מהם הגורמים למהפכה התעשיתית?

mikels1

New member
מהם הגורמים למהפכה התעשיתית?

מישהו יודע מהם הגורמים למהפכה התעשיתית? חיפשתי בכל מיני אניקלופדיות ובכל אחת כתוב דברים שונים... אז אשמח אם תעזרו לי .. תודה...
 

Boogieman

New member
קולוניאליזם לדעתי

העניין הוא שהכלכלה בקולוניות,באמריקה בעיקר, התבססה על גידולי כותנה, סוכר וקפה,כדי שגידולים כאילו יהיו רווחיים [ למרות עלויות ההובלה ] היה צריך כח עבודה זול,זאת אומרת עבדים. עכשיו,כשיש שטחים בלתי מוגבלים וכח עבודה זול בלתי מוגבל יש כמויות אדירות של תוצרת חקלאית. כדי לעבד כמויות כאילו צריך מיכון וזאת היתה הדחיפה האמיתית למהפיכה התעשייתית לדעתי.
 
קודם כל

"המהפיכה התעשייתית"\ ת. ס. אשטון, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה אין עליו ובגדול המהפיכה התעשייתי היתה שילוב של שני גורמים עיקריים: שילוב בתהליך היצור של חידושים טכנולוגיים שהצטברו אז, לצד יזמות עסקית שיצרה ריכוזיות. הכלים הטכנולוגיים שאיפשרו את המטויה התעשייתית ואחריה כל המפעלים האחרים היו קיימים כבר קודם, היה צורך באנשים בעלי ממון שיחד עם זה גם היה להם מעוף עסקי והבנה טנכולוגית בחידושים של התקופה, וזאת לצד סביבה כלכלית פתוחה שתאפשר זאת. כל אלה התממשו לראשונה בבריטניה של סוף המאה ה-18.
 

Boogieman

New member
זה לא ניסוח קצת יפה מדי?

אם להתייחס לביטויים "אנשים בעלי ממון ומעוף עסקי" ו"סביבה כלכלית פתוחה". אז אותו ממון הושג באמצעות "הסחר המשולש" וככה זה עבד,לוקחים בגדים וכל מיני פיצ'עפקעס שמיוצרים באנגליה ומוכרים אותם באפריקה תמורת עבדים,את העבדים מוכרים ברווח עצום לבעלי המטעים באמריקה שמעבידים אותם עד מוות בשדות הכותנה ואת הכותנה שולחים לאנגליה ששם הופכים אותה לבגדים ופיצ'עפקעס שבהם קונים עבדים באפריקה. ככה אותם אנשים בעלי מעוף עסקי השיגו את הממון שלהם. לגבי הסביבה העסקית ה"פתוחה",האם הכוונה היא שכל זה הושג בעזרת הרובים והתותחים של הממשלות המעורבות בעניין? כמובן שתעשיית הטקסטיל המסורתית של אנגליה לא יכלה להתמודד עם כמויות הכותנה המטורפות שהגיעו מאמריקה כך שהענף היה חייב לעבור "תיעוש" [ כמובן שהם היו יכולים לעבד את הכותנה באמריקה אבל זה היה הופך את המושבות לפחות תלויות בארץ האם והם לא היו מוכנים לקבל זאת,במהפיכה האמריקאית אחת מצורות המרד היתה ייצור בגדים במושבות ].
 

hastings

New member
"סביבה פתוחה"

