסרון, ותמיד ישנו הסיכוי שיעלו על הקנוניה, ולכן אל תיצור מלכתחילה קנוניה שאי אפשר לעלות עליה, וגם אם עלו עליה אז אי אפשר לשנות את מהלך הדברים. אם השחקנים הצליחו לעלות גם על הקנוניה ועוד על דרך שבסופה אתה כבר רואה שהם יהרסו את כל המזימה, אל תפנה לדרכים מכוערות. אם אחרי 3 הרפתקאות אשר ברקע שלהן ניסוי הדמויות למצוא דרך לעצור את המרכבות אשר מובילות מסתננים לעיר, ובדיוק מחרותים מתחילה הפלישה מבפנים העיר, פתאום השחקנים עולים על המנהיג הראשי ומצליחים לתפוס אותו ל"שיחה", אל תשתמש במשפט הידוע של "לא הצלחתם כי אני השה"מ ואני אמרתי ככה כי אני קובע הכול". במקום זה נסו לצאת מהבעיה בדרך אשר תראה לשחקנים שהכול "פייר". נסו לצרף אותם גם לקנוניה תוך כדי הצעה של חפצים\כסף בתמורה, או שפתאום יתגלה שהאנשים ברחוב בעצם כולם משת"פים של הר"קים ויגרמו הרבה נזק לדמיות אם לא יברחו משם מהר – גם אם זה אומר לא לתפוס את המנהיג הראשי, אבל לחיות מספיק זמן כדי להזהיר את הרשויות או לברוח מהעיר לפני כל הבלאגן.
 

DDN

New member
מאמר טוב!

לא קראתי את כולו, אבל ממה שקראתי. . . .. אתה כתבת?
 

PUMI for ever

New member
כן, אבל יש עוד חלק ג' שלא העלתי

בגלל העבודה המסריחה. המאמר והרעיון שלי. אל תדאגה, בסוף חלק ג' (בסיכום) יופיעו זכויות מלאות, אך כמובן סיבת ההעלאה היא כדי שאנשים ישתמשו בו וברעיונות שבו.
 

דרגורן

New member
../images/Emo45.gif צורף לטאג ליין...

כאשר יהיה החלק השלישי, אז גם יצורף למאמרי הפורום
 

PUMI for ever

New member
מה באמת קורה מתחת לאפיכם? חלק ג'

