מה אתם חושבים על אכילת ומכירת חמץ בפומבי?

קיטי קט2

New member
מה אתם חושבים על אכילת ומכירת חמץ בפומבי?

אתמול ישבתי עם חברה בבית קפה בתל אביב. מסביבנו היו המון אנשים שאכלו פסטות, לחם, לחמניות. הרבה מאד מסעדות בבתי קפה מוכרות חמץ, למרות שהצגת חמץ אסורה עפי החוק הרבה בעלי מסעדות אומרים שיותר משתלם להם למכור חמץ, אפילו להסתכן ולקבל קנס, אבל עדיין הם מעדיפים את הרווחים שהם עושים בחול המועד על הקנס שהם מקבלים. אני לא אוכלת חמץ בפסח, וממש לא שופטת אנשים שאוכלים, כל אחד הישר בעיניו יעשה. זה צריך לבוא מרצון חופשי בלבד ולא מכפיה. מצד שני.. לראות את כל האנשים אוכלים חמץ בחוץ... אני חושבת שיש בזה משהו שלא מכבד את הציבור הדתי , ואולי החילוני, ששומר כשרות אז אפשר להגיד: "הציבור הדתי לא חייב להסתובב בחוץ במקומות האלו", או ניתן לחשוב שעצם האיסור על מכירת חמץ הוא כפיה, והמדינה לא צריכה לאסור את זה, אלא לתת אפשרות גם לאלו וגם לאלו. האמת? דווקא בעניין הזה, כף המאזניים נוטה לכיוון אלו שאוכלים חמץ בפסח, חוץ מיוטבתה בת"א שלא מוכרת חמץ, ומוכרת לזניית מצות מדהימה שאני אוכלת כל שנה, רוב המקומות לא עושים מאכלים שהם גם כשרים. ואז בניגוד לכפייה הדתית, יש אפילו סוג של נטילת ברירה מהחלק השני של הציבור. אני חיפשתי משהו כשר לאכול, בסוף הסתפקתי בצ'יפס . מה אתם חושבים?
 

א ל ק י ס

New member
פעם בשנה

אפשר להתאפק ולא למכור חמץ. לגבי אכילת חמץ-אני שומרת כשרות בפסח ובכלל ואני דוגלת בגישה של "איש איש באמונתו יחיה"
 

recordion

New member
זה הרבה יותר מפעם בשנה

זה גם לחץ לא לפתוח מקומות בילוי בשבת, כאשר זה יום שבו רוב הציבור פנוי לבילוי. שהציבור יסע עוד קצת כדי לבלות, ומי שנזקק לתחבורה ציבורית יכבד וישב בבית. ומה על בעלי העסקים? אלו הימים בהם עושים הכי הרבה עסקים, והם נפגעים כלכלית, או נאלצים לצאת עם העסק מחוץ לעיר. ורשתות המזון? אם יפתחו סניף באיזור חילוני לגמרי, יפסלו כל הסניפים שלהם כל השבוע, גם אלו שסגורים כדי לכבד את הציבור הדתי ששומר שבת. אצלנו לכבד את האחר זה רק לכבד את הדתיים. העובדה שצריך חוקים בשביל זה אומרת כמה הציבור באמת מכבד מתוך רצון ולא מתוך כפיה.
 
חמץ בפסח ../images/Emo140.gif../images/Emo140.gif../images/Emo140.gif../images/Emo140.gif

אני אוכלת רק אוכל כשר לפסח בחג , ואוכל כשר כל השנה. אך מאמינה במשפט "איש איש באמונתו יחיה" !
 

קיטי קט2

New member
במשפט האחרון שלך לגבי רצון וכפיה הזכרת לי

דוד שלי חי במנהטן כבר 40 שנים. ודווקא שם הוא ומשפחתו מאד מקפידים לקיים את החגים.אולי המרחק מהארץ גורם לו להתקרב יותר לחלק היהודי שלו. הוא צם בכיפור ושומר על כשרות בפסח, הוא עובד על אונייה ואפילו שם צם אם צריך. והכל מבחירה. אבל אני מבינה את עניין התחושה של הכפייה. לי עצמי יש בעיה מאד קשה עם דברים שאני מרגישה שכופים עלי, לפעמים אפילו זה נוגע בדברים אבסורדים. אולי אולי אם לא היו כאן חוקי דת, יכול להיות אפילו יותר חילונים היו מקפידים בפסח, כי הייתה ניתנת להם הבחירה, והם לא היו מרגישים אנוסים לעשות זאת. אני ממש לא רוצה שזה ישמע שאני עושה "נו נו נו" לכל האנשים שאוכלים חמץ בפסח. ממש ממש לא. אבא שלי למשל אוכל לחם בפסח, כי יש לו בעיות קיבה קשות. זכותו. אבל הרגיז אותי שבעלי העסקים לא אפשרו לי בחירה וצידדו בעיקר בצד אחד. אולי יש עוד מקומות שמוכרים גם וגם, לא נתקלתי בהרבה מהם
 

recordion

New member
ואחרי יציאה ובדיקה היום בצהרים

אלו שלא מוכרים חמץ גם לא נותנים בחירה. הם פשוט סגורים. היינו בפתח תקוה בסגולה וראינו בעיקר (לפחות חמישה) מקומות אוכל סגורים. אז תודה רבה לכל החוגגים, אבל כשאני מסתובבת בעיר אני מעדיפה פתוח עם חמץ על סגור וזהו. גם מחוץ לעיר החטאים תל אביב. יצאנו משם מאוכזבים ורעבים.
 

