מהי יהדות? דת/גזע/לאום?

יהדות היא מלשון ייחוד

שלום מיקי,

חכמת הקבלה מסבירה שהמקור למילה יהודי, הוא מהמילה ייחוד - ייחוד עם החוק הכללי של המציאות שהוא נתינה ואהבה.
עם ישראל התפתח מקבוצה קטנה שאסף סביבו אברהם אבינו. אברהם היה מהמקובלים הראשונים שהגיע לגילוי הכוח העליון שמנהל את כל המציאות. הוא גילה שהכוח הזה הוא כוח של נתינה ואהבה וכל הייסורים מהם אנחנו סובלים בעולם הזה נובעים מכך שאנחנו לא נמצאים בהתאמה אליו. אברהם גילה את השיטה איך להגיע לחיבור עם הכוח העליון, ואת השיטה הזאת לימד לאנשים שהתקבצו סביבו.
יותר מאוחר קבוצת אברהם התפתחה לעם ישראל. למעשה עד לפני חורבן בית המקדש חיינו בקיום הכלל "ואהבת לרעך כמוך" והרגשנו את המציאות הרוחנית העליונה. אך לאחר מכאן התגבר בנו האגואיזם, נפלנו לשנאת חינם, וכתוצאה מכך גם הפסקנו להרגיש את המציאות הרוחנית ויצאנו לגלות. נפלנו לאותה דרגה כמו כל אומות העולם. בגלות נשארה לנו רק הדת, שזאת מסגרת קיום עבור העם שנועדה לשמור עלינו בזמן הניתוק מהרוחניות.
אבל היום, מסבירים המקובלים, אנחנו נמצאים בשלב שעלינו לעלות שוב לדרגה הרוחנית, והפעם להעלות את כל האנושות יחד איתנו. השיטה להגיע לזה נקראת חכמת הקבלה. וזו היא היהדות הפנימית האמיתית שעלינו לשוב אליה היום.
 

סמדר 620

New member
לא בדיוק, התחלת יפה אבל ההמשך

כלל לא מדוייק, בניואנסים קטנים יצרת תיאוריה אחרת וחבל.

עם ישראל לא עסק בחכמה לשמה אלא ברוחניות וההבדל הוא מהותי
הדת - שמרה על עם ישראל לאורך הגלות, והיא ענף של חכמת הקבלה ואינה סותרת אותה אלא משלימה
אין לבטל את ייחודו של עם ישראל היום יש לו ייעוד והוא יוכל להגשים את ייעודו עם לימוד חכמת הקבלה.
מטרת חכמת הקבלה היא גילוי הבורא יתברך ברבים, ולכן אנו חותרים לגילוי מטרת הבריאה:

ממליצה לעיין במאמרו של הרב אשלג "עיתון האומה":

...ובושה להודות שאחת הסגולות היקרות שאבדנו במשך גלותנו, והחשובה מכל, היא אבדת הכרת הלאומיות, היינו הרגש הטבעי ההוא המקשר ומקיים כל אומה ואומה: כי חוטי אהבה המקשרים את האומה, שהם כל כך טבעיים ופרימיטיבים בכל האומות, נתנוונו וניתקו מלבותינו, חלפו עברו ואיננם. והגרוע מכל, כי גם המעט שנשאר בנו מאהבה הלאומית אינה טבועה בנו מבחינה חיובית כרגיל בכל האומות אלא שנתקיים בתוכנו מבחינה שלילית: הוא הסבל המשותף, שכל אחד ממנו סובל בתור בן האומה, שזה הטביע בנו הכרה וקרבה לאומית מבחינת קרבת – אחים לצרה, והוא גורם מן החוץ; ובעוד שהגורם החיצוני הזה נתחבר ונתמזג עם הכרה הלאומית הטבעית שבנו, יצא ונצנצה מהתערובת הזו – מין אהבה לאומית בתופעה מוזרה, בלתי טבעית ובלתי מובנת; והעיקר הוא, שאינה מוכשרת כלל לתפקידה: מדת החימום שבה מספיקה רק להתלהבות לשעתה, אבל בלי כוח ועוצמה, שנוכל לחזור ולהבנות על ידה בתור אומה הנושאת את עצמה – כי איגוד המתקיים מתוך גורם חיצוני אינו איגוד לאומי כל עיקר."
 

מיקי2008

New member
יהדות

להגיד שיהדות היא נכס של העם היהודי בעיניי זו טעות. זה הופך אותה למשהו מולד ולא נרכש כפי שאמור להיות ביחס לחכמה. לא כל עם ישראל עוסק ביהדות באותה צורה, לא כולם מאמינים בה באותה דרך ולא כולם מבינים אותה. כאשר חכמה הופכת לדת, היא למעשה מאבדת את האותנטיות שלה. משום שדת מבוססת על אמונה בפרוגרמה קיימת, באירועים שהיו ובפרשנות שנאמרה כבר. היא לא מעודדת קשר ישיר וחי עם אותה חכמה ועם אותו בורא. הקשר הוא בעזרת לימוד של העבר, תפילות שהן תפילות שנכתבו בעבר ומצוות שנאמרו בעבר. אין קשר חי, אין תפילה ישירה ואין חכמה מתחדשת.
 
יהודי=רצון ליחוד ולא שום דבר אחר

היא מתכוונת שכל הרצונות היהודים קרי שרוצים להתאחד עם תכונות הבורא , ואילו אתה הבנת שהכוונה לגופים הגשמיים.
זוהי טעות שכולנו התקשנו להתעלות מעליה.
רצונות יהודים לעולם לא מפסיקים לשאוף להתקדם אל תכונת הבורא.
הגופים הגשמיים ה"ייהודים" אכן לא כולם עוסקים ביהדות , גם כאלה שנראים לנו הכי הכי,
ולכן גם אתה צודק וגם היא צודקת.
 

סמדר 620

New member
לא אמרתי זאת חבל שלא קראת בעיון את דברי

מי שלומד את חכמת הקבלה מסתכל על התפילות כאל מבע חי של האדם המבטא
את תחושותיו כלפי ייעודו בחייו העכשוויים, כלפי הבורא וכלפי הזולת.
לימוד חכמת הקבלה אינו אחיזה בעבר אלא מחייה את ההווה.
עם ישראל בגלות שימר את העבר כדי לחיות בהווה ושימר את התקווה לעתיד,
אין חכמה מתחדשת אלא הכל תלוי ביחס של האדם ובגישתו כלפי מה שאתה קורא עבר.
ממליצה לקרוא כתביו של בעל הסולם כדי להבין את הדברים לעומקם.
 

זמרה

New member
ליהדות יש חלק חיצוני וחלק פנימי

יש שמספיקה להם הדת היהודית בצורה של מעשים ומנהגים מסורתיים מדורי דורות ושימור האומה בצורה הזאת,
ויש המחפשים אחר השורשים הרוחניים שעליהם נבנו מנהגי הדת היהודית.

באופן כללי, אדם יהודי על פי כתבי הקבלה, הוא אדם שהולך בדרך לגילוי הבורא, בדרך האמונה מעל הדעת שאין עוד מלבדו והשורש לכל המציאות והבריאה הוא הבורא, כח ההשפעה והנתינה.
 
למעלה