מהי היהדות ה"נכונה"?

טלי1960

New member
מהי היהדות ה"נכונה"?

האם זו התורה? המשנה? ההלכה? תריג מצוות? התלמוד? ואולי הקבלה? בתחילה טענו שיש ספר הפעלה אחד-התורה. ואז נזכרו שיש גם ספר נוסף-המשנה. ואחר כך הלכו ויצרו ספר הוראות חדש -ההלכה. ואחר כך אמרו שבעצם אפשר לרכז הכל בתריג מצוות והנה יש הוראות מדויקות, אך גם זה לא עובד כי חלק גדול מההוראות בתריג מצוות בלתי ניתנות לביצוע,אז דחו את רובן לזמן בניית בית המקדש השלישי,והנה באו ואמרו שיש מהו נוסף וסודי-הקבלה. שם יש את כללללללללל התשובות,אך מסתבר שהקבלה איננה ספר הוראות עממי.אני כבר לא מדברת על התלמוד(הבבלי והירושלמי) וניגודים בינהם,המסקנות הסותרות. אז מה קורה פה? למי יש ספר הוראות מהמהדורה הנכונה? ברור לי שאין כיום אפילו זרם אחד המקיים במלואם את ההלכה,המשנה,התורה ואפילו לא את תריג מצוות. ברור לי שכל זרם ביהדות בוחר לו איזה חלקים הוא משמיט ואיזה לא. אם מותר להשמיט חלקים,מי אמור לקבוע איזה חלקים מותר ואיזה אסור? והרי כתוב שאסור להשמיט שום דבר.כך שמראש יש בעיה רצינית לגבי הגדרת היהדות "הנכונה" כי הדברים נזילים ולא סגורים עד הסוף. יש זרם המשמיט חלקים מסוימים ויש זרם המשמיט חלקים אחרים.אז מה? מי יקבע מהו הזרם שעושה הכי נכון? האם יש ספר שבו יש ריכוז של כל ההלכות שהן חובה ומוסכמות על הכל? אני מתכוונת לשאול האם יש רשימה מעודכנת, או שמא כל רב עושה את הישר בעיניו? ואם כל רב עושה את הישר בעיניו ולפי מיטב הבנתו,הרי יוצא שמתקבלות הלכות סותרות. ללמוד את כתבי הקודש,זה נחמד ומעניין,אך אי אפשר לחיות על פי מה שכתוב בהם. הדברים מיושנים,לא מעודכנים,סותרים זה את זה ומבולבלים. היהדות שמה לעצמה רגל כאשר אסרה את אופציית העידכון.היא תקועה עם העבר שלה ונאלצת בעל כורחה להמציא "דרכים עוקפות הלכה מיושנת",כך יוצא שאף אחד לא באמת מבצע שום דבר לפי ספרי ההפעלה.מה שנותר זה בעצם האמונה באל אחד,שאר ההוראות והצווים משתנים בהתאם לזרם. בקיצור ב-ל-ג-א-ן.
 
בקיצור

את מתעסקת בטפל ולא בעיקר. דעי לך שחוכמת הקבלה נמצאת גם בתנ"ך ולא רק בספרים מוצהרים כמו ה"זוהר". חוכמת הקבלה היא עמקות התורה, השורש והלב והמשמעות האמיתית של המצוות שניתנו לנו. יש לתורה 4 רבדים נהוג לאמר: פשט, דרוש, רמז וסוד. אמרו לך כך : נהוג לסיים את הפשט ולאחר שמסיימים את כל ההלכות והפסיקות והמדרשים, רק אז ניתן לגשת לסוד התורה. ובכן.....לא נכון ולמה? שורשי העולם הגשמי שאת רואה לנגד עינייך הם רוחניים בלבד. אם היו טוענים בפנייך את הדבר הבא: כל המנהגים המצוות וספרי הקודש שמדברים על הנהגת העם היהודי וההיסטוריה שלו בעצם מדבר על משהו הרבה יותר עמוק שנקרא "תיקון הנשמה" אבל מפאת שאנשים שאין להם השגה רוחנית וכבולים בגשמיות דעולם הזה אינם יכולים להבין שפה רוחנית ולכן הכל מסופר לנו בצורה גשמית, מה היית אומרת על זה? דמיוני? מעוות? חסר כל הגיון? חשבי ונתחי זאת קצת... חוכמת הקבלה מתחילה עוד מה"אדם הראשון"- מיהו? זה שהגיע לדרגת "אדם" - שדימה עצמו לבורא בעזרת השתוות תכונותיו כגון: שלמות השפעה אהבה = נתינה. טלי, תחפשי מה חוכמת הקבלה אומרת ועל מה היא מדברת.......התנ"ך מספר רק עליה ותאמיני לי שאת תראי למה כבר לא משנה הלכה כזו או אחרת ולא רק זה......אלא שיש כאן נס גדול שעלינו לממשו. זאת הצעתי, בחירתך לקחת אותה או לא:)
 