הכוונה היא לאירופה של אותה התקופה שאיפשרה מוביליות חברתית גדולה יותר וניצול של כישורים שלא התאפשר בחברה שלפני המאה ה 18. כמו כן, פתיחות גדולה יותר של מדינות באירופה אלה כלפי אלה ומעבר נוח יותר של אנשים ורעיונות איפשר הפרייה הדדית. לגבי כותנה - עד המצאת המנפטה של וויטני הכותנה הייתה יבול שכמעט לא שווה לגדל אותו, גם בשימוש בעבדים העלות הייתה גדולה מדי. המנפטה של וויטני הומצאה *אחרי* המהפכה האמריקנית (אי שם בשנות ה-90 של המאה ה-18) - ואז חלק גדול של העיבוד הראשוני נעשה בארה"ב. החלק היחיד שנעשה בבריטניה היה הטוויה, וגם בתחום זה תעשיית הצמר המקומית הייתה חשובה לא פחות (אם לא יותר). [אם יש לך כוח - שווה לבדוק את יבוא הכותנה הגולמית לבריטניה מארה"ב מול היבוא ממצרים במהלך המאה ה-19.] לגבי עיבוד הסוכר שהזכרת בהודעה הקודמת - שום דבר מזה לא נעשה באירופה. אם לא מעבדים קני סוכר בתוך שעות ספורות מהקטיף שלהם הם מתקלקלים. אירופה הייתה השוק של המוצר המוגמר. ההשפעה של הקולוניאליזם על עידוד המהפכה התעשייתית הייתה ביצירת שווקים עצומים, בלעדיים, שהצדיקו תיעוש. האמת היא שבנוסף למה שהוזכר המהמפכה התעשייתית הייתה במידה רבה תוצאה של כמה פיתוחים טכנולוגיים - כרייה, שימוש בפחם אבן, עיבוד ברזל, מנועי קיטור ועוד - שהבשילו פחות או יותר יחד ונוצלו זה כדי לקדם את זה.
 
עד כמה שאני זוכר

מחמד עלי פאשר נהנה מממלחמת האזרחים בארה"ב היות והוא היה ביו ספקי הכותנה היחדים שהיו לבריטים באותה תקופה ולכן הוא יכל לבסס את כל המשק שלו על משק של גידולי כותנה
 

Boogieman

New member
זה בגלל שמדינות הדרום

שהיו ספקיות הכותנה העקריות לאנגליה הטילו אמברגו על ייצוא הכותנה כדי ללחוץ על אנגליה להתערב לטובתם. יתכן שבלי מצרים היו עכשיו 2 ארה"ב. מה שהייסטינגס כתב גם נכון אבל לא סותר את הטענה שלי שהקולוניאליזם נתן את הדחיפה לתיעוש ולא האיכויות האינטלקטואליות של האירופאים.
 

hastings

New member
אמברגו?

לי זכור שזה היה הצפון שהטיל מצור על נמלי הדרום. ואני לא מאמין שאי פעם היו מתקיימות שתי "ארה"ב". הקופדרציה הייתה כה מפולגת מבפנים שלא היה לה כל סיכוי להפוך למדינה אחת. מושלי המדינות השונות כ"כ חרדו לאטונומיה שלהם (הנושא שבשלו פרצה מלחמת האזרחים) שתוך כדי המלחמה עצמה חלק מהם סירבו להישמע לג'פרסון דייויס ולממשלת הקופנדרציה. לדעתי תנאים כלכליים ופוליטיים לא היו מאפשרים את קיומה של הקונפדרציה לאורך זמן, אם בכלל.
 

טרה10

New member
הסיבה והגורם העיקרי למהפכה

התעשייתית שלא כל כך היתה מהפכה במובן הפוליטי של זבנג וגרמנו היתה המצאת מנוע הקיטור שהביא לפיתוח הרכבת שם בכלל הוא יושם לראשונה. ואח"כ למנוע הקיטור בספינות במקום המפרשים שזה בכלל היתה מהפכה גדולה. גם הרכבות שבאו במקום המרכסות של הסוסים..זה לא יאומן. אפילו טוענים שהעליה הראשונה שלנו היתה בגלל ספינות הקיטור ואל בגל איזה פוגרומים כי אלה הרי היו כבר קודם והרבה..!
 

טרה10

New member
ובקשר לעבדים..אתה פשוט טועה..

לולא היו מביאים אותם לארה"ב לעבוד נורא קשה במטעים שזה בכלל שדות כותנה..[ואני גידלתי כותנה] אז עד היום הם היו באפריקה עם כל המחלות שיש שם..ועוד המון מרעין בישין..ורובם היו מתים או לא היו נולדים בכלל לאבותיהם שמתו. וכך יותא שהאירופים הצילו המון שחורים מהגורל הזה. למעשה 20 מליון שחורים שחיים בארה"ב. בדיוק - ממש כמו שהקמת הישוב היהודי בארץ הציל חצי מליון יהודים מהשמדה..באירופה.. אז אל תהיה כל כך בטוח במסקנות שלך.
 

almog4

New member
ובקשר לעבדים - "דיל הזהב"

