מה אתם חושבים על אכילת ומכירת חמץ בפומבי?

Elinlin9

New member
אני לא קונה בטיב טעם

ולמה שאאלץ לנסוע לחנות שאני לא קונה בה ואני לא רוצה לקנות בה בגלל שקבוצה מסוימת (שהיא מיעוט, אציין ואדגיש!) במדינה לא יכולה מטעמי האמונה ש-ל-ה לאכול פסטה? אם אני בתור מיעוט במדינת ישראל, כי אני רוסיה והמגזר הרוסי הוא מיעוט בארץ, ואני מודעת לכך ומכירה בזאת, רוצה לקנות מוצר "רוסי" אני אלך לחנות "רוסית" שמוכרת מוצרים כאלו מיובאים ממדינות ברה"מ לשעבר. אני לא אצפה (ובצדק!) למצוא מוצרים כאלו בחנויות "ישראליות" ואין לי שום בעיה עם זה. אני חושבת שזה נכון מאוד. בדיוק כמו שלהודים ולפיליפינים יש את החנויות הקטנות שלהם עם המוצרים המסוימים שלהם. אבל כשמדובר במוצר "ישראלי" ו"כללי" כמו פסטה - למה שאצטרך לחפש אותה במקום מסוים בגלל שמיעוט בארץ לא יכול לאכול אותה במשך שבוע? אגב גם למגזר הדתי חרדי יש חנויות מיוחדות, כמו "יש", אז למה אי אפשר להסתפק בכך שחנויות אלו יהיו כשרות לפסח? למה ככככללללל הרשתות והחנויות בארץ (מלבד כמה חנויות ספורות) צריכות להיות כשל"פ?
 
את רצינית???

את חושבת ששומרי הכשרות וכאלה שלא אוכלים חמץ בפסח הם מיעוט? אני חושבת שבגלל הטעות הבסיסית הזו שלך את מתלוננת. אני לא דתיה, וגם לא מקפידה במיוחד על כשרות במהלך השנה - ובפסח אני דוקא נמנעת מחמץ ועקרונית גם אסור לראות חמץ. אז למה שאני אסע לחנות "יש" שאין בכלל בסביבה שלי ואני לא נוהגת לקנות בה וארגיש אי נוחות בגלל שמיעוט מסויים בארץ חייב לאכול פסטה בפסח????
 

Elinlin9

New member
אם אני טועה

והמגזר הדתי הוא לא מיעוט במדינה הזאת, אז צריך לעוף מפה ומהר. אנשים חילוניים א-מ-י-ת-י-י-ם (לא "שומרי מסורת"... לא אנשי "כי ככה נהוג כאן"... אנשים חילוניים שכלל לא דנים בשאלה לאכול חמץ או לא כי הם פשוט לא מודעים לעובדה שפסח עכשיו כי זה חג ד-ת-י שאנשים ד-ת-י-י-ם מקיימים את מצוותיו) לא יכולים להתקיים במדינת דת מעצם ההגדרה שהם חילוניים שלא חיים את חייהם לפי חוקי הדת. כל עוד במדינת ישראל לא תהיה הפרדה מוחלטת בין דת למדינה ל-ע-ו-ל-ם יהיו פה ויכוחים כגון זה שמתקיים כאן עכשיו. ואין צורך לצעוק עליי. אפשר לנהל דיון בצורה מתורבתת. או שאולי בעצם לא כולנו מסוגלים לנהל דיון בצורה מתורבתת........
 
לצעוק? תקראי שוב את עצמך.

הדתיים הם מיעוט והחילונים הגמורים הם מיעוט. הרוב הם אנשים כמוני שלא מקפידים על תרי"ג מצוות אבל שומרים חגים ומועדים פחות או יותר בגלל מסורת מבית אבא, סבא וכיוב'. זכות הקיום של מדינת ישראל מלכתחילה התבססה על הדת היהודית, תפרידי את הדת מהמדינה ותראי מה יקרה.
 

מאלין

New member
מתנגדת בתוקף

הייחודיות של העם היהודי במדינת ישראל הולכת ונשחקת: יום כיפור הפך לחג האופניים פסח הפך לחג הדווקא ימי הזיכרון הפכו לימי ההכנות לפיקניק הגדול כל אחד ותירוציו . לי יש בעיה קשה עם הדתיים המתחדשים והקיצוניים, האם ידעתם שרב בישראל אמר בפירוש לא לאכול מצה בפסח מחשש חמץ
. מפריע לי שהרבנות עסוקה במי מוכר חמץ כשלפתע מופיעים המון מוצרים שנראים כמו חמץ: פיתה, חלה, לחמנייה וכיו' ולזה הם מסכימים. מטריד אותי מאד שעסוקים חודש שלם בלקרצף את המסילות והרעפים ובליל הסדר מחפפים בקריאת ההגדה . אני חילונית שומרת מסורת , יש ייחודיות לעם היהודי שנעלמת ונשחק בקצב מבהיל.
 