ובכן

אור הגנוז צודקת אומרים שמשה רבינו היה בקיא בה (בקבלה) (תורת הסוד) אומרים ששלמה המלך דוד אביו עסקו בתורת הסוד ויש גם סברה שאדם הראשון... ובכן לא כולם מוכנים עדיין לעמקות של תורת הקבלה..! לא לכולם זה מתאים טלי האזיני ללבך - ותפעלי משם יש הרבה, לא רק יהדות לאן שלא נבחר היום להעמיק יש הרבה.. פסיכולוגיה, ביולוגיה רפואה אמנות ספרות וכו'... על האדם לבחור כשיהיה הרגע הנכון של מישהו לגעת בסוד הסוד יפתח אליו כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להאמין ולהיות בקשב.. זו דעתי. אנחנו מובלים ע"י כוחות נסתרים ונעלים בכל דקה ודקה מחיינו....לימוד זו רק אחת הדרכים להגיע לידע אגב.. וטלי מהתכתבויות קודמות התרשמתי שדווקא קראת לא מעט ושאת לפעמים מערבת פוליטיקה וחברה עם יהדות.. באמת שקשה שלא..מספיק לראות חדשות אותי מחרפן הדיון אודות ירקות של שנת שמיטה..שמיבאים מחול מעניין אותי מי נהנה שם.. מהפלוט ולחשוב על המשמעות העמוקה של שמיטה ושל, 'לא שלך תהיה הארץ אלא לעובדה בלבד'...או משהו כזה (מצטטת מהראש)..
 

טלי1960

New member
הקבלה שנויה במחלוקת עוד יותר מאשר

ההלכות. לא כל הרבנים ששים לעניין ולא מעודדים אותו. מראשי המתנגדים ללימוד קבלה היה הרמב"ם. רבנים רבים פסקו פסקי הלכה מפורשים האוסרים איסור מוחלט על לימוד קבלה. פרופסור ליבוביץ אמר על הקבלה שהיא בעצם "האינסטינקטים האליליים אשר היהדות הקלסית נלחמה נגדם ולא הצליחה לעקרם" לטעמך הקבלה היא בגדר נס שיש לממשו,אך לטעם רבנים נחשבים ומכובדים לאורך הדורות,הקבלה היא מיסטיקה וקמעות ולחשים והיא אסורה על פי התנך.
 
ישנם שני סוגי לימוד הקבלה:

האחד: קבלה מעשית השני: קבלה עיונית מה אסור? שימוש בחוכמת הקבלה על מנת לקבל תענוגי עולם הזה אסורים.....במילה יותר נכונה- אינם מובילים לתיקונה של הנשמה, יותר משזה אסור זה פשוט מופרך מהיסוד שלו כי זה לא מוביל לתכלית האדם בעולם הזה. קמיעות לחשים ומזלות מסמלים את הקבלה המעשית- שימוש באותיות הקדושות של הקבלה בתפקידי העולם הגשמי הזה טעות לעשות כך ואפילו עבודת אלילים שעליה יש איסור מפורש מהתורה
 
אף אחד לא חולק

אבל היא לא נועדה לכל אחד! תורת הסוד נועדה לבעלי הסוד... ורק מגיל 40 או יחידי סגולה בגיל צעיר אמונתי היא שבעידן החדש האלף השלישי ילדים נולדים לתדר חדש שבאמצעותו, הסוד נפתח בפניהם.. ואנחנו הזקנים נעבור שינוי תדרים ואז תוכנסו בסוד עצמו אור הגנוז היא תלמידה אבל צר לי לאמר.. שהיא למעשה רק בתחילת דרכה להבנה....
 
אומנם רק שנה וחצי...

אבל אני כבר חשה שהשתניתי מאוד. דעי לך שגם זה שאת רואה בי "תינוקת" מעיד משהו על האגו שבך. אני רואה בך זכות וטוהרה האמת,כן כן. אני מציעה לך לפתוח את ספרו של הרב יהודה אשלג (בעל הסולם)- "תלמוד עשר הספירות"- בהקדמה תוכלי למצוא מדוע כל ההגבלות הללו כבר לא רלוונטיות לזמנינו ושאנו נמצאים בדור מאוד מיוחד. יום טוב, אור.....(את באמת אור)
 

Shira Esther

New member
הייתי מציעה לך להיזהר.