ובקשר לעבדים - נורא לשמוע את מה שאמרת עכשיו. לטענתך, הלבנים שלכדו את האפריקאים כמו כלבים, שהעבירו אותם באוניות טחובות כשהם שכובים וקשורים במשך חודשים וכאשר 50 אחוז מהם מתים במהלך ההפלגה, שכאשר הגיעו לחוף נמכרו לעבדות כמו בקר, שהנשים נאנסו והגברים הוכו והוצלפו באופן קבוע, ושעבדו במשך דוֹרוֹת - בעבדוּת פשוטו כמשמעו, בעבודות כפיה, תוך השפלה יומיומית, בלי לראות כל שכר, עם הצלפת שוט עד זוב דם כשלא עמדו במכסה היומית או כש"העיזו לנסות לברוח מגורלם", ... ולפעמים גם נורו למוות, האם באמת אותם לבנים - בעצם עשו טובה לאפריקאים ההם, כי היום לצאצאיהם יש אזרחות אמריקאית?? לא נראה לך שאם ה"דיל" הזה מוצע לבחירתו של מישהו (כידוע מעולם לא "הוצע לבחירתם") - הביטוי "לא תודה" יתאים פה יותר ??
דני
 

Boogieman

New member
כן,איזה מזל יש לכושים האילו

אולי נעשה טובה לעוד כמה מליונים מהם,בעסה באפריקה עכשיו.
 

טרה10

New member
אתה לא יכול למדוד ערכים של תרבות

אחת במונחים של תרבות אחרת.התושבים באפריקה במאה ה-17 וה-18 חיו בתנאים פרימיטיבים במושגים האירופים. וכל מה שרצו הלבנים זה כוח עבודה זול לעבודה בשדותיהם ומשרתים בבתיהם. יחסית התנאים של השחורים הוטבו. אני לא הצדקתי את השיטה ולא את המעשה אלא הסברתי את התוצאות. צריך לראות את שני הצדדים. גם כרגע באפריקה המצב על הפנים.רוצחים שם אחד את השני במלחמות שבטים שאינם מסתיימות. מה זאת אומרת לכדו אותם כמו כלבים..איזה מין תיאור זה.? הביאו אותם בכוח לאמריקה..כשחלקם מתים בדרך. ובאותה מידה אפשר לאמר מאידך שהרבה מהם היו מתים ממחלות במולדתם באפריקה. והרי גם האינדיאנים מתו בהמוניהם ממחלות שהביאו הלבנים אז מה זה אומר..? שהאדם הלבן היה צריך להשאיר הכל במקומו..תראה מה קרה בהודו לאחר שהלבנים-האנגלים הסתלקו..וגם כאן..הורגים אחד את השני.וזה מה שהבריטים אמרו שיהיה כאן..!! אגב מעניין מה דעתך על התנועה הציונית שהצילה כחצי מליון יהודים תושבי ארץ ישראל מההשמדה..? יש טוענים שהביאו אותם בתואנות שוא..שמנהיגי הפועלים הביאו הנה כוח עבודה להשגת מטרתם..ולהמשיך להחזיק בשלטון בתחרות עם הימין. אבל נחזור לנושא-אני כמובן לא רואה בחיוב את סוחרי העבדים שהתאכזרו- רק הראיתי צד חיובי בנושא הזה. אי אפשר להשוות בכלל את מצב השחורים בארצות הברית- לעמי אפריקה. למשל אצל אידי אמין.. השחורים באמריקה נלחמו בעזרת אחרים לחרותם ולשינוי במצבם-בדיוק כמו שהנתינים והאיכרים של מלכי אירופה נלחמו בשרידי הפיאודליזם לשחרור לאומי. ההבדל בין הלבנים לשחורים שהגיוע לאמריקה הוא לדעתי בעיקר שהמהגרים בחרו בכך והשחורים הובאו בכוח. נ.ב. זה אגב מזכיר לי את 'הקרב' של הירוקים על כביש 6..כשכל אחד רואה את הצד שמעניין אותו. אבל לא חשוב..זה כבר היסטוריה והכביש קיים. ואגב הוא נהדר-בכל אירופה אין עליו..
 
ולא לשכוח עוד דבר אחד

מושג העבדות היה קיים באפריקה גם לפני האדם הלבן, שחורים היו עבדים של שחורים אחרים. לא שאני בא להגן על האמריקאים, הם גרמו לגידול עצום בתופעה, וודאי לא מגיעים להם שבחים.
 
למעלה