נירהמ1

New member
אני אוכלת חמץ גם בפסח ולא הייתי רוצה שאלה שלא

אוכלים יכפו עלי שלא לאכול. אני לא משפיעה עליהם לאכול חמץ ולכן מצפה לקבל אותו יחס מהם.
ישבנו אתמול בבית קפה (לא אציין את שמו) שמכר גם כשר לפסח וגם חמץ. גם לאלה שאכלו כשר לא הפריע שאכלתי חמץ (וטוב שכך, משום שלי לא הפריע כלל וכלל שהם אכלו "כשל"פ"). "איש באמונתו יחיה..." כבר אמרנו?
 

קיטי קט2

New member
את יודעת מה הפריע לי באמת?

ביררתי בכמה וכמה בתי קפה בת"א, וחוץ מפיצריה אחת שמכרה פיצות מקמח מצה, ובורגר קינג שמוכר לחמניות מקמח מצה, הרבה מאד מהם לא מוכרים מאכלים שכשרים גם לפסח. וזה מפריע. לי זה הפריע, כי אני הרגשתי במיעוט. הפריע לי שלא כיבדו גם אותי, ולקחו ממני באיזשהו אופן את הבחירה גם להנות מישיבה בבית קפה בפסח. חבל שהמקומות בארץ לא נותנים אפשרויות בחירה גם לאלו וגם לאלו. אין לי בעיה עם אלו שאוכלים חמץ באופן עקרוני ולא עקרוני (הרי אף אחד עדיין לא נתן לי מינוי ברבנות הראשית), אבל בעלי העסקים לא ממש מתאמצים לפנות לכל האוכלוסייה. אולי כי שי להם מספיק רווחים גם מצד אחד, ולכן אין צורך.
 

נירהמ1

New member
צודקת בהחלט - בבית הקפה בו ישבנו דווקא

נתנו לנו את בחירה חופשית, ואפילו שמו על השולחן תפריטים גם לאלו שאוכלים חמץ וגם לאלו שאוכלים כשל"פ. זה דווקא מצא חן בעיני שמכבדים את רצון הלקוח. בחלק גדול מהמקומות זה או כשל"פ או חמץ - אין פשרה שמאפשרת לשני הצדדים לשבת יחד.
 

recordion

New member
אבל...

תסלחו לי שאני לא מבינה משהו, אבל אחרי חיפוש פירורי החמץ עם נר בערב ליל הסדר, מותר לשבת לאכול במקום שמגיש "גם" כשל"פ??? רק לי זה נראה אבסורד? אז או קיי, יש מי שבחר לסגור בפסח העיקר לא להכשיר, ומי שבחר לפתוח בפסח בלי להכשיר ולמכור חמץ כרגיל, ומי שטרח והכשיר ומוכר כשל"פ בלבד. עכשיו תבדקו אצל מי יושבים ואצל מי טעים.
 
חשבת על זה שאותו בית קפה בעצם לא שינה ממנהגו?

הרי לאותו בית קפה פלח האוכלוסיה האחר לא יכנס ולא ישב שם לעולם מבחינת בית הקפה הוא ממשיך כמו תמיד ופונה לאותו פלח אוכלוסיה אליו הוא פנה מאז ומתמיד לך יש את האפשרות לבחור אם להיכנס אליו בפסח או לא להיכנס אליו בפסח
 

קריסטה

New member
חודש אחד בשנה את מרגישה כמו מיעוט

ובאה לבכות על מר גורלך? את יודעת כמה מיעוטים יש בארץ? צמחונים, אתאיסטים, אוהבי בעלי חיים, אנשים שלא רוצים ילדים... והם מיעוט כל השנה. את יודעת מה ההבדל? אותו מיעוט לא אומר לאחרים איך הם צריכים לחיות את חייהם. ולא רק, אותם מיעוטים חוטפים ביקורת על הבחירות האישיות לחלוטין שלהם כל יום. אבל ברגע שדת נכנסת לתמונה - אנחנו החילונים לא מכבדים, ולא נותנים זכות בחירה, וכופים את עצמנו. ספרי את זה לכיס שלי, על כל הכסף שהוא הפסיד למוניות, כי לא הייתה לי תחבורה ציבורית בשבת.
 
רק הערה קטנה

אי אפשר לקחת את זה שבדקת כמה בתי קפה ומקומות בילוי בת"א ולהפוך את זה לזה שלא מכבדים "בכל הארץ". דווקא במקומות מחוץ לת"א (למשל באיזור חיפה והקריות, ירושלים ואני מאמינה שעוד מקומות) לא חסרים בתי עסק ששומרים על כשרות מלאה או שמציעים תפריט כשר לפסח לצד התפריט הרגיל - והכוונה היא לבתי קפה, מסעדות ואפילו פאבים שדאגו להדפיס תפריט שמפרט את המשקאות הכשרים במלאי.
 

xcalibur

New member
איזה קטע זה כל הדמוקרטיה הזאת, הא?