זכור מה שקרה לרבים וטובים שהתעסקו בקבלה, השמורה לענקים במדרגות הגבוהות ביותר.
 

אלי ו.

New member
את יכולה לתת דוגמא ספציפית?

למשל מצוה עליה חרדי כמו הרב אליישיב (מנהיג הזרם החרדי ליטאי) שומר אבל דתי כמו הרב אבינר (ממנהיגי הציבור הדתי לאומי) או הרב עובדיה סובר שהיא אינה רלבנטית ו/או להיפך? ברור שיש ביניהם חילוקי דעות ושיטות שונות בנושאים מסויימים אבל גם בביהמ"ש העליון היו מי שהובילו כוונים שונים למשל השופט בדימוס חשין הוביל קו להגבלת חופש הביטוי ומולו השופטת בדימוס דורנר פעלה להסיר מגבלות כאלה, האם יהיה זה הגון לטעון שאין חוק אחד במדינת ישראל?
 

טלי1960

New member
בישראל יש ספר חוקים מעודכן ותקף לכל בתי המשפט

בהלכה יש פיצול בין הזרמים כאשר לכל זרם יש "שולחן ערוך" משלו. הרב אלישיב קבע כי ילדה בת 3 ויום ,אינה יכולה לשיר "מה נשתנה" בערב פסח משום שקולה ערווה והיא מקור פיתוי ואובייקט מיני כבר מגיל 3 ויום אחד.בגלל היותה מקור פיתוי,יש להלבישה בגדים ארוכים וגרביים אטומות ולאסוף שערה בפקעת. כתבה כאן מישהי דתית גם כן,כי בזרם שלה הדבר לא נהוג. אין לי מושג לגבי פוסקים או רבנים אחרים,משערת שיש בעלי דעות שונות לגבי ילדה בת 3. העניין הוא עצם החוצפה. להלביש ילדה קטנטונת בבגדים חמים ובלתי נוחים רק משום שגברים אינם מסוגלים להתגבר על היצר שלהם ועלולים לחשוק בה מינית... על זה יוצא כעסי. על פסיקות המפלות לרעה נשים. מה ילדה בת 3 אשמה שהאברכים עלולים לחשוק בה ולמה מוטל עליה עונש הבגדים המכבידים או האיסור להשמיע קולה? להלכה היהודית אין קו מנחה או ספר הלכות המקובל על כולם ומהווה בסיס ברור וקבוע, זה קצת תורה וקצת תלמוד וקצת תריג מצוות וקצת פרשנים שונים לאורך הדורות וכו. כל זרם לפי ראות עיניו וכל רב לפי מיטב הבנתו.
 

אלי ו.

New member
אם ספר החוקים מעודכן ותקף

איך יתכן למשל שהמשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, השופט חשין חשב שאסור בשום אופן להעלות מחזה לא תעודי המבוסס על חנה סנש שעלול לפגוע בזכרה בעוד השופטת דליה דורנר חשבה בדיוק ההיפך ושניהם התבססו על אותם ספרי חוקים? איך יתכן שכמעט בכל פסק של בתי המשפט יש דעות לכאן ולכאן למרות שכולם מתבססים על אותם חוקים? איך יתכן שמשפטנים מן השורה הראשונה כמו פרופ' רובינשטיין, פרופ' גביזון וכמובן פרופ' פרידמן, משפטנים בעלי שם עולמי מתנגדים לתפיסה המשפטית של פרופ' אהרון ברק ושל דורית בייניש? אני לא אומר שאין שיטות שונות בפסיקת הלכה ושיש אחידות מוחלטת בהלכה, כמי שמאוד מתמצאת בהסטוריה של הפסיקה אני לא אחדש לך אם אספר על מאמצים רבים שנעשו בתקופת התנאים כדי ליצור אחידות בפסיקה ההלכתית, למותר לציין את הסיפור המפורסם של ר' יהושע וקביעת יוה"כ ונידויו של ר"א. עדיין הסיפור רחוק מלהיות מה שאת מתארת ובתחום המשפט אפשר לראות שיטות לא פחות רחוקות זו מזו.
 