קיטי קט2

New member
אז זה עושה את שתינו מאוכזבות ורעבות

למען הגילוי הנאות, היום הסתובבתי בת"א אחה"צ, היו כמה מקומות פתוחים כמו פלאפליות ופיצריות כשרות לפסח. אכלתי לאפה עם פלאפל באיזה מקום בת"א- מוטב היה שלא הייתי מוציאה 20 ש"ח על העיסה הדחוסה הזו שכונתה "לאפה כשרה", אז אולי לפעמים עדיף שהמקום ימכור כשר, או יהיה סגור, מאשר שיציע אופציות לא אכילות. כבר התחרטתי שאכלתי שם. מאד קשה לי עם האוכל בפסח, גם בבית וגם בחוץ. אמנם זה מבחירה, אבל לעצמי אני חושבת , כמה אפשר לאכול מאכלים מטוגנים עם ביצים ותפו"א???? אז אפשר להסכים שמיצינו את פסח ואפשר כבר לחזור לשגרה הברוכה.?? שיהיה חג שמח בכל אופן
 

קריסטה

New member
בעלי העסקים צריכים לאפשר לך בחירה?

זה עסק. הוא פועל למען עצמו. ואם כבר לאפשר בחירה, אף אחד לא דחף לך חמץ לפה. לא בא לך לראות את זה? נו....אני אתן לך לחשוב לבד.
 
מעט יצירתיות במקום ניקור עיניים.

אם מסעדות ללא תעודת כשרות יגלו מעט יצירתיות וימכרו מזון מיוחד לפסח, הקופה תעבוד עוד יותר טוב. כי אוירת החג, וגיוון המאכלים חשוב לכלל הציבור.
 

liron108

New member
אווירת חג לחוד וכפיה דתית לחוד

אני לא שומרת אפילו שאין לי שום בעיה עם מצות אבל אני לא מבינה למה כאזרחית חילונית אני חייבת לאגור חמץ ולאכול בבית כאילו מי ישמע איזה פשע.. הייתי מצפה מאנשים ששומרים על כשרות בפסח להיות טיפה יותר חזקים באמונתם ולהתעלם מהאוכל הלא כשר במקום שיאסרו על מכירתו כאילו אנחנו בימי הביניים החשוכים
 

Affiliate GIRL

New member
אכן

מסכימה עם זה ''אצלנו לכבד את האחר זה רק לכבד את הדתיים '' בקרוב מאוד עוד 20 שנה בערך נהפוך למדינת דתיים (קראתי כתבה על זה לא מזמן) אני מרגישה שדוחקים אותי לפינה !!! כבר שבוע בדיכאון החגים הזה, החנויות סגורות אצלנו ועם עובדות זה עד הצהריים אין אוטובוסים בימי החג וגם לא בשבת פשוט לי אין לאן לצאת בלי אוטובוסים ! אז כן.. בדוחק באמת התחלתי ''לשמור שבת'' אין מה לעשות... וגם בגלל החַברה לא אוכלת חמץ בחג... שנה שעברה זה היה קל יותר... השנה המצה עומדת לי באמצע הבגרון (שאלוהים יסלח לי...) וגם לא יכולה לאכול חמץ בחג כי המצפון לא מרשה לי... פשוט מה שמפריע לי זה איך החברה משפיעה חזק כל כך על הפרט (עליי...) מחכה שהפסח הזה יגמר כבר... עוד יומיים... ולאכול שוב לחם................... אני פשוט מורעבת בלעדיו...
 
מעט יצירתיות במקום ניקור עיניים.

אם מסעדות רוצות למכור מזון ללא תעודת כשרות, ייטיבו לעשות אם יגישו תפריט מיוחד לפסח. מעט יצירתיות בכדי לשמור על אוירת החג. והקופה לא תאכזב אותם.
 

טנא לבן

New member
אני לא מסכימה

אפשר וצריך שיהיה גם וגם - מקומות כשרים ומקומות לא כשרים. כל אחד ואחת יבחר לאן לגשת. לא צריך לכפות על אף אחד -לא לשמור ולא לא לשמור... חג שמח!
 

Elinlin9

New member
אבל למה שאאלץ להתאפק אפילו פעם בשנה??

הרי זאת בדיוק הנקודה! איך את יכולה להגיד שאת דוגלת בגישה של "איש איש באמונתו יחיה" ובאותה נשימה להגיד שלא יקרה לנו כלום אם נתאפק שבוע אחד?? העובדה שאני נאלצת להתאפק מראה על כך שאני כבר לא חיה באמונתי כי מאלצים אותי לחיות אחרת! גם אם זה למשך שבוע "בלבד". לא צריכים "לאלץ" אותי לעשות מה שאני לא רוצה לעשות אפילו לא לשניה! ביום שישי האחרון עשיתי את הקניות השבעויות שלי בסופר.. ערב לפני ישבתי והכנתי רשימת קניות ונזכרתי במתכון חדש של פשטידת פסטה וחשבתי שיהיה נחמד לנסות את המתכון בשבת, אז רשמתי בגדול פסטה שלא אשכח לקנות (היתה לי חצי חבילה בבית). פרח לי מהראש שפסח עכשיו ושפסטה זה חמץ. הגעתי לסופר וכל המעבר של הפסטות חסום, אטום, היה רק חסר מנעול. על הפשטידה נאלצתי לוותר. את מבינה כמה זה מרתיח??? מדינה דמוקרטית.... איש איש באמונתו יחיה... כל אחד הטוב בעיניו יעשה... ממש! אז נכון, זו רק פשטידה.... ותמיד אפשר להכין אותה שבוע אחרי... אבל אני רציתי להכין אותה מתי שא-נ-י רציתי להכין אותה ולא מתי שהציבור הדתי יסיר את האיסור על אכילת חמץ מכל המדינה הדתית והחילונית כאחד!
 
למעלה