בוקר טוב אליהו. את לא הבן אדם היחיד במדינה הזאת.
 

Elinlin9

New member
אז זהו, שדמקורטיה לא היתה ולא נבראה כאן

ברגע שיש כזה מושג "חוקי דת" וחוקים כגון אלו קיימים במדינה, דהיינו אין הפרדה בין דת למדינה/לממשל, דמוקרטיה אמיתית פשוט לא יכולה להתקיים מעצם הגדרתה.
אז אני מחזקת את דעתך... ברגע שאני נכנסת לשופרסל בחול המועד ויותר מחצי חנות מכוסה בוילונות לבנים ומעברים שלמים נחסמים למעבר (למשל מעבר מוצרי הפסטה...
), נשללת ממני הזכות והחירות לקנות כל דבר שאני רוצה/צריכה. איזה בדיוק מעקרונות הדמוקרטיה מאפשר איסור קניית מוצר זה או אחר..? ומה אם מתחשק לי להכין פשטידת פסטה? הזכות הזאת נלקחת ממני לשבוע ימים כי לפי הדת אסור. אבל אני לא חיה את חיי לפי חוקי הדת, אז למה אני נאלצת להישמע להם? זאת דמוקרטיה זאת? אז מה נותר לעשות? לקנות מבעוד מועד, ללכת לחנות שמוכרת הכל גם בפסח (חנויות "רוסיות" למשל... שבחלקן יש גם לחם שחור טרי), במידה ויש חנות כזו קרוב לבית, או לוותר על הפשטידה.
אז נכון... כמה כבר יכול להיות קשה לוותר על לחם ופסטה לשבוע ימים, but why should I have to, נכון? some democracy!
 

xcalibur

New member
מילים כדורבנות ובחורה כלבבי ../images/Emo45.gif

זה מצחיק ומעציב אותי כאחד שתמיד חייבים להתחשב בדתיים ואף פעם לא בקהל החילונים שמהווה אבן היסוד וגב החמור של המדינה הזאת. הנה עכשיו רוצים להקים סינמה סיטי בירושלים אחרי שמאז ומתמיד לא היה פה שום קולנוע שבאמת כיבד את עצמו לרבות הסינמטק ואילו העירייה התעקשה שהמקום יהיה סגור בשבתות על מנת להתחשב ברגשותם של הדתיים. ממש שמחת זקנתין בחוצות היותר. כל השנים הללו שיצא לי לבקר באקרנים בקושי ראיתי ולו חובש כיפה אחד, שלא נדבר על לובשי שחורים. אז עכשיו הם יגידו לי מתי אני כן ולא יכול לראות סרט? איך כתוב בסטיקר? "מדינת הלכה, הלכה המדינה"
 

Elinlin9

New member
../images/Emo13.gif

מה פתאום..? אף אחד לא יגיד לך מתי לראות או לא לראות סרט. חס ושלום! שום דבר פה לא בכפייה... אף אחד לא מכריח אותך לעשות או לא לעשות דבר זה או אחר. זה הכל מתוך... התחשבות וכבוד הדדי. סליחה, כבוד, נקודה. בלי ההדדי. אם כי בילדותי, חינכו אותי הוריי שיחס גורר יחס; תתייחס למישהו רע, תקבל יחס רע - תתייחס למישהו טוב, תקבל יחס טוב. תיתן כבוד - תקבל כבוד. תתחשב - יתחשבו בך. לא בבית ספרנו כנראה
 

OnlyLeigh

New member
אבל אני לא מבינה משהו

הרי כל הקטע בשמירת כשרות, צומות, וכל הדברים האלה, הוא ההתעלות על הרצון לאכול/לאכול משהו בסיסי כל כך. לא סתם קוראים לצום תענית, ולא סתם אוכלים מצות עבשות ולא משביעות ולא לחם בפסח. ועם זאת משנה לשנה אני רואה יותר גלולות מיוחדות ליום כיפור נגד הרעב ומליון לחמים מקמח מצה בפסח שלפעמים עולים בטעמם על הדבר המקורי. היכן המסורת בזה? מה הטעם בכל הטריקים האלה שכאילו נועדו לבלבל את סבא יהוה? ניוזפלאש- בעלי העסקים פונים למי שמעריף עליהם כסף. כנראה שיותר ויותר אנשים אוכלים לחם בפסח. לא נעים- לא הולכים. אין בזה כפייה. אני לא אלך בכוונה למסעדת בשרים ואתלונן על כך שאין להם מבחר מספק של מאכלים צמחוניים.
 
למעלה