טלי1960

New member
בטווח החוק יש מרווח לדעת השופט

אך עדיין הדברים מסתמכים על החוק ואינם חורגים ממנו. הבעיה בהלכה שאין חוק אחיד שעליו מסתמכים. המקרה הכי מזעזע היה כאשר דרעי (ולפניו היה גם מקרה אבו חצירא) נשפט על גנבת כספי מדינה. הרבנים פסקו כי הגנבה כשרה כי הכסף נגנב למטרה טובה... האם הרבנים מכירים את הדיבר "לא תגנוב"? הדיבר הזה אינו פסק הלכה של פרשן כלשהו השנוי במחלוקת,זה כתוב באבן!!! יש יותר חד משמעי מזה? והנה,אפילו על הבסיס הברור הזה היתה פסיקה הזויה של רבנים. אין דבר כזה "גנבה כשרה". הרבנים יכלו לבקש הקלה בעונש בשל נסיבות מיוחדות אך בשום אופן לא להכשיר את הגנבה עצמה. גם כשאדם גונב לחם בגלל רעב,הוא יואשם בגנבה אך סביר להניח שלא יוכנס לכלא כי תהיה התחשבות בנסיבות שהביאו למעשה,אך בשום פנים ואופן לא יטען אדם שגנבת לחם אינה גנבה לכל דבר ועניין.לשון החוק מאד מפורשת בעניין זה.
 

masorti

New member
אין דבר כזה "גניבה כשרה"?....

אז אני מניח שאילו חיית לפני 60 שנה, היית מגנה בחריפות את חברי ארגון "ההגנה" (או האצ"ל) שגנבו נשק ותחמושת ממחסני הצבא הבריטי כדי להתכונן למלחמת העצמאות. הרי הסברת לנו מדוע גניבת כספי מדינה הוא דבר מזעזע שאינו מוצדק בשום נסיבות.
 

טלי1960

New member
גנבה היא גנבה היא גנבה!

כפי שאמרתי,ניתן להבין את הנסיבות ,ניתן לבקש הקלה בעונש ,אך לא ניתן להגיד שזו לא גנבה. אמנם אינני שופט במקצועי אך אילו הייתי צריכה לשפוט את חברי אירגוני המחתרת,יתכן והייתי פוטרת אותם בלא עונש כלל,אך לא הייתי טוענת כי לא נעשתה עברה ברורה על החוק. אגב, אינך יכול להשוות את מצבם הנואש של אירגוני המחתרת ומלחמתם על חייהם ואי ציותם לחוק הבריטי ,לעומת הגנבה של דרעי בתוך מדינה מתוקנת עם מערכת חוק ומשפט ברורים כאשר בהחלט לא נשקפה סכנה לחייו. ואפילו לו היה גונב בשל סכנה לחייו,הרבנים יכלו לבקש הקלה בעונש אך לא להכשיר מעשי גנבה. "לא תגנוב" צריך להיות גבול של יהרג ובל יעבור. זה חקוק בלוחות הברית שהוא מעל לחוקי כל הפרשנים כולם ואינו תלוי בנסיבות ובזמן. על פי אמונתך,אלה דברי אלוהים חיים שהוכתבו למשה ישירות מפי האל. מה מקודש יותר מזה? הכוונה שלי לא היתה להתעכב על מעשי דרעי/אבו-חצירא ועוד כמה דומים להם, מה שרציתי להראות זה,איך הרבנים מרשים לעצמם לעוות ציווי כה מפורש של האל כאשר הדבר נוח להם ובא לשרת אינטרס צר על פני איסור ברור. אם יש הכשר להתעלם מציווי חקוק על אבן,למה לא להתעלם מציוויים אחרים גם כן? מהיכן האיסור על חצאית מיני? מה רע בחצאית שכזו? האם האיסור על חצאית מיני חמור יותר מהאיסור "לא תגנוב"? כלומר, אישה חרדית שתסתובב עם מיני בשכונת מאה שערים,תזכה למכות נמרצות,אך דרעי יוצא פטור בלא כלום? מי עבר עברה חמורה יותר,האישה במיני או דרעי ?
 

masorti

New member
על פי הפסיקה שלך...

היה צריך להודות שדרעי עבר עבירה, אבל לפטור אותו ללא עונש. (ולחברי המחתרת לא נשקפה שום סכנה מיידית שחייבה אותם לגנוב נשק. הסכנה היחידה היתה בגלל שהם בחרו להיות במחתרת ולגנוב נשק.) הכוונה שלך היתה לקבוע שכל מה שלא מסתדר עם הנורמות שלך הוא פסול אובייקטיבית ובכל תנאי. ממש מתאים לתיאוריית היחסיות של טוב ורע...
 

טלי1960

New member
גנבה היא גנבה היא גנבה!!!

