מהי הדרך לשילוב מוצלח?

גלירון1

New member
מהי הדרך לשילוב מוצלח?

טוב, עד כה חיינו בתנאי מעבדה, כלומר התאומים (בני השנתיים) היו איתי בבית. החל מהשנה הבאה, הם ישולבו בגן (פעוטון רגיל) עם סייעת אחת לשניהם. מאחר ואין לי מושג בכל הקשור לשילוב , אודה אם תרחיבו מניסיונכם בנוגע למס' נקודות: האם גם בתחום השילוב, קיימת חלוקה ע"פ הגישות (ABA /גרינשפן) או שהמטרות זהות ויש הבדל בדרך להשגתן? מנחת שילוב כיצד מאתרים? מה אמור להיות הרקע שלה? עד כמה היא נחוצה? ובמה אפשר להתרם ממנה? אינני רוצה שהגן יהווה סוג של בייביסיטר אלא שהילדים יתרמו מהשילוב כמה שיותר. מהו המתכון המוצלח ביותר בדרך לשילוב? כלומר היכן חשוב לתת דגש? תודה.
 
הדרך לשילוב מוצלח-

הי גלירון, הרגשתי כמו מישהי שמנסה לתקצר מירשם ארוך מפורט ומסובך למעין "פינת הגאון", כי שילוב הוא תורה שלמה. אבל ננסה בכל זאת- לאמונתי ולנסיוני בעבודת השילוב יש חשיבות מרובה לקביעת יעדים לטווח קרוב. כי אם נסתכל באופן כללי על "מה אנחנו בעצם רוצים" , אנחנו רוצים ילד שירגיש טוב בגן, שיהיה חלק אינטגרלי מילדי בגן, שיפיק כמה שיותר מהשילוב, שיתקדם. אבל כמובן שבדרך לניצחון יש המון עצירות קטנות, המון אבני דרך, וצריך להתקדם בזהירות ממקום למקום. מה זה אומר? שתהיה תכנית שילוב, שמותאמת לילד בכל זמן, שתהיה מותאמת למקום בו הילד נמצא, (למשל התכנית חייבת להיות שונה ולא זהה לשני ילדיך..) שנדע בכל יום מה אנחנו רוצים להשיג, איזה יעד לכבוש, שנוכל לעשות וי קטן לאט לאט מול הציפיות, שנוכל לשנות אסטרטגיות אם הילד תקוע. את כל זה אמורה לדעת לתכנון/להנחות/לבדוק/ מנחת השילוב. זאת אומרת שהסייעת או מתאמת השילוב היא זו שעושה את התיווך בפועל, בעוד המנחה מתווה את הדרך, נותנת הדרכה, בודקת את עצמה/את המתאמת/את הילד בכל שלב, ומסמנת לאן ממשיכים. ההבדל בין האוריינטציה שונה בעניין הגישות הוא ההבדל במיקום הציפיות. זאת אומרת יתכן וגרינשפאנית תאמר שקודם כל הילד צריך למצוא את עצמו מבחינה רגשית בגן, בעוד ההתנהגותית תבוא ותאמר- קודם כל אני רוצה שידע להגיב לברכת בוקר טוב כשנכנסים לגן. אבל בינינו- מי שיודע לעבוד, מתוכנן, מחובר וקורא את הניואנסים שמובילים את תפקוד הילד, ובעל ידע ניסיון רגישות ויכולת- יעשה את העבודה כמו שצריך בלי כל קשר לגישה המובילה אותו. ו- צריך להיות דיפלומט גדול. זה תמיד חשוב. וסתם לקינוח- חשוב לתת את הדעת לכמה רבדים במלאכת השילוב: הילד מול הילדים בגן, הילד מול הגננת בגן הסייעת מול הגננת בגן (חשוב..חשוב..) הסייעת מול ילדי הגן והמקום שלכם מול הגננת, הסייעת, ומול הורי הילדים בגן. חשוב להפוך את הגננת לבעלת מקום משמעותי בעיני הילד ובעבודת השילוב. חשוב להפוך את ילדי הגן לשותפים בעבודת השילוב. בקיצור- תורה שלמה. מה שבאמת לא מומלץ- להתייחס לשילוב כשעות ביביסיטר. שהרי אז מה עשינו בעצם? את מוזמנת לשוחח איתי במידה ואת חושבת שאוכל לסייע. רונית ולגרין קלינאית תקשורת
 

גלירון1

New member
רונית המקסימה, שוב תודה רבה לך...

