מה אתם מחשיבים כ"גוש דן"?

אני מחשיב כגוש דן את

בצפון הרצליה,כפר סבא ורעננה,במזרח ראש העין, בדרום רחובות, במערב הים התיכון. יש השקפה המוציאה את ערי השרון מגוש דן אך אני מחשיב אותן יחדיו כי יש רציפות בין תל אביב לכפר סבא.
 

Rubim88

New member
אני מניח שאתה מתכוון לשטח המטרו'

לדעתי האזור שבין אשקלון-קריית גת-בית שמש-מודיעין-אריאל-אזור חדרה, כשהאזורים והערים בקצה משותפים עם המטרו' האחרים.
 

ש מים

New member
שאלה קשה מאוד!

אתחיל דווקא מהסוף:
לפני מספר שנים נערכה תמ"מ 6 - תכנית המתאר למחוז חיפה, שגבולו הדרומי הינו נחל אלכסנדר. במסגרת התכנון ניסה צוות התכנון לבחון גם את הזיקות הקיימות במחוז, אל העיר חיפה (מתוך רצון לתכנן "תכנון אמיתי", ולא "ביורוקרטי/מנהלתי"), כאשר אחת השאלות היתה האם העיר חדרה הינה "עיר-לווין"/בעלת זיקה לחיפה, או לא (התשובה: לא!). בין הפרמטרים שנמדדו היתה מידן היוממות, מקומות/יציאה לבילויים וכד'.
אז לשאלתך: אין לי מושג ברור, אבל לאחר מאמץ מחשבתי, התשובה שלי היא: "מדינת ת"א" הינו מונח סובייקטיבי ולא אובייקטיבי. מצד שני, לדעתי הוא גם מונח נושאי - יש "מדינת תל-אביב" מבחינת תרבות, יש "מדינת תל-אביב" מבחינת כלכלה, יש מדינת תל-אביב מבחינת הביקושים לדיור, ועוד...
 

Yaron Livne

New member
נכון. אבל דווקא בשאלה הזאת התייחסתי רק למנוח

"גוש דן". האם זה הגוש העירוני של איזור רעננה ראשון לציון או רעננה רחובות או משהו כזה? או כל המטרופולין, בין אם זה עד נתניה אשדוד ומודיעין או עד חדרה אשקלון ובית שמש או מעבר להם.
 

ש מים

New member
לא דיברנו על זה כבר פעם?

במסגרת השרשור בו הועלתה לונדון על המוקד?


אז קודם כל אתה צודק. חוסר הריכוז שלי גרם לי לראות "מדינת תל-אביב" מסתתרת מאחורי כל גוש בטון אפרורי. אבל לעצם השאלה שלך - תשובתי זהה למה שכתבתי אז (יש לבחון לפי "מבחן השונות הסטיסטית" -= לבחון "קפיצות" בתפקודים ובזיקות.
 
אני נוטה לצמצם

בעיניי - הגוש האורבני הרציף, שכולל את ת"א, חולון, בת-ים ובמזרח עד לקצה המזרחי של פתח תקווה ויהוד.

לגבי הכללת השרון בגוש דן, אזכיר שהשם "גוש דן" נובע קודם כל מהיותו של האזור בנחלת שבט דן ההיסטורית, ונחלה זו מסתיימת בצפון בירקון (יהושע י"ט): "... וִיהֻד וּבְנֵי-בְרַק, וְגַת-רִמּוֹן. וּמֵי הַיַּרְקוֹן, וְהָרַקּוֹן; עִם-הַגְּבוּל, מוּל יָפוֹ. ". את מקומן של יהוד, בני ברק ויפו אנו יודעים בוודאות (בני ברק ההיסטורית - חורבת בני ברק ליד מחלף מסובים), לגבי גת רימון הדיעות חלוקות (בעבר ניסו לזהותה ב"הר נפוליאון" ברמת גן). מתיחה של גוש דן צפונה לערי השרון הדרומי, לא תואמת לכוונה המקורית של השם "גוש דן".
 

Yaron Livne

New member
כי מה זה משנה על שם מה קראו לזה, זה לא אומר

שזה צריך להישאר ככה אם זה מתפתח בצורה מסוימת או שבכלל התכוונו מראש שזה תחום בדיוק רק לאיפה שחושבים ששבט דן היה. וגם שבט אולי מתישהו כבש חלקים מצפון לירקון? (מלבד זה שהוא גם עבר לצפון באיזה שלב ושזה הכל מיתוסים בכל מקרה)
 
בכל זאת זה קצת בעייתי

לדעתי כשמדברים על הגוש, לאורך השנים הכוונה הייתה ממש לרצף אורבני אחד.

עכשיו יש רבים שמדברים על הגוש במובן הרבה יותר רחב, של כלל מטרופולין ת"א (או מרבית המטרופולין) ולתופעה הזו עדיף לתת שם אחר.

זה כמו הבלבול הציבורי שיש כיום בין גוש עציון ובין מועצה אזורית גוש עציון, שכוללת יישובים מבודדים ומרוחקים שממש אין להם קשר לגוש עציון ההיסטורי או לשוליו.
 

Yaron Livne

New member
נכון

בעניין השם רק התכוונתי שזה לא חייב להיות לפי שבט דן. אבל באמת נראה לי שזה מתאים יותר לגוש העירוני ולא למטרופולין כולו.
 
למעלה