דרעי היה צריך להודות על גנבה. הרבנים היו צריכים לגנות את המעשה עצמו ולא לתת לו הכשר. לא טענתי שאני אישית הייתי פוטרת אותו מעונש,אני כן אמרתי שהרבנים היו צריכים קודם כל לגנות את המעשה עצמו ויחד עם זה לבקש הקלה בעונש עבורו. אינני פוסק הלכה ולא התיימרתי להיות כזו. לא אני אמרתי ש "...סוף גנב לתליה..." מי שהיה צריך לקום ולהזדעזע מגנבה ,היו בראש ובראשנה הרבנים שלוחות הברית אמורים להיות קודש הקודשים על פי אמונתם. איזו התעלמות מחוצפת מלוחות הברית... לחברי המחתרת כן נשקפה סכנת חיים מהערבים שטווחו במיעוט היהודי ללא רחם,הנשק נגנב לשם הגנה עליהם. ובכל זאת אינני טוענת שזו לא גנבה. זו ועוד איך גנבה על פי כל אמות המידה. הנורמות שלי הן לשון החוק והמוסר.איך אתה מעז להטיל ספק בנורמות שלי כשמולך עומדים רבנים המזלזלים בציווי האלוהי ? מי שעובר על החוק הוא קודם כל עבריין. הבקשה להקלות יכולות לבוא בטיעון לעונש אך לא במתן הכשר לעברה עצמה. לא ענית לי מדוע דרעי הגנב מקבל שבחים על גנבה בעוד אישה במיני תחטוף מכות מוות במאה שערים. מי עובר עברה חמורה יותר?אישה במיני או גנב? ההתעלמות המכוונת שלך ממידת הצביעות של הרבנים מחליאה אותי.
 

masorti

New member
לחברי המחתרת לא נשקפה שום סכנה מיידית...

אלמלא בחרו מרצונם להיות במחתרת, הם יכלו להמשיך בחיים רגילים ללא נשק (לפחות עד לקום המדינה). הטיעון על סכנת החיים הוא נסיון פתטי שלך להיחלץ מהסתירה לטענות שלך. חברי המחתרת גנבו נשק לצורך מה שהוגדר "מטרה טובה" (הקמת מדינה), וגם דרעי גנב למען מה שאולי הוא ראה "מטרה טובה". בגלל היחסיות של הטוב והרע - אין שום טעם לדון בשאלה האם דעתי נוחה ממה שלדעת דרעי או הרבנים הוא מטרה טובה. מה שלדעתך הוא חוצפה הינו העובדה שהרבנים לא פוסקים לפי הנורמות שלך. וזה כולל את ענין האשה במיני. אם לך מותר להזדעזע מגניבה פצפונת, למישהו אחר מותר להזדעזע מאשה חצי-עירומה המהלכת ברחוב. הכול ענין של נורמה יחסית, וקנה המידה שלך אינו עדיף על קנה המידה של מישהו אחר. שמחתי לדעת מה מחליא אותך בי. אם אני אתחיל לכתוב מה מחליא אותי בך, אצטרך לפרק את הטקסט לכמה הודעות.
 

טלי1960

New member
סליחה???

הרבנים אינם פוסקים לפי הנורמות שלי???שלי הנורמות האלה??? ואני חשבתי שזו נורמה מלוחות הברית ולא ממני. הרבנים אינם מחויבים ללוחות הברית? המחתרת בצעו גנבה לכל דבר ועניין.לא טענתי שלא.להפך. כפי שאמרתי,ההקלה שאדרוש בעבורם תהיה לגבי מידת העונש. הרבנים לא בקשו עבור דרעי הקלה בעונש כי לו היו עושים זאת,הייתי מבינה את נקודת מבטם,הם עשו מעשה חמור מאד בזה שהכשירו את הגנבה. הם טענו שדרעי עשה מעשה נכון וטוב ,תוך שהוא והרבנים מתעלמים מאיסור מפורש שחקוק על לוחות הברית רק כי היה נוח להם להתעלם. אז למה לא להתעלם מאיסורים אחרים מלוחות הברית באותה מידה? מיני במאה שערים אכן עלול לזעזע.הבאתי דוגמא קיצונית כדי להמחיש עד כמה יש עיוות בחשיבה כולה. שים לב, המיני מזעזע וגנבה לא. זו לא צביעות??? האיסור על מיני אינו רשום בלוחות הברית! האיסור על גנבה רשום בלוחות הברית! מה אמור לזעזע יותר מאשר עברה על ציווי בלוחות הברית?
 
למעלה