אני שומרת לעצמי את הזכות להוועץ בך בהמשך.
 
שילוב מוצלח

שילוב מוצלח הוא שילוב בו יש מקסימום של אפשרויות לילד לחוות הצלחה. להצליח להתייחס לילדים, להצליח בכך שהילדים יתייחסו אליו, להצליח בהבנת הקודים החברתיים והכללים הנהוגים, להצליח ביעדים האקדמים והקוגניטיביים, ומעל הכל - להצליח, בכל המצבים, בשמירה על ויסות (רגולציה) - מצב בו הילד נמצא בשליטה עצמית עם מוטיבציה להמשיך. כלומר, לא להגיע למצבי הצפה שיובילו לניתוק והסתגרות. מבלי לדעת את רמת הילד שלך ואת עומק הפגיעה - רוב, אם לא כל הילדים בספקטרום נוטים להצפה חושית בגלל ריבוי מידע שעליהם לעבד באופן סימולטאני. משלב\ת טוב\ה ידאגו לשלוט בכמות המידע, לנטרל את מה שלא הכי חשוב, לשמור על מיקוד ולהדגיש את החשוב, ובעיקר - יימנעו מייצירת תלות של הילד בהם ויעודדו מצבים של הצלחה ביוזמה ועצמאות. לכל משלב אני נוהג להסביר שיש לו יופי של עבודה כי משלמים לו כדי שיעשה כמה שפחות, שלא יורגש היכן שאין בו צורך, שהרי מטבענו אנו רוצים להרגיש מועילים. במקרה של שילוב - פחות זה יותר. לעתים, כדי לקיים תכנית שילוב מוצלחת, יש לפרק את מערכת השעות לגורמים. שוב, בלי להכיר את הילד שלך - יכול להיות שלא כל הפעילויות מותאמות לו. יכול להיות שעדיף עבודה פרטנית בזמן של פעילות שהיא עבורו מציפה. יש לקיים קשר הדוק עם הצוות כדי לבדוק התאמה מלאה של המערכת. יש לקיים הערכות תקופתיות כדי לקבוע את המטרות, וכמובן שיש לקיים המשכיות חברתית ואקדמית בין מה שקורה במסגרת ובין הבית. זה ממש על קצה המזלג, אבל מקווה שעוזר. בהצלחה דורון
 
מודל IPG

ספר מעניין שאני קוראת עכשיו על מודל של קבוצות משחק משולבות: http://www.amazon.com/Peer-Play-Autism-Spectrum-Socialization/dp/193128217X/ref=pd_bbs_sr_1/105-0787109-6622852?ie=UTF8&s=books&qid=1181075426&sr=8-1
 
שילוב

הי , מה שהיה חשוב לנו ... היכרות מוקדמת עם המשלבת - אם אפשרי שתגיע פעם או פעמיים בשבוע בחופש הגדול ע"מ שבגן לפחות פרצוף אחד יהיה מוכר לראות איך המשלבת מתקשרת עם הילדים להקדיש את התקופה הראשונית להיכרות ואז למפות את הקשיים בגן (למשל יש קושי בזמן הריכוז) ואז לחשוב לאיזה מצב רוצים להגיע בסוף השנה ולהציב יעדים קטנים וסבירים (בהתחלה יושהים 5 דקות רצוף בזמן הריכוז וכך הלאה - קצת כמו ABA אבל בגן...) לגבי מנחה - תלוי לי לא הייתה מנחה בהתחלה הייתה לי משלבת ללא כל ניסיון וזה היה רע לתפארת ... גם בזכות העובדה שלא ידעה איך להתמודד אח"כ לקחנו משלבת עם הרבה מאוד ניסיון והשכלה רלוונטית (כמובן ששילמנו בהתאם - חיסכון כספי אין כאן) ואז לא היה צורך במנחה בעיני הכי חשוב זה הגננת - אני ממליצה כבר מעכשיו להתנדב להיות בועד , לעזור באירועים ולהיות נחמדה לגננת כשאת תורמת ועוזרת לגן - את גם מכירה יותר אימהות וכך יוצרת קשרים חברתיים (כי בגיל של בנייך זה רק קשרים של אימהות ולא יותר) וגם לגננת קשה יותר להגיד לא כשאת באה בבקשות (תכתבי לי במחברת קשר וכדומה) את יכולה להביא מנחה מדהימה ומשלבת מעולה - אם הגננת מטרפדת את השילוב כלום לא יעזור לך בהצלחה ליאת
 
למעלה