דמויות וקנספירציות – מי מושך בחוטים ? לאחר שהכנת את התוכנית המושלמת להעלאת מחירי הלחם בכפר כתוצאה מכמה תקיפות גובלינים על השדות (לאחר תשלום כמובן), אתה צריך מישהו שיבצע את הפעולות. לא רצוי להגיד "אתם שומעים על כך שגובלינים פושטים על השדות, ולכן מחירי הלחם גודלים" ולחכות עד שהם יתחילו לעלות על הר"ק, ורק אז להתחיל להעסיק את עצמך עם הדמות שלו, כל זה צריך להיעשות עוד מההתחלה. אתה לא יודע באיזה מהירות יעלו עליו השחקנים, ולא תרצה להימצא במצב שבו השחקנים עוקבים אחרי דמות שבכלל לא יצרת. הבעיה הנ"ל נפתרת כמובן אם הר"ק הוא אדם שהשחקנים מכירים ופשוט לא חושדים בו. אז מי היא הדמות הזאת שמושכת בחוטים? הדבר שאתה צריך לזכור הוא: דמות בעלת כוח = קונספירציה טובה, דמות חסרת כוח = קונספירציה לא פחות מוצלחת. למה אני מתכוון בכוח? לא לפיזי כמובן, להרמת מזימה טובה לא צריך כוח אלא מוח. הכוונה היא לכוח חברתי, פוליטי או כלכלי. ההבדל היחידי שיש בין סוג הדמויות הנ"ל הוא סוג הקנוניות שהן מנסות להרים. אנשים רגילים מהאספסוף לא יתחילו להפנות את כל עבדי המלך נגדו בדיוק כמו שהדוכס לא ינסה לעורר מרד על בסיס נתונים בדויים לגבי השליט המקומי. לכל דמות, בכל מעמד יש את השאיפות שלה: לאזרח מהאספסוף הרצון הוא לחיות בשלום, שלא יפריעו לו והוא לא יפריע להם – לכן הקנוניות שהוא יכול לארגן הן בסדר גודל קטן יחסית וקצרת טווח, אשר מטרתה להביא לשינוי משמעותי ומהיר כשהוא המרוויח העיקרי מכל העניין. דמות בעלת כוח (מכל סוג – ללא התייחסות לפיזי כמובן) תשאף להגיע למקומות ולמעמדות יותר גבוהים. יש לזכור שאדם עשיר מאד, או במעמד פוליטי גבוה, רדיפת הבצע כבר מקוננת בו. השאלה היא האם הוא מהסוג הטוב, ולא יחצין את התכונה הזאת, או שהוא נהיה רשע – ואז הדבר היחידי שמעניין אותו זה איך להשיג כסף או מעמד יותר גבוה, משהו שהוא יכול להשיג על ידי קנוניה טובה. יש לזכור שבדומה לאדם הפשוט, הר"ק העשיר גם מתכנן את הקנוניה לרווח האישי שלו, אבל החברה גם מושפעת ממנה – בצורה הרבה יותר גבוהה מאשר אצל האזרח הפשוט. הרי מות היורש ועלייה לשלטון של נציב רשע לא תשפיע על המשך אורך החיים הרגיל? כמו כן, הקונספירציות של הר"קים העשירים בדרך כלל בעלת ציפיות ומטרות יותר גבוהות מאשר לאדם הרגיל, ולכן ההתייחסות שלהם לקנוניה וכל מה שקשור אליה היא הרבה יותר רצינית ועם רצון שהכול ילך חלק ובלי הפרעות, בניגוד לאספסוף שאם תפסו אותו או משהו השתבש, נו מילא, מחר נמצא סיבה חדשה למה להתעצבן על הנציב.
 

PUMI for ever

New member
מה באמת קורה מתחת לאפיכם? -סיכום../images/Emo70.gif

סיכום – תם אך לא נשלם במאמר הזה ניסיתי להביא לכם טעימה מעולם הקנוניות. אפשר להריץ אינספור הרפתקאות והרבה מפגשים על קנוניות, הכול בגבול הטעם הטוב. יכול להיות שלשחקנים ימאס לנסות ולמצוא את הקנוניות בכל מקום, למרות שכל רגע עתידה אחת להסתיים ואחרת לפרוץ. זה הזמן שלכם עכשיו לנסות ולהביא לשחקנים עולם חדש של תככים, מזימות ושאר תוכניות זדוניות אשר יביאו לשינוי משמעותי כלשהו, ולשחקנים יש סיכוי לעצור זאת. במהלך המאמר הבאתי מספר דוגמאות לקנוניות, הרגישו חופשי לנסות ולפתח רעיון אחד או יותר בתור קנוניה התחלתית או ליותר מזה, קנוניה ענקית שתכלול את כל הממלכה. בהצלחה! 1. בגלל ההבדל בשפה העברית בין המינים ובכדי לשמור על אחדות לשונית לאורך המאמר ומטעמי נוחות בלבד המאמר כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים במידה שווה. 2. אין להעתיק, לפרסם, להוסיף, לגרוע, לשנות או לשכתב את המאמר בשום דרך מכנית או אופטית (או כל דרך אחרת) שום חלק ממנו או את כולו מבלי הוראה מפורשת מכותב המאמר. 3. כל הדמויות, מקומות ואירועים אשר מוצגים במאמר בדיוניים לחלוטין וכל קשר ביניהן לבין המציאות בכל דרך או צורה מקריים בהחלט. נכתב בין ה-30/12/03 ל-31/12/03. מאת אריה זמאילוב פורסם לראשונה בפורם משחקי תפקידים – תפוז.
